Kokemuksia synnytyksen jälkeisen masennuksen lääkehoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mithril
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mithril

Jäsen
19.10.2007
184
0
16
Eli siinäpä se kysymys tulikin. Kaipailisin kokemuksia SSRI-masennuslääkkeiden tehosta synnytyksen jälkeiseen masennukseen:
-auttoiko?
-miten pitkään kesti, ennen kuin olo alkoi helpottaa?
-kuinka kauan söit lääkkeitä?

Itse syön nyt neljättä päivää Sertralin Hexalia ja lääkärin mukaan jo viikossa pitäisi ahdistusoireiden helpottaa.

Kiitos jos kerrot kokemuksistasi <3

Yleensä vaikutus tulee viikon-kahden kuluessa lääkkeen aloituksesta. Itselläni on määräajoin masennusta, mm. synnytysten jälkeen. Elämä muuttuu ihan toiseksi kun ne lääkkeet alkaa tehota, on kuin otettais joku verho naaman edestä. Mulla lääkkeenä Sronil, SSRI-lääke sekin. Mulle on määrätty aina 3-6 kk satseja.

Olo parani pari viikkoa lääkkeiden aloittamisen jälkeen. Itkuisuus ja synkät ajatukset loppuivat kuin seinään. Jaksoin päivällä paremmin, pinna ei palanut enää juuri mistään. Olo oli siis ihan erilainen, jaksoi nauttia äitiydestä ja vauvasta. Jos olisin tiennyt miten hyvä olo VOI olla, olisin hakenut apua aikaisemmin (nyt siis vasta vauvan ollessa 6kk).

Syön siis edelleen lääkkeitä. Ilmeisesti oireetonta aikaa tulisi olla puolisen vuotta ennen kuin lääkkeet voidaan lopettaa..

Mulla aloitettin lääkitys, kun vauva oli parin kuukauden ikäinen. Mutta masennukseen tehoava lääkitys löytyi vasta, kun lapsi oli 2½-vuotias. Sen sijaan lihoin tehoamattomien lääkkeiden vaikutuksesta parissa vuodessa 35 kg...

Kurjaa :/ Toivottavasti olosi on nyt parempi.

Olen arponut lääkityksen aloittamista jo ehkä liiankin kauan: olen kokeillut kaikki pehmeämmät hoitomuodot (paitsi terapiaa) ja lopputulos on, että olo on pahentunut tasaisesti koko ajan. En aloita lääkitystä nytkään kovin mielelläni tai kevein perustein, mutta en näe enää muuta vaihtoehtoa. Lääkärikin oli sitä mieltä, että tämä on nyt ainoa oikea ratkaisu. Siksi kuulisin mielellään rohkaisevia tarinoita siitä, että olo voi oikeasti parantua :)

Yhteistyössä