Kokemuksia kohdunulkoisesta raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmentynyt

Vieras
Menin perjantaina illalla TK:n päivystykseen alavatsakipujen takia ja sain heti lähetteen keskussairaalaan, kun epäiltiin umpilisäkkeen tulehdusta. Sairaalan päivystävä kirurgi kuitenkin epäili diagnoosia ja - kuinka ollakaan - verinäytteestä tehty raskaustesti oli positiivinen. Eli kipujen syyksi epäiltiinkin sitten kohdunulkoista. Päivystävä gyne ei yöllä löytänyt kohdusta eikä sen ulkopuolelta mitään, mutta kirurgi oli varma, että kyse on kohdunulkoisesta, koska hCG oli niin alhainen. Kuukautisten mukaan laskettuna nyt olisi vasta rv4, eli kohdunulkoisen ei todellakaan pitäisi oireilla... Tilannetta seurataan nyt lähinnä hCG:tä seuraamalla, varsinkin kun kivutkin ovat loppuneet.

Onko kenelläkään mitään kokemuksia vastaavasta? Voinko luottaa tuohon kirurgin diagnoosiin vai onko jollakin vastaava epäily muuttunutkin normaaliksi raskaudeksi? Ja miten kauan tässä nyt vain seuraillaan tilannetta? Missä vaiheessa tilanne on "ohi"? (Joo, olisi pitänyt kysellä lekureilta tarkemmin, mutta olin silloin yönä niin hämmentynyt ja väsynyt)

Anteeksi sekava sepustus ja Kiitos :)

Ei ole kokemusta tismalleen samasta, mutta kannattaa elää niin kuin olisi raskaana, ihan varmuuden vuoksi :-) ei tuolla viikolla oikein ultralla mitään näe - kohdusta tai tuubeista..

Itse en odottanutkaan, että ultrassa mitään vielä selviäisi (on edellisessä raskaudessa ultrailtu liian aikaisin ja sitten hermoiltu). Itse asiassa en itse olisi varmaan edes huomannut koko raskautta vielä pariin viikkoon, kun on niin epäsäännöllinen kierto. Mutta se päivystävä kirurgi oli tosiaan täysin varma diagnoosistaan sen hcg:n perusteella. Tarkistin vielä, etteikö se matala arvo voisi johtua vain siitä, että raskaus on niin alussa, mutta hän oli ehdottoman varma. Nyt sitten itseä mietittyttää, kun olen netistä googlannut tietoa. Tieto lisää epävarmuutta ja tuskaa... Tänään otettiin taas hcg ja huomenna soittelen gynelle. Hermostuttaa...

Tuulimuna mullakin istuu tuossa sohvalla (siis se edellinen liian aikaisin ultrattu). Tosin silloin kyseessä oli vain epäily, nyt "varma" tieto. Ei ymmärrä, miten muka rv 3+4 voitaisiin tietää varmasti pelkän hcg:n perusteella, että kyseessä on kohdunulkoinen... Silti ei jotenkin edes halua ajatella normaaliraskauden mahdollisuutta, ettei tulisi sitten liian kovaa pettymystä. Miksi mun pitikin mennä valittamaan niitä vatsakipujani lääkäriin?!? (No, hyvä tietysti oli, että menin, jos olisikin sattunut olemaan umppari kuten ensin epäiltiin)

Mulla on ollut sama tilanne. En tosin edes kuvitellut olevani raskaana kun kipujen takia menin sairaalaan, vaan luulin että on kysta tms. Mulla oli silloin ehkä 4-5rv kun menin ekaa kertaa päivystykseen. Silloin sanoivat kanssa heti, että HCG on niin alhaalla että todennäköisesti ei ole kaikki kunnossa. En itse kuvitellut missään vaiheessa että oliskaan kyse normaalista raskaudesta, olin jonossa lapsettomuushoitoihin silloin ja ne kivut oli heti lähtöön niin valtavat.

Se riippuu ihan siitä missä se raskaus on kiinnittyneenä, että löytyykö se milloin ultrassa. Ei sille kuitenkaan heti tuossa vaiheessa tehdä mitään luultavasti. Minulla alettiin seurata HCG arvoja että mihin suuntaan alkavat kehittyä, kun kuulemma voi tuo kohdunulkoinen itekseenkin keskeytyä.

Mun kohdalla arvot lähti parin viikon seurailun jälkeen laskuun ja ootettiin pari viikkoa kunnes menin sitten jälkitarkastukseen. Silloin todettiin että arvot olivat taas nousseet reippaasti ja jäin oitis sairaalaan. Tuossa vaiheessa olisi ollut vaihtoehtoina antaa annos sytostaattia, jolla olisi asia hoidettu tai leikata tähystyksessä. Minulla kun on verenvuototauti, niin katsoivat pienemmäksi riskiksi leikkauksen, jolloin on mahdollista kontrolloida verenvuotoa paremmin.

Aamulla sitten ekana leikkasivat ja hyvä olikin, koska tilanne oli ollut jo niin pitkällä että munajohdin oli jo repeämässä ja se jouduttiin poistamaan. Lääkäri sanoi jälkeenpäin, että oli todella hyvä että ekana aamulla leikattiin, koska oli jo todella täpärällä se tilanne. Repeäminen olis sitten aiheuttanu kovan sisäisen verenvuodon. Tuossa vaiheessa oli sitten jo menossa rv9 suunnilleen. Jälkeenpäin luin että sinne asti yleensä maksimissaan menevätkin nuo kohdunulkoiset.

Mulla löytyi KU monien ultrien jälkeen viikolla 10.Ja silloinkin vasta koska taju meinasi kivuista mennä-siihen asti oli vaan seurattu tilannetta.Munatorvi repesi ja kiireesti leikattiin sis.verenvuodon takia,kipuillut oli kolmisen vkoa.Toiv näin ei ole sinulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli vaan mieleen, oletko ihan varma, että raskaus on noin alussa? Mitä jos se onki pidemmällä, mutta sulla tullu kuukautiset normaalisti?

Joo, sama on käynyt kyllä itselläkin mielessä. Olin jo ennen edellisiä menkkoja ihan varma raskaudesta, mutta en sitten kuitenkaan testannut, kun en halunntu pettyä. Mulla on siis tosi epäsäännöllinen kierto, jotain 30-42 välillä. Tein sitten kuitenkin noin viikko menkkojen jälkeen testin, kun oli niin outo olo. Testi oli kuitenkin nega. Olis kyllä aika hurja sattuma, jos raskaus olisikin pidemmällä sekä menkkojen että testin jälkeen.

Itseä ahdistaa eniten tämä epävarmuus tulevasta. Tuleeko se sieltä itsekseen pois ja jos tulee niin milloin? Vai joudutaanko leikkaamaan. Tänään on ollut sellaista menkkamaista kipua vatsassa ja selässä ja odotan koko ajan, milloin vuoto alkaa. Kuukautisten olisi siis pitänyt alkaa aikaisintaan tänään.

Ja sitten aina välillä mielessä käy pieni toiveikas "entä jos sittekin..." Parempi olla edes ajattelematta.

t: Hämmentynyt ap

Soittelen huomenna äitiyspolille tämän päivän verikokeen tulosta ja jatko-ohjeita. Se gyne suhtautui silloin yöllä tyyliin "umpparihan se nyt tietenkin varmasti on, mutta mene nyt kuitenkin varmuuden vuoksi maanantaina verikokeisiin". No ei ollut umppari, ei. Tai sitten koin oudon ihmeparantumisen yön ja aamun aikana, kun en kerran joutunut leikkaukseen... Joka tapauksessa en sitten niin kauheasti kysellyt siltä gyneltä silloin yöllä mitään, kun olin niin väsynyt ja sekaisin (yllätysraskaus, jota epäilläänkin kohdunulkoiseksi) ja se gyne oli vielä aika tylyn oloinen. Sitten aamulla se päivystävä kirurgi, joka kotiutti kehoitti vain soittamaan äippäpolille niitä hcg-arvoja ja tulemaan kiireesti päivystykseen jos tulee jotain kipuja. Eikä kukaan edes koko aikana kysynyt, miltä musta tuntuu tai kuinka mä voin - siis muuten kuin fyysisesti...

Kyselen vielä teiltä kohdunulkoisen kokeneilta, että millaisia oireita teillä oli? Oliko kipuja jatkuvasti vai vain silloin tällöin? Ja mistä sitä sitten tietää, milloin on ns. tosi kyseessä, jos koko ajan kipuilee?

Mina menin valittamaan vatsakipua sairaalaan. Asuttiin silloin Shanghaissa. Luulin, etta minulla umpisuoli. Gyne siina kyseli ja tutki. Siina kohdassa kun sanoin ehkaisyna olevan kierukka niin selvapeli. Verikokeisiin ja ultraan. Raskaustesti oli positiivinen ja kohtu tyhja. Sen jalkeen sitten mitattiin raskaushormonin pitoisuus. Koska ultrassa ei ollut munatorven repeaman ja akillisen verenvuodon vaaraa , minua hoidettiin metotreksaattipiikeilla usemman kerran. Raskaushormonin alentumista seurattiin muutaman pv valein.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Mina menin valittamaan vatsakipua sairaalaan. Asuttiin silloin Shanghaissa. Luulin, etta minulla umpisuoli. Gyne siina kyseli ja tutki. Siina kohdassa kun sanoin ehkaisyna olevan kierukka niin selvapeli. Verikokeisiin ja ultraan. Raskaustesti oli positiivinen ja kohtu tyhja. Sen jalkeen sitten mitattiin raskaushormonin pitoisuus. Koska ultrassa ei ollut munatorven repeaman ja akillisen verenvuodon vaaraa , minua hoidettiin metotreksaattipiikeilla usemman kerran. Raskaushormonin alentumista seurattiin muutaman pv valein.

Missä vaiheessa sulla huomattiin tuo kohdunulkoinen? Ja kauanko sulla kesti hoito?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:

Missä vaiheessa sulla huomattiin tuo kohdunulkoinen? Ja kauanko sulla kesti hoito?

Kylla kohdunulkoinen raskaus oirehtii aika alkuvaiheessa aina, siina 7-9 viikolla. Minulla siina alussa raskaushormonipitoisuus oli siella 5000 paikkeilla. Muutaman metoreksaattipiikin jalkeen alkoi laskemaan ja sen jalkeen alkoi tyhjennysvuoto. En ihan tarkkaan muista mutta olisko mennyt sellainen 14 pv.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyselen vielä teiltä kohdunulkoisen kokeneilta, että millaisia oireita teillä oli? Oliko kipuja jatkuvasti vai vain silloin tällöin? Ja mistä sitä sitten tietää, milloin on ns. tosi kyseessä, jos koko ajan kipuilee?

Ei ollut kipuja jatkuvasti. Silloin kun ekan kerran menin päivystykseen, niin kivut oli todella kovat eikä särkylääke enää auttanut. Siis kivut oli huomattavasti reiluja kuukautiskipuja kovemmat. Eli kun on "tosi" kyseessä niin kivut vaan on todella kovat. Mutta soita sinne ja kysy niitä tietoja ja ne varmaan alottaa sen HCG pitoisuuden seuranna.

Kuulostele omaa olotilaasi ja jos kivut todella yltyvät mene heti uudestaan sairaalaan.

Yhteistyössä