Kokemuksia pelkopolista ja millä viikolla viimeistään suunniteltu sektio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Topsy2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Topsy2

Aktiivinen jäsen
24.06.2006
1 831
0
36
Olen menossa pelkopolille. Mitähän siellä tehdään? Oliko sinulle apua?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, millä viikolla viimeistään suunniteltu sektio tehdään? Ei varmaan jätetä lasketun ajan tietämille, ettei ala käynnistyä itsestään?

Ensimmäinen käynti oli heti alkuraskaudessa ennen rakenneultraa.
Mun tapauksessa siellä käytiin läpi ed. synnytyksiä ja puhuttiin niistä traumoista mitä on jäänyt. Lääkäri ultrasi ja puhui paljon alatiesynnytyksen eduista verrattuna sektioon. Sairaalan käytännöistä jne..
Mitään päivämäärää ei tietenkään silloin sovita eikä sektiota "luvata".
Seuraava käynti mulla oli kätilön kanssa, ja seuraava käynti ja samalla
viimeinen tapaaminen on lääkärin kanssa joka tekee päätöksen
synnytystavasta. Mun tapauksessa keisarinleikkaus on edessä, mutta
päivämäärää ei ole vielä sovittu.

Olet varmaan lukenut tuota toistakin ketjua suunnitelluista sektioista..?
No, lyhyesti, itse en ole saanut pelkopolilta minkäänlaista apua pelkoihini enkä ymmärrystä muutoinkaan. Esikoinen syntyi hätäsektiolla kolme vuotta sitten ja nyt pelkään tulevaa synnytystä ihan mielettömästi. Ensimmäinen käynti oli rv 33, jolloin lääkäri tokaisi heti etten tarvitse sektiota ja sain ajan rentoutukseen ja psykologille. Psykologista oli oikeasti apua, mutta hänenkin mielestään sektio on minulle järkevä vaihtoehto.
Nyt toinen käynti oli rv 37 ja tavallaan ns synnytystapa-arvio, ja lääkäri totesi nopeiden tutkimusten jälkeen, että ei sektiolle. Mitään ei keskuteltu ja hän sanoi vain päätöksensä ohi mennen pois lähtiessään kun minä puin vaatetta päälle. Sain vain uuden ajan rv38+4..

Elikkä, käytäntö varmaan eroaa paljon eri paikoissa ja lääkäreillä, mutta minä en ole kokenut saavani minkäänlaista tukea ja apua omaan pelkooni. Paitsi psykologilta. Tänään menen yksityiselle lääkärille, koska pelkoni on niin voimakasta ettei ns normaalista elämästä tahdo tulla enää mitään. Minulla on varmaankin ollut todella huono tuuri tuon oman lääkärini suhteen, joka ei nyt välttämättä ole oikea pelkopolille. Kun en ole ainoa hänen potilaistaan, joiden kokemukset ovat samanlaisia.
Toivottavasti sinä saat kuitenkin kaiken avun ja tuen ja ymmärryksen, sillä ei raskauden pitäisi tälläista pelon kanssa kamppailemista olla. Oma kokemukseni on todella negatiivinen ja toivon ettei kenelläkään muulla ole näin huono tuuri!
Tsemppiä!

En ymmärrä tuota että sektio jotenkin poistaisi pelot. Olen kokenut sektion ja se on hirveää. Sektio on sekä äidille ja lapselle vaarallisempi kuin alatiesynnytys. Ainoastaan pakottavista syistä sektioon.

Lintu: hätäsektio on ollut varmaan kova kokemus. Todella inhottavaa kun lääkärit kohtelevat välinpitämättömästi. Itsekin olin ensisynnyttäjänä ihan hukassa kun raskausmyrkytyksen takia minua pompoteltiin sairaalassa sinne ja tänne ja jätettiin välillä yksin eikä kerrottu minulle mitään. Sitten lääkäri tuli tokaisemaan päätöksensä niin kun ei mitään. Päätin silloin jo heti että tämä lapsi on ensimmäinen ja viimeinen jos tästä hengissä selvitään. Raskauteni oli vaikea ja raskausmyrkytys viimeisteli pelkoni. Sektio ja lapsivuodeaika oli raskasta. Lapset olisivat ihania jos ne saisi helpommalla. Mies kunnioittaa päätöstäni jos haluan jättää tähän yhteen, on sekin parempi kun ei lasta ollenkaan.

Minä kävin pelkopolilla sen vuoksi, että kammoan laitoksen henkilökuntaa.. Olen todella tyytyväinen, että lähdin sinne, koska sain itseäni askarruttaviin kysymyksiin paljon vastauksia ja toisaalta lääkärit sekä kätilöt näkivät papereistani mieltä painaneet asiat eli osasivat suhtautua vähän varovaisemmin minuun. Ei jäänyt synnytyksestä mitään traumoja :)

Minä kävin pelkopolilla raskausviikolla 32 ja sain samantien sektioajan sovittua vkolle 38 + 5. Sit mulle soitettiin sairaalasta muutama päivä ennen sovittua sektioaikaa, et anestesialääkäreitä ei ole kyseisenä päivänä paikalla joten haluanko tulla sektioon aiemmin vai myöhemmin. valitsin sit et tulen rv 39 + 1.
Pelkopolikäynnillä juttelin eka aika kauan kätilön kanssa joka kertoi sektioriskit ja sit kävin lääkärillä joka haukku mut pystyyn siit hyväst etten suostu alakautta synnyttään, ja sen jälkeen menin viel kätilön luo, joka kirjoitti mulle sen sektiopäätöksen, jonka lääkäri oli sille myöntänyt kirjoitettavaks.

Inkuliini miten sait sektiopäätöksen noinkin helposti? Siis hyvä vain, mutta olen ymmärtänyt ettei päätöstä "yleensä" tehdä ennen kuin rv37. Itselläni on viikkoja nyt 38+ ja edelleen odotan päätöstä, jonka lääkäri on kaksi aiempaa kertaa minulta evännyt. Ja kertaakaan en ole kunnolla jutellut peloistani kätilön kanssa. Ensimmäisellä kerralla niin piti ilmeisesti olla, mutta ei sitten ollutkaan.. Psykologilla olen asiasta käynyt pariin kertaan juttelemassa, mutta lääkäri ei edes vaivautunut katsomaan psykologin lausuntoa. Että näköjään on hyvinkin erilaista toiminta eri paikoissa. :(
Kun ei tämä jatkuva synnytyksestä aiheutuvan pelon kanssa eläminen yhtään mukavaa ole.. Minulla on tainnut osua todella hankala lääkäri omalle kohdalleni. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ammuli:
En ymmärrä tuota että sektio jotenkin poistaisi pelot. Olen kokenut sektion ja se on hirveää. Sektio on sekä äidille ja lapselle vaarallisempi kuin alatiesynnytys. Ainoastaan pakottavista syistä sektioon.

Kuinka sektio on vauvalle vaarallisempi kuin alatiesynnytys? Ymmärrän kyllä että sektiolla syntyneet eivät saa äidiltään hyvää bakteerikantaa kun eivät tule synnytyskanavan lisäksi, mutta tällöin voidaan tuskin puhua vaarasta. Mitä ne muut vaarat ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja pietu-:
Sektiohan on iso leikkaus.. Kaikkiin leikkauksiin liittyy omat riskinsä.

Liittyy riskejä, mutta äidille, koska äitiähän siinä leikataan. Aika harvoin on tainnut veitsi vauvaa vahingoittaa edes hätäsektiossa. Tilastoissa _kaikissa_sektioissa_ vauvat saattavat syntyä huonokuntoisina, mutta se johtuu kiireellisten ja hätäsektioiden mukanaolosta - niitähän ei tehdä ennen kuin vauvalla on jo jokin hätänä. Suunnitellussa sektiossa vauva syntyy keskimääräistä parempikuntoisena kuin alatiesynnytyksessä, koska alatiesynnytyskin on suuri rasitus vauvalle, ja vammautumisen riski on alatiesynnytyksessä aina olemassa.

En tietenkään sano että kaikkien vauvojen pitäisi syntyä sektiolla tai että alatiesynnytys on äärettömän vaarallinen vauvalle, normaalitapauksessa asia on päinvastoin, jos kaikki sujuu hyvin. Mutta jos sektioon päädytään syystä tai toisesta, ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä että olisi jotenkin vaarantanut vauvan sektion vuoksi.

no vauvalle voi tulla suunnitellussa sektiossa esim. juuri se viilto (mulla oli huonekaverina äiti, jonka poikavauvalla oli silmän vieressä viilto, todella läheltä oli liipannut, eikä kuulemma edes ole mitenkään harvinainen juttu..). sitten on vauvan hengitysongelmat, ja vauvalle voi myös tulla erbin pareesi. sitä ei yleensä tiedetä, mutta vauva voi myös jumittua leikkaushaavaan niin että solisluu katkeaa. ei sitä kohtua voi mitenpäin vaan leikellä ja aukkoa isontaa..

että ei se sektio ole ihan riskitöntä vauvallekkaan... muuten en tähän keskusteluun voi puuttuakkaan, kun ei ole kokemuksia, mutta oli pakko korjata tuo käsitys, että vauvalle suunniteltu sektio olisi joku riskitön tapa syntyä. eikä niitä äidin riskejäkään kannata vähätellä, onhan se hienoa esittää marttyyria ja "ottaa kaikki riskit itselleen", mutta ei se vauvan selviäminen se ainoa tärkeä asia ole.

mutta onnea kaikille mihin päädyttekään.. :flower:

Yhteistyössä