Kokemuksia lapsen kastamatta jättämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Otsoemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Otsoemo

Aktiivinen jäsen
15.04.2008
2 044
0
36
Me olemme mieheni kanssa päätyneet melko varmasti siihen, että emme kasta lastamme vaan pidämme nimenantotilaisuuden.

Mietin vain tässä sukulaisia. Tuntuu että osalle se on tärkeä asia. Ja ymmärtäisivät ehkä väärin kastamatta jättämisen.

Itse en ole koskaan ollut kirkon jäsen. Silti olen kyllä ollut seurakunnan kerhossa, rippileirillä, liikkunut seurakuntanuorten parissa. Mutta se ei sitten tuntunut miulle oikealta jutulta näin aikuisenakaan. Mieheni kuuluu kirkkoon , mut on silloin tällöin pohtinut eroamista.

Tässä tilanteessa kastaminen tuntuisi eettisesti väärältä. Vaikka se olisikin kuinka tärkeä perinne suvussa. Kuitenkin meille tärkeitä ovat arvot jotka ovat tärkeitä kristinuskossakin: lähimmäisen rakastaminen. Itselläni ei ole mitään kristinuskoa vastaan, mutta se ei vain tunnu siltikään tarpeelliselta, että kuuluisimme kirkkoon.

Olen saanut opiskella elämänkatsomustietoa ja niillä tunteilla on ollut suuri merkitys persoonallisuuteni kehittymiseen. Olen oppinut ajattelemaan syvällisesti ja moniulotteisesti, kunnioittamaan luontoa ja suvaitsemaan erilaisia ihmisiä ja ajatusmaailmoita. Toivottavasti sukulaisemme jaksavat kuulla ajatuksiamme, eivätkä tuomitse meitä valintamme perusteella.

Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?

se on ihan normaalia elämää. mua ei ole kastettu, enkä kuulu kirkkoon. mieheni on tapauskovainen. vauvaa ei kastettu. kaikille on sanottu, että emme koe lapsen kastamista omaksi toimintatavaksi. voi sitten itse niin halutessaan käydä riparit ja liittyä kirkkoon.

miksi pitäisi selitellä sen enempää? jokainen tekee niin kuin haluaa. ja tämän vauvan kaikki serkut on kastettu. me ei pidetty edes nimiäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja sadettajat:
Meillä ei ole lapsia kastettu ja kaikki kyllä ymmärsivät, viimeistään kun kerroimme miksi.

Niin luulen että haluavat kuulla kyllä syyn miksi emme halua kastaa. Se tuntuu olevan niin itsestäänselvä juttu mieheni suvussa.

Ei meidän ainakaan tarvinnut selitellä sitä kummemmin. Ei kuuluta miehen kanssa kumpikaan kirkkoon, joten eipä liitetty lastakaan. Ihana nimenantojuhla vietettiin. Ainut joka asiasta hieman oli kummissaan, oli oma isoisäni, mutta kun hälle kerrottiin, että juhla on ihan yhtä juhlava, kuin ristiäisetkin, vain ilman pappia ja virsiä ja rukouksia. Hän kun oli jotenkin ajatellut, että myö vaan kerrotaan nimi ja se siitä. Alkuun oli hieman ihmeissään häistämmekin, kun henkikirjoittaja meidät vihki, mutta jälkikäteen tuli kertomaan, että oli oikein positiivisesti yllättynyt, kun olikin niin erikoinen ja kaunis juhla, vaikkei papin aamenta kuultukaan.

Voittehan vähän pehmentää asiaa ja sanotte sukulaisille että lapsi saa itse sitten rippikouluikäisenä liittyä kirkkoon jos haluaa.

Meillä on ollut kaikilla lapsilla nimenantojuhla ja kun juhliin on kutsuttu vain omat vanhemmat ja sisarukset niin en tiedä tietävätkö isomummot edes että kyseessä on ollut nimenantojuhla eikä ristiäiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Ei meidän ainakaan tarvinnut selitellä sitä kummemmin. Ei kuuluta miehen kanssa kumpikaan kirkkoon, joten eipä liitetty lastakaan. Ihana nimenantojuhla vietettiin. Ainut joka asiasta hieman oli kummissaan, oli oma isoisäni, mutta kun hälle kerrottiin, että juhla on ihan yhtä juhlava, kuin ristiäisetkin, vain ilman pappia ja virsiä ja rukouksia. Hän kun oli jotenkin ajatellut, että myö vaan kerrotaan nimi ja se siitä. Alkuun oli hieman ihmeissään häistämmekin, kun henkikirjoittaja meidät vihki, mutta jälkikäteen tuli kertomaan, että oli oikein positiivisesti yllättynyt, kun olikin niin erikoinen ja kaunis juhla, vaikkei papin aamenta kuultukaan.

luulen että asiaan on paljon ennakkoluuloja, jotka tarvitsee vain murtaa. sitten kaikki kyllä lopulta ymmärtää.

Meillä taas tilanne on päinvastoin. Me haluamme kastaa lapsen, tai lähinnä minä haluan, miehelle se on yhdentekevää. Miehen suku taas vastustaa lapsikastetta. Minä koen lapsen kasteen tärkeäksi tapahtumaksi vaikka en mikään seurakunta-aktiivi olekaan, Jumalaan kyllä uskon.

Eihän teidän sukulaisia tarvi miellyttää vaan teette just niin ku ite parhaaks näätte. Joillekin lapsen kastamatta jättäminen on uus juttu, mut kyllä ne ajatukseen tottuu. Me pidettiin pojalle nimiäiset eikä kukaan o suoraan arvostellu. Kaikki vieraat tykkäs tilaisuudesta ja olivat sitä mieltä, ettei meidän valinnass aollu mitään väärää. Osa vanhemmista sukulaisista ei moista ymmärrä, mut ei tuomitsekaan... Ainakaan tietääkseni. Ja jos tuomitseekin, niin ei o meidän ongelma.

Ei lapsi mistään paitsi jää, vaikka ei kastetta saiskaan. Voihan seurakunnan jäseneks myöhemminkin liittyä, jos siltä tuntuu.

Voithan sä vähän etukäteen jutella sukulaistes kanssa tosta aiheesta ja kuulostella niitten ajatuksia. ei tuu sit yllätyksenä jos eivät ymmärrä eikä tarvi jännittää mitä muut ajattelee. Varmasti nätin juhlan saatte ilman pappiakin, varsinkin jos sellasen läsnäolo ei teistä tunnu luontevalta. :)

Minäki oon vähä välillä miettiny että mitä suvut tuumivat kun sit aikanaan ei lapsia kastetakaan, vaikka aivan kaikki muut lapset kummankin suvussa on kastettu (itsestäänselvyytenä ). Ja molempien vanhemmat ovat uskonnollisia, mun vanhemmat vl ja miehen vanhemmat muuten vaan ev.lut, vähän enempi kuin tavalliset tapakristityt. Toisaalta melkeen odotan sitä että tulee jotain sanomista ni pääsee selvittään heille vähä tästä omasta uskosta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Eihän teidän sukulaisia tarvi miellyttää vaan teette just niin ku ite parhaaks näätte. Joillekin lapsen kastamatta jättäminen on uus juttu, mut kyllä ne ajatukseen tottuu. Me pidettiin pojalle nimiäiset eikä kukaan o suoraan arvostellu. Kaikki vieraat tykkäs tilaisuudesta ja olivat sitä mieltä, ettei meidän valinnass aollu mitään väärää. Osa vanhemmista sukulaisista ei moista ymmärrä, mut ei tuomitsekaan... Ainakaan tietääkseni. Ja jos tuomitseekin, niin ei o meidän ongelma.

Ei lapsi mistään paitsi jää, vaikka ei kastetta saiskaan. Voihan seurakunnan jäseneks myöhemminkin liittyä, jos siltä tuntuu.

Voithan sä vähän etukäteen jutella sukulaistes kanssa tosta aiheesta ja kuulostella niitten ajatuksia. ei tuu sit yllätyksenä jos eivät ymmärrä eikä tarvi jännittää mitä muut ajattelee. Varmasti nätin juhlan saatte ilman pappiakin, varsinkin jos sellasen läsnäolo ei teistä tunnu luontevalta. :)

Niihän se on ja en missään nimessä kastaisi lasta niin kevyestä syystä kuin sukulaisten miellyttäminen.

Toivoisin vaan että tärkeät suhteet isovanhempiin pysyy kunnossa. Ja varmasti asian joku päivä ymmärtävät jossei heti. Asia vain hiukan jännittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Minäki oon vähä välillä miettiny että mitä suvut tuumivat kun sit aikanaan ei lapsia kastetakaan, vaikka aivan kaikki muut lapset kummankin suvussa on kastettu (itsestäänselvyytenä ). Ja molempien vanhemmat ovat uskonnollisia, mun vanhemmat vl ja miehen vanhemmat muuten vaan ev.lut, vähän enempi kuin tavalliset tapakristityt. Toisaalta melkeen odotan sitä että tulee jotain sanomista ni pääsee selvittään heille vähä tästä omasta uskosta. :D

Anteeksi, menee ihan ot, mutta uteliaisuus heräsi =) Mikä sitten on sinun uskosi? Ilmeisesti ei vl eikä ev.lut ainankaan =) Ei ole pakko vastata jos et tahdo, ihan siis vaan uteliaisuudesta kysyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mua ei oo kastettu, ei mun veljeä, ei siskoa, ei isiä, eikä äitiä, eikä mun lapsia. (aikuisena vasta)
Siunattu vaan.

Siunaako luterilainen pappi lapsen, jos ei sitä halua kastaa/ jos ei vaikka kuulu kirkkoon? tietääkö kukaan? (sinähän ilm. olet jonkun herätysliikkeen jäsen, vai kuinka?)

mun lasta ei oo kastettu kun lapsen isän kanssa edustetaan eri uskontoja niin on sitten lapsen itsensä päätettävissä se asia. kyl siit mun isovanhemmat vähän järkytty, muut ei kummmepia tuumannu, mut silti rakastavat lasta kamalasti ja hän on heille tosi tärkeä, aina kyselevät ja odottavat millon tyttö tulee käymään. ja mun isovanhemmat siis on oikein kunnon uskovaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mua ei oo kastettu, ei mun veljeä, ei siskoa, ei isiä, eikä äitiä, eikä mun lapsia. (aikuisena vasta)
Siunattu vaan.

Siunaako luterilainen pappi lapsen, jos ei sitä halua kastaa/ jos ei vaikka kuulu kirkkoon? tietääkö kukaan? (sinähän ilm. olet jonkun herätysliikkeen jäsen, vai kuinka?)

Kuulun helluntaiseurakuntaan. en tiedä mitä tapoja kirjossa on, siunaako ne. mutta mun mielestä on ihan sama, vaikka itse lukisitte herran siunauksen.

Anopilla oli muita kiireitä eikä tullut nimijuhlaan. En tiedä, olisko siirtänyt päällekkäisen menonsa jos oltaisiin kastettu kirkossa.
Kukaan ei kysynyt, miksemme kasta, mutta tosi moni yllättyi. "Oho, aijaa, no tota..." pääsi monen suusta:)

Siunattu vaan.

Kuulun helluntaiseurakuntaan. en tiedä mitä tapoja kirjossa on, siunaako ne. mutta mun mielestä on ihan sama, vaikka itse lukisitte herran siunauksen.

Tuttavani on hellari ja ainakin heidän vauvat on kaikki siunattu seurakunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tapansa kullakin:
Siunattu vaan.

Tuttavani on hellari ja ainakin heidän vauvat on kaikki siunattu seurakunnassa.

Mä vastasin tohon, siunaako kirkon papit, en siihen siunaako helluntaiseurakunnassa pastorit, koska sitä ei kysytty.

Pitäkää omasta näkemyksestä kiinni!
Mua kaduttaa kun annoin kastaa lapsen anopin mieliksi kun oli hänelle niin ehdottoman tärkeä asia. Mies ei olis ehkä taipunut, vaikka hän on meistä se kirkollisveronmaksaja. Ristiäiset oli kyllä aivan ihanat :heart: Anoppi virkkas kauniin mekon, laittoi mieltsit sapuskat yms. Oli aivan hänen bileet. Niitä ei olisi todellakaan tullut nimijuhlaan. Mutta päätös ei nyt ollut siitä kiinni.

Mutta kaduttaa se, että minusta tuntuu, että minun elämänkatsomuksen yli käveltiin raa'asti. Miten selitän lapselle aikuisena, että olen ateisti, mutta toimimme näin. Yritin kyllä anopille selittää, että minusta tuntuu, että pilailen uskovaisten kustannuksella jos annan kastaa lapseni.

Arvostan lapseni valintaa aikuisena on se aivan mikä tahansa. Mutta periaatteessa olen aikuiskasteen kannalla.

Yhteistyössä