kokemuksia kohdunulkoisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei te kaikki kohtalotoverit, joilla on ollut KU!

Millaisia hcg-arvoja teillä on ollut? Onko kenelläkään kokemusta, että pelkkä seuranta olisi riittänyt (että siis olisi kuivunut itsestään pois), vai onko aina päädytty antamaan lääkistystä tai jopa leikkaus? Kuinka pian hcg-arvo on laskenut itsestään/lääkkeillä?

Minulla epäillään kohdunulkoista. Oikeanpuoleiset vatsakivut alkoivat jo n 2 viikkoa ennen kuin kuukautisten piti alkaa (eli oletetun ovulaation jälkeen). Kuukautiset oli lähes 2 viikkoa myöhässä ja apteekin testit näytti negatiivistä, välillä hyvin hyvin haaleaa plussaa. Terveyskeskuksessa varmistettiin raskaus verikokeella, mutta vuoto alkoi 2 päivää verikokeen jälkeen. Takana on jo yksi km tammikuulta, eli menin sitten sairaalaan tarkastuttamaan tilanteen. Vuoto oli kuukautisvuotoa runsaampaa ja mukana oli isojakin 'klönttejä'. Ottivat kvantitiivisen verikokeen silloin ja uuden 3 päivää myöhemmin. Ultrassa ei tuolloin näkynyt mitään. Siitä sitten alkoi piina...

Arvo oli lievässä nousussa (ekassa mittauksessa 92, toisessa 101) ja nyt siis tilannetta tarkkaillaan uusin verikokein. Ihmettelen sitä, että arvo on noin matala. Vihlontaa on aina välillä oikealla puolella ja sillointällöin rusehtavaa vuotoa.

Mieltä askarruttaa kovasti, miten tästä eteenpäin.. Kuinka kauan tilannetta seurataan? Missä vaiheessa lääkkeitä yleensä käytetään hoitokeinona? Kuinka kauan teillä on hoitojen jälkeen mennyt, että kierto on palannut normaaliksi? Onko uusi raskaus onnistunut?

Kovasti kysymyksiä, mutta niin moni asia arveluttaa mieltä. KIITOS KAIKILLE JO ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA! :flower:

Minulla ei ole kokemusta varmasta tapauksesta. Epäilty mulla on ollut.

Kirjasta: Osa kohdunulkoisista raskauksista voi hävitä itsestään. Laparoskopiasta luopumista voidaan harkita, kun HCG -arvo on pieni (alle 2500 KY/l) ja pienenee edelleen. Kaikkiaan seurantaan tulee valituksi potilaita 25-30 %. Heistä 70-80 % toipuu ilman toimenpiteitä. Hoidon aikana seurataan, kunnes HCG alle 10.

Kohdunulkoisen raskauden hoidossa on käytetty menestyksellisesti myös metotreksaattia antamalla se lihakseen tai suun kautta tai ruiskuttamalla se suoraan kohdunulkoiseen raskauteen laparoskopian aikana tai emättimen kautta kaikukuvausohjausta käyttäen. Tällaiset hoidot ovat tehonneet 78-100 % potilaista. Metotreksaattia ei käytetä, jos potilaalla on akuutin vatsan oireet, eikä sitä suositella, jos raskauspussin halkaisija on yli 4 cm tai jos pussissa on elävä sikiö.

Ennuste: kohdunulkoisen raskauden jälkeen lapsen syntymään johtavia raskauksia on n. 65 %:lla. Kohdunulkoisen raskauden uusiutumisvaara on 5-15 %. Uusiutumisriskin vuoksi jatkoehkäisyksi ei suositella tavanomaista kierukkaa. Kohdunulkoisen raskauden jälkeen alkaneen uudenkin raskauden sijainti on varmistettava kaikutukimuksella viimeistään 7. raskausviikolla.

Itse pelkään tuota metotreksaattia.

Sulla on ihmeellisen pienet arvot ja kumminkin ne ovat nousussa. Voiskohan olla hyväkin toivo, että kumminkin vielä menisi itsestään ohi, kun ne joka tapauksessa ovat noin pienet. Enpä tiedä. Tosaalta kun on sitä pientä nousua. Ymmärrän, että sulla on hirmuisen stressaavaa, kun ei kukaan halua joutua munatorvenleikkaukseen tai pahimmassa tapauksessa poistoon.

Toivotan sulle tsemppiä, kun en enempää osaa neuvoa. Kerro sitten, miten on käynyt.

Ehkä muut osaavat kertoa omakohtaisia kokemuksiaan sinulle.

Kiitos Karpalo sinulle vastauksesta! Ajattelin kertoa nyt sitten miten tilanne eteni, jos vaikka joskus on jollekkin apua..

HCG-arvoa seurattiin kaikkiaan reilu 2 viikkoa ja se hitaaseen tahtiin nousi. Korkeimmillaan kävi 238. Oli siis todella alhainen lukema koko ajan. Viikko sitten minulle päädyttiin antamaan se metotreksaatti-piikki ja nyt oli juuri jäkitarkastus, jossa arvon todettiin lähteneen hyvään laskuun. Nyt arvoa seurataan viikon välein verikokeilla siihen asti, että on nolla.

Uutta raskautta saan kuulemma yrittää 3 kk päästä metotreksaatin jälkeen. Täällä on aiheesta keskusteltu aiemminkin, mutta tuo oli siis se ohje jonka itse tänään sain.

Kova on tietty pelko, että miten seuraavalla kerralla käy, mutta ei auta muu kuin toivoa parasta!

Mulla leikattiin KU 7.3. munatorven repeämisen jälkeen.Kivut oli tosiaan AIVAN HIRVEÄT,eikä lääkkeillä voitu enää hoitaa.Ainakaan raskaaksi tuloon tuo KU ei vaikuttanut,koska testi on taas plussa..saas nyt nähdä vaan missä päin tämänkertainen luuraa :/

Varovainen onnittelu sinulle plussasta!!!

Toivon kovasti, että tällä kertaa on oikeassa paikassa ja että kaikki menee hyvin!!! Ilmoittelethan tänne sitten, että miten kävi? Itseä jännittää jo nyt kovasti ensi kerta, vaikka siis vasta heinäkuussa on lupa yrittää uudelleen...

Moi!

Mulla itelläni oli kohdunulkoinen raskaus n. kolme vuotta sitten. Maha oli monta viikkoa kipeä ja menkat oli myöhässä joten aattelin tehä raskaustestin. Raskaustesti näytti plussaa ja mie olin ihan onnessaan! Mutta samana iltana rupesin vuotamaan ihan hirveesti verta ja maha oli todella kipeä.
Niimpä me lähettiin heti sairaalaan ja sielä ultrattiin. Nyt en kyllä ite muista hcg arvoja kun tästä on aikaa mutta olivat tosi korkealla. jouduin jäämään sairaalaan yöksi tarkkailuun. Seuraava aamuna otettiin uusia kokeita ja arvo oli vain noussut.
No, sit mulle vain sanottiin ettei tässä mitään hätää ole et yleensä se helpottaa itestään. ja jouduin jäämään vielä yheksi yöksi tarkkailuun et seuraava aamuna otetaan kokeita vielä ja ultrataan.
Sit aamulla otettiin taas verikokeita ja yllätys hcg arvo oli aina vaan noussut. Sit mulle annettiin muutama piikki, joku tais edellisis teksteissä mainitan sen nimen mitä en nyt muista... :ashamed: mutta kuiteskin, niitä pikkejä sain kaksi päivää ja jouduin sen ajan maata sairaalassa tarkkailussa. Siinäpä lääkärit vain miettivät että mitenkähän tämä ei nyt auta jne...
No, neljäntenä päivä mulle kerrottiin että joudun leikkaukseen kun ei lääkkeet auta. ja sanottiin että leikkaus on tosi helppo ja yksinkertanen, tähystyksellä onnistuu et mahaan tulee kaksi pientä viiltoa.
No, eipä se sit mun kohdalla niin yksinkertasta ollutkaan...

Vaan mulla jouduttiin aukasemaan koko alamaha ja poistamaan toinen munanajohdin :ashamed: Olivat pirskoutuneet niin pahoin mun mahaan.

Sit heräsin leikkurista ja sanottiin että kaikki onnistui tosi hyvin ja kaikki on ihan ok. Lääkäri kävi sit kattomassa mua ja kertoi et kaikki oli ihan hyvin ja leikkaus onnistui eikä kertonut mitään että multa oli poistettu toinen munanjohdin jne.
Mun mies kertoi mulle vasta mitä oikein oli tapahtunut...
Että aika tökeröä toimintaa lääkäriltä!!
Siinä tilanteessa en ite tajunnut sanoa lääkärille mitään mutta kyllä jälkeenpäin on #&%?$!*....
Sen vain tajusin kysyä et onko mulla mahollisuus tulla raskaaksi vielä. 50 prossan mahollisuus on tulla raskaaksi.

Ja nyt meillä on onneksi ihana pieni poika joka on reilu vuoden vanha :heart:

Yhteistyössä