Kokemuksia lastenhoitajan palkkaamisesta kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kohta töissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kohta töissä

Vieras
Haluaisin kuulla kokemuksia lastenhoitajan palkkaamisesta kotiin. Paikkakunnallamme on todella huono tilanne päivähoitopaikkojen suhteen, ja itselleni on tullut yllättäen työllistyminen koulutusta vastaavaa työhön. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla. Kunta on toki velvollinen osoittamaan lapsellemme hoitopaikan, mutta se saattaa olla aivan toisella puolella kaupunkia. Siksi olemme harkitsemassa hoitajan palkkaamista kotiin.

Haluaisin tietää, miten muilla on sujunut? Löytyikö hoitaja helposti? Jouduitteko haastattelemaan monia ennen sopivan löytymistä? Miten alku sujui, minkä ikäisiä lapset olivat, olivatko olleet hoidossa aiemmin? Oliko palkkauksesta sopiminen hankalaa? Entä työnantajana toimiminen? Olen ottanut selvää erilaisista ennakkoveroista, sosiaaliturvamaksuista, vakuutuksista, ym. kiemuroista, ja se tuntuu todella hankalalta ja työläältä?

Paikkakunnallamme on myös yksityisiä palveluntarjoajia, joilta voisi vuokrata hoitajan (myös vakituiseen työhön), jolloin ei tarvitsisi toimia työnantajana. Tällöin ei saisi yksityisen hoidon tukea, mutta voisi hakea kotitalousvähennystä. Summien vertailu on vähän hankalaa, mutta pikaisella laskemisella loppusumma näyttäisi olevan suht' sama.

Kiitollisena ottaisin kaikki kokemukset vastaan, niin positiiviset kuin negatiiviset! :)

toivottavasti olet varautunut maksamaan ihan ihmisten palkkaa kyseiselle lastenhoitajalle. Nimittäin ei kukaan lähde 5 euron tuntipalkalla hoitamaan päivittäin lapsia, paitsi 16 vuotiaat.

[QUOTE="vieras";22986094]Mielenkiinnosta kysyn että mitä lastenhoitajan tehtäviin kuuluu?[/QUOTE]

Vain lastenhoitoa. Lisäksi luontaisetuna tulisi lounas + välipala (hoitaja söisi lapsen kanssa).

Olen varautunut maksamaan saman kuin MLL:n suositus eli 8,2 €/h. Työpäivän pituus olisi 6,5-7 tuntia.

Miksi ap ei vastaa? Kuuluuko tuohon lapsen hoitoon myös kodin siivous ym? Lapsen sotkujen siivoaminen kuuluu asiaan mutta ei muu koska sillon sen kuuluu olla eri nimellä ja palkka sen mukainen

itse olen ollut kotona hoitamassa lapsia. Mulla palkanmaksajana on ollut 4H-yhditys ja kunta. Ite en ehkä työntekijänä uskaltas lähteä perheeseen, jossa perhe maksaa sen palkan. Siin on kuitenkin niin isot riskit ettei ne palkat tuukkaan ajallaan. Meillä kunta tosiaan palkkaa perhepäivähoitajia perheeseen tietty tarvii kyl olla useempi kuin yksi lapsi.

Meillä on ollut tuolla MLL hinnalla välivuotta pitävä 20-vuotias, joka kylläkin oli puolituttu. Oli meillä 8kk ja sen jälkeen lapset menivät päiväkotiin.
Ei sanottu mitä pitäisi siivota, ruoat ja tiskit oli laittanut aina koneeseen. Lasten lelut oli kyllä aina levällään, mutta ei se meitä haitannut. En tehnyt ihan täyttä päivää.

Itse ottaisin vaan tutun tutun tai muuten vaan henkilön, jota joku on suositellut. Paljon olen kuullut kokemuksia niistä työkkärin "pakottamista". Yksi on haissut viinalle aamulla ja viime syksynä kaverin palkkaama lastenhoitaja jäi 3kk jälkeen masennuksesta pitkälle saikulle. Tällaisissa tilanteissa voi olla hankala löytää uutta hoitajaa, jos hoitaja on esim 2 kk saikulla. En muista miten ystäväni sai työsuhteen lopetettua (isänsä auttoi, on lakimies), mutta nyt heillä lapse päikyssä. Irtisanominen on hankalaa koeajan mentyä umpeen, eli jos tekee koeajan ja jää sen jälkeen pitkälle saikulle.

Pääsin vasta nyt uudelleen koneelle.

Kuten sanoin, päivähoitopaikat on tosi kiven alla, ja todennäköisesti kodin tai työpaikan läheltä ei sellaista saa, vaan se osoitetaan jostain kauempaa. Lapsi on vasta reilun vuoden ikäinen, joten en haluaisi hänelle liian pitkiä hoitopäiviä + matkoja. Rahasta ei nyt sinänsä kiikasta, koska kyseessä olisi vain lyhytaikainen jakso, 3 kk:tta. Kesäksi saisimme anopin hoitamaan lasta ja syksyksi voisimme sitten hakea päivähoitopaikkaa jostain lähipäiväkodista.

Meillä ei ole tilaa majoittaa hoitajaa, joten au pair on siksi poissuljettu. En muutenkaan tiedä, voisiko noin lyhyeksi ajaksi ottaa au pairia.

Kiitokset "Minnalle" kokemuksesta. Harmi vaan, meillä ei ole tällä paikkakunnalla sukulaisia tai tuttuja, jotka voisivat suosittaa jotain välivuotta pitävää nuorta tms. Enpä muuten miettinytkää tuota, jos hoitaja sairastuukin tai jää nopeasti töistä pois. Siksi voisi olla ehkä varmempaa ottaa hoitajan jonkin yksityisen palveluntarjoajan kautta, jolloin ei joutuisi työnantajana vastaamaan kaikesta.

Yhteistyössä