Kokemuksia & vinkkejä vauvauinnista?

  • Viestiketjun aloittaja O&P
  • Ensimmäinen viesti
O&P
Hei!
Olemme suunnitelleet vauvauinnin aloittamista esikoisemme kanssa tammikuussa. Taitaa äitiä jännittä enemmän kuin poikaa;)

Kertoisitteko kokeneemmat kokemuksianne vauvauinnista. Mitä kaikkea siellä tehtiin, miten vauvanne reagoivat, mikä oli helppoa/vaikeaa/kivaa/tylsää, olitteko ennen vauvauinnin aloitusta käyneet vauvan suihkussa (tottunut siihen että vesi tulee kasvoille), yms.
Myös vinkit pienen vauvan kanssa uimahallissa käymiseen yleensäkin kiinnostavat esim. kävittekö yksin vai yhdessä puolison kanssa (siis selviääkö siitä yksin;), onko jotain erityistä mitä kannattaa varata mukaan, jne.! On tietysti vaihteluita uimahalleittain, mutta kertomukset olisivat silti opettavaisia.

(vauvauinneista on silloin tällöin ollut ketjuja mutta en nyt löytänyt vastauksia näihin ajatuksiin..)
 
Aioli
Meillä on huima 4 kk:n vauvauintikokemus. Aloitettiin tytön ollessa 5 kk. Sitä ennen harjoiteltiin kylvyn yhteydessä vedenmenoa korviin ja taidettiin käydä suihkussakin.

Meidän vauvauinti alkaa ja päättyy laululeikeillä piirissä. Siinä välissä on vapaata uiskentelua niin, että harjoitellaan edellisellä viikolla opittua ja ohjaajat kiertävät vuorotellen kaikkien luona näyttämässä jotain uutta juttua. Ensin kokeiltiin eri kannatteluasentoja (vauva vatsallaan, selällään...), sitten "kannutettiin" ja viimein sukellettiin.

Vauva ei ole vedestä juuri moksiskaan. Yleensä on kiinnostuneempi vesileluista, erit. pallosta kuin polskimisesta. Päiväunien ja ruokailujen ajoituksen onnistumisesta riippuu, onko uimassa iloinen ja känkkis. Sukeltamisesta ei kauheasti välitä, joten olenkin miettinyt, mitä järkeä sitä on tehdä jos vauva ei siitä nauti. Toisaalta pitää antaa mahdollisuus, jos vaikka rupeaakin siitä tykkäämään.

Kivointa uinnissa on, että se on koko perheen yhteinen kokemus. Työssäkäyvä isäkin pääsee oikeasti osalliseksi vauvan kanssa touhuamisesta.
Tylsää vauvauinnissa on ollut käytännön soheltaminen pukuhuoneen puolella. Emme liiku omalla autolla, joten turvaistuinta ei ole. Vauvan suihkuttelut, simmareiden pukemiset ja omat pukemiset, pesut ja riisumiset siinä sivussa on kyllä aika hankalia. Varsinkin kun meidän uimapaikassa on ahtaat pukutilat ja paljon porukkaa siellä hyörimässä.

Olemme käyneet isä-äiti-vauva-tiimillä uimassa, mutta ilman isääkin selviäisin. Vaikeinta kun on juuri tuolla pukuhuoneessa, jonne hän ei pääse avuksi.
 
Jeps vanhempi..
Uinti on niitä harvoja "liikuntamuotoja" mistä itsekkin pidän. Meidän uinteja on aina varjostanut miehen työkiireet. Mutta aivan ihanaa. Olemme kaikki tykänneet kauheasti.

Vauvan kanssa mennään lämpimään veteen, leikitään ja lauletaan jne. Ja vauva nauraa ja pitää. Toki on aina vauvoja, ketkä voivat vierastaa äänimaailmaa, vettä jne. Mutta pääsääntöisesti meidän ryhmässä lähes kaikki ovat pitäneet tuosta. Lähinnä tuo ei ole niinkään "uintia" vaan vesileikkejä lämpimässä vedessä, muiden vauvaperheiden kanssa.

Tuo pukuhuone rutiinit ovat vähän työläitä. Yleensä itse kävin pesulla ennen uintiin menoa. Joten mies riisui ja puki vauvan, kun itse kävin pikaisesti suihkussa ja vaihtamassa uikkarit. Sitten hain vauvan ja mies meni suihkuun ja vaihtamaan uikkarit. Poistullessa mies otti vauvan ja kävi pikaisesti vauvan kanssa suihkussa ja puki vauvan ja itsensä. Sitten kauhealla kiireellä töihin.

Kannattaa mennä jonkun kanssa, toki yksin voi tulla mutta paljon helpompaa on jonkun kanssa. Vauva ei pitänyt kylvystä, joten kävimme suihkussa. Silti heti alusta asti piti vauvauinnista vaikka ei kylvystä pitänyt.
 
Jeps vanhempi..
Tuosta vielä. Että lähinnä yleisin "ongelma" on se, mihin laittaa vauvan jos/kun pesee itsensä. Monet käyttävät kaukaloa, osalla suihkuliinoja, jotkut laittavat lattialle pyyhkeen päälle tai edm. kaikkea soveltaen. Joillain on myös ollut rattaat mukana, ja pyörissä pyöränsuojat.

Helpoin ja yleisin tapa on juuri kaukalo. Eli pesee vauvan ja kuivaa ja käärii pyyhkeeseen/peitteeseen ja käy itse suihkussa.

Olen kyllä ihmetellyt eräitä "superäitejä". Ketkä sinä aikana kun itse pikaisesti käyn suihkussa, pesevät itsensä+vauvan. Ja kun olen pukemassa, he ovat jo pukeneet itsensä+vauvan ja jopa meikaavat ja laittavat hiuksiaan :O
 
Airi.
noin on aika kalliita mitä olen hintoja katsellut, saako käydä kokeilemassa esim kerran? tuntuis aika hassulta maksaa yli 100 euroa ja sitten vauva ei tykkääkään yhtään? Ystäväni teki niin että meni uimahalliin heti vauvauintiryhmäläisten jälkeen jolloin vesi oli vielä lämmintä ja polskutteli altaassa ihan normaalin uimahallimaksun hintaan. tosin ei luonnollisestikaan sukelluttanut vauvaa. ajattelin itse eka kokeilla tollai ja jos lapsi tykkää uimisesta niin sitten harkitsen vauvauintia. onko muilla kokemuksia yksin "uittamisesta"?

 
merenneidon äiti
Me ollaan käytetty tyttöä ihan itsenäisesti uimassa jo useita kertoja. Tällä hetkellä on reilu 7 kk vanha. Yleensä lillutaan vaan vedessä ja tyttö polskii jaloilla ja käsillä mahotonta vauhtia. Joskus on leluja mukana. Poreallas on hyvä ja siinä lämmintä vettä eikä tyttö oo säikkyny ääniä vaikka muuten on aika säikky. Ja välillä mennään selällään ja välillä mahallaan. Oon kirjastosta lainannu joskus sellasen vauvauinti kirjan ja siitä on vähän mallia otettu, mutta ei oo sukellettu.
Mies on ollut aina mukana ja mies ui vielä tytön kanssa sen aikaa että saan peseytyä.
Alussa peseydytään yhdessä. Sit kun on tytöllä ja miehellä vaatteet päällä niin annan
tytön miehelle ja saan itse pukeutua rauhassa. Alussa tyttö istu turvaistuimessa kun itse peseydyn,mutta nyt on turha enää siihen laittaa.
Meillä on ollut mukana aina sellanen rantakassi, jossa on leluja, pyyhe, kamera ja mitä nyt tarttee. Ja oon aina pitäny pyyhettä tytön ympärillä kun vaihetaan allasta tai ollaan menossa suihkuun kun tietää itekin miten kylmältä se tuntuu.
Meillä tahtoo tytön iho vähän kuivua siitä vedestä niin olen aina ottanut rasvan mukaan ja rasvannut ennen ja jälkeen uinnin. Suihkussa ei oltu muistaakseni ennen käyty, mutta ei se aiheuttanut suurempia ihmetyksiä.
Meille kaikki uinti kerrat on olleet mukavia kokemuksia johtuen varmaan siitä että tyttö on oikea vesipeto.
 
Satu...
En menisi tekemään liikoja päätelmiä vauvan tykkäämisestä yhden käyntikerran perusteella. Vauvan mieliala kun vaikuttaa niin paljon, onko hän nälkäinen, väsynyt ym.

Me aloitimme vauvauintimme tyttäremme ollessa 3 kk. Käymme Kokkolan uimahallissa, johon meiltä on matkaa reilut 70 km. Syötän tytön kotoa lähdettäessä. Tyttö ottaa päikkärit automatkalla ja on ekaa sukelluskertaa lukuunottamatta aina viihtynyt vauvauinnissa. Kun perustarpeet on tyydytetty, on paremmat mahdollisuudet onnistuakin.

Me kuljemme vauvauinnissa tyttäremme kanssa kahdestaan. Kokkolassa on perhepukuhuoneet, joissa saamme olla kahdestaan. Otan pukuhuoneeseen turvakaukalon mukaan, jossa tyttö on minun peseytyessäni. Syötän tytön heti peseydyttyäni, joten hän on tyytyväinen uinnin jälkeenkin ja alkaa heti autossa nukkumaan.

Olemme nyt kulkeneet kolme kuukautta ja ensi kerralla käymme viimeisen kerran. Sen jälkeen meillä on lupa käydä lämpimissä altaissa, mahdollisimman pian niiden auettua, kahdestaan ja voin itsekseni sukelluttaa tytärtämme. Tyttömme kävi ennen vauvauintia suihkussa, mutta en kastellut tarkoituksella hänen kasvojaan ja hyvin on kuitenkin mennyt.

Mutta vauvojahan on niin monenlaisia. Meidän neiti viihtyy aina, mutta osa vauvoista itkeskelee hieman joka kerta. Mutta sekin voi johtua monesta asiasta. Esim. kaverin tytär vierastaa vauvauinnin ohjaajia.

Suosittelen ehdottomasti kaikille!
 
MaMa13.
Yksi vinkki: pojallekin kannattaa hankkia selainen kokouimapuku, ei vain uimahousuja (joita kylläkin joissain paikoissa saa myös käyttää). Huomattavasti parempi pitää lapsesta kiinni sillä jos yläosa on paljas, vauva on liukas kuin saippua!

Me aloitimme 5kk iässä uinnin mutta lopetimme kahden kuukauden jälkeen kun poika ei siitä sen kummemmin tykännyt. Enemmän tykkää kun vaikka leikitään kotona!

Tosi paljon olen myös kuullut kommentteja että "kymmenen kerran jälkeen ei enää kovasti itkenyt" jne. eli toinen vinkkini on: vauvan ehdoilla ja uinnin pitäisi kai olle vauvan, ei vanhempien harrastus!
 
Aioli
Alkuperäinen kirjoittaja merenneidon äiti:
Me ollaan käytetty tyttöä ihan itsenäisesti uimassa jo useita kertoja. Tällä hetkellä on reilu 7 kk vanha. Yleensä lillutaan vaan vedessä ja tyttö polskii jaloilla ja käsillä mahotonta vauhtia. Joskus on leluja mukana. Poreallas on hyvä ja siinä lämmintä vettä
Muistaako joku, mikä on ikäsuositus viedä vauvoja ihan "normaaliuintiin", kylpylään yms? Mulla on sellainen mielikuva, että vauvauinnissa käyneet "saisivat" mennä altaaseen omillaan vuoden vanhana. Porealtaaseen en itse uskaltaisi pientä viedä. Niiden vedenlaadussa on ainakin aiemmin raportoitu aika lailla pöpöjä. Lämmin vesi, paljon kävijöitä ja vähän eri hygieniakäytännöt (=kukin tyylillään) kuin vauvauinnissa.
 
Vauvauimari
Me olemme käyneet vauvauinnissa nyt 2 kertaa, eikä juuri 4kk täyttänyt poikamme ole toistaiseksi selvinnyt uinnista itkuitta. Noin vartin verran poika jaksaa ihmetellä vettä ja leluankkoja hyvän tuulisena, mutta sitten väsähtää. Asiaan vaikuttaa jonkin verran myös uima-altaan äänimaailma. Jos joku toisista vauvoista itkee tai kiljahtaa riemusta, äänet kuuluvat todella kovina ja meidän poikamme pelästyy. Ja kun alkaa itse itkemään, sekin ääni kuuluu kovana eikä meinaa millään lopettaa. Mutta emme ole vielä antaneet periksi, hiukan vanhemmat ja kokeneemmat vauvat näyttävät tykkäävän touhusta, vaikka heilläkin olisi ollut hankala alku.
 
emma2
Me aloitettiin kun tyttö oli 6 kk (nyt 9kk) ja ollaan käyty 8 kertaa, joskus ollut kuukausikin välissä ettei olla käyty. Meillä saa yksilöllistä opastusta jatketaan siitä mihin edellisellä kerralla jäätiin. Ei tartte sukeltaa jos ei halua, liikutaan vaan vedessä ja piirileikkejä. Meillä kylvetään joka ilta ja tyttö on tottunut veteen, osaa pidättää hengitystä ( refleksi on jo mennyt) ja tykkää kovasti sukeltamisesta.

Mutta kysyit siitä totuttamisesta, niin voi toki käyttää suihkussa mutta kannattaa muistaa, että aina kun vaauva saa kasvoilleen vettä sillä menee kurkunpää umpeen (refleksi) ja se ei usein toistettuna ole kovin miellyttävää. Meille sanottiin, että vettä saa naamalle tulla/kataa niin monta kertaa, kun vauvalla ikää kuukausina yhden uinti/kylvyn aikana !

Sellaista on myös kuullut, ettei lasta saisi viedä alle 33 asteiseen veteen ennen yhtä ikävuotta. Kylpylöissä ne kuumat porealtaat saattaa tosiaan olla pöpöpesiä, ei taideta pitää niitä ihan niin puhtaina kun vauvauintiin tarkoitettua vettä/allasta. Meillä on ihan pienimmät vauvat ovat ensimäisenä uimavuorossa klo 8 ja sit isommat tulee 9 jälkeen.

Puku ja pesuhuoneeseen kannattaa otta kaukalo mukaan ja suojata se muovitetulla froteella. Kyllä siellä yksinkin selviää !

Erityistä mukaanotettavaa: ota lapselle mukaan ainakin kaksi pyyhettä ! pukuhuoneesta pitäisi löytyä hoitotaso/pöytä, mutta siihen pyyhe suojaksi.

Iloisia uimahetkiä :)
 
Tiiti -73
Juu, tässä ensin vastauksia muille kuin ap:lle, eli 1v on ikäsuositus ns normaaleihin uimahalli / kylpälävesiin, tai näin ainakin meille uinnissa kerrottiin. Ja kun oltiin ennen tuota ikää kylpylään menossa, sanoivat ettei siinä mitään, mutta kannattaa kattoa ettei suuhun menisi vettä, eikä tosiaan mihinkään porealtaisiin, kamalia pöpöpesiä.
Ja sitten ap:lle...
Eli vauvaa ei käsittääkseni saa sukelluttaa (eli just laittaa suihkulla naamaan vettä) noin vaan, koska tosiaan niillä se hengityksenpidättäminen tulee automaattisesti, ja on vaarana, että pidättääkin henkeä vielä vaikkei vettä enää tulisikaan. Tämä refleksi myös tarkistetaan ensimmäisen vauvauinnin yhteydessä. Eli yleensäkään ei ole vaarana että vauva hukkuisi, vaan että ei osaa lopettaa refleksiään, näin kertoivat.
Ja meillä vauvauinnissa on aina alussa ja lopussa yhteinen laulu- ja leikkipiiri, muuten siellä se 20-25min uidaan itsenäisesti.
Hyvin siellä yksinkin selviäisi. Uinnin puolella on tietty kiva, jos on joku välillä pitämässä vauvaa, koska kyllä se käsiin käy. Ja suihkupuolella vauva kaukaloon tai sitteriin niin ei ole mitään ongelmia. Niitä tulee sitten myöhemmin kun vauva osaa kävellä ja on koko ajan kipittämässä takas uima-altaaseen kun itse olet suihkussa ;)
 
--
Tuli vielä mieleen, että ainakin Pikku-Delfiinien uinneissa on "talon puolesta" turvakaukaloita, joihin vauvan voi laittaa suihkun ajaksi. Osa myös tekee niin, että toinen vanhemmista menee suihkuun sillä aikaa kun toinen riisuu vauvan ja suihkussa käynyt ottaa sen sitten suoraan allashuoneeseen. Näin ainakin niiden vauvojen osalta, jotka ovat herkempiä koville äänille. Allasosastollakin äänet ovat kovia, mutta pienessä suihkuhuoneessa ne voivat tuntua vielä kovemmilta.
 
minä minä
Minä käyn pojan kanssa kaksi kertaa viikossa uimasssa ja aloitettiin kun oli 6kk vanha !Ei ole mitään ikärajaa kyllä se oma järki sanoo mitä saa tehdä ja mitä ei.Ovatko nykyajan äidit noin uusavuttomia että kaikkeen pitää opastaa ja neuvoa
 
minä minä
Minä käyn pojan kanssa kaksi kertaa viikossa uimasssa ja aloitettiin kun oli 6kk vanha !Ei ole mitään ikärajaa kyllä se oma järki sanoo mitä saa tehdä ja mitä ei.Ovatko nykyajan äidit noin uusavuttomia että kaikkeen pitää opastaa ja neuvoa
 
Ammattilainen.
Sinähän se varsinainen neropatti olet. Uusavuttomasti viestitkin paukkuu kahteen kertaan. Ikärajat on syystä olemassa, oli sinulla järkeä noudattaa niitä tai ei. Kaikenlaisia...
 
tiikerihai
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen.:
Sinähän se varsinainen neropatti olet. Uusavuttomasti viestitkin paukkuu kahteen kertaan. Ikärajat on syystä olemassa, oli sinulla järkeä noudattaa niitä tai ei. Kaikenlaisia...
Ei uimahallissa mitään kieltoja ole tietääkseni?Minäkin olen uimassa käynnyt tuon ipanan kanssa eikä kukaan siellä mitään sanonut

 
S.anni
Alkuperäinen kirjoittaja tiikerihai:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen.:
Sinähän se varsinainen neropatti olet. Uusavuttomasti viestitkin paukkuu kahteen kertaan. Ikärajat on syystä olemassa, oli sinulla järkeä noudattaa niitä tai ei. Kaikenlaisia...
Ei uimahallissa mitään kieltoja ole tietääkseni?Minäkin olen uimassa käynnyt tuon ipanan kanssa eikä kukaan siellä mitään sanonut
Ei uimahalli varmaan rajoita, mutta mietipä mikä pöpömäärä siellä vedessä on, ja kovin pienillä ei vielä ole se vastustuskyky ihan parasta luokkaa, + että veden lämpötila on usein aivan liian kylmä (ei tietty joka hallissa) vauvauimareille. Mutta eikai tästäkin tartte alkaa tappelemaan, eihän
 
ap O&P
Kiitos kun jaoitte kokemuksianne;) näistä on paljon apua!
Olemme muuttaneet uudelle alueelle enkä ole edes käynyt uimahallissa jossa vauvauinnitkin tulevat olemaan.. täytynee käydä katsastamassa etukäteen hoito- yms. tilat..
ps. Mullakin sellainen muistikuva, että alle 1v. ei saa viedä uimahalliin 'normaali' altaisiin. Jos joku äiti/isä on pienemmän lapsen kanssa uimahallissa, niin ei kai kukaan tule siitä mitään sanomaan, jokainenhan toimii omalla vastuullaan näissäkin asioissa eikä ulkopuolinen välttämättä lapsen ikää osaa edes arvioida..
 
ks. suh!
Katsokaa netistä www.suh.fi ja sieltä alaotsikko oikeelta vauvauinti. Siellä alkuinfoa vauvauinnista ja TURVALLISET vauvauintipaikat ja sen järjestäjät suomessa... Sitten vaan yhteyttä yhdyshenkilöihin niin saatte kaiken kaipaamanne tiedon. Kaikki hallit ja altaat ei suomessa sovellu laisinkaan vauvauinnin järjestämiseen. Vauvauinti vedenlaadun on täytettävä kriteerit nimenomaan vauvojen terveyttä ajatellen. (Puhdistuskulut mm. kalliit eli jos mietitte miksi vauvauinti maksaa paljon, niin teidän vaavien terveydestä kyse) Miettikääpä pienokaisianne, miten suojattomia ne esim. 120 päivän vanhoina (4kk) vasta ovat.... Tavalliseen uintiaikaan ja porealtaissa pöpömäärät ja altaan puhdistusaineet ovat korkeita kun on kyse nin pienistä ihmisten aluista! Lisäksi porealtaissa paine on melkoinen. Tässä tämmöistä pikatietoa asian tiimoilta. Mukavia uintietkiä!
Tavallinen pesukooli mukaan vaan (Mahtuu esim vaunujen alakoriin mukavasti) ja vauva vähän isompi siis sinne istuskelemaan pesun ajaksi. Toisilla mukana myös bumboistuin, vesikantoliina, tai kaukalo. Jos osaa kävellä tai seistä niin jarrusukat ehköisee hyvin liukastumista. Mielikuvitus valttia tässä asiassa!
 
vierailija
Ai ettei ikärajaa... lueppas kuule suh.fi eli Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliitto, turvallinen vauvauinti: "ei suositella alle1v. YLEISÖAIKANA"... Mietis, ku jokku pukee jo pukkaris uikkarit eikä peseydy kunnolla jne. Että hyvä te fiksut vanhemmat, jokka tajuutte lastenne terveyden ja turvallisuuden, että ehtii myöhemminkin allasvesiin, jos nuukailee vauvauinnun maksussa.
 
vierailija
Joo
Ei uimahallissa mitään kieltoja ole tietääkseni?Minäkin olen uimassa käynnyt tuon ipanan kanssa eikä kukaan siellä mitään sanonut

Sanooko kauppias "älä osta kaljaa/tupakkaa". Pitää itte tajuta, kun on lapsestaan vastuussa: että uittaako pöpöisissä vesissä; kloorin syöttö sutomaattidta veden likaisuuden mukaan. Ei niitä uimahallin kassatätejä kiinnosta paskan vertaa sulle kertoa "turvallisesta vauvauinnista", ku ne ei hyödy siitä ite mitenkää. Enempi niitä kiinnostaa oma palkka ja työ, että on kävijöitä ja pysyy oma duuni
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä