Hae Anna.fi-sivustolta

Kokemuksia paastosta

Viestiketju osiossa 'Keventäjän ruokavinkit' , käynnistäjänä Paastolleko?, 02.01.2008.

1. Paastolleko? Vierailija

Oletteks te koskaan paastonneet? Tekis mieli kokeilla, mutta kun ei ole kokemusta, pelottaa hiukan. Mitä pitää ottaa huomioon? Onks se kauheen rankkaa? Aattelin, että se olis hyvä alku laihikselle.

2. ?? Vierailija

Minä olen parinkymmenen vuoden aikana paastonnut noin kerran vuodessa. Aluksi ostin luotaistuotekaupasta paastopaketin. Nykyään teen itse kasvismehuja sekä ostan joitain. En mitenkään "puhdasoppisesti" paastoa, mutta olen löytänyt oman rytmini. Paastoan kerrallaan noin viisi päivää. Paastoon "laskeudun" syömällä pari viikkoa kevyemmin pääosin kasvisruokaa ja taas paaston jälkeen aloittelen varovasti kevyillä ruoilla. En paastoa painon vuoksi, vaan keventääkseni oloani muuten.

3. Joo-oo Vierailija

Mä en oo koskaan paastonnu mutta jospa ny yrittäs keventää oloa. Miten toi käytännössä toimii? Pitääks joku suolihuuhtelu tehdä vai miten alotetaan?

4. annem Vierailija

Mä oon nestepaastolla kerran viikossa.Sillon vaan vettä,sokerittomia mehuja ja valion mehukeittoa.Kummasti keventää oloa ja tulee ylimääräiset moskat pois.

5. Joo-oo Vierailija

Tarkotat sä että oot päivän vai pitempään? Ehtiiks elimistö puhdistua yhdessä päivässä?

6. Ota nyt Vierailija

muualta selvää oikeasta paastosta. Yksi päivä ei merkitse mitään. Mutta terve pitää olla.

7. annem Vierailija

1pvä/viikko.En yleensä oo nestepaastolla jonkun elimistön siivouksen takia vaan että se on juoduttamassa painonpudotuksessa,suoli tyhjenee nopeempaa ja on kevyempi olo muutenkin.

8. Minulla oli kauan se käsitys, etten voi paastota, kun tulee helposti pääsärkyä (jopa migreeniä nykyään). Viime vuonna kuitenkin vihdoin paastosin ja se onnistui oikein hyvin. En tehnyt suolihuuhteluja, mutta 'laskeuduin' paastoon jättämällä kahvin pois hyvissä ajoin, sitten lihan ym. 'raskaamman' ravinnon ja makeat. Paastoni oli nestepaasto, jolla join paljon vettä, yrttiteitä, laimennettuja tuoremehuja ja kasvislientä (joko itsekeitettyä tai vähäsuolaisesta kasvisliemikuutiosta tehtyä). Muistaakseni join kolme-neljä litraa päivässä. Paastoni kesti viikon.

Tekisi mieleni taas paastota, ja kahvi onkin jo pois kuvioista joten voisin siihen pyrkiä. Jos vaikka tästä ketjusta saisin kannustusta siihen?

9. onnistui ja ei Vierailija

Mä olen paastonnut, tai yrittänyt paastota 3 kertaa. Ensimmäinen kerta meni tosi hyvin ja helposti, jos jotain negatiivista pitää hakea niin elämäni ensimmäinen suolihuuhtelu jännitti ja pelotti, ja välillä särki vähän päätä ja paleli. Mutta periaatteessa voin sanoa että olo oli kokoajan täysin normaali, siis ei todellakaan huomaa ettei ole syönyt viiteen päivään. Se tuntuu käsittämättömältä kun normaalissa ruokavaliossa voi jo 5 tunnin taukokin saada kädet tärisemään. Mutta paaston aikana mitään romahduksia ei tapahdu. Kiloja mulla lähti 5 päivän nestepaastolla joku 3 ja uskon että iso osa tuosta oli sitä "paskaa" joka suolistosta lähti suolihuuhtelun mukana. Olo oli oikeasti muutaman huuhtelun ja paaston jälkeen puhdas, myös sisäisesti.

Toinen paasto pari vuotta ekan jälkeen meni muuten ihan ok, mutta tokalla kerralla nälkä vaivasi. Ei fyysinen, mutta henkinen. Pystyin kyllä olemaan paastolla taas sen 5 päivää mutta käytin melkein kaiken vapaa-ajan ainoastaan ruokareseptien lukemiseen ja ruoasta haaveiluun. Se oli tosi kummallista! Paino ei tippunu niin paljon kun ekalla, mutta eipä sitä kropassa ollukaan parinkymmenen vuoden kuona-aineita. :)

Kolmas kerta meni sitten mönkään, aloitin taas parin vuoden päästä paaston vähän niinkuin vanhalla rutiinilla, mutten oikeasti ollut motivoitunut ja sama henkinen nälkä vaivasi. Sen lisäksi tuli vielä tokana päivänä fyysinenkin nälkä ja sairastuin vielä flunssaan. Joten lopetin sitten paaston kolmantena päivänä ja sen jälkeen en olekaan paastoa yrittänyt.

Tämä ei tosin tarkoita sitä etten ikinä aikoisi kokeilla, paasto on oikeasti hieno kokemus ja on siinä jotain mahtavaa kun pystyy olemaan 5 päivää (tai enemmän, tai vähemmän) syömättä. Itse ainakin suosittelen kaikille, ja ihan hyvin pystyy paastoamaan esim. keskellä työviikkoa. jotkut suosittelee että ottaisi lomaa paaston ajaksi, mutta itse näkisin että lomalla sitä olisi enemmän kokoajan tuijottelemassa keittiön kaappeja. :)

10. ballox Vierailija

olen ollut muutaman kerran mehupaastolla. paastopaketissa on sairaan pahoja mehuja, joten ostelen irtopulloina mehut. vogelilla on sellainen pieni vihkonen, missä opastetaan paastoamaan. siinä kerrotaan mitä aamupalaksi, lounaaksi.... tosi hyvä lipare, jonka olen saanut luontaistuotekaupasta.

onhan se paastoaminen aivan mukavaa. olo kevenee ja ainakin voi kuvitella, että keho puhdistuu. tiedä häntä. nälkää en ole yhdenkään paaston aikana tuntenut. mutta se psyykkinen tuska, reseptien lukeminen on todellakin vapaa-ajan suurin harrastus paaston aikana.

tärkeintä on kunnollinen henkinen valmistautuminen paastoon. sen kyllä tietää kun on siihen valmis. silloin se onnistuu. minäkin olen joskus aloittanut paaston tuosta vaan, se on ollut lyhytkestoinen paasto se.

suolihuuhtelut muuten aluksi ajatuksena tuntuivat aivan järkyttäviltä. mutta paaston aikana se ei ollut homma eikä mikään. kannattaa virutella suolia, sieltä tulee kaikenmoista.

onnea matkaan !!

http://www.vogel.fi/advice/Paasto/Paasto_etusivu.php

11. Keltavuokko Vierailija

Paasto ei sovi kaikille, minä kokeilin kerran ja totesin, että se ei ole ainakaan minun juttuni. Noin kolmantena päivänä en meinannut päästä sängystä ylös, kun alkoi pyörryttää. Onnistuin konttaamaan keittiöön, ja sieltä kaivamaan kaapista ensiavuksi lusikallisen hunajaa. Olin väsynyt ja viluinen koko ajan, ja päätä särki lähes koko ajan.

Minulle tulee normaalistikin helposti päänsärkyä, jos ruokailujen välit venyvät liian pitkiksi, joten ilmeisesti tästä syystä ei paastoaminenkaan oikein sovil.

12. Minäkin saan herkästi pääsärkyä ja aiemmin kuvittelin, etten juuri siitä syystä pysty paastoamaan. Olen nyt paastoissa onnistuessani jättänyt etenkin kahvin ja mustan teen hyvissä ajoin pois, etten kofeiinin puutteen vuoksi saa pääsärkyä. Myös makeat ja lihan jätin pois ruokavaliostani ajoissa ja sitten kaiken muun paitsi porkkanan ja hedelmät ihan lopussa (parina viimeisenä päivänä). Tosin, olen etenkin vihreässä teessä käyttänyt vähän hunajaa, ja juon hedelmämehuja, joissa on hedelmän omaa sokeria, joten saan luonnonsokeria. Otan myös joitakin vitamiineja, etten mene huonoon kuntoon (oli ehkä ennen paastoa huonot vitamiinin 'saannit').

-Nyt paastoni on toisen viikon alussa eikä ole ollut ongelmia minkään kivun tai säryn suhteen. Toki minäkin mielessäni rakentelen terveellisiä aterioita paaston jälkeistä aikaa varten. Koska on helppo paastota ajattelin olla kaksi viikkoa tällä nestepaastolla, jolla siis juon veden ja eri teiden lisäksi kasvislientä, porkkana-, tomaatti- ja hedelmämehuja. En käytä mitään 'pakettia', mistä olen lukenut että ovat pahanmakuisia ja kalliita.

Olisi kiva vaihtaa kuulumisia jonkun toisenkin juuri nyt paastoavan kanssa. Ilmeisesti tän ketjun aloittaja ei ole aloittanut paastoa.

13. J ? Vierailija

Hieno huomata, että paasto herättää ajatuksia monissa. Itse olemme kaverin kanssa aloittaneet yhtäaikaa elämämme ensimmäisen paaston. Väsy, vilu ja pieni nälkä vaivaavat. Tänään pitäisi tehdä suolihuuhtelu tai nauttia suolat jolla saa suolen tyhjäksi. onko kenelläkään kokemuksia tuosta glaubersuolasta? minkä makuista ja miten helposti sen saa alas? lähtökohtaisesti epäilisin että ei mitään herkkua.

Jos kiinnostaa paaston aikaisen fiilikset, käykää lukemassa blogiamme osoitteessa nestepaasto.wordpress.com. Kokoamme blogiin kaikkea paaston aikana kokemaamme. Mielenkiinoinen tutkimusmatka itseen tulossa

J

14. Minea Sofia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle paasto on osa yleistä elämänmuutosta, jota kannustan muillekin.

howtodoalittlegood.blogspot.com/

15. taas paastolla Vierailija

Monet valittavat, että Vogelin mehut ovat pahoja. Minun mielestäni Biotta-sarja on hyvä, esim. punajuurimehu. Sitä joisi vaikka joka päivä.

16. paasto Vierailija

40 päivää ja 40 yötä syömättä ja juomatta

2 mooseksen kirja

Luku 34:28

28. Mooses oli siellä Herran luona 40 päivää ja 40 yötä syömättä ja juomatta.
    Herra kijroitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

17. kiinnostunut Vierailija

18. Kaisu4534 Vierailija

19. puolukka Vierailija

Olen paastonnut useinkin.Iän myötä paastoaminen on vaikeutunut mutta yritän nyt viikon paastoa.Päänsärky alussa johtuu kahvin pois jäämisest,kofeiinin vieroitusoireita.Nykyisin juon vaan puolukkamehua tai pelkkää vettä sitruunalla maustettuna mutta ennen saatoin käyttää noita vogelin mehuja tai puristaa itse mehulingolla.Joka toinen tunti otin marja tai hedelmämehun ja joka toinen kerta juuresmehun.Pitemmissä paastoissa alkaa tekemään mieli suolaa jolloin saatoin ottaa kasvisliemikuution.Se kylläkin alkaa olla jo merkki että paastoaminen lipsuu ja usein tulee kohtapuoliin siirryttyä tavalliseen ruokaan.Ennen paastoa pari päivää hedelmillä tai marjoilla ja paaston jälkeen sama sekä ohutta kaurpuuroa.Jos syö normi ruokaa voi saada närästystä kun rasva kertyy liian nopeasti muuta haittaa ei liene.Paasto on hyvä aloitus ruokavalion muutokselle eli sopii siis hyvin myös laihduttajille.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri