Kokemuksia kuparikierukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissu

Vieras
Kai se on uskottava että hormonaalinen ehkäisy ei ole mun juttu, joko ei ole menkkoja ollenkaan tai sitten koko ajan.

Kaipailisin nyt kokemuksia kuparikierukasta? Onko ollut säännöllinen kierto, millaiset on menkat olleet? Minkä hintaisia ne muuten on..?

Sain ilmaseksi synnytyksen jälkeen. Mulla ei pysyny, 2 kertaa laitettiin, sitte en enää uskaltanu kokeilla, en luottanu yhtään enään.. Kierto oli normaali ja kuukautiset normaalit ja lääkärikin harmitteli, kun ei pysynyt paikallaan, kun ei mulla se kuukautisiin tosiaan vaikuttanu Mulle ei kans sovi hormonallinen ehkäisy, oon kokeillut monenlaisia hormonallisia ehkäsymenetelmiä. Nyt olen sterilisaatiojonossa, kun lapsiluku on täys :-)

Hmm Tiputteluvuoto kesti melkeinpä 3kk. Sitten kun alko menkat ovat joo säännölliset kierto n 28-30 päivää, mutta niin runsaat et voi perhana... :kieh: (selän jomotus on myös pahentunut, mutten tiiä voinko siitä syyttää kierukkaa, vaiko synnytyksiä yleensäkin. ) Niin ja kuparisen mä ainakin sain ilmaiseksi.

Itte olen alkanu kääntyä siihen suuntaan et vaihdan hormonikierukkaan.
Eli en suosittele jos kk on valmiiksi jo runsaat.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Tai, onko kukaan kokeillut hormonikierukkaa, jolle ei pillerit ole sopineet (eikä e-rengas)?

nro 3 vastaa: en uskaltanu kokeilla tuon kuparikierukan jälkeen. Hormonikierukka on kuitenki aika kallis ja jos sekään ei pysy. Eikä lääkäritkään ehotelleet enään kun ei ne hormonit sovi niin ei sovi..

Jatkokyssäriä pukkaa... jos kävisin yksityisellä laitattamaan (en uskalla tk:n omalääkärillä, järkky tapaus) niin minkä hintaiseksi tulisi? Vai täytyykö vaan purra hammasta ja mennä tk:hon.

Alkuperäinen kirjoittaja kkos:
Huomaako sen aina jos kierukka ei pysy? Siis eikai se voi lähteä huomaamatta?? Mua vähän pelottaa jos mulle on käynyt niin...

Minä tunsin sen vihlaisuina. en tosin sillon ekalla kerralla arvannut, että se on pudonnut. Se huomattiin sitten molemmilla kerroilla kontrollikäynnillä. Käytettiin onneksi se aika kondomia..

Ja miten se laitetaan, millainen toimenpide on? Kestääkö kauan, onko kivulias? Tehdäänkö puudutuksessa vai ihan kylmiltään? Hirvittää jo nyt.

Ei kestä kauan. vähän se tuntuu, mutta kannattaa ottaa kipulääkettä ennen toimenpidettä. Kylmiltään tehdään.

mulla ollut sekä ennen lapsia, että synnytysten jälkeen. Ennen synnytystä paras ehkäisy mikä mulla ollut. Laittaminen toki sattui jonkin verran, mutta sitten täysin oireeton. Oma hormonitoiminta, ei tartte muistaa mitään ja kaiken kaikkiaan mahtava. No, synnytysten jälkeen halusin saman, koska hormonaalinen ehkäisy ei käy. Kaksi kertaa kokeiltiiin, mutta ei pysynyt. Siirtyi aina kuukautisten mukana pois paikaltaan.
Kierukan laittaminen kestää gynellä alle 5min. Otin lääkettä tunti ennen laittoa. Mitään puudutuksia ei laiteta, mutta ei se ole mitään kammotusta, kun on kokenut laittaja.

Mistä sen voi ilmaiseen saada? *ihan pihalla*

Juttelin jälkitarkastuksessa ekhkäsymenetelmistä. siitä tosin meni sitten 2 vuotta, että kokeilin tuota ja niin se vaan ilmanen oli.. Kannattaa kysyä perhesuunnitteluneuvolasta tmv tuosta!

Siis eikö sitä pudonnutta kierukkaa näkynyt missään? Onko se sitten poistunut esim. runsaan vuodon mukana? Apua, täytyy mennä tarkastuttamaan onko mun kierukka vielä tallella...

Kierukan laitto oli aika nopea juttu. Vähän nipisti ja vielä seuraavana päivänä oli vähän menkkamaista kipua alaselässä ja alavatsalla. Mutta ei sitä kannata kauheasti jännittää. Särkylääkkeen voi ottaa ennen, mä en ottanut kun unohdin. Ilmaisen kierukan voi saada ehkäisyneuvolasta. Ekä kierukka on ainakin Helsingissä ilmainen.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mistä sen voi ilmaiseen saada? *ihan pihalla*

Juttelin jälkitarkastuksessa ekhkäsymenetelmistä. siitä tosin meni sitten 2 vuotta, että kokeilin tuota ja niin se vaan ilmanen oli.. Kannattaa kysyä perhesuunnitteluneuvolasta tmv tuosta!

Täällä landella ei ole mitään perhesuunnitteluneuvolaa. :/ No, todennäköisesti menisin kuitenkin ihan gynelle laitattamaan sen, pelottaa sen verran.

Onko tuo kuinka yleistä että putoaa..? Mä kun tulen helposti raskaaksi, tai olen ainakin edelliset kaksi kertaa tullut.

Siis mulla se ei edes pudonnut mihinkään, vaan oli kokonaan siinä kanavassa. Onneksi räpläsin niitä lankoja ja huomasin, että tuntuu muutakin. Ultrassa sit huomattiin, että ei ollut kohdussa. Seuraavan kierukan kanssa sama juttu.

Mulla toiminut erittäin hyvin, samoin äidilläni. Ei ole kummempi toimenpide, ohuen putken läpi asennetaan. Ei tosiaan tarvitse puudutuksia, nukutuksia. Aluksi vuoto oli runsaampaa, kylhän elimistö vähän oudoksui, oli jotain tuntemuksia. Mutta siis aivan loistava ratkaisu mulle ollut. (Ei myöskään mulle hormoonit todella käy. )

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Onko tuo kuinka yleistä että putoaa..? Mä kun tulen helposti raskaaksi, tai olen ainakin edelliset kaksi kertaa tullut.

Siis mulla se ei edes pudonnut mihinkään, vaan oli kokonaan siinä kanavassa. Onneksi räpläsin niitä lankoja ja huomasin, että tuntuu muutakin. Ultrassa sit huomattiin, että ei ollut kohdussa. Seuraavan kierukan kanssa sama juttu.

Hmm... jotenkin arveluttaa tää juttu. No onhan tässä aikaa miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Merengue:
En kyllä usko, että on yleistä, että putoo. Ainakin mulla toiminut noin sata vuotta. Enkä edes mitään naruja kokeile. :whistle:

Täytyy kai ihan varata aika gynelle ja kysellä. Tosin siinähän sen samalla voisi sitten laittaa... en ole edes varma voiko mulle sitä laittaa, kun on ollut kohdunrepeämä. Sisko kyllä sanoi ettei se haittaa.

Mulle asennettiin kuparikierukka ilmaiseksi jälkitarkastuksen yhteydessä. Siellä määrättiin myös puolen vuoden päähän kontrolliaika, jossa tarkistetaan, että kierukka on paikallaan. Tosin mulla siitä kontrollista ei ollut mitään hyötyä, koska kuukautiset eivät olleet vielä alkaneet synnytyksen jälkeen ja useimmiten kai se kierukka liikkuu vuodon aikana.

Tähän mennessä ei siis menkkoja (imetän vielä), eikä mitään ongelmia. Saa nähdä mitä sitten joskus, kun hormonitoiminta lähtee käyntiin.

Kiitos kaikista kommenteista, mun on pakko lähteä leipomishommiin kun on vieraita tulossa. :) Tulen kuitenkin myöhemmin illalla lukemaan vielä viestit ja mielellään otan vastaan lisääkin mielipiteitä.

Yhteistyössä