Kokemuksia kierukan poistosta päiväkirurgisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gwenhwyfar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gwenhwyfar

Jäsen
11.02.2009
934
1
16
Mulla on ollut Mirena 5,5 vuotta ja nyt oli tarkoitus vaihtaa uuteen. Ensin th ronkki ja kaiveli, ei löydy lankoja. Sitten gyne ronkki ja kaivoi, ei saanut pois. Nyt on lähete vetämässä päiväkirurgiseen kierukanpoistoon sairaalassa. Pelottaa aivan tolkuttomasti, tuo lääkärin poistoyritys kun sattui niin paljon, ettei edes synnytys tehnyt yhtä kipeää.

Uutta kierukkaa en kyllä enää ikinä ota, mieluummin elän vaikka selibaatissa loppuelämäni, kuin kärsin samat kivut uudelleen. Nyt pelottaa vaan se, että sattuuko siellä sairaalassa sitten vielä enemmän se ronkkiminen ja kaivelu. Onko täällä ketään kohtalotoveria, jolle olisi käynyt samoin? Kertokaa kokemuksistanne ja etenkin jos joku tietää tarkemmin, miten tuo päiväkirurginen poisto oikein tapahtuu.

Minul kun ekaks oli kuparikierukka, niin sen poistaminen olikin sitten erittäin ongelmallista. Ens ehkäsyneuvolassa gyne yritti ja yritti, ronkki ja koski niiiiin PRKLsti!
Lähetti sairaalaan naistentautien polille. Miä siellä tärisin ja pelkäsin että taas sattuu. No oli mukavia ne ihmiset ja suoneen tuikkas kunnon kipulääkkeet ja rauhottavat. Olikohan 6 naista jalkovälissäni ja kauheen kauan ronkittiin ja ultrattiin että saivat pois sen vekottimen.
Ei se sattunu kun oli hyvä lääkitys.
Muutaman tunnin siellä makasin ja selvitin päätäni mömmöistä ja pääsin pois.

Söin antibioottikuurin ja otin sen jälkeen hormoonikierukan :D
(vaikka ittelleni vannoinkin silloin ettei enää koskaan )

Tehdäänkö tuo toimenpide siis nukutuksessa vai vahvasti lääkitynä, mutta hereillä? Ilmeisesti tähystyksellä tuo tullaan poistamaan, tai näin ainakin tuo lähetteen kirjoittanut lääkäri sanoi.

Meillä annetaan yleensä aina ensin aika polille ihan normaalisti, vaikka oiskin jo erikoislääkäri yrittänyt poistaa kierukkaa. . Mahdollisuus on polilla puuduttaa kohdunsuu ja sit yrittää "kaivella" se kierukka pois. Hyvin usein lähteekin näin. Jos ei lähde sit annetaan nukutusaika eli päiväkirurginenaika.

Kierukan poisto leikkaussaliolosuhteissa tehdään humautuksessa. Toimenpide kestää ehkä jotain viitisen minuuttia, sun herääminen pari minuuttia pitempään. Et tunne muuta kipua, kuin kanyylin laitosta aiheutuvan nipistyksen ja nukutusaineen kirvelyn suonissasi.

Nimimerkille kätilö: Ihanko todella sitä pitäisi vielä kaivella tuolla samalla tekniikalla liää? Entä jos kieltäydyn siitä ja sanon, ettei mua ronkita enää niin että oon tajuissani? Mä en ihan oikeasti todella kestä enää ikinä sitä kipua, mitä torstaina oli, kun se lääkäri yritti kaivaa kierukkaa ulos. Miten sairaalassa suhtaudutaan tällaiseen "hankalaan" potilaaseen, joka ei suostu tajuissaan tulemaan tuollaiseen toimenpiteeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Nimimerkille kätilö: Ihanko todella sitä pitäisi vielä kaivella tuolla samalla tekniikalla liää? Entä jos kieltäydyn siitä ja sanon, ettei mua ronkita enää niin että oon tajuissani? Mä en ihan oikeasti todella kestä enää ikinä sitä kipua, mitä torstaina oli, kun se lääkäri yritti kaivaa kierukkaa ulos. Miten sairaalassa suhtaudutaan tällaiseen "hankalaan" potilaaseen, joka ei suostu tajuissaan tulemaan tuollaiseen toimenpiteeseen?

Poliklinikka-aika ja päiväkirurginen aika on kaks eri asiaa. Jos sulla on tuo päikiaika, niin sä meet leikkaussaliin jossa kierukka poistetaan humautuksessa eikä puudutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:

Puudutus laitetaankin juuri siksi ettet tuntisi, kun kaivellaan :) Mut toki sulla on oikeus kieltäytyä tulemasta ja saada se humautusaikakin, kyllä niitäkin annetaan. Riskit on tietysti isommat, mut hyvinhän ne nukutuksetkin pääsääntöisesti menee.

Mulla edessä tämä kyseinen operaatio tässä jossain vaiheessa kun aika tulee.. :/ Eivät saaneet hormonikierukkaa pois neuvolassa. Joten vissiin tulee aika tuohon että nukutetaan/humautetaan. No mut on elämäni aikana nukutettu yli kymmenen kertaa joten se ei pelota onneksi. :) Mutta toivon vaan todella että humauttavat kunnolla etten tunne mitään! :D Onko kokemuksia kellään?

Mulla edessä tämä kyseinen operaatio tässä jossain vaiheessa kun aika tulee.. :/ Eivät saaneet hormonikierukkaa pois neuvolassa. Joten vissiin tulee aika tuohon että nukutetaan/humautetaan. No mut on elämäni aikana nukutettu yli kymmenen kertaa joten se ei pelota onneksi. :) Mutta toivon vaan todella että humauttavat kunnolla etten tunne mitään! :D Onko kokemuksia kellään?

Viestiketju on vanha, mutta kerronpa tuoreen kokemukseni, sillä itsekin löysin tänne viestiketjuun informaatiota itse etsiessäni ja koin tämän hyödylliseksi.

Minun kierukka päädyttiin poistamaan nukutuksessa lääkärin lähetteellä kahden normaalin poistoyrityksen jälkeen. Kokenut gynekologi koitti poistaa kierukkaa kuukautisten aikaan ja aikana ilman kuukautisia, eikä kumpikaan on onnistunut. Tämän jälkeen hän kirjoitti lähetteen päiväkirurgian yksikköön.

Päiväkirurgianvastaanotolle mennessä myös operoiva lääkäri yritti poistaa kierukkaa ennen nukutusta, tässä kuitenkaan onnistumatta. Lääkäri halusi koittaa josko kevyt nukutus eli humautus voitaisiin välttää. Poistamisyritys teki kipeää samalla tavalla kuin aikaisemmat poistamiskerrat. Kierukan langat näkyivät aina, mutta niistä ei millään instrumenteilla saanut otetta. Koska kierukkaa ei saatu pois, tehtiin suunniteltu operaatio ja kierukka poistettiin humautuksessa.

Nukutussaliin päästyäni siellä oli 5 työntekijää lääkärin lisäksi. Kuten nukutuksissa aina, tuli tunne, että olen hyvissä käsissä. Anturat ja piuhat itsessäni kiinni vaivuin nopeasti uneen nukutuslääkkeen suoneen saatuani. Heräsin noin kahden tunnin päästä heräämöstä. Ei suurempia kipuja, sillä olin saanut kipulääkettä suun kautta ja suoraan suoneen. Pientä lieviin kuukautiskipuihuihin verrattavaa tuntemusta tunsin. Pääsin kotiin muutaman tunnin päästä, kun olo oli hyvä, olin syönyt ja käynyt onnistuneesti pissalla.

Minun kierukkani oli todella tiukassa, se oli poistettu käsittääkseni tähystämällä kohtu. Olen synnyttämätön ja minulla ehti olla kuparikierukka lähes päivälleen 8 vuotta. Asettaminen ei sattunut lainkaan ja kävi muutamassa sekunnissa.

Koin nukutuksen ehdottomasti miellyttävämmäksi kuin poistamisyritykset. Pientä vuotoa on havaittavissa, kipuja aika vähän. Pientä juilimista, kipulääkettä olen ottanut ennakoivasti, vaikka normaalisti välttelen särkylääkkeitä viimeiseen asti.

Jos kierukan poistamisessa on ongelmaa, ei kannata pelätä humautuksessa tehtävää poistoa. Paljon miellyttävämpi kokemus kuin poistoyritykset :)

Avopuolella kierukan poisto ei tänään onnistunut ja sanottiin sen kasvaneen kohtuun kiinni. Edessä olisi nyt sitten aika naistentaudeille. Kuinka kauan olette joutuneet odottamaan naistentaudeille pääsyä? Sain sellaisen kuvan että voi joutua odottamaan jopa kuukauden.

Minulle laitettiin
hormoonikierukka nukutuksessa 11.10.2019 koska kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Ja voimakas kipu ja pelko. Laitettiin keskussairaalassa ihan julkisella puolella. Olen 29-vuotias,synnyttämätön ja minulla on kehitysvamma minkä vuoksi nukutetaan.

Kierukan laitto ja kohdun kaavinta sekä näytteiden otto ja gynekologinen tutkinus meni hyvin nukutuksessa ,mutta olin Zinacef antibiootille allerginen olevan penisilliinin vuoksi. Ja pahoinvointia tuli nukutuksen jälkeen. Kohdun kaavinnassa ei näkynyt kiinnikkeitä. Ei löytynyt mitään syytä miksi minulla on kivuliaat ja runsaat kuukautiset. Kanyylin laitto meni emlan ja esilääkkeen avulla kivuttomasti. Mirena kierukka on auttanut niukentamaan vuotoa ja kipuja on nyt vähemmän. Ja minulla oli pinkki kanyyli kädessä. Leikkaussalin henkilökunta oli ystävällistä. Ja anestesiologi ja anestesiahoitaja osasivat harhauttaa minua kanyylin laitossa. En huomannut koko kanyylia kun se laitettiin. Mun gynekologikin ja sairaanhoitajakin oli ystävällisiä. Oli miellyttävää nukahtaa leikkaussalissa kun sain lämpimän peiton. Ja Sevofluraani nukutuskaasu ei haissut pahalle. Se tuoksui miellyttävälle. Ei voi olla kuin tyytyväinen. Kierukan poistossa pyydän sedaatiota joskus 5 tai 7 vuoden päästä. Pääsin 2 tuntia laiton jälkeen kotiin.

Olisipa minullakin ollut ajatteleva "oma gyne" silloin kun hän vaati hormonikierukan asentamista. Olisipa hän kuunnellut ja uskonut kun kielsin sen laittamisen aiemman yliherkkyys ja turpoamiskokemusten perusteella. Mirena vei terveyden!
Onko gynekologeilla ajattelussa ongelmia, jos he eivät mitenkään tajua, etteivät kaikki naiset kestä Mirenan synteettistä hormonimyrkkyä?

Yhteistyössä