Kokemuksia tarvitaan.. (vauva-asiaa)

Näkymätön Ninni

Aktiivinen jäsen
03.01.2005
2 560
1
36
Kolme kuisella pojallani suun ympäristö sinertää aika ajoin, neuvolan täti on hivenen huolissaan (ohjeistaa joka kerta mua et jos poika veltostuu tai ihan mitä vaan ilmenee niin sairaalaan ), käytin lääkärillä kuunnelluttamassa sydämen tarkkaan, ei kuullut mitään poikkeavaa, eikä tietty sillä hetkellä sinertänyt, monta kertaa päivässä kyllä sinertää..

Siis kokemuksia suun ympäristön sinertämisestä, onko kellään? Mistä johtuu? En ole saanut lääkäreiltä vastauksia ja mietin että pitäisikö yksityiselle viedä sydämen ultraan, johon ei todellakaan olisi tällä hetkellä varaa mutta kokemusten perusteella veisin, jos tuo voi olla jotain vaarallista...

Pojalla myös pigmenttiläiskiä, kaksi pientä ruskeaa ja yksi iso sininen kankussa, ei kai nekään mitään kun ei lääkäri niihinkään mitään sanonut, mutta kunhan nyt kerron teille jos jollain samanlaisia "oireita"...

Pojalla myös edelleen alaleuka "väpättää" välillä, ei kylmästä, vaan ihan välillä vaatteet päällä, välillä suihkussa tai pylly pesun aikaan..

Niin ja pyllyvako ja välillä alaselkäkin sinertää pyllypesulla..

Mutta siis tosiaan olen neuvolalääkärin lisäks käynyt toisella lääkärillä joka sanoi että joitakin sydän vikoja hankala löytää (veljelläni sydämen laajentuma ja reikä etesikammioiden välissä huomattiin vasta vuoden vanhana vaikka oli monta kertaa sydän/keuhkot kuunneltu ), äitinä tietty kuitenkin vaan mietityttää edelleen...

kahdella nuorimmalla on ollut, mennyt ohi 1v. ikään mennessä. Nuorimmalla myös 3 noita maitokahviläiskiä, jos alle 5 niin eivät laita lähetettä eteenpäin.
Nuorimmalla kuuluu silloin tällöin lääkärissä myös sivuääni, kerran lähetetty ultraan jota tämä lastenkardiologi ei sitten tehnyt koska ei itse kuullut sitä ääntä :headwall: mutta siis poika jo 2v 8kk , hengissä edelleen...

Minä veisin yksityiselle. On sitten asia varmistettu, ja oma luotto julkiseen on tosi nollilla!!

Olen seurannut blogia, jossa äidin 6-viikkoinen poika menehtyi sydämen rytmihäiriöön. Sitäkään ei neuvolassa/lääkärissä havaittu.

Tässä on niin paljon pelissä, käy tarkistuttamassa!

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti:
kahdella nuorimmalla on ollut, mennyt ohi 1v. ikään mennessä. Nuorimmalla myös 3 noita maitokahviläiskiä, jos alle 5 niin eivät laita lähetettä eteenpäin.
Nuorimmalla kuuluu silloin tällöin lääkärissä myös sivuääni, kerran lähetetty ultraan jota tämä lastenkardiologi ei sitten tehnyt koska ei itse kuullut sitä ääntä :headwall: mutta siis poika jo 2v 8kk , hengissä edelleen...

Huoh, ihana kuulla et muillakin ollut, tai siis ei tietty kiva kun sinäkin olet varmasti huolissaan ollut mutta helpotti hieman omaa oloa ettei olla ainoita, neuvolan täti kun tuntuu olevan hieman "peloissaan" tuosta ja kuitenkin vanhempi nainen, en tietty tiedä onko kuinka kauan neuvolassa ollut töissä mutta koskaan ei ole moista nähnyt..

Kiitokset vastauksesta!

Ainoastaan suun ympärillä esiintyvä sinerrys on yleensä viaton oire, joka johtuu suun alueen runsaasta verisuonituksesta ja hitaasta verenkierrosta. (Meidän viisikuisella on sitä esiintynyt ajoittain synnäriltä saakka, mutta ilman muita oireita.) Sydänvikaan liittyvä sinisyys eli syanoosi näkyy aina myös kasvoilla, vartalolla ja kielessä.

Pyllyn ja alaselän sinerrys on erikoisempi oire, tosin mekanismihan voi olla sama kuin suunympäryksenkin sinerryksessä.

Jos asia huolettaa ja varaa on, kannattaa tietysti varata aika lastenlääkärille. Siinä ei häviä mitään jos lapsi huolellisesti tutkitaan.

Yhteistyössä