Kokemuksia PHKS:sta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensisynnyttäjä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensisynnyttäjä...

Vieras
Onko kellään kokemuksia Päijät-Hämeen keskussairaalasta? Mulla synnytys tulee olemaan siellä ja aika karmivia ovat olleet ultrakäynnit siellä; kylmän ja kiireisen oloisia lääkäreitä ja häijyjä kätilöitä. Yksi ainoa mukava lääkäri tähän asti osunut kohdalle. Mukavuus johtuu kai siitä että hän on erikoistuva lääkäri, eikä ole vielä oppinut talon ikäville tavoille?!
Jos kätilö on synnytyksessä oikeasti ilkeä, epäkohtelias tms. niin voin kai toivoa toista kätilöä?

Mulle jäi tosi positiiviset kokemukset PHKS:sta. Lääkäreistä ei ole pahaa sanottavaa ja ultrat tehtiin huolella. Synnytystä hoitavasta kätilöstä ei tosin juuri jäänyt muistikuvaa, kun ehdin olla sairaalassa vajaa 45 minuuttia ennen kuin lähdettiin hätäsektioon. Siitä en tiedä voiko kätilöä vaihtaa kesken synnytystä. Synnyttäneiden osastolla yhdestä lastenhoitajasta jäi ikävät muistot, mm. kun huolehdin imetyksestä täräytti mulle että en tule koskaan pääsemään lisämaidoista eroon kaksosten kanssa kun imetys ei lähtenyt kunnolla käyntiin (vauvat syntyivät ennenaikaisina ja olivat jonkin aikaa keskolassa). Normisynnyttäjä ei tosin lastenhoitajia juurikaan tapaa, ne ekat päivät hoitajana taitaa olla kätilö, mutta me oltiin sairaalassa monta päivää. Mä makasin sairaalassa vuodelevossa myös odottajana ja silloinkin sattui tosi mukavat kätilöt kohdalle.

Minä sain kaksostytöt PHKS:ssa 3 vuotta sitten. Ä- polin kontrollikäynneillä sekä synnytyksessä oli mukana asiantuntevaa ja ihan ystävällistä porukkaa. Osa kätilöistä ei ollut ihan sydämellisimmästä päästä, mutta asiallisia kuitenkin. Vuodeosastolta olosta ei myöskään pahaa sanottavaa, minulla tosin tytöt olivat keskolassa hoidossa. Särkylääkettä sain nopeasti, kun olin sen tarpeessa eikä mitään ikäviä muistoja jäänyt.

En kyllä ihan herkästi lähtisi kesken synnytyksen uutta kätilöä toivomaan. Omalla kohdallani muistan miten yksi kätilö sanoi minulle ponnistusvaiheessa "kovemmin"; joutui siis vähän komentamaan, koska pääni oli aikas sekaisin enkä osannut ponnistaa oikein. Ei se minusta pahalta tuntunut, tärkeintä minusta oli, että kätilöt olivat osaavia ja ammattitaitoisia ja auttoivat yhdessä lääkärien kanssa tyttöni turvallisesti maailmaan.

Onnea Ap:lle koitokseen ja kaikkea hyvää jatkossa myös.

Mä oon synnyttänyt PHKS:ssa 2007 ja 2008 eikä kummaltakaan kerralta ole mitään pahaa sanottavaa. Vuoro vaihtui molemmilla kerroilla kesken synnytyksen ja kaikki kätilöt oli ihan ok. Yksi kätilö sanoi kerran mulle vähän tiukemmin, kun en siinä tilanteessa tajunnut toimia oikein ja oli vähän kiire. Mutta se kuuluu asiaan eikä siitä paha maku jäänyt. Lääkäreistä en tiedä, enpä niitä juuri tavannut. Paitsi puudutteet laittaneet läkärit, jotka teki työnsä tosi nopeesti ja mä olin siinä vaiheessa niin kipeä etten kunnolla tajunnut oliko ne miehiä vai naisia...

Osastolla oli myös ihan ok kaikki kätilöt. Toki siellä on monta ihmistä, toisten kanssa tulee toimeen paremmin kun toisten, mutta ei musta kukaan häijy tai ilkeä ollut. Ultriinkin (4 kpl) mulla on osunut oikein hyvät kätilöt, jotka selitti asiat juurta jaksaen ja ystävällisesti. Joten mene ihmeessä hyvillä mielin synnyttämään. Synnytyksessä kätilö ei kuitenkaan ole paikalla läheskään koko aikaa, joten en kyllä alkaisia toista kätilöä toivomaan. Et sä edes ehdi ketään toista saada, jos synnytys on jo hyvässä käynnissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ensisynnyttäjä...;9546308:
Onko kellään kokemuksia Päijät-Hämeen keskussairaalasta? Mulla synnytys tulee olemaan siellä ja aika karmivia ovat olleet ultrakäynnit siellä; kylmän ja kiireisen oloisia lääkäreitä ja häijyjä kätilöitä. Yksi ainoa mukava lääkäri tähän asti osunut kohdalle. Mukavuus johtuu kai siitä että hän on erikoistuva lääkäri, eikä ole vielä oppinut talon ikäville tavoille?!
Jos kätilö on synnytyksessä oikeasti ilkeä, epäkohtelias tms. niin voin kai toivoa toista kätilöä?

Minä jouduin Päijät-Hämeeseen raskausmyrkytyksen vuoksi ja lapsi syntyi muutenkin etuajassa. Synnytys jouduttiin käynnistämään. Siellä yksi kätilö oli aika tyly. Mutta muuten kaikki hoitajat osastolla ja keskolan puolella olivat minua kohtaan ainakin tosi ihania. Minulla oli tosi vaikea raskaus ja sairauksia tuli kokoajan lisää, joten jouduin ramppaamaan siel jatkuvasti muutenkin. Kyl mun mielestä voit toivoa toista kätilöä jos haluat. Toivotan tsemppiä sinulle.

Synnytin ekan PHKS:ssa syyskuussa. Yli meni reilusti, käynnistettiin 42+2. Äippäpoliklinikan kontrollit oli ok, mukavia ihmisiä oli koko ajan, kun joka toinen päivä käytiin kontrollissa 41+2 alkaen. Käynnistys alotettiin sovittuna päivänä ja se eka päivävuorossa ollut lääkäri oli virosta kotosin, se ei ollut maailman lempein ihminen, mutta hommansa hoiti asiallisesti. Synnytyksessä kätilö oli todella,m siis TODELLA mukava, lempeä ja luja, osas asiansa vuosikymmenten kokemuksella upeasti. Hätäsektiosta päätöksen tehnyt iltavuoron lääkäri oli myös upea tyyppi ja erittäin ammattitaitoinen. Vastasynnyttäneiden osastolla siellä yläkerrassa oli oikeen hyvä henkilökunta, yks ainoo kätilö oli joka minuu ärsytti, mutta nää on niin kunkin omakohtasia asioita. Joka vuoron aluksi tultiin morjestamaan ja kyselemään kuulumiset, joka oli tosi ihanaa mun mielestä. Kaikki neuvottiin "kädestä pitäen", siis vauvanhoitoon liittyen, mutta osaston asioita selvitin kyllä huonekaverilta, joka ei ollut ensisynnyttäjä. Siel on ärsyttävä ruokarobotti, joka monta kertaa päivässä kertoo kulkevansa käytävällä ja että ei pidä kävellä päin.. argh, se oli rasittava ääni. Meille kotiinlähtö tarkastuksen tehnyt lääkäri oli oikeen hyvä tyyppi, jämäkkä ja asiansa nähdäkseni erittäin hyvin osaava.

Onhan se näin, että kun on paljon kätilöitä ja lastenhoitajia, niin eri ihmiset antavat eri ohjeita ja se on rasittavaa, mutta tärkeintä on ottaa rento asenne ja pyrkiä löytämään sulle ja sun vauvalle sopiva tapa. Synnytyksen jälkeen menee "hormoonimyrskyissä" ja sairaalassa on henkilökunta sitä varten töissä ettei tartte yksin opetella kotona vauvanhoitoa ja toipua synnytyksestä. Särkylääkkeitä tuotiin pyytämättä jatkuvasti, tais jäädä muutama syömättäkin. Sain kaikkea mitä pyysin, omia tavaroita en ois tarttenu mitään. Olin kuitenki pakannu sairaalakassiin vaikka mitä, useempia juttuja en tarttenu ollenka.

Se kantsii muistaa, että maksu (30,30e/vrk) menee kellontarkasti sen mukaan millon olet tullut sairaalaan sisään, elikkä esim. klo 23.55 joutuu maksamaan viiden minuutin tähden sen vuorokauden maksun. Elikkä jos pystyy, ni pennin venyttäjän ei kannata mennä sisään vähää vaille 24!
Tsemppiä, nauti nyt joka hetkestä masun kans ja alusta alkaen vauvasta! Vaikka ei tiedä ja osaa asioita, ne kyllä neuvotaan ja pian asiat oppii. Asenne ratkasee! =)

Olen pitkälti samaa mieltä äippasen kanssa PHKS:stä. Mun kokemukset on kahden viikon takaa. Synnärin osalta mun kokemus on vain yhdestä kätilöstä ja opiskelijasta, jotka olivat ihan ok. Myös mulle tehtiin sektio, kiireellinen sellainen, jonka teki nuori virolaislääkri joka mielestäni oli oikein mukava. Leikaussalin henkilökunta oli tosi upeaa, ei jäänyt yhtään pha muisto vaikka kiireellä homma hoidettiinkin. Harmittaa, etten tiedä anestesialääkärin nimeä, nuorehko mies, mutta ihan huipputyyppi, isot kiitokset hänelle.
Osastolla pääosin kivat kätilöt. Toivat lääkettä ja kyselivät vointia usein. Vauvanhoito opeteltiin suht perusteellisesti, tosi itse piti vähän muistuttaa esim.kylvettämisestä tai se olisi jäänyt tekemättä. Osaston toiminta jäi mulle hyvin epämääräiseksi, johtuisko siksi, että eka vuorokausi meni sängyssä eikä kukaan sen takia opettanut "talon tavoille". Mulle ei esim.kukaan tuonut kotihoito-ohjekirkasta jonka muut sai heti ekana päivän vaan pyysin sen ennen kotiinlähtöä.
Omia kamoja sairaalassa tarvitsi vain hygianiajuttuja ja liivinsuojia. Mielestäni sairaalassa oloaika oli tosi pitkä. Omaa läppäriä ei saa ladata sairaalan pistorasioista, miksi en tiedä, mutta aika olisi kulunut nopeammin jos olisi voinut olla vaikka oma kone mukana. Mä en tutustunut sairaalassa keneenkään, joka vähän harmittaa mutta mulla oli 2 eri huonekaveria jotka ei jutellut mitään. Suurin osa oli 2hlö huoneita, mutta oli siell myös muutama 4hlö huone, sääli niitä jotka niihin joutuvat.

Onko PHKS:ssa perhehuoneita? Entä ammeita? Synnytysjakkaroita? Keinutuoleja ym ns. lempeitä juttuja äitiä varten? Pitääkö tuoda omat kestovaipat mukaan vai onko käytössä sairaalan harsot kuten Jorvissa? Synnystys ja oleilu Jorvissa oli niin hyvä kokemus, että PHKS vähän "pelottaa".

Mulla on synnytys PHKS-ssä edessä vasta syyskuussa (jos kaikki menee hyvin), mutta yhden ultrakäynnin olen siellä käynyt ja kyllä todella mukavat hymyilevät ja nauravaiset kätilöt olivat ultraamassa :)
Toivottavasti seuraavassa ultrassa on myös mukavat jotka eivät heti räyhää takaisin jos kysäisen arvauksia vauvan sukupuolesta ;P

Pyydän ilman muuta eri kätilön kuin edellisellä kerralla, koska hän oli todella tyly ja epäkohtelias täysin aiheetta. En todellakaan ollut hankala tapaus. Kaikki muu henkilökunta oli ystävällistä.

Olen kuullut PHKS:sta niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia. Valitettavasti enemmän niitä negatiivisia. Negatiiviset kokemukset liittyneet osaamattomaan ja epäkohteliaaseen hoitohenkilökuntaan. Itseäni hirvittää elokuinen synnytyksen PHKS:ssa. Ultranneet kätilöt ja muu henkilökunta ollut tylyä yhtä lukuunottamatta. Ultrat tehty erittäin kiireellä ja asenne minua kohtaan ollut hirveä. Eräs kätilö kysyi suoraan minulta: "Eikös tämä koko juttu ollut silkka vahinko ?"

Yhteistyössä