Hae Anna.fi-sivustolta

Kokemuksia kielimatkoista?

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä Äiti, 31.08.2006.

1. Cali Vierailija

Itse olin 2010 vuoden kesällä EF:n kielimatkalla Kaliforniassa. Päällisin puolin asiat menivät itselläni tosi hyvin, isäntäperheeni oli aivan ihana ja pidän heihin yhteyttä vieläkin (viime kesänä kävin lomailemassa heidän luonaan) ja pari erittäin hyvää ystävää on myös kielimatkalta jäänyt ja pidetään edelleen yhteyttä. USA:ssa kielimatkat ovatkin järjestetty vähän eri tavalla kuin esim. Briteissä, koska niinkuin joku jo aikaisemmin sanoikin niin jenkeissä perheet majoittavat kielimatkalaisia omasta tahdostaan. Tietty kuulin parilta tuttavalta kielimatkalla ollessamme etteivät jotkut perheet olleet mukavia, mutta suurimmalla osalla perheet onneksi olivat hyviä. Minun lisäkseni pari muutakin on matkan jälkeen pitänyt yhteyttä isäntäperheeseen, ja joillakin yhteydenpito on vain jäänyt jos perheen kanssa ei synkannut tarpeeksi hyvin. Muistan että EF:llä piti ainakin Kaliforniaan tehdessä kirjoittaa lomake, johon kirjoitettiin mitä toivoo isäntäperheeltään ja kerrottiin vähän itsestään. En tiedä onko sama systeemi muihin maihin mentäessä? Jos mahdollisuus tälläisen lomakkeen tekemiseen on, kannattaa siihen panostaa! Hyvät mahdollisuudet saada sitä kautta hyvä ja ystävällinen hostperhe. :)
    Englannin kielen taitoni ei kielikurssilla kehittynyt sen erityisemmin "paremmaksi" kuin aikaisemminkaan..rohkeus puhua englantia kuitenkin lisääntyi ja se on jäänyt itselleni kielimatkan ajoilta asti, eli uskallan avata suuni ja puhunkin englantia hyvin mielelläni, vaikka en sanoisikaan kaikkia asioita oikein. EF:llä huonoa oli mielestäni välillä liian tiukat aikataulut (vaikka USA:n kielimatkat kestävät sen kuukauden) ja opetusryhmien järjestäminen, koska oppilaat jaettiin kielitaitonsa perusteella eri tasoisiin ryhmiin ja monet joutuivat ryhmiin missä opetettavat asiat olivat liian helppoja. Ryhmiä oli tietenkin mahdollisuus vaihtaa, mutta EF teki siitä loppujen lopuksi vaikeata.
    Siitä alkoholista haluan myös sanoa..eli kuten monet tietävät, jenkeissä alkoholin ostamisella ja nauttimisella on korkeampi ikäraja kuin monissa muissa euroopan maissa. Itse koin että säädökset alkoholia ja tupakkaa kohtaan olivat tiukkoja, mutta kielimatkalla oli meidän suomalaisten lisäksi paljon espanjalaisia mukana..ja he eivät säännöistä välittäneet. En muista lähetettiinkö joku heistä kotiin alkoholin hallussapidosta, saatettiin lähettää. Koska he polttivat ja joivat salaa minkä kerkesivät mm. kun olimme EF:n retkillä losissa ja san franciscossa..joten jos kielimatkalle haluaa lähteä vain ja ainoastaan bilettämään, niin kannattaa lähteä britteihin tai maltalle. Yhdysvaltoja en suosittele, koska siellä voi joutua EF:n lisäksi tekemisiin USA:n viranomaisten kanssa:) ja vaikka 18 vuotias saa siellä jo ostaa tupakkaa, niin EF:n säädöksissähän kuitenkin lukee että edes 18 vuotias ei saa tupakkaa kielimatkalla ollessaan ostaa tai polttaa..en sitten tiedä miten EF tätä sääntöä valvoo missäkin maassa.
    Sekin tuli mieleen, että terveydentilasta kannattaa pitää huolta, koska lääkäriin pääseminen (vaikkakin olisi se ERIKA matkavakuutus) jenkeissä on tosiaan hankalaa jos isäntäperheellä ei vakuutus asiat ole kunnossa! Ja jos lääkäriin pääsee ja saa lääkkeet vaivoihinsa, kannattaa varautua siihen että lääkkeet siellä ovat tuplasti tehokkaammat kuin meillä täällä euroopassa..ainakin erään ystäväni kielimatka meinasi mennä pilalle pelkkien lääkkeiden hurjien sivuvaikutusten takia, mutta onneksi siitäkin selvittiin. ;)
    Tulipas paljon tekstiä, mutta toivottavasti tästä oli apua edes jollekkin!
    Itselleni kielimatkasta Kaliforniassa jäi päälimmäisenä mieleen hyvät muistot! EF:n kaltaisilla isoilla järjestöillä on toki aina parantamisen varaa toiminnassaan, mutta toivottavasti mahdollisimman monen kielimatka sujuisi kuitenkin mutkattomasti!

2. ?? Vierailija

Olen siis lähdössä yksin EF:n kielimatkalle kesällä 2014. Määränpäänä on Rookesbury, ratsastusleiri 2 vk...
    Onko ketään tulossa? :) (Olis kiva tutustua ennen matkaa, vaikka sähköpostilla).
    Sit kysymykset:

1.Saako leirillä oman hoitohevosen?
    2.Millä tallilla se mahdollisesti olisi?
    3.Pääsekö siellä ratsastamaan ja hoitamaan hevosia?
    4.Huonoja kokemuksia?

P.S. Tiedän että kyselen paljon. :)

3. [email protected] Vierailija

Moikka oon 14v tyttö joka haluais lähtee ef maltalle 2014 kielimatkalle! Mutta mulla ei ole kaveria?:( mä voisin tull sun kanssa

4. tinttu Vierailija

Joo, varasin viiden viikon intensiivikurssin Sprachcaffelta Frankfurtiin keväällä 2014.
    Täällä eikä juuri missään ole ollut kokemuksia kyseisestä firmasta, eikö vieläkään ole?
    Saa kertoa, jos on kokemuksia, etenkin jos on ollut Frankfurtissa. :)

5. .. Vierailija

Meen ens kesänä STS:n Boston to Miamille! Siihen jälkimmäiselle. Ketään tulossa? :)

6. California2014 Vierailija

Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta läheinen kaverini oli Long Beachin asuntolassakesällä 2013 ja kertoi näin, että huoneet olivat ihan perus, ei mitään spesiaalia, mutta hyvässä kunnossa ja täysin asuinkelpoisia :D Aamupala, joka kuului hintaan oli ihana! Kesti kuulemma melkein viikon, että ehti maistamaan jokaista lajia kerran :D Koulu oli lyhyen kävelymatkan päässä muistaakseni alle 15min.

Itellä ois tarkotus mennä tonne Long Beachille ensi kesänä :)

7. Hyyppä Vierailija

Hellou. Olisin lähdössä kesällä (2014) Brightoniin via Paris. Sts:n kautta, mutta nyt oon lukenu kaikenlaista pahaa tosta järjestöstä. 9.7 muistaakseni on lähtö. Oiskos samaan lähteviä?

Olen 14 vuotias tyttö, ujo ja tosi epävarma et onko siel nyt ees turvallista?? Illalla pitäis kuitenki kävellä ja mennä busseilla takas isäntäperheeseen. Jos nyt sekään ois mukava ja turvallinen.

Toimistolla ollaan vakuuteltu että sts on ehdottoman järkevä valinta. Kai se sitten onki.

Mutta kokemuksia, kiitos. :)

8. amb123 Vierailija

Hei !
    Olin itse viime kesänä EF:n kielimatkalla Australiassa Cairnsissa. Kielimatka kesti neljä viikkoa ja kielimatkan päätteeksi olimme muutaman päivän Sydneyssä. Kokemus oli aivan uskomaton, enkä varmasti tule unohtamaan matkaani! Aurinkoa ja lämpöä riitti, Isolla valliriutalla tuli snorklattua, koalia ja kenguruita nähtyä ym. Sain myös paljon uusia kavereita ja rohkeus puhua englantia kasvoi huimasti!
    EF hoiti hommansa järjestönä todella hyvin, enkä voi kuin olla tyytyväinen valintaani:) Suosittelen lämpimästi lähtemään kielimatkalle jos siihen on mahdollisuus !:)

9. Ef Ambassador Vierailija

Olin itse juuri 16-vuotiaana kielimatkalla kaverini kanssa. Olimme kaksi viikkoa Maltalla ja voin todellakin suositella Maltaa kohteena! Lämmin sää ja englannin kieli yhdistyi mukavasti. :) itse olin EF:n kautta ja toimi hyvin. Varsinki suomalaisliiderimme oli mukava! Kannattaa majottautua isäntäperheessä.

10. Malta Vierailija

Vietin kesällä mahtavat kaksi viikko Maltalla lämpimässä säässä, ja voin todellakin suositella! EF toimi kaikinpuolin hyvin, ja isäntäpehe oli mukava sekä turvallinen. :)

11. amb1 Vierailija

Olin viime kesänä 2013 EF:n kielimatkalla Australiassa ja lähdin yksin matkaan. Aluksi jännitti saanko ollenkaan kavereita, mutta olin jo facebookissa tutustunut muutamaan suomalaiseen, jotka lähtivät kanssa kielimatkalla ja tämä toi turvaa sillä ainakin tiesin jotain ihmisiä jo ryhmästä. Kielimatkalla tutustui todella helposti uusiin ihmisiin, kun vaan uskalsi rohkeasti mennä puhumaan kaikille. Minäkin sain paljon uusia kavereita, ja osittain ajattelen tämän johtuvan siitä, että lähdin yksin matkalle, joten ei ollut ketään kaveria jo ennestään. Kun vaan uskaltaa mennä rohkeasti juttelemaan , saa varmasti kavereita!:)

12. Anna Vierailija

Mä olin tänä kesänä kolme viikkoa Brightonissa EF:n kautta ja järkyttää ihan lukee näitä joitain kommentteja täällä koska mun omat kokemukset oli täysin erilaiset. Kaikki meni tosi hyvin ja tää kesä oli ehdottomasti mun tähän astisen elämän paras.

Suurin miinus oli se että jotkut oli Brightonissa vaan 2 viikkoa kun suurin osa oli 3, ja kun me oltiin sekasin ryhmissä ja kaksviikkosten aika tuli lähtee niin ryhmiä jouduttiin vähän muutella. Sekään ei tietenkään ole EF:n vika koska näin saatiin samantasoset oppilaat samoihin ryhmiin.

Pienet vastoinkäymisetkin EF näytti hoitavan tosi hyvin. Oltiin päiväretkellä Oxfordiin kun kuultiin että päästäiskin johonkin yliopistoon tutustumaan vasta pari tuntia suunniteltua myöhemmin. Ei siis sinä iltana ehditty käydä kämpillä ennen discoa, mutta liiderit tarjos meille päivällisen kaupungilla ja päästiin discoon ihan tarpeeksi kauaksi aikaa.

Muita miinuksia en sitten keksikkään. Sain paljon uusia kavereita suomalaisista, joita tuun tapaamaan myöhemminkin toivottavasti paljon, ja ulkomaalaisista. Isäntäperheessä olin ruotsalaisen tytön kanssa jonka kanssa meistä tuli hyviä kavereita. Myös yks venäläinen on pian tulossa käymään Suomessa ja suunnitellaan tapaamista!

Kaikista kauhutarinoista huolimatta mun isäntäperhe oli ihan älyttömän mukava, ruoka oli hyvää ja sitä oli tarpeeksi jos ei liikaa, ja meiät huomioitiin tosi hyvin. Oon matkan jälkeen jo lähettäny sähköpostia isäntäperheelle ja saanu vastauksen. Seuraavan kerran kun käyn Brightonissa haluun ehdottomasti tavata ne.

Suosittelen ehdottomasti EF:ää ja Brightonia jos mietitte kielimatkalle lähtemistä!

Jos kielimatkat kiinnostaa niin täältä voi tilata ilmaisen esitteen:
    My EF - Your Online Campus
    Ja jos kiinnostaa lukee lisää mun kielimatkasta niin mulla on blogi:
    http://http://efkielimatkalainen.blogspot.fi/

13. Ambassador Vierailija

Moikka! Itse olin tänä kesänä 3 viikkoa Brightonissa EF'n kautta ja en todellakaan kadu matkalle lähtöä. Kielitaitoni kasvoi ja siinä ohessa sain lisää rohkeutta toimia eri tilanteissa englannin kielellä, sain myös paljon uusia ystäviä niin suomesta kuin ulkomailtakin keiden kanssa tulee päivittäin pidettyä yhteyttä :) EF hoiti kaiken hyvin pieniä myöhästymisiä yms lukuunottamatta mutta niistäkin selvittiin hyvän seuran avulla, matkalla oli turvallista ja sen suhteen ei vanhempien ainakaan kannata pelätä ettei matkalla olisi turvallista :) lisää kielimatkoista ja itse Brightonista voi käydä lukemassa mun blogista efkielimatkalle2015.blogspot.com

14. Anna Vierailija

Olin viime kesänä EF:n kielimatkalla Brightonissa ja suosittelen ehdottomasti EF:ää ja Brightonia. Kaikki hoitui hyvin ja jos pientäkään ongelmaa tuli niin liiderit hoitivat homman. Brighton on kaupunkina ihana ja EF:n toiminta on siellä sen verran isoa että tilat oli tosi hyvät ja parempaa sijaintia mm. koululle en ois voinu toivoo kuin Hilton hotellissa rannalla.

15. hämmentynytäiti Vierailija

Olen tässä nyt jo pari vuotta kuunnellut niin paljon juttuja omalta tyttäreltäni (14 melkein 15v) että haluiasi lähteä ystävänsä kanssa 3vk Maltalle 2016 kyllä vasta. Hän on aina niin iloisena kun kertoo kuinka paljon sinne haluaisi. Nyt olen lueskellut paljon kaikkea ja mietin uskallanko lähettää tyttöä sinne 16 vuotiaana kun on välillä nyt viimeisen puolenvuodenkin aikana luottamus ollut vähän sitä sun tätä.. Tottakai haluan että tytölläni olisi hauska ja saisi hyviäkin muistoja teini-iästä enkä haluaisi kieltää matkaa, mutta epäilyttää vaa nuo kaikki kännäämiset sun muut.

16. Realistiäiti Vierailija

Anns tyttösi lähteä maailmalle ja kokeilla omia siipiään.

Kyllä ne kotikännäykset unohtuvat, kun maailmalla joutuuu itsestään huolehtimaan.
    Lasten ulkomaanmatkailuhin sijoitetut eurot ovat paras sijoitus nuorten tulevaisuuteen.

17. KielimatkalainenXD Vierailija

Olen aivan samaa mieltä. Kielimatkat on hyvä tapa antaa nuorille vapautta ja vastuuta turvallisesti. EF-kielimatkoilla on koko ajan liideri mukana joka auttaa tarvittaessa. EF:llä on myös todella tiukat säännöt juomisesta yms. Kyllä matkalla unohtuu juominen yms. kun huomaa että hauskaa voi pitää myös selvinpäin.

18. Siiri Korhonen Vierailija

Hei!
    Ite oon ollu neljällä EF:n kielimatkalla:
    12-vuotiaana Englannissa IOW:lla isäntäperheessä,
    13 v. Englannissa Rookesburyssa asuntolassa
    14 v. Maltalla resortissa
    16 v. Ranskassa St. Raphaelissa isäntäperheessä
    Ja nyt kesällä 2015 oon menossa Kaliforniaan
    En voi muuta kuin suositella EF:ää! Jos on kysymyksiä, niitä voi lähettää osoitteeseen: [email protected]

19. Siiri Korhonen Vierailija

Hei!
    Ite oon ollu neljällä EF:n kielimatkalla:
    12-vuotiaana Englannissa IOW:lla isäntäperheessä,
    13 v. Englannissa Rookesburyssa asuntolassa
    14 v. Maltalla resortissa
    16 v. Ranskassa St. Raphaelissa isäntäperheessä
    Ja nyt kesällä 2015 oon menossa Kaliforniaan
    En voi muuta kuin suositella EF:ää! Jos on kysymyksiä, niitä voi lähettää osoitteeseen: [email protected]

20. Täysi-ikäinen Vierailija

Tietääkö kukaan EF:n kurssejen alkoholipolitiikasta täysi-ikäisenä. Varsinkin 19-24 vuotiaille järjestetyille kursseilla, luulisi olevan sallittua nauttia kohtuudella oppituntien jälkeen viikonloppuisin jne. Onko kellään muutenkaan kokemuksia nuorten aikuisten kielikursseista?
    Ei kai homma mene liian hyysäämiseksi, vaan päivällä on oppitunnit ja oppimista ja illat saa mennä omien halujen mukaisesti?

Ja ennen kuin joku tulee saarnaamaan siitä, että ainako sitä pitää ryypätä jnejnejne, niin tarkoituksena olisi tutustua viikonloppuisin myös esimerkiksi Dublinin yöelämään ja pubeihin. Tarkoituksena ei ole tietenkään ryypätä holtittomasti, vaan nauttia maltilla ja järki mukana, ja juoda esimerkiksi ruokajuomana olutta. Kaikella opastetulla oppitunneilla ja muilla, luonnollisesti, selvänä.

21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tietenkin uskaltaa tuon ikäisen päästää kielikurssille. Itsekin aikoinaan olin tuon ikäisena. Tosin minä olin Skotlannissa ja se oli mahtava kokemus.

22. kielimatka2012 Vierailija

mulle kielimatka oli yks elämäni parhaimmista kokemuksista, et en voi ku suositella :) järjestönä ef, ja varsinkin matkan aikana ylitti kyllä ihan odotukset! aktiviteetit oli monipuolisia, ja varsinki puhuminen parani matkalla tosi paljon :)

23. roopqz Vierailija

Moi!

Itse olin viime kesänä (2014) EF-kielimatkalla aurinkoisella Isle Of Wightin saarella Englannissa. Minulle jäi matkasta ja EF-toiminnasta positiivnen tunne. Koskaan ei tuntunut olevansa eksyksissä, tai joutunut olemaan peloissaan. Sen sijaan EF-henkilökunta (matkojenjohtajat, vastuuhenkilöt..) teki työnsä loistavasti. Matkalla rohkaistui ja oppi puhumaan kieltä. STS-matkoista ei ole kokemusta, mutta en usko niiden yltävän EF-tasolle. Toivottavasti tämä auttoi!

24. Heidimoi Vierailija

Itse olen menossa EF kautta Maltalle kielimatkalle kolmeksi viikoksi! EF on järjestönä luotettava ja toiminu hyvin:) Mun mielestä, jos lapsenne on ainakin valmiita tekemään paljon työtä sen matkan eteen kannattaa edes harkita! Kielimatkalla kuitenkin opiskellaan! Jos haluatte EF esitteen mun kautta voi tilata http://my.ef.com/heidimoisio ja jos tilaatte matkan minut voi laittaa suosittelijaks eli Heidi Moisio olisin tosi kiitollinen!

25. Moiihmiset Vierailija

Olin ef:än juniori kurssilla Rookesburysa ja matka meni hienosti. Mun piti alunperin mennä Harry Potter kurssille mutta siihen ei tullut tarpeeksi suomalaisia mukaan niin piti vaihtaa kurssia ja kurssin vaihtaminenkin meni hienosti, ei mitään ongelmia.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri