Kokemuksia: mielenterveysongelmat & raskaus & vanhemmuus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käääk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käääk

Vieras
Onko tästä kellään kokemuksia? Kiinnostaisi tietää...En kysy mielipiteitä, vaan oikeita kokemuksia. Onko teillä sukulaisia, ystäviä, tuttuja, jotka olisi mielenterveysongelmista huolimatta selvinneet ihan hyvin raskaudesta, vauvanhoidosta ja vanhemmuudesta...

Oma jaksamiseni masennuksen ja vanhemmuuden yhdistelmässä on kiinni omasta itsetuntemuksesta, laajasta tukiverkosta ja oikeista kontakteista. Kannattaa olla hanat auki terapiaan, mahdollisesti oikea lääkitys kohdillaan ja jatkuvasti pitää tarkkailla omaa jaksamista.En tunne ketään jolla olisi muita mielenterveyden ongelmia kuin masennusta, siitä en oikein osaa kokemuksista kertoa...

Voimia sinne!

Mä olen sairastanut vuosia vaikeaa masennusta ja nyt myös pienen tytön äiti. Mun kohdalla raskaus ja äitiys oli enemmänkin pelastavat tekijät ja avain parempaan tulevaisuuteen. Lapsia ei tietenkään saisi tehdä masennusta hoitamaan, mutta mun kohdalla sillä oli myös parantava vaikutus.

Olen saanut uuden suunnan elämääni. Minun olemassaolollani on vihdoin tarkoitus. Lapsi toi elämääni kauan kadoksissa ollutta iloa ja rytmiä. Koen myös olevani sitkeämpi taistelemaan masennusta vastaan, koska nyt ei ole enää vaihtoehtona antaa periksi ja luovuttaa, vaan lapsen etu tulee ensin ja se saa jaksamaan jatkaa.

Kuntoutuminen on nyt hyvässä vauhdissa ja uskon pääseväni muutaman vuoden sisällä takaisin täysipainoisesti työ/opiskeluelämään.

Tässä lyhyesti minun tarinani. En sano että lapsen saanti olisi välttämättä muille masennuksesta kärsiville hyvä asia, monen kohdalla luultavasti päinvastoin. Minulle äitiydestä kuitenkin tuli suunnaton voimavara ja asia jonka avulla menen vaikka läpi harmaan kiven.

Oma äitini on jälkeenpäin kertonut olleensa vakavasti masentunut useamman vuoden, kun olimme pieniä. Muistan, että hän oli usein alakuloinen ja saattoi koko päivän maata pimeässä huoneessa ja oli poissaoleva usein, mutta silti jotenkin tosi hyvä äiti. Hän eläytyi lastensatuihin illalla ja sai meidät nauramaan. Hän oli empaattinen, hellä ja hyvä. Myös läsnä, vaikka välillä poissa. Mielestäni selvisi tosi hyvin. Asuimme ulkomailla eikä hän saanut mitään apua. Hänellä ei ollut tukiverkostoa eikä isäni voinut ymmärtää äidin masennusta ollenkaan. Eli tosi vaikeaa hänellä oli. Mutta sanoi, että lapset irrottivat synkkyydestä ja auttoivat masennuksessa, ja oli mahdollisuus elää omaa lapsuuttaan uudelleen meidän kautta. Hänellä oli siis itsellä hyvä lapsuus.

Myöhemmin omassa terpiassa olen ymmärtänyt äidin masennuksen silti vaikuttaneen omanarvontunteeseeni ja siihen, että näen itseni usein rumana esimerkiksi, vaikka en ole. Terapeutti sanoi äidin silmät olevan lapselle peili, ja jos äiti on poissaoleva lapsi tulkitsee sen niin, ettei kelpaa. Silti koen lapsuuteni hyvänä. Eli vähän ristiriitainen juttu.

Muutama oma kokemus :)

Eli, minun oma äitini oli myös masentunut, kun olimme lapsia. Minulle lapsuudesta ei jäänyt hyvää mielikuvaa. Äitini oli aggressiivinen, arvaamaton, vihainen, tunnekylmä, sulkeutunut, negatiivinen, vihainen. Ei huolehtinut että oltais säännöllisesti syöty, ulkoiltu, peseydytty eikä pitänyt itsestäänkään kunnolla huoltaNiin toivoisin, että olisi hoidattanut itsensä kuntoon ja antanut omille lapsilleen paremmat eväät ja mahdollisuudet elämään.

Mulla itselläni myös masennustausta, tai elämäntilanteeseen uupuminen. Mulla se ei kuitenkaan häirinnyt lasten hoitamista, eli kykenin koko sen vaikean vaiheen toimimaan ja hoitamaan lapset, itse asiassa ne tais olla se ainoa syy miks nousta ylös aamulla ja miksi tehdä yhtään mitään. Mutta mulla se masennus ei kestänyt vuosia, toisin kun mun äidillä, joka ei itselleen ikinä hakenut apua. Mulla terapia ja muu hoito auttoi nopeasti, ja pääsin takaisin kiinni elämään, kun hain sitä apua tarpeeksi ajoissa.

Ystävälläni on diagnosoitu maanis-depressiivisyys, on välillä ollut myös useamman kuukauden sairaalahoidossa tämän johdosta. Lapsen elämä on kuitenkin ollut pääsääntöisesti todella hyvää, koska lapsen isä on ollut täysillä mukana lapsen elämässä koko ajan, ja ollut lapsen kanssa kun äiti on ollut sairaalahoidossa, ja tukee myös äidin ja lapsen suhdetta.

Yhdellä kaverilla on ilmeisesti oireiden perusteella vaikea masennus, hänen kohdallaan olen surullinen koska hän ei ole hakenut apua, eikä myönnä olevansa "hullu" (hänen mielestään kaikki, jotka tarvitsevat apua mielenterveyteen liittyen ovat hulluja, eikä hän halua olla sellainen). Hän on todella negatiivinen, aggressiivinen lasta ja puolisoa kohtaan, itsetuhoinen jne. Ei mene hyvin, mutta kulissit on hälle tärkeämmät kuin todellisuus ja perustelee sitä haluttomuuttaan voida paremmin silläkin, että hän on muka vaan niin omistautunut äiti, että tekee niin kuin omille lapsilleen on paras. Mutta ei todellakaan tee, jos ajattelis yhtään lapsiaan niin hoitais itsensä kuntoon, eikä olis arvaamaton, aggressiivinen, vihainen, apaattinen.

Toinen kaveri kärsii masennuksesta tai voi olla että diagnoosi vaihtuu maanis-depressiivisyydeksi, mutta hälläkin lasten elämää kannattelee se osallistuva puoliso, joka kantaa vastuun koko perheestä, vaikka tällä kaverilla on ote lipsunut pahasti ja meno holtitonta.

Kyllä se vanhemman masennus aina jonkin jäljen jättää lapsiin, varsinkin jos se jatkuu pitkään. Ja muutkin terveydelliset ongelmat. Mutta pitää vaan sitten ottaa tosissaan se, että se vaikuttaa lapsiin ja pyrkiä tarjoamaan lapsille paras mahdollinen elämä, pistämään lasten paras etusijalle ja olemaan vähemmän itsekeskeinen. Ja ymmärtää se, että jos lapset oireilee, niin sitten vaan pitää hankkia niille lapsillekin apua että saavat oikeita työkaluja asian käsittelyyn.

Tässä yksi rajatila/masennus-kombo. Raskausaika sujui hyvin, synnytyksen jälkeen masennuin pahasti ja koko vauvavuosi meni kuin usvassa ohi. Mieheni jäi kotiin lapsen kanssa joten onneksi lapsella oli täyspäinen, rakastava hoitaja kun en itse siihen pystynyt. Pikkuhiljaa aloin toipumaan ja nyt itse äitinä sain myös helpommin apua kunnan psykiatrilta. 2-vuotiaana lapsi aloitti osapäivähoidon, mies palasi töihin. Arki on raskasta uhmaikäisen kanssa mutta välimme ovat silti paremmat kuin koskaan. Paljon halaillaan, hymyillään, sylitellään- mutta myös otetaan yhteen, huudetaan ja itketäänkin joskus. Uskallan olla omanlaiseni äiti ja tähän äitiyteeni kuuluu se, että mieheni kantaa edelleen päävastuun lapsesta. Minä sitten teen ns. näkymättömiä hommia (ruoanlaitto, siivoukset, lapsen vaatehuolto ja päiväkodin asiat) ja yritän olla läsnä mahdollisimman paljon.

Minulla oli masennustaustaa nuoruudessa, ensimmäinen raskaus ja vauva-aika meni ihan hyvin mutta toisen lapsen syntymän jälkeen masennuin aika pahasti. Mutta kokemuksesta tunnistin itse oireet ja hakeuduin hoitoon. Sain apua ja parin vuoden usvan jälkeen alkoi elämä taas voittaa.

Yhteistyössä