Kokemuksia RAKENTAMISESTA kun perheessä pieniä lapsia (ja muutenkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raksalla

Vieras
Kertokaa nyt hyviä ja huonoja kokemuksia rakentamisesta! Meillä on nyt tontti mutta ollaan vähän kahden vaiheilla rakentamisen suhteen. Jaksaako sitä ja miten kaikki menee....Kummallakaan ei ole kokemusta remontoinnista saati rakentamisesta ja rahat tuskin riittää ihan "avaimet käteen"-kotiin...
Lapset on pieniä, 3 ja 1 vuotiaat. Tuskin mulla olis mahdollista olla raksalla niiden kanssa kokoajan.
Meneekö parisuhde ihan männikköön ja ero tulee....? Näitä juttuja kun aina kuulee että sitten erotan kun talo on valmis.

Pelottaa ja jännittää, on niin iso asia ja päätös.

Kertokaa kaikenlaisia kokemuksia.

Hae keskusteluista milstä tahansa palstalta niin siinä ne tulee. En suosittele ihan äkkiseltään, onko tarkoitus alusta asti pitkästä tavarasta kokonaan itse, paketti ja loput itse vai avaimet käteen? Vai teettää ammattilasella?

Meillä ei talo ole vielä läheskään valmis ja lapsiakin vasta yksi (toinen tuloillaan) joten kokemuksesta en vielä voi puhua mutta sen verran haluan kommentoida tuota "eroasiaa".

Itse panikoin aikoinani samaa asiaa. Mielestäni oli suorastaan VÄLTTÄMÄTÖNTÄ että ero tulee kun rakentaa! Sitä painotettiin niin kovasti. Kun tähän projektiin kuitenkin ryhdyttiin, mies kysyi minulta, miten minä jaksan sitä, että hän on sitten raksalla lähes kaiken vapaa-ajan johon itse vastasin, että jos hän työn ja raksan lisäksi pitää huolen siitä, että sitä väsymystä ei pureta minuun ja että hoidetaan parisuhdetta hyvin sillä ajalla, kun hän ei raksalla ole, niin minä olen valmis lähtemään projektiin!

Alku on mennyt tosi kivasti. Mies päivät töissä, illat koulussa tai raksalla, viikonloput lähestulkoon raksalla. Kotiin tullessaan väsymyksestä huolimatta hyvällä tuulella, jaksaa kysellä minun jaksamisiani, soittelee kuitenkin paljon. Me vain tehtiin se päätös, ettei anneta väsymyksen voittaa parisuhteen tärkeyttä :)

Tietenkin asiat muuttuu kun toinen lapsi syntyy maaliskuussa, mutta hyvä asenne mielestäni ratkaisee :)

Olemme käyneet isiä moikkailemassa tontilla mahdollisuuksien mukaan ja kivaa on joka kerta :)

TSEMPPIÄ!

meillä lapsia kolme, 9 ja 6 vuotiaat ja 9kk. Raksalla autotalli valmis ja talossa juuri aletaan valaan lattiaa. autotalli tehtiin pitkästä tavarasta ja talo tuli pakettina vesikattoon asti pystytettynä. Kumpikaan ei ole rakentanut majoja kummempia, mutta ainakin vielä tuntuu mukavalta rakentaa. Kannattaa ottaa joku kirvesmies kaveriksi aluksi, että pääsee kunnolla vauhtiin. Varmasti rankkaa tulee olemaan välillä, mutta itselle sitä rakennetaan niin kyllä sen jaksaa, vlillä mieskin pit vapaa päiviä et voidaan touhuta jotain koko perheellä=) Mielestäni kannattaa rakentaa jos parisuhde muuten kunnossa, ei rakentaminen riko suhdetta siinä pitää olla jo häikkää ennestään jos rakentaminen sen eron aiheuttaa.

Meillä ei lapsia. Ei mitään ongelmaa rakentamisen kans! Ei riitoja tai kriisejä. Tokihan se on välillä harmittanu ku ukko tekee jatkuvasti työtä (reilu 1½ vuotta jatkunu tää jo..), mutta pystynpä iteki hommissa olemaan, ja ku ei niiiin mieletöntä kiirettä ole pidetty. Välillä ehitty jopa pitämään vapaapäiväki, paitsi nyt kesällä ku piti saada muuttokuntoon. Elokuun lopussa muutettiin. Ei läheskään valmis vielä... Me siis on rakennettu kappaletavarasta, omista puista.

Pitkään meni, että ukko kävi kotona vain syömässä ja nukkumassa, ja sillon ku se oli palkkatöistä pois ni kävi vain nukkumassa.

Mut on tää oma talo ihana. Just tässä mielissäni ku saan soittaa musiikkia niin isolla ku vaan ikinä tykkään eikä ketään häiritse! :)

Pitää muistaa että se on ohimenevä vaihe. :)

Meillä meni näin...Yksi lapsi oli silloin, minä töissä ja odotin toista lasta. Mies meillä tehnyt pitkiä päiviä ja ollut reissutöiden takia paljon poissa kotoa, joten tuttua oli vähäinen "perheaika". Rakentamisen reilut puoli vuotta meni niin, että minä kävin vuorotöissä, kuten miehenikin, minä hoidin työajan ulkopuolella 100%:sti lapsen, mies oli KAIKEN vapaa-ajan raksalla, minä lapsen kanssa kävin aina kun mahdollista sitä siellä moikkaamassa. Paljoa en itse pystynyt raksalla auttamaan (pieni lapsi mukana ja toista siis odotin HYVIN pahoinvoivana). MUTTA...me tiedettiin tämä kaikki jo etukäteen, joten ei yllätyksenä tullut. Asiat sovittiin niin, että minä hoidan raksa-ajan kodin, työni ja lapsen ja mies työnsä ja raksan. Rankkaa oli, todella rankkaa, mutta ihmeekseen ei juurikaan parisuhdetta koetellut, kun pelisäännöt oli molemmille ennestään selvät. Mutta väsyneitä oltiin sen jälkeen molemmat. Mutta perhe kasvoi heti muuton jälkeen yhdellä ja ihanaa on asustaa omaa kotia.

Sanoisin niin, että jos on tottunut siihen, että molemmat parisuhteen osapuolet tekee 8-16:sta töitä, ja illat on aikaa olla yhdessä ja harrastaa kaikkea, ottaa varmasti suhteen päälle ja kovasti. Keskustelkaa etukäteen asiat selviksi ja sopikaa mahdollisuuksien mukaan työnjaosta ja kuinka paljon sitä vapaata raksalta pidetään. Itse rakentamisaika, vaikka se tilanteen päällä ollessa tuntuu loputtoman pitkältä, on kuitenkin todella lyhyt aika elämässä. Jos parisuhteessa on jo ennen raksaa ongelmia, ei tuo rakentaminen varmasti mitään helpota. Joten suhdeasiat kuntoon ja sitten vaan tsemiä itse talon tekoon! =)

Alkuperäinen kirjoittaja vasara ja nauloja:
Sanoisin niin, että jos on tottunut siihen, että molemmat parisuhteen osapuolet tekee 8-16:sta töitä, ja illat on aikaa olla yhdessä ja harrastaa kaikkea, ottaa varmasti suhteen päälle ja kovasti. Keskustelkaa etukäteen asiat selviksi ja sopikaa mahdollisuuksien mukaan työnjaosta ja kuinka paljon sitä vapaata raksalta pidetään. =)

Tässähän tämä tiivistettynä =)

siihen pitää suhtautua oikealla tavalla. käytännössä se on sitä et miestä ei näy ja kun näkyy on ainakin pirun väsynyt, usein jopa stressaantunut ja joskus äkänen kun se ja se meni taas pieleen tai jätti tulematta tms. Jos siihen osaa varautua jo etukäteen et yhteistä aikaa EI OLE, kaikki kotihommat ja lapset pitää hoitaa YKSIN, niin kyllä siitä selviää. Ei se kivaa aikaa ole ja monet itkut itkettiin mutta onnellisia ollaan nyt :)

Jos parisuhde kunnossa, ei se rakentaminen eroa aiheuta. Rakentamisaika on raskasta, mutta se loppuu aikanaan. Kummallakin hankkeeseen ryhtyvällä pitää olla realistinen suhtautuminen projektiin, ettei turhasta aleta sitten keskenkaiken valittamaan.
Neuvoisin suunnittelemaan kaiken valmiiksi, ennenkuin aloittaa. Siis kaikki keittiötä, kaakeleita ja lattiamateriaaleja myöten valmiiksi mietittynä, ennenkuin aloittaa. Sitten töiden edetessä on helppo käydä hakemassa kaupasta sitä tiettyä/tietyn hintaista laattaa, eikä tule perheriitaa kun vaimo haluaa 150?/m2 mosaiikkia ja ukko antaa rahat 20?/m2 laattaan...
Jos ei ole pahemmin kokemusta rakentamisesta ja omat taidot/aika/hermot epäilyttävät, kannattaa otta mahdollisimman valmis talopakettiratkaisu. Siten pysyy myös budjetti kasassa. Jos on esim. 250 000? mahdollista laittaa talon rakentamiseen, on sillä rahalla vaikea saada 200m2 taloa, vaikka kuinka itse tekisi (varsinkin jos on "harrastelija"). Mieluummin siis tekee hieman pienemmän talon lähes valmiina toimituksena ja maksaa siitä saman verran kuin itse tehden hiukan isommasta. Katsopa vaikkapa Kastellin mallistoa.

Se on asenne kysymys :D Elo on jonkin aikaa, kuin yh:llä, vaan ei käy valittaminen. Mies on töissä ja raksalla raatamisesta uupunut. Kotityös jää käytännölisesti kokonaan sinulle. Kannattaa sopia, että vaikka sunnuntai on perhepäivä ja siitä ei luisteta. Sillon ei menenä raksalle. rankkaase on mutta molempien täytyy puhaltaa yhteen hiileen ja ymmärtää toisensa työpanos, niin kotona, kuin työmaallakin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Meillä ei lapsia.

Rakentaminen on lasten kanssa AIVAN erilaista kuin ilman lapsia. Jos lapsia ei olisi ollut kun rakennettiin, olisin itsekin ollut rakennuksella joka ilta ja viikonloppu tekemässä hommia... miksen olisi ollut? Kun on pieniä lapsia, ei raksalla pysty olemaan oikeastaan yhtään, kun on niin vaarallinen paikka pienille. Tosin meillä esikoinen oppi konttaamaan lattiastyroksien päällä :-)

Tutuille tuli ero, koska vaimo ei ollut koskaan raksalla ja valitti kun ukko ei ole kotona... lapsia heillä ei ollut.

Riippuu miten yksin olet lasten kanssa. Yksin pitempään (ilman mummoja ja pappoja) kun teet kaiken lasten kanssa kun mies on töissä ja raksalla, lähes jokainen syö puolen vuoden jälkeen masennuslääkkeitä. On todella raskasta.

No mä sanon et se oli elämäni raskainta aikaa! Olin oikeesti niin väsynyt, meillä oli sillon alle 1v ja 2v lapset. Siis vieläki ku ajattelee niin itku meinaa päästä. Mutta kaikki se palkittiin, nyt asutaan uudessa talossa ja kaikki on hyvin. Kyllä siinä suhdettta oikeesti koetellaan, aito rakkaus kestää...

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
S Kannattaa sopia, että vaikka sunnuntai on perhepäivä ja siitä ei luisteta. Sillon ei menenä raksalle.

Tää voi sopia joillekin, mutta sunnuntaina on KOKO päivä käytettävissä rakentamiseen, joten miksi silloin täytyisi pitää perhepäivää... Töiden etenemisen kannalta perhepäivä kannattaa pitää vaikkapa keskiviikko iltana ja sopia, että sunnuntaina työt lopetetaan klo 17 tms...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu miten yksin olet lasten kanssa. Yksin pitempään (ilman mummoja ja pappoja) kun teet kaiken lasten kanssa kun mies on töissä ja raksalla, lähes jokainen syö puolen vuoden jälkeen masennuslääkkeitä. On todella raskasta.

Höpö höpö... asenteesta se on kiinni. Ja siitä, että osaa puhua, jos on liian raskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Meillä ei lapsia.

Rakentaminen on lasten kanssa AIVAN erilaista kuin ilman lapsia. Jos lapsia ei olisi ollut kun rakennettiin, olisin itsekin ollut rakennuksella joka ilta ja viikonloppu tekemässä hommia... miksen olisi ollut? Kun on pieniä lapsia, ei raksalla pysty olemaan oikeastaan yhtään, kun on niin vaarallinen paikka pienille. Tosin meillä esikoinen oppi konttaamaan lattiastyroksien päällä :-)

Tutuille tuli ero, koska vaimo ei ollut koskaan raksalla ja valitti kun ukko ei ole kotona... lapsia heillä ei ollut.

Ilman lapsia rakentaminen olisi peace of cake. Mutta lapsissa koko ajan kiinni ja kaikki kotityöt päälle on kyllä aivan eri juttu.

me rakennetaan myös. isäntä on KAIKEN vapaa-ajan raksalla ja minä 1-veen kans kotona ja välillä myös raksalla käydään katsomassa. asennoiduttiin valmiiksi jo siihen ettei yhteistä aikaa ole raksa-aikana. ja kyllä tämä on yksinhuoltajan elämää melkein ollutki.. monet itkut on itketty mutta tähän asti selvitty. on sitä pikkukakkonenkin saatu tänä aikana alulle sentään :)
itse en osannu odottaa että lapsi reagoisi niin voimakkaasti isin poissaoloon :(
itse en tunne ketään kuka olisi eronnu sen rakentamisen takia...

Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkkoa (tai no mummoja ja tätejä on, mutta 2000km päässä) ja täyspäisenä on selvitty :D

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Höpö höpö... asenteesta se on kiinni. Ja siitä, että osaa puhua, jos on liian raskasta.

Mitä puhuminen auttaa. Talo on tehtävä jos sen on aloitanut ja se on helve.tin raskasta jos on kiinni lapsissa 24/7. ja heidän kanssa kaikki kotityöt, kaupassakäynnit ym

Alkuperäinen kirjoittaja kultaakka:
me rakennetaan myös. isäntä on KAIKEN vapaa-ajan raksalla ja minä 1-veen kans kotona ja välillä myös raksalla käydään katsomassa. asennoiduttiin valmiiksi jo siihen ettei yhteistä aikaa ole raksa-aikana. ja kyllä tämä on yksinhuoltajan elämää melkein ollutki.. monet itkut on itketty mutta tähän asti selvitty. on sitä pikkukakkonenkin saatu tänä aikana alulle sentään :)
itse en osannu odottaa että lapsi reagoisi niin voimakkaasti isin poissaoloon :(
itse en tunne ketään kuka olisi eronnu sen rakentamisen takia...

Erot tulevat yleensä vähän jälkeen rakentamisen. tunnen monia.