Hae Anna.fi-sivustolta

Koko elämä samalla paikkakunnalla?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä iäkäs elli, 10.12.2009.

1. iäkäs elli Vierailija

Olen joskus miettinyt, miltähän tuntuisi, jos olisin koko ikäni asunut samalla paikkakunnalla ja suorastaan lapsuudenkodissa kuten eräs hyvä ystäväni. Hänelle kävi niin, että asui kymmenet vuodet ihan toisaalla Suomessa, mutta eläkeikään tultuaan muutti miehineen takaisin tyhjään lapsuudenkotiinsa. Kuitenkin ihmiset olivat vaihtuneet kuten kaikki muukin ja hän on hieman masentunut nykyisin.

Itse olen asunut neljän eri "heimon" keskuudessa. Olen aina kotiutunut heti sinne, mihin olen asettunut enkä voisi kuvitellakaan palaavani lapsuudenkotiin. Tosin sillä kylällä kuljeskelevat nyt vain karhut, sudet ja ahmat. En kyllä palaisi, vaikka kylä olisi eläväkin. Joskus kesällä olen poikennut vielä pystyssä olevan kotimökin pihalla, mutta mitään haikeutta en ole tuntenut sieltä lähtiessäni.

Millaisia paikkalintu - muuttolintukokemuksia? Ainakin vanhuuseläikään ehtineillä lienee erilaisia kokemuksia enemmänkin?

2. MVa Vierailija

Muutin lapsuudenkodistani maalta kaupunkiin 16-vuotiaana, ensin töihin, sitten pääsin opiskelemaan ja jälleen töihin.
    Kävin lapsuudenkodissani usein kun vanhepani elivät, sitten talo jäi minulle ja perheelleni. Pidimme pitä kesämökkinä, ei ole järven rannalla. Kävi kuitenkin aika raskaaksi hoitaa kahta pihaa, asumme kaupungissakin omakotitalossa. Mietimme mieheni kanssa muuttaisimmeko maalle kun pääsemme eläkkeelle, mutta luovuime ajatuksesta. Ikää tulee joka vuosi lisää, palvelut olisivat kaukana ja tuttaviakin enää vähän. Olen ollut pois niistä maisemista n. neljäkymmentäviisi vuotta.

En haikaile enää siihen suuntaan, kerran kesässä käymme haudoilla (seurakunnan hoidossa).

Täällä on kotini, lapset perheineen lähellä ja iso liuta tuttavia.

3. yhden mummo Vierailija

Olen syntynyt, käynyt koulut ja ollut työelämässä tällä kotipaikkakunnallani.
    Enää ei ole täällä omaisia kuin yksi elossa, muut ovat hautuumaalla.
    Tuntuu, että suurin osa tutuista ja vähistä sukulaisista on siellä.
    Hautausmaa onkin kyläilypaikkani.

Ei ole poissuljettu ajatus asumisesta jossain muualla, voisin hyvinkin muuttaa asumaan lähikaupunkiin, jossa lapseni asuvat.
    Ei tiedä vaikka se joskus toteutuisikin, toistaiseksi asun täällä.
    Omistusasunnot ovat vain kaupungissa kalliimpia, pitäisi ehkä myydä tämä ja mennä vuokralle kaupunkiin. Se tuntuu oudolta, kun on aina omassa asunut.

Olen kyllä matkustellut lomien aikaan aiemmin työssä ollessani sekä koti- että ulkomailla, en siis ole aivan juuttunut tänne.
    Uskon hyviä asuinpaikkoja olevan muuallakin.

4. Töölön likka Vierailija

Olen syntynyt Helsingissä ja asunut täällä koko ikäni. Elämässäni 25 vuotta Töölössä vanhempien luona, synnyin viereisesssä talossa olevassa sairaalassa ja seuraavat 20 vuotta lisää samassa talossa vanhempien huoneiston viereisessä huoneistossa ja kohta 20 vuotta alle kilometrin päässä. Ja Hautapaikkakin odottaa Töölössä Hietaniemen kolumbaariossa. Ei tarvitse silloinkaa matkustaa sen edemmäksi

5. iäkäs elli Vierailija

Minäkin olen asunut Töölössä 3,5 vuotta. Siinä Etelä-Hesperian- ja Urheilukadulla. Se oli miellyttävää seutua ja siinä oli tosiaan uimaranta lähellä ja hyvät lenkkimaastot. Olin nuori, siis joskus 60-luvulla se oli. Mutta elämä vei muualle.

6. ikikukka Vierailija

Minäkin asuin muutaman vuoden Etelä-Hesperiankadulla joskus 60-luvulla, siinä teatterilaisten talon vieressä, en nyt muista miksi sitä taloa sanotaan. Se on mukavaa seutua, keskustassa mutta kuitenkin vähän syrjässä. Tai oli silloin, nyt taitaa hälinää olla sielläkin.

Olen muutenkin asunut Helsingin seudulla jokaisessa kaupungissa muutaman vuoden, mutta opiskelin ja kävin töissä aina Helsingissä. Syntymässä kävin muualla.

Sitten elämä teki tepposia ja piti kokeilla ulkomaillakin asumista.

7. lallukka Vierailija

Lallukan talon vieressä taisit asua

8. ikikukka Vierailija

Just niin, Lallukkahan se oli. Siinä oli samassa talossa pieni lihakauppa, jossa joskus bongasin Tauno Palon tai jonkun muun. Taunokin oli ihan tavallinen vanha eläkeläispappa siviilissä, mutta äänestä heti tunnisti kuka siinä filettä valitsee.

9. jutta-juulia Vierailija

Viisivuotiaaksi asuin perheineni saaressa mummolassa, sitten muutettiin kaupunkiin ja se oli tavallaan lapsuuden loppu.
    Olin 16 vee kun muutin kotoa ja lähdin Tukholmaan piikomaan. Vuoden päästä palasin ja kihlauduin poikaystäväni kanssa. Pakkoavioliitto siitä tuli ja ero yhdeksän vuoden päästä. Lähdin pakoon väkivaltaista miestä niin kauas, että en ole pahemmin kotiseudulla käynyt. Sukua siellä ei enää ole elossa.
    Pari vuotta sitten kävimme siskon kanssa viikon nostalgia matkalla. Entinen ystäväpiiri löytyi pääosin hautausmaalta.
    Kiva oli katsella ja muistella. En kuitenkaan voisi edes kuvitella muuttavani takaisin. Sitä maailmaa missä silloin joskus elin ei enää ole olemassa.

10. n55 Vierailija

Asun pienellä maaseutupaikkakunnalla, syntymäpitäjässäni.
    Ruvennut tuntumaan tosiaan siltä, kuin lähes kaikki ystäväni, tuttuni ja sukulaiseni olisivat siellä hautuumaalla.
    Kyläiltävä jatkossa siis siellä.
    Eipähän tarvitse varata tarjottavia, :)))

11. Lapsena ja nuorena muutin niin paljon, että nimimerkki on sananmukaisesti totta.Syntynytkin olen rajantakaisessa Karjalassa. Nykypaikkakunnalla olen asunut
    35 vuotta. Aikanaan mieheni kanssa halusimme pois heti, kun mahdollista. Mutta lapsetpa panivat hanttiin, tämä oli kuulemma heidän kotipaikkansa. No onneksi voivat sanoa olevansa jostakin kotoisin. Ikinä en vaan oo kotiutunut. Eikä nytkään voi muuttaa, koska täällä ovat lapsenlapset - niin ja ne lapset.

12. 7 asuintaloa Vierailija

on joissa olen asunut tähän mennessä. Ikää on hiukan alle 50 v.

13. n57 Vierailija

mulla kahdeksan eri taloa, joissa olen elämäni aikana asunut

14. iäkäs elli Vierailija

Tämä, monesko talo menossahan onkin hauska juttu. :)

Itse olen asunut maalla, viidessä kaupungissa omakotaloissa ja kerrostaloissa, tämän nykyisin asunnon osoite on kahdestoista ja tässä olen asunut jo monta kymmentä vuotta. Lyhin samassa osoitteessa asumisen ajanjakso on siinä vuoden paikkeilla.

15. iäkäs elli Vierailija

Anteeksi lukihäiriöni: omakotitaloissa eikä omakotaloissa.

16. 7 asuintaloa Vierailija

pari ekaa oli lapsuuden omakotitaloja maalla Oulun lähellä ja tämä viimeisin on myös, mutta 600 kilsan päässä E- Suomessa. Välissä kaupunkiasumista kerrostaloissa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri