Hae Anna.fi-sivustolta

kokemuksia MBT-kengistä?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä skeptikko, 26.05.2008.

1. skeptikko Vierailija

Onko kenelläkään kokemuksia MBT (masai barefoot technology) -kengistä?
    Ovatko oikeasti hyvä, vai vaan rahatpois-humpuukia?

kokeilin lyhyesti kyseisiä jalkineita. tuntuivat todella hyviltä jalassa, askel rullasi ja ryhti oikeini oitis. mutta mites pidempiaikaisessa käytössä?

epäilyttää noin vain ostaa tuhottoman kalliita ja *rumia* kenkiä, vaikka äkkisiltään kuinka hyviltä tuntuisivatkin...

2. Vellielli Vierailija

MBT-kengistä minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja! Minua kiinnostavat myös Vibramin FiveFingers -kengät, onko kenelläkään käytännön kokemusta?

3. sveitsitär Vierailija

Ne MBT-kengät on täältä Sveitsistä.
    Olen itse fysioterapeutti, enkä ole koskaan huonoa kuullut. Jonkun tutun tutulle ei sopineet, kun oli tuore polvivaiva... Kokemusta on jo yli 6v ajalta...
    Itselläni ovat työkäytössä ja ryhtini on tosi paljon parantunut niiden ansiosta.
    www.mbt-info.com

4. Sanna__________ Vierailija

Hei!

Myös minun tuttuni, joka on pilates ohjaaja, kävelee näillä kengillä koko ajan. Pitää niitä erittäin hyvinä eikä haluaisi enää muilla kengillä kävellä ollenkaan, mutta on ne niin rumat, että ei niillä voi toisiaan juhliin mennä, mutta työssä, lapsia hoitaessa ja muussa peruselämässä ne menee. Hänkin valitteli kenkien kalleutta, kun kohtaa pitää ostaa uudet kengät, kun entiset on ollut käytössä jo kohta pari vuotta.

5. Hoo.Moilanen Vierailija

Ostimme 70-vuotiaalle äidilleni viime elokuussa kun polvet olivat tosi huonona ja kävely ei millään meinannut sujua. Liekö kengän kaareva pohja siirtänyt luut uuteen asentoon kuluttamaan uusia paikkoja kun kivut katosivat ja mamma pystyi taas kävelemään vanhaan malliin eli rutkasti:)
    Nyt ostimme Instrumentariumista kesäksi Chung Shi- sandaalit. Toimivat kyllä käsittääkseni vähän eri periaatteella, mutta ovat kuulemma paremmat. Samapa tuo miten ja miksi tehosi, pääasia, että mamma menee taas.

http://www.instru.com/hyvaolo/kengat-027.php

Näytti siellä olevan useampaakin mallia

6. MiserableMary Vierailija

on tosi hyvät. Ostin huutiksesta joskus viime syksynä. Tosiaan huomaa, että vaikuttaa kävelyt ihan muualle lihaksissa kun normaalisti. Ryhtikin on parantunut.

7. Sanna------- Vierailija

Hei!

NÄytti ainakin netin hakujen perusteella tuo MBT kengä vievän selvän voiton nosita instrun kengistä.

Täältä löytyi lisää tietoa, jopa suomeksi!

http://fi.swissmasai.fi/

Mistä muuten aiotte ostaa nuo MBT kengät?

8. Olen kävellyt MBT-sandaaleilla parisen viikkoa. Korjaavat ryhdin ja tuntuvat tosi hyviltä. Askel rullaa nätisti. Enpä ole muita kenkiä (paitsi juoksulenkkarit) tarvinnutkaan. Talvella sisäkengiksi...

9. Kävin juuri netissä odottavien äitien sivuilla antamassa vinkkiä MBT tossuista jotta joku muukin välttyisi karmeilta selkäkivuilta odotusaikana. Mutta kerronpa kommenttini siis täälläkin (odottaville ja ei-odottaville):

Esikoistani odottaessa jouduin joskus 7 - 8 kuun kohdalla fysioterapiaan kun selkä oli aivan jumissa ja kaikista hoidoista huolimatta sitä tuskaa kesti loppuun asti ...ja synnytyksen jälkeenkin.

Nyt toisella odotuskerralla olen fyysiseti huonommassa kunnossa (enpä ole paljoa salille kerennyt) ja koko ajan on pitänyt nostella ja kumarrella esikoisen 3,5 v vuoksi, mutta...

...Ostin 1,5v sitten täysin sokeasti hyvän myyjän puheisiin luottaen sellaiset MBT sandaalit (elämäni kallein heräteostos, mutta myyjä oli vaan niin mielettömän uskottava) ja aloin käyttää niitä ensin töissä ja vähitellen muuallakin. Ryhti oikeni ja selkäkipuja ei ollut. Tämän raskauden aikana aloin käyttää VAIN JA AINOASTAAN noita MBT kenkiä sillä sen kerran kun kuljin asioilla tavallisissa kengissä, huomasin välittömästi eron selässäni!!! Nyt on laskettuun aikaan 5 päivää ja selkä ei ole ollut päivääkään kipeä vaikka tämä raskaus on kerryttänyt kiloja lisää about 15 kg! Mulla on paha urheiluvamma polvessa eli siitä on aikoinaan leikattu molemmat sivusiteet, takaristiside ja kirukka vaan eipä ole polvi kipuillut ja selkä voi mainiosti!

Ekoina päivinä kun selkä ja vatsa ei ole vielä tottuneet kunnon ryhdin ylläpitoon niin noita tossuja ei kannata käyttää tuntitolkulla, mutta hiljalleen niihin tottuu ja selkää tuleva pikku lihaksisto vahvistuu tukemaan kehon tasapainoa. Ihan loppuraskaudesta kun selkä ON jo aivan jumissa en osaa sanoa auttavatko MBT enää, mutta ajoissa hankittuina ehdottomasti kyllä!

Henkilökohtaisesti MBT tossujen hinta on ainakin mulla tullut korkoineen takaisin kun ei ole tarvinnut enää fysiossa juosta.

10. XXL Vierailija

Minulla ei ole vielä, mutta miehellä on ja hän on nyt kuin uskoon tullut... kehuu vaan kuinka hyvät ne kengät on. Eli pakko on minunkin hankkia. Eikä ne nyt niin rumat ole kuin joku väitti.

11. Sanna---------- Vierailija

Mistä noita kenkiä oikein saa? Siis suomesta ostettuna?

12. XXL Vierailija

Täältä löytyy jälleenmyyjät. http://fi.swissmasai.fi/Default.aspx?lang=fi-FI

13. Houkuttaisi ostaa Vierailija

Onko kukaan uskaltautunut ulkomailta netin kautta tilaamaan? Jos on niin mistä ja mitä maksoivat? Eikös nuo maksa Stockalla jotain 200e?

14. Satuin tänään huomaamaan että Itiksen Stoccan edessä siinä käytävällä oli tän päivän ajan joku MBT standi jossa noita kenkiä esitellään ja kai niitä saa kokeillakin. En jäänyt tarkemmin kattoon kun on jo omat hankittuna, mutta siellä sais tänään ainakin paljon lisää tietoa aiheesta. Hinta on suolainen joten ei kannata ostaa ennen kuin selvittää mistä on kysymys.

15. Akhilles Vierailija

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta miten kengät vaikuttavat nilkkavaivoihin? Usein mainitaan vain polvet ja selkä...

16. Tykkäilen Vierailija

Minusta tuntuu että nilkkani ovat vahvistuneet MBT-kenkien ansiosta. Olen kävellyt niillä tosi paljon esim. ulkomaan matkoilla kaupungissa. Jalat saavat oikeasti rasitusta eri tavoin kuin normaaleissa kengissä ja esim. liukuportaissa saa hieman tasapainotella. Mulla oli nilkkavaivaa oikeassa jalassa, mutta näiden kenkien myötä ei ole enää tuntunut pitkään aikaan.

17. emma64 Vierailija

Laitoin juuri yhdet huutonettiin myyntiin kokoa 39 2/3 . Kengät ovat käyttämättömät, josko jota kuta kiinnostaa. Löytynee haulla.

18. Hyvät on. Olen puoli vuotta käyttänyt ja ei tee mieli enää laittaa tavallisia poppja jalkaan. Aivan selvästi ikäänkuin oikaisee ryhtiä. Tosin olen kuullu, että joku ei olisi pysynyt pystyssä MBT-kengillä (ei ymmärrä...).

19. masaiska Vierailija

Olen käyttänyt MBT-kenkiä kaksi vuotta jatkuvasti ja todennut, että toimivat pienen harjoittelun jälkeen hyvin myös talvikeleillä. Olen pysynyt MBT-kengillä paremmin pystyssä kuin vaelluskengillä, vaikka en ole käyttänyt liukuesteitä. Masait ovat myös mukavan lämpimät pakkasilla, jopa lämpimämmät kuin talvikäyttöön tarkoitetut vaelluskenkäni.

20. yagmur Vierailija

Minulla oli molemmissa jalkaterissä lihaskavon tulehdus ja luupiikki. Juosta en pystynyt ollenkaan ja kävelykin oli välillä tosi tuskaista, varsinkin aamuisin. n.6kk sitten ostin MBT:t ja jalkavaivat on parantuneet kokonaan ja selkäkivut kaikonneet. Aluksi tuntui, että kipu jaloissa paheni kenkiä käytettäessä, mutta pikkuhiljaa jalkateränlihakset vahvistuivat ja kipu helpotti. Nykyään käytän kenkiä lenkillä ja joskus töissä. Suosittelen, ovat olleet hintansa arvoiset ja ehkä enemmänkin!!

21. tinkijä Vierailija

Olen kärvistellyt nyt kohta 3 kk plantaarifaskiitin kanssa ja pitänyt oikeassa jalassa yölastaa mutta oikeastaan mitään merkittävää parantumista ei ole tapahtunut.
    Olen jo vallan paniikissa kun en pääse edes keskipitkille kävelylenkeille ts. seuraavana aamuna on taas jalat kippuralla kivusta ja päivälläkin kävelen särkylääkkeiden avulla.
    Olen käynyt ortopedillä, kortisonipiikit eivät auttaneet yhtään ja homma senkun tökkii paikallaan.
    Olen miettinyt noita MBT-kenkiä - hinta on 200 eur - sillä rahalla voisin vielä käydä urheilulääkäreiden pakeilla vielä saamassa "hyviä neuvoja".
    En tee seisomatyötä enkä ole ylipainoinen mutta jostain kumman syystä tuo jalkapohjakipu minuun iski aivan yllättäin joulun tienoilla ja nyt jo kohta suvi tulee - eikä homma helpota. Siis ottaa päähän ja ketuttaa ja rupee hermostuttamaan tämä kipuilu....
    Millaiset MBT-t ostit ? Lenkkarit vaiko nk keveämmät kengät ? Kävin 4runners-puodissa Kampissa, jossa oli 25% alennuksessa viime kauden kenkiä. Kyselin myyjältä onko pohja liukas ts mistä matskusta se on tehty ? Eipä tyttönen tiennyt mutta totesi että uudet mallit ovat keveämmällä pohjalla tehty. Nimittäin ne viime sesongin kengät olivat kuin limput - aika järkyttävän näköisiä niinkuin hyllyssä.
    Millaiset sulla on yagmur ?

22. ostos Vierailija

jos mietit mbt-kenkien ostoa, etkä omaa kokemusta niistä, ilman muuta fysioterapeutin ohjaukseen. esim Tampereella myy fysioterapeutti ko kenkiä. ei mene iso raha hukkaan!

23. Mika Oksanen Vierailija

Olen kärsinyt selkäkivuista 17-vuotiaasta lähtien. Aloitin 18-vuotiaana lihaskuntoharjoittelun, josta oli paljon hyötyä kyseiseen ongelmaan. Kuitenkin nyt 18 vuotta myöhemmin selkäkivut ovat edelleen vaivanneet minua. Ostin työkengiksi MBT-sandaalit ja vaikutus oli hyvä. Ne eivät kokonaan poistaneet kipuja, mutta helpottivat niitä kuitenkin. Olen pyrkinyt ostamaan hyviä kenkiä, kuten Eccoja, mutta aina välillä on piheys iskenyt. Viime keväänä kyllästyin selkäkipuihin, ja päätin ostaa myös muuhun kuin työkäyttöön MBT-kengät. Nyt kun kuljen pelkästään MBT-kengillä, ovat selkäkivut vähentyneet huomattavasti. Korkeasta hinnastaan huolimatta ne ovat erinnomainen ostos. Kesäksi aion hankkia vielä toiset MBT-sandaalit arkikäyttöön. Hyvistä kokemuksista viisastuneena, olen tehnyt päätöksen, että arkikäytössä käytän vain MBT-kenkiä niiden hinnasta tai ulkonäöstä välittämättä.

24. polvivaivainen Vierailija

Ebay:ssä näyttäisi olevan valikoimaa vaikka kuinka, mutta en ole koskaan sieltä mitään ostanut. Mitähän mahtaisi maksaa esim Englannista postittaminen? Onko muuten kokemuksia?

Katselin myös Lahden Kärkkaisellä Ryn-kenkiä, jotka kaiketi ovat korealaiskopioita ja siten vähän halvempia. Mahtaako olla yhtä hyviä? Ainakin jalassa tuntui tosi hyviltä kaupan käytävällä tepastellessa.

25. selkävaivainen Vierailija

Ostin tänään Ryn-kengät ja hyvältä tuntuu. Ovat olleet jalassa jo puolen tunnin lenkin sekä sisällä ollessani. Kyllä huomaa, että tulee uusia lihaksia käytettyä kun tavallisiin kenkiin vertaa. Huomattamasti monipuolisemmaksi kävely tuli.

Ryn vaikuttaa hyvältä laadultaan ja rakenteeltaan. Ja mikä tärkeintä: hinta vain 149e!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri