Kokoproteesit immediaattina vai myöhemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt tarvitaan kiireesti apuja kiperään proteesikysymykseen!

Hammaslääkäri sanoi nyt parisen viikkoa sitten sen mitä olen jo pelännyt jonkun aikaa (apua!!): olisi viisainta laittaa yläleukaan kokoproteesi! Vaikka oli odotettava ihan jatkuvien ja oikestaan jo järjettömien hoitojen vaan jatkuessa, niin silti aikamoiset sydämentykytykset se aiheutti! Huh!

Nyt täytyisi sitten varata kalenteri täyteen aikoja kun aletaan ottaa malleja ja muotteja ja suunnittelemaan asiaa eteenpäin, ja tietysti (apua jälleen!!) ylähampaiden poistoihin! Ja tähän asiaan ja aikataulutuksiin tarvitsisin sitä apua.

Saan itse päättää tehdäänkö proteesi ns. immediaattina eli heti suuhun vai annetaanko poistoaukkojen parantua. Mutta mistäs minä tietäisin kumpi on parempi?? Ei tietysti kauheasti huvittaisi olla viikkoja (ilmeisesti?) ilman ylähampaita, mutta jos se on paljon parempi vaihtoehto? Vai onko? En kai ole ainut, joten miten muut olette tehneet?

Ja sitten se poistaminenkin, eli saan itse senkin valita poistetaanko kaikki kerralla vai useilla eri kerroilla? Huh. Entä miten tämä on muilla tehty?

Pitäisi päättää pian, joten haluaisin paljon vinkkejä pikaisesti! Kiitos! (ja apua vielä kerran!:) Aikamoisen syysjännityksen sai tämä kyseinen hammaslääkärikäynti aikaan, huh, mutta kai tästäkin hengissä selviää? Toivottavasti? :)

Keskiviikkona on seuraava aika ja pitäisi olla päätös, kun hoito alkaa...

Hammaslääkäri sanoi nyt parisen viikkoa sitten sen mitä olen jo pelännyt jonkun aikaa (apua!!): olisi viisainta laittaa yläleukaan kokoproteesi! Vaikka oli odotettava ihan jatkuvien ja oikestaan jo järjettömien hoitojen vaan jatkuessa, niin silti aikamoiset sydämentykytykset se aiheutti! Huh!

Nyt täytyisi sitten varata kalenteri täyteen aikoja kun aletaan ottaa malleja ja muotteja ja suunnittelemaan asiaa eteenpäin, ja tietysti (apua jälleen!!) ylähampaiden poistoihin! Ja tähän asiaan ja aikataulutuksiin tarvitsisin sitä apua.

Saan itse päättää tehdäänkö proteesi ns. immediaattina eli heti suuhun vai annetaanko poistoaukkojen parantua. Mutta mistäs minä tietäisin kumpi on parempi?? Ei tietysti kauheasti huvittaisi olla viikkoja (ilmeisesti?) ilman ylähampaita, mutta jos se on paljon parempi vaihtoehto? Vai onko? En kai ole ainut, joten miten muut olette tehneet?

Ja sitten se poistaminenkin, eli saan itse senkin valita poistetaanko kaikki kerralla vai useilla eri kerroilla? Huh. Entä miten tämä on muilla tehty?

Pitäisi päättää pian, joten haluaisin paljon vinkkejä pikaisesti! Kiitos! (ja apua vielä kerran!:) Aikamoisen syysjännityksen sai tämä kyseinen hammaslääkärikäynti aikaan, huh, mutta kai tästäkin hengissä selviää? Toivottavasti? :)

Kiva kuulla että löytyy kohtalotoverikin! Kerro ihmeessä kaikki siitä, kun olet sen juuri käynyt läpi? Ilmeisesti sulle laitettiin siis immediaattina?

Voidaan myös kirjoitella sähköpostitsekin, jos sinulle sopii? Niin ei tarvitse täällä kertoa jos et halua?

Sun tapauksessa suosittelen lämpimästi ottamaan proteesin heti suuhun. Muuten joudut olla todella kauan ilman hampaita, koska paraneminen saattaa kestää kuukausia. Mikäli kyse olisi muutaman hampaan poistosta, voi ihan hyvin odotella, koska purentakykyä löytyy vielä, mutta kokonaan ilman hampaita..ei hyvä. Proteesi on myöhemmin helppo pohjata sopivan kokoiseksi, kun limakalvot ovat parantuneet. Tsemppiä sulle, et todellakaan ole yksin, näen työssäni joka päivä "kohtalotovereitasi" :)

Sun tapauksessa suosittelen lämpimästi ottamaan proteesin heti suuhun. Muuten joudut olla todella kauan ilman hampaita, koska paraneminen saattaa kestää kuukausia. Mikäli kyse olisi muutaman hampaan poistosta, voi ihan hyvin odotella, koska purentakykyä löytyy vielä, mutta kokonaan ilman hampaita..ei hyvä. Proteesi on myöhemmin helppo pohjata sopivan kokoiseksi, kun limakalvot ovat parantuneet. Tsemppiä sulle, et todellakaan ole yksin, näen työssäni joka päivä "kohtalotovereitasi" :)

Mulle hammaslääkäri sanoi että 2-3 viikkoa ainakin pitäisi parantua ja sitten voidaan jo tehdä proteesi, eli ei ainakaan puhunut kuukausista? Mutta nyt tajusin itse että se varmaan on myös niin että vasta silloin 2-3 vkon kuluttua aloitetaan vasta niiden muottien ottaminen yms ja eikös siinä kestä viikkoja vielä ennekuin se uusi proteesi suussa asti on? Tarkemmin ajateltuna haluan sen ilman muuta heti! ;)

Enhän mä nyt millään voi olla viikkokausia tai luulatavasti paria kuukautta ilman ylähampaita! Töissäkin pitää käydä ja ihmisten ilmoilla päivittäin! Ajattelin että pari viikkoa olisi voinut vielä kikkailla jotenkin mutta ei kyllä yhtään enempää. Miten sitten teillä yleensä tehdään, heti suuhun vai? Jotenkin tuntuu aika hurjalta ajatus että sellainen kapistus laitetaan suoraan poistojen jälkeen heti suuhun, kun eikö se nyt paina ja purista niitä ikeniä kuin mikäkin? Ja mahtaa aika oudolta suussa aluuksi kyllä tuntua? (n)

Entäs mitä suosittelet poistoihin, kun vaivaiset 11 hammasta pitää ylhäältä poistaa (huh). :cry: Tuntuu aika hurjalta kerralla, joten olisiko viisaampaa vähitellen? Vai onko se vaan pitkitettyä kidutusta? Miten teillä näissä on tehty? Vai onko ylipäätään tehty, olenko poikkeus? :( Aikalailla tämä mieltä painaa vaikka laitoitkin että on "kohtalotovereita" olemassa, kun ei oikein kenenkään kanssa voi jutella asiasta, kun tämä on tietysti vähän tälläinen salaisuus. Varsinkin ehkä kun ikä ei vielä ole varmaan se "tavallinen proteesinlaittoikä" vaan alkaa 3:lla... :unsure:

Kiitos kuitenkin ihan hirveästi sulle jo tähän asti ja kiitos jo etukäteen jos jaksat vielä vastailla kysymyksiini lisää. :)

Yhteistyössä