Kokemuksia pelkopolista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hirvitys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hirvitys

Vieras
Ensimmäinen synnytys oli traumaattinen ja toinen raskaus on nyt aluillaan... Millaisia kokemuksia teillä on pelkopolilla käymisestä, kannattiko mennä? Tuntuu, että paljon olisi puhuttavaa edellisestä kokemuksesta, mutta pelkään ettei tilanne ole tarpeeksi luottamuksellinen tai että kokemuksiani vähätellään, joka varmaan vain pahentaisi pelkoa. Kertokaa kokeneet, miten teitä on kohdeltu pelkopolilla ja oliko siitä apua!

minulle pelkopolista on ollut apua, meillä päin ensiksi on kätilön kanssa keskustelua, käydään läpi synnytystä ja mikä siinä meni "pieleen" tai mikä pelottaa yms. sen jälkeen ohjataan psykologille jolle ei tietenkään ole pakko mennä jos ei halua. psykologi osaa enemmän tätä mieliala- puolta tulkita ja auttaa. se ei ole mitenkään leimaava että joo olet hullu kun joudut psykologille...yleensä pelko tai mikä tahansa traumaattinen kokemus voi aiheuttaa lievää masennusta niinkuin minullekkin aiheutti ja psykologin kanssa käydyt keskustelut on kyllä auttaneet muistamaan synnytystä paremmin ja muutenki on paljon enemmän tullut mietittyä ja pohdittua asiaa monelta kantilta. itse ainakin en aikasemmin mielellään edes miettiny aikasempaa synnytystä koska se tuotti niin suurta ahdistusta. sitten käydään taas kätilön kanssa keskustelua ja puhutaan kivunlievityksestä yms, heillä on taas konkreettiset välineet siihen. ekassa kätilön keskustelussa kätilö kysyi minulta että oletko motivoitunut alatiesynnytykseen, itse olen, vaikka eka synnytys oli jotain aivan kauheaa, en kuitenkaan halua sektiotakaan.
minulle pelko ei liity kipuun, tai kyllä siihenkin mutta ennemmin pelkään kontrollin menettämistä ja sitä etten voi hallita itseäni.
kaikki nämä keskustelut on tietenkin luottamuksellisia, täällä sype-polia pitää kaksi kätilöä ja sitetn on yhteistyössä tämä psykologi ja lääkäri, eli he ovat perehtyneet pelkoon ja sen "hoitamiseen". minua ei ainakaan ole mitenkään vähätelty, minuun on suhtauduttu asiallisesti ja ymmärtäväisesti. tän toisen raskauden alussa ennekuin olin edes neuvolassa mitään puhunut pelostani, olin varma etten pysty synnyttämään alakautta, ja olin melkein hilkulla etten keskeyttänyt koko raskautta, nyt kuitenkin olen saanut uudenlaista toivoa että jos tämä synnytys menisikin paremmin. koskaanhan ei voi mitään luvata mutta kuitenkin olo ei ole niin epätoivoinen kun silloin enenkuin kävin pelkopolilla.

^Aivan, eli ensin kätilön kanssa keskustelu tai useampiakin kertoja, jossain ilmeisesti siis myös psykologille mahdollisuus päästä (ei meillä :/ ) ja sitten vielä ihan loppuvaiheessa on lääkärin tekemä synnytystapa-arvio sekä tietenkin keskustelua lääkärin kanssa.

Itse kävin jo ensimmäisen synnytyksen tiimoilta pelkopolilla, ja uskalsin synnyttää alakautta. No, kaikki ei mennyt ihan putkeen, eli nyt on toisen kahdalla kahta kauheammat pelot :( mutta pelkopolille olen taas menossa, toivottavasti saamme siellä yhdessä keskusteltua pelkoni pois.

Kätilön kanssa keskustellesa ekalla kerralla, kun ei siis ollut vielä yhtään synnytystä taustalla, käytiin läpi pelkojani, ja pohdittiin niihin ihan konkreettisia käytännön ratkaisuja, kaikesa rauhassa istuskeltiin synnytyssalissa tutustumassa paikkaan, ja mikä tärkeintä, keskustelu kirjattiin papereihini joka myös lisäsi luottamusta, kun tiesin, että kaikki näkevät heti, mitä on suunniteltu ja sovittu!

Suosittelen siis minäkin pelkopolilla käyntiä, takuulla ei vähätellä :hug: Ja lisäksi vielä, kaikilla terveydenhuollon ammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus, eli ihan takuulla luottamuksellisina pysyvät keskustelut.

Eivät ammatti-ihmiset vähättele pelkoa. Ei pelkopoli voisi toimia jos siellä vähäteltäisiin pelkäämistä. Se paikkahan on erikoistunut pelon hoitoon. Minä kävin siellä keskusteluja ja päädyin sektioon. Olen tyytyväinen ratkaisuuni.

Kävin pelkopolilla, takana yksi alatiesynnytys (pelkojen syy) ja nyt reilu viikko sitten pelkosektio. Pelkosektiosta ei jäänyt mitään pureksittavaa, kaikki meni hyvin ja toipuminen ollut parempaa kuin arvasin. Pelkopoli oli ihan asiallinen, kävin siellä kerran juttelemassa kätilön kanssa. Kätilö teki keskustelusta yhteenvedon, jonka lääkärit näkevät papereissani synnytystapaa päätettäessä.

Yhteistyössä