Hae Anna.fi-sivustolta

kokemuksia MBT-kengistä?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä skeptikko, 26.05.2008.

1. rynnijä Vierailija

Minulla on nuo Rynit olleet jo liki ½ v ja hyvin ovat kestäneet. Otin ne fysioterapeutilta.

Alkuun tuli jopa vatsalihakset ihan kipeiksi, mutta selälle tekivät todella hyvää. Eikä niissä edes tarvitse tukipaohjallisia.

2. Ryn vai MBT, molemmat tehdään Koreassa, hinnassa eroa 30%, huippulaatuisia molemmat, Miksi intersport vaihtoi MBT:n Ryniin? Rynissä enemmän keinua joten ojentaa myös ryhtiä tehokkaammin, dynaaminen pitkittäisen jalkaholvirakenteen tuki, tuplavaimennus, heijastipintaa, hopeakudosta ynm... MBT:llä enemmän Suomessa malli valikoimaa, mutta hintaa myös. itsellä ensimmäiset kengät MBT nyt kolmet Rynit käytössä, Incan, Sport men ja Tracker

3. masai_kengät Vierailija

Jos on käyntia Lontoossa (tai muualla Britanniassa) niin kannattaa ostaa MBT-kengät sieltä. Itsellä ollut MBT-kengät käytössä 2 vuotta ja tyytyväinen olen ollut.

4. Tuleekohan tämä viesti myöhään, kun kyselystäsi on kumminkin aikaa... No joka tapauksessa..

Minä katselin myös eBaystä MBT-kenkiä juuri. Et vissiinkään ole tottunut käyttämään eBaytä, mutta sieltähä voi klikata valikosta koneen näyttämään postikulut Suomeen. Oletuksenahan siellä on UK, paitsi jos kirjaudut eBayhin niin se näyttää asuinmaasi postikulut. Jos postikulu-kohtaan tulee "Not Specified", niin kannattaa mailitse kysyä myyjältä toimitusta Suomeen ja nimenomaan ennenkuin tekee tilauksen. Usein myyjät toimittavat Suomeenkin, vaikka sitä ei erikseen mainita. Postikulujen hinnat näköjään MBT-kengissä vaihtelivat 7-12 puntaan. Olipa jossain laitettu 28 puntaakin. Eli jotkut myyjät rahastavat postikuluilla.

Sen mitä olen eBaystä tavaroita tilaillut postikulut Briteistä ovat yleensä kohtuullisia, kun Saksasta ne ovat kalliimpia. Mutta tarkkana kannattaa olla kokonaishinnan suhteen. Sekä tsekata vielä varmuuden vuoksi mistäpäin maailmaa se tavara tulee, ettei joudu maksamaan ikäviä alveja ja tulleja.

Onneksi on eBay, saamme tavaroita halvemmalla kuin mitä Suomesta:)

5. Niin ja lisäisin vielä, että kannattaa tsekata Ebayn kohdalla eri maiden eBayt. Jossei jostain eBaysta löydy haluamaasi, niin se saattaa löytyä vaikka jenkki-eBaystä. Minulla on tähän asti vain pelkkiä hyviä kokemuksia eBay-tilauksista. Toki jos esim. CD:n saa huomattavan halvalla ja se tulee jostain Kiinasta, niin se on mitä luultavammin piraatti vaikka myyjä muuta väittäisikin. Eli järki käteen tilauksissa. Myös myyjän saama palaute kannattaa tsekata. Maksukin on kätevää PayPalin kautta, jos et tilaamaasi tavaraa saakaan, pitää ottaa yhteys PayPaliin, joka palauttaa summan tilillesi ja poistaa myyjän eBaystä.

6. Painoo pois Vierailija

Moi
    Ostin kengät tuolta yhden mainitsemalta fysioterapeutilta mansesta, olikos jotain www.fysiopoint.fi.
    En tilannut netistä vaan menin käymään. Jo siellä testatessa huomas että jo on oudot kengät. OStin ne ja kyllä tuntu pohkeissa. Kahden viikon jälkeen alkoi sujua paremmin, kai ne pohkeet siitä vahvistui tai jotain. Nyt pidän niitä koko ajan ja jotenkin tuntuu että ryhti olis ainakin istuessa parempi. Noh, kilot ei oo vielä tippunu vaikka joku niistäkin puhui (ei tosin se fysioterapeutti joka piti sitä hyvin marginaalisena)

7. Matkailija Vierailija

Ostin työmatkalta RYN-kengät (maksoivat muuten euroiksi muutettuna Koreassa alle satasen) ja olen käyttänyt niitä nyt miltei joka päivä lyhyitä aikoja. Kengät ovat ehkä hivenen verran isot, mutta mahtuupa isompi sukka alle, ja olen ollut tyytyväinen. Vielä kun sai noin reippaalla alennuksella, ei harmittanut maksaa kengstä.

Selkä- ja vatsalihaksissa kyllä tuntuu kengillä kävely eli kaipa ne johonkin tehoavat. :)

8. Kunnon blogilainen Vierailija

9. lenkeilijä Vierailija

Käytössäni on MBT- jalkineita kolme eri mallia ja parempia ei ole. Itselläni Lisfrancinnivelen murtumaluksaatio, joka jätetty hoitamatta, vaivaa paljon, mutta MBT-jalkineilla pystyy kävelemään lähes kivuttomasti.

10. vaunulenkille Vierailija

Luin ketjua ja tulin siihen lopputulokseen, että voisin hankkia tuollaiset vaunujen työntelyä varten - esikoinen syntyy ihan juuri. Ajatukseni oli ilmeisen hyvä, sillä MTB:n sivuilta löytyikin sitten varta vasten suunniteltu lastenvaunujumppa:Introduktion

11. Hintatietoinen Vierailija

Osta ne kengät ulkomailta. Tulevet huomattavasti halvemmiksi (yli puolet!!)

12. MBT paras! Vierailija

Mun mielestä Ryn-kengät vaikutti kovilta kopukoilta (kävin sovittamassa kun yksi tuttu sanoi että mbt-kenkiä saa nyt niiiiiin halvalla..). Ainakin mun jalassa tuntui pahalta ja varsinkin verrattuna MBT-kenkiin. Mutta kai ne jonkun jalkaan voi käydä ja varsinkin jos ei ole koskaan MBT-kenkiä käyttänyt eikä paremmasta tiedä.

13. tyllipuh Vierailija

Kaikista kengistä löytyy useita malleja, kannattaa kokeilla niin varmaan löytää sopivat. Itse ostin RYN kengät (sandaalit) kesä-alesta ja olen ollut tyytyväinen. Jos kävelen tavallisilla kengillä niin jalat kipeytyy, mutta näillä ei mitään ongelmia. Ja hinta oli edullisempi n. 130€

Netistä surffatessa löytyi vertailua ja vihje kolmansista kengistä: Avi-Motion. Nämä vielä edullisemmat kuin kaksi muuta. Vasta tulossa tai juuri tulleet Suomen markkinoille.
    Ryn ja MBT jalkineet! - Niskavammat ja niskavaivat

Jahka talous antaa myöten ostan tod.näk. seuraavaksi nuo avit, työmatkoille ja kävelyyn/sauvakävelyyn.

14. Tataga Vierailija

Omat kokemukseni kengistä osoittautuivat murheellisiksi. Oikeaa kokoa on mielestäni todella vaikea valita. Kengän ominaisuudet kun eivät kenkäkaupan käytävillä tule kunnolla esiin. Itse arvoin kaupassa pitkään kolmen koon välillä ja valitsin kuitenkin väärin. Jo ensimmäisellä pienellä koelenkillä, kun pääsi kävelemään ylä- ja alamäkiä, kengät alkoivat hiertämään ja hankaamaan sekä varpaisiin sattua. Ja koska kenkiä oli käytetty ulkona ei niillä palautusoikeutta enää ollut.

Kyllä harmittaa vietävästi, että tuli tuhlattua niin paljon kenkiin ja vielä ihan turhaan. Haaveilin kengistä niin pitkään ja säästin rahaa, että sain ne ostettua. Tyhmyydestään saa maksaa.

Valitkaahan siis kengän kokonne tarkkaan, ettette joudu katumaan.

15. ....... Vierailija

Myyjän avustuksella löysin helposti oikeaa kokoa olevat kengät. Minulla on lenkkarit sekä sandaalit. Tärkeää, että kantapää istuu hyvin. Ehkä eri mallitkin sopivat eri tavoin eri ihmisille.

16. Tataga Vierailija

Myyjä kävi minuakin opastamassa, että on tärkeää ettei kantapää luista. Silläpä tulikin valittua koko, joka istui turhankin tiukasti.

17. matkailija Vierailija

Ostin viime talvena MBT-kengät. Olen sitkeästi yrittänyt käyttää niitä, mutta joka kerta noin 20min kävelyn jälkeen kantapäähän (kantapäihin) tulee rakko. Sitten taas jalan parantamista ja uudestaan kokeilua,josko nahka olisi jo sen verran muotoutunut että voisin alkaa käyttämään kalliita kenkiäni täysin.Nyt alkaa mitta tulla täyteen. Niin monta yritystä, eikä kengät näytä pehmenevän (nahkaa) mutta kantapäät joka kerta rikki. Haittaa paljon muidenkin kenkien käyttöa ja kalliiksi ovat tulleet jo keelilaastaritkin.
    Eniten harmittaa, kun harkitsin pitkään raaskinko ostaa noin kalliita kenkiä. Elämäni kallein kenkäostos! Halvemmatkin kengät ovat aina sopineet ja nyt nämä MBT:t aiheuttaa koko ajan vain harmia. Pakko alkaa myöntyä siihen että hukkaostos oli!

18. kokeiltu on Vierailija

Mekin (mieheni ja minä) ostimme MBT-kengät, mutta kotona kokeilun jälkeen palautimme ne. Kumpikaan meistä ei oikein tullut sinuiksi näiden kenkien kanssa useamman kokeilukerran jälkeenkään. Koko oli oikea jne., mutta tuntuivat (ja näyttivät) kuitenkin tavallisten hyvien lenkkikenkien jälkeen omituisilta. Ei ollut meille sopivat kengät, joten tavallisilla lenkkareilla talsitaan jatkossakin.

19. sasae eik. Vierailija

Käväsin Pusanissa, Etelä-Koreassa. Pusanissa valmistetaan Ryn-kengät. Yritin etsiä liikettä aikatauluni puitteissa (työmatka), mutta tietysti googlettamalla tulee koreankielisiä sivuja pelkästään. Turisti-infosta kysyin, ja neuvoivat yhden paikan. Löysin liikkeen, mutta se oli lopetettu, Ryn-kyltti oli mutta liike tyhjä ja kiinni. Kahdessa suurimmassa tavaratalossa, maailman suurimmaksi tavarataloksi mainostetussa Shinsegaessa ja viereisessä Lottessa ei myyty ao. merkkiä. Matkalla takaisin lentokentälle näin bussin ikkunasta yhden liikkeen ja ovessa vielä 50% off -kyltin - harmitti hieman. Jäi sit ostamatta tällä reissulla.

Vinkiksi Koreaan matkustaville: Ryn äännettään koreaksi "riin". Silloinkaan eivät välttämättä tajua, esim. turisti-infossa piirsin kuvan kaarevapohjaisista lenkkareista ennenkuin tajusivat. Otin sit siitälopetetun Ryn-liikkeen kyltistä kännykkäkuvan ja näytin sitä niissä tavarataloissa. Eli printatkaa vaikka netistä kenkien esittelysivu mukaan jos Koreaan menette.

20. tykkäääään Vierailija

Mulla on sekä MBT- että Skechersin Shape Up-kengät. Molemmat ihan huippuhyvät, mutta ehkä pikkasen enemmän tykkään kuitenkin Skecherseistä (ja on edullisemmatkin). Näillä on menty nyt 3-4 vuotta ja muihin en vaihtais :)

21. 25487599 Vierailija

Mulla on MBT:t. Harkitsen Skecherisin Tone up - talvimallia. Miten nämä kengät poikkeaa masai-jalkineista. Onko kenelläkään kokemusta tästä Tone up -mallista.

22. Nilkkakipuinen Vierailija

Ostin pari päivää sitten mbt-kengät ja olen kävellyt niillä vain sisällä kotona. Huomenna aion ottaa ne sisäkengiksi töihin. Toivon, että näistä kengistä on apua nilkkakipuuni, josta olen kärsinyt noin 10 päivää. Kipu tuntuu nilkassa ulkoreunalla ja välillä ylempänä nilkassa ja tänään kipu on tuntunut myös polven alueella. Kävelyssä tulee tunne, että nilkka vääntyy jotenkin kummalliseen asentoon ja kävely on siis hankalaa. Kipu alkoi aivan yllättäen, koskaan munulla ei ole ollut mitään vastaavaa. Olen juossut tavallista enemmän alkukesästä asti ja lenkit ovat olleet myös pidempiä. Muutenkin olen käynyt monenlaisissa jumpissa eli elämääni on kuulunut paljon liikuntaa. Liekö kyseessö rasitusvamma? Nyt olen ollut iisisti tämän 10 päivää. Nyt toivon näistä kengistä apua. Uskon, että askel rullaa kävellessä hyvin ja kuo9rmitukset jakautuvat nilkkaan, polveen ja lonkkaan oikein. Askelluskin sujuu varmasti paremmin ja oikeammin. Onko0 teillä vastaavasta tilanteesta kokemuksia ja mistä olette saaneet avun?

23. aspe Vierailija

24. neuvo Vierailija

Kannattaa lukea Kuluttaja-lehden uusin numero (tätä kirjoittaessa uusin) 5/2011, s. 44. Siinä on jalkaterapeutin kommentit MBT-kengistä. Ilmeisesti kommentit koskevat kenkien toimintaperiaatetta eikä erityistä merkkiä?

Suosittelen keskustelemaan jalkaterapeutin kanssa ovatko ko. kengät juuri sinulle toimivat ja hyvä ratkaisu.

25. yllättynyt Vierailija

En ikinä olisi uskonut, että kyseisillä kengillä on niin paljon hyviä vaikutuksia terveydentilaan! Kipuiltuani polvi-, alaselkä- ja jalkateräoireita "tartuin ft- esittelijän syöttiin" ja ostin tämän kesän alussa sandaalit. Ensimmäisinä käyttötunteina huimasi hieman, koska aivojen piti tottua uusiin kropan asentoihin, mutta sen jälkeen kropassa, joka puolella, on tuntunut erittäin hyvältä. Nimenomaan alaselkäoireet, väsyminen ja kivut, kovalla kadulla kävelemisestä ovat kadonneet kokonaan. Olen käyttänyt sandaaleita niiden rumuudesta huolimatta myös lavatansseissa enimmillään 3 x 4.5 tuntia/viikko ja aina vain ne tuntuvat paremmilta. Nyt olen lähdössä ostamaan MBT- lenkkareita syksyjalkineiksi! Hinnasta viis´, kunhan liikkuminen sujuu kivuttomasti. Enpä sulkisi pois laihtumisvaikutustakaan, sillä kroppa todella hakee uuden asennon ja lihakset ovat monipuolisesti käytössä. Myös mieheni hankki sandaalit ja hänelle ostetaan myös MBT- lenkkarit. Ystävällisin terveisin hyvin kriittisesti ja ennakkoluuloisesti asioihin suhtautuva hoitoalan ammattilainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri