kolposkopia ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sanma

Jäsen
22.10.2011
37
0
6
Hei!

Ajattelin kirjotella tänne vähän kun ei keskustelua oikein löytynyt ja nyt kun minulle se kolposkopia vihdoin tehtiin raskausaikana, mitä kauhulla odotin.

Eli jos jollain tulee joskus sama tilanne eteen ja etsii tietoa :)

Minulla siis papa:ssa oli vahvojasolumuutoksia jotka halutiin tarkastaa, ja varattiin kolposkopia.

Papan ottamisesta oli kulunut jo reilu puoli vuotta kun sain tuloksen omaan tietooni ja asiaa alettiin laittaa eteenpäin, ja tämä johtui siitä että lääkärini oli lopettanut ja aiheutui tietokatkos -.-

No tänään hetki sitten tulin kotiin, kolposkopia ei kuulema aiheuta minkäänlaista vaaraa sikiölle tai raskaudelle muutenkaan ja koska papan otosta oli niin kauan niin haluttiin varmistaa missä mennään.
Raskausviikkoja tänään 23+3 .

Kolposkopia tutkimus ei sattunut, tuntui hieman epämukavalta, koepalat otettiin vaikka niitä harvemmin odottajilta otetaan, mutta niin pienet ettei mitään haittaa ja tuntui samalta kuin kynsien leikkuu eli ei satu mutta tuntee että jotain napsastiin.

Papan ottivat myös uudestaan ja etikkaliuoksen kanssa tutkivat.
Tulokset tulevat 2vk päästä ja sanoivat kyllä alustavasti että ei mitään hälyttävää ja raskauden aikana muutokset näyttävät vahvemmilta kuin todellisuudessa ovat, joten odottelen kuitenkin vielä niitä tuloksia :)

Joudun käymään varmuuden vuoksi todennäköisimmin vielä parikertaa raskauden aikana kolposkopia tutkimuksissa seurannassa mutta jos hoitoja tarvittaisiin niin jos vain mahdollista niin odotetaan pariin kuukauteen synnytyksestä.

Nyt pientä jälkivuotoa esiintyy parin päivän ajan eikä kannata huolestua jos ei runsasta ole .
Ala selkää hieman jomottaa mutta se on muutenkin minulla ongelmana eli tuskin tästä johtuu.. :)

Kirjoittelen parin viikonpäästä vielä tulokset ja jatkotoimenpiteet ym, ja jos jotain epänormaalia ilmaantuu..

Yhteistyössä