Kolmasko? Pohdintaa monelta kantilta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leitz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Leitz

Uusi jäsen
24.06.2008
25
0
1
Hups, eksyin sitten tännekin sivuille, tosin missä muuallakaan sitä paremmin voisi pohtia vauvakuumeeseen liittyen asioita?
Meillä siis on jo kaksi lasta, silloin kun heitä aloimme miehen kanssa kuumeilemaan ei sitä sen enempää mietitty, esikoisen kanssa todettiin, että vauva olis kiva, tehdäänkö ja koska yksi on huono määrä (no joo) tehtiin toinen heti perään sen enempää ajattelematta, sillä pitäähän lapsia kaksi olla.

Nyt sitten on taas vauvakuume, pääseekö tästä "taudista" ikinä eroon? Kuopus on jo 4v joten kovasti sitä jo kaipaisi omaa pientä tuhisevaa kääröä. Kerran jo jätimmekin ehkäisyn pois, mutta aloitimme sen heti kun todettiin, että ei sittenkään. Mutta vauvakuume on taas niin voimakas, vaikka välillä sain sen laantumaan. Ensin se kesti ehkä kuukauden joka kevät, sitten se piteni pariin kuukauteen ja nyt mun vauvakuumeeni on lähes jatkuvaa, joskus hetkittäin se katoaa viikoksi, kahdeksi mutta vain palatakseen entistä kovempana takaisin. Olen miettinyt syitä, miksi sen kolmannen "tekisimme" ja miksi emme, ainoa syy joka puoltaa on se, että mä yksinkertaisesti tahdon vauvan! ja ei mieskään ole ehdotonta eitä sanonut, päinvastoin sanoi, että kyllä hänkin siihen kolmanteen lapseen tahtoisi tutustua :)
mutta sitten ne "ei"t: meillä ei ole tilaa, tilapäisesti saisimme vanhemmille lapsille omat huoneet ja vauva olisi sitten meidän makuuhuoneessamme ainakin seuraavan 3 vuotta, ahdistaa pelkkä ajatuskin... etenkin kun, köh... ollaan aika aktiivisia sillä saralla ;) :laugh:
lisäksi olemme jo myyneet kaikki vauvatarvikkeet, joten KAIKKI pitäisi ostaa uudestaan ja se on kallista lystiä, eli RAHA on se suuri syy, onko kolmanteen varaa? Olemme siis kyllä molemmat vakituisessa työssä, mutta toisaalta tykkäämme elää suht "leveästi" eli kolmas lapsi aiheuttaisi karsintaa menoista, mutta on se sen väärti. Toisaalta taas, entä jos toinen jää työttömäksi jossain vaiheessa, onko varaa siltikin kasvattaa kolme lasta?
Sitten auto, henkilöauton takapenkille ei mahdu kolmea lastenistuinta vierekkäin ja minä en karsi kahden vanhemman lapsen turvallisuudesta vain sen takia, että minä nyt haluan vauvan, millä senkin järjestäisi?

Tulevaisuudessa matkailu, kaikki hotellipaketit (+muutkin matkat) tuntuu olevan 2aik.+2lasta, mutta entä jos niitä lapsia onkin kolme? Lisäksi mietityttää oma jaksaminen, nyt kaikki on hyvin ja koskaan en ole tuntenut oloani väsyneeksi lasten vuoksi eikä muutenkaan, mutta entä jos tämä kolmas muuttaisi senkin?

ja sekin vielä, että pelkäisin, että kolmas lapsi olisi erityinen, eli siis jo ei olisikaan onni, että saisin kolmannen terveen lapsen, mietin, jaksaisinko todella hoitaa erityislasta? olisiko minusta siihen? Kun ei voi olettaa, että se automaattisesti olisi terve.
ja kun tuossa ei tarpeeksi ole pohdintaa, niin pelkään myös synnytystä. Kakksi edellistä kertaa kun ei todellakaan mennyt oppikirjojen mukaan, niin pelkään, että taas tapahtuisi jotain ja minulle tai vauvalle tapahtuisi jotain.

Olenko ihan hullu kun mietin näitä asioita ja jahkaan (olen tehnyt sitä jo 2vuotta... ainakin) vai miettiikö joku muukin asioita, miten etenkin kolmas lapsi muuttaa elämää? Vai pitäisikö mun vain yrittää haudata se vauvakuume? vaikka ei sillä, sitä mä olen yrittänyt, mutta kun se ei auta.

Meillä 3 poikaa.Vanhin nyt 3v10kk,kakkonen 2v5kk ja nuorin 4kk ja viikko päälle. Mä en oo ikinä sen kummemmin ajatellut asioita pidemmälle kun kuume iskenyt.Raskaudun helposti,2 vikaa ekasta kerrasta tärpännyt. Ei tää sen kummallisempaa ole ollut kun kahdenkaan kanssa,siis työllisesti.Meillä vauva on helppo tapaus,syö hyvin,nukkuu hyvin jne. Ainoo niin pyykkiä kertyy enemmän,aikasta usein siis kone laulaa. Teillä varmasti olis vielä"helpompaa"kun lapset isompia.
Mekin olimme myyneet kaikki tarvikkeet kakkosen jälkeen pois,ainoastaan pinnasänky,vaunut ja syöttötuoli oli tallella. (kun ei pitänyt heti lisää tehdä,mutta kavala kuume iski taas :) )
Ostettiin pikku hiljaa odotus aikana tavaraa,eli ei kaikkee kerralla tyyliin.
Meillä mies vakitöissä ja minä ollut jo kotosalla toukokuusta 2004. Eikä mulla ole työpaikkaa mihin palata. Tiukilla on oltu tässä mutta kyllä se joskus helpottaa kun palaan työelämään.
Nyt hoidetaan lapset vaan isommiksi ja nautitaan niistä.

Synnytyksen jne suhteen kaikilla on pelkonsa,meilläkin esikko kuoli kohtuun rv 41,5v sitten.Silti uskaltauduin vielä sen jälkeen tekemään 3 lisää.

Kyllä se kolme on ihan mukava lapsiluku et suosittelen jos siltä tuntuu!
=)

Ei mekään kovin paljoo mietitty,kun annettiin kolmannelle mahdollisuus tulla... mutta, nyt jälkikäteen oon miettiny paljonkin:) ja nyt kun poden neljännestä vauvakuumetta, oon koettanu vauvan kaipuun hukuttaa muuhun...

Itseä oon koittanu vahvistaa monella asialla että 3 on hyvä lapsimäärä.. meillä on farmariauto,johon hyvin mahtuu kolme lasta takapenkille, nyt on kaikilla omat huoneet, jne... Kuopus on nyt 1,5vuotta ja alkaa olla jo melko helppoa elämä jne.. ja itelläki alkaa tehdä jo mieli työelämään ja ansaitsemaan. Joka kuukausi mä silti salaa toivon ettei menkat alkaiskaan, ja neljäs ilmottas tulostaan, mutta silti mua vaivaa se, kun joku kerran sano ettei montaa raskautta voi mennä hyvin, kun mulla nää 3 on menneet hyvin, ja terveitä täysaikasia lapsia on syntyny

Moi!
Meillä lapsia on kolme, isot on jo koululaisia ja pienin on pieni =) Se on myös yksi vaihtoehto että antaa muutaman vuoden kulua. Voi ns. kerätä rahaa, katsella toiveitaan yms ja jatkaa sitä haaveilua, että joskus vielä kolmas. Näin aika yleensä ratkaisee, ehkä huomaakin että haluaa jatkaa ns. helpompaa elämää (kun lapset kasvavat eikä perushuoltoa ole enää niin paljon) tai sitten vauvakuume jatkuu ja hankitaan se kolmas.
On ollut mielettömän hienoa seurata lasten yhteistä elämää, nämä isot tykkäävät tosi paljon pienestä (leikkivät, sylittävät, kertovat hälle juttujaan, lohduttavat jne) ja pienin tietysti palvoo sisaruksiaan (näyttää tavarat, pyytää leikkiin, pyytää syliin, ihailee heidän temppujaan jne). Itsellä on ihanaa kun saa helliä ja hoivata pientä ihan rauhassa, kukaan muu ei pyri syliin (no jaa, joskus nämä isot tietysti tulevat) ja isommille on hurjasti aikaa kuitenkin kun on vaan yksi pieni ja itse on vapaalla töistä. On tehty vaikka mitä yhdessä, mukavaa myös se että isommat saavat hetkittäin olla "pieniä" kun (haluavat) mennään puistoon, muumimaahan, neuvolaan tms ja sitten pieni pääsee hetkittäin katsomaan isompien maailmaa (koulun näytelmiin, lasten harrastuksiin, lasten teatteriin jne)

Muitakin juttuja piti tähän laittaa, mutta en enää muista. Ai niin tämä keino helpottaa myös jos kuitenkin pitää sitä 3 maksimilapsilukuna. Koska todennäköistä on että kun on se kolmas, tulee kuitenkin taas vauvakuume...

Mutta hyvä näitä juttuja on pähkäillä ja sitten vaan tehdä ne ratkaisut jotka on parhaita koko perheen kannalta. Joskus kyllä itse oikeasti tietää ettei pähkäilyllä ole väliä, vauvakuume (tai jokin muu) on niin kova, että tietää sen sydämessään mitä on jo päättänyt...

Yhteistyössä