Kommenttia tähän ruokailusuunnitelmaan :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terveellisyyden tavoittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terveellisyyden tavoittelija

Vieras
Eli en ole koskaan vileä ollut ylipainoinen vaan melko hoikka, painoindeksi on aina ollut normaalin keskivälillä, noin 22. Mutta siis olen järjetön mässäilijä! Olen nyt huomannut, että kun on pieni vauva tullut taloon, en ole oikein pitänyt itsestäni huolta ja painoa alkaa pikkuhiljaa tulla enemmän ja enemmän...

Nyt sitten päätin ryhdistäytyä ja aloittaa ruokavaliomuutoksella! En ole vielä koskaan ollut millään dieetillä tms, joten kaikki kommentti tähän suunnitelmaan on tervetullutta. Ideani ei nyt ole laihduttaa vaan elää terveellisesti ja pitää huolta ettei kilot kohoa taivaisiin ja olisihan se kiva saada tämä sektiosynnytyksen runtelema keho sellaiseksi että kehtaa peiliin katsoa.

Noniin eli asiaan (nuo kauttaviivat tarkoittaa, että on vaihtoehtoja eri päiville):

Ruokailut

aamiainen:
pieni jogurtti/marjoja tai hedelmiä/puuro rasvattomaan maitoon tai veteen n 2dl, sekaan voi laittaa hedelmää

lounas:
salaatti+jotain lihaa (kana,kala), ruisleipää tai moniviljaleipää 1 viipale, maitoa 2 lasillista

välipala
hedelmä/marjoja+maustamatonta jogurttia/pieni jogurtti/smoothie

päivällinen
kanaa/kalaa/kanaa, noin 1dl riisiä/pastaa/perunaa, lisäksi salaattia tai vihanneksia, 2 lasillista maitoa

iltapala
smoothie/hedelmiä/marjoja/jogurtti/karjalanpiirakkaa

Lisäksi joka päivä pyrin juomaan paljon vettä. Liikuntaa yritän ehtiä harrastamaan 3 kertaa viikossa vähintään 30min.

Ei tuo nyt ihan huono ole. Eikö yksi lasi maitoa per ateria riittäisi, ja sitten joisit vettä jos on vielä jano?
Hedelmät eivät kauheasti pidä nälkää ja niissä on jonkun verran sokeriakin - välipalaksi sopisi hyvin myös rahka, jonka proteiini pitäisi enemmän nälkää.

[QUOTE="eee";24522554]Kalsiumia voisi ottaa kalkkitabletteinakin. Tai ainakin sit maito rasvattomana.[/QUOTE]

Joo rasvatonta vallan juonkin. Vihaan kaikkia pillereitä ja haluaisin saada kaikki tarvittavat ruoasta.

[QUOTE="eee";24522554]Kalsiumia voisi ottaa kalkkitabletteinakin. Tai ainakin sit maito rasvattomana.[/QUOTE]

minkö ihmeen takia ottaa tabuja jos kerran voi juoda aitoa!?!?!?! HALOO... ehkä se rasvaton maito on parempi vaihtoehto kuin tabletit!

Hyvältä kuulostaa minusta! Paitsi että itse en enää käytä rasvatonta maitoa, kun se on keinotekoista eikä mitenkään terveellistä. Syön mieluiten juustoa ja maustamatonta jogurttia. Mutta se on mun juttuni.

Jogurteissa on tosi paljon sokeria! Yhdessä purkissa voi olla 9-12 palaa sokeria. Oli tietoisku hammaslääkärin seinällä ja lopetin niiden syömisen siihen paikkaan.
Eli jogurttien tilalle rahkaa.

[QUOTE="aapee";24522569]Joo rasvatonta vallan juonkin. Vihaan kaikkia pillereitä ja haluaisin saada kaikki tarvittavat ruoasta.[/QUOTE]

Niitähän on tutkimuksiakin että runsas maitotuotteiden käyttö edistää laihtumista. Ihme meuhkaamista täällä nyt tuosta sinun maidonjuonnista.

[QUOTE="aapee";24522520]Mulla on osteoporoosi ja kalsiumia pitää saada paljonpaljonpaljon. Siksi maitoa on paljon :D Ja mitenhän se maidon juominen liittyisi imettämiseen? Luuletko että se juomani maito menee tisseihin :D[/QUOTE]

Osteoporoosiinhan on lääke? Ainakin mun mummo jotain saa. D-vitamiini on siinä hyvinhyvin tärkeä, eli kai otat lisänä???

Imettäessä kalsiumin tarve suurenee, joten siksi moni imettävä juo paljon maitoa ja käyttää maitotuotteita! Eihän se suoraan tisseihin mene tietenkään, en idiootti ole.

[QUOTE="mä";24522701]Jogurteissa on tosi paljon sokeria! Yhdessä purkissa voi olla 9-12 palaa sokeria. Oli tietoisku hammaslääkärin seinällä ja lopetin niiden syömisen siihen paikkaan.
Eli jogurttien tilalle rahkaa.[/QUOTE]

Tai maustamatonta jugurttia.

aamiainen: Riittääkö sinulle näin pieni aamupala? Jogurtin sekaan kannattaa lisätä lusikallinen leseitä tai siemeniä. Mitä meinasit noilla pelkillä marjoilla ja hedelmillä? Ne vievät todella huonosti nälkää, joten niiden seurana pitäisi olla joko proteiinia tai kuitua nälkää pitämässä. Maidon kannattaisi olla kevytmaitoa, sillä siitä imeytyy d-vitamiini ja täten myös kalsium rasvatonta paremmin. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka vaatii imeytyäkseen rasvaa, jota rasvattomassa maidossa ei ole. D-vitamiinia tarvitaan taas kalsiumin imeytymiseen, joten rasvaton maito on yhtä tyhjän kanssa. Pari lasia maitoa ei voi lihottaa ketään, jos ruokavalio on muuten kunnossa.

lounas: Tässä on hyvä miettiä mitä tuohon salaattiin laittaa kastikkeeksi. Oikea vastaus on rypsi/tai oliiviöljy + etikka. Balsamicoetikka on erittäin hyvää myös ilman mitään öljyjä mutta rasvansaannin kannalta voi olla hyvä pirskotella öljyä vähän mukaan varsinkin jos kala on vähärasvaista. Maitoa riittää varmasti yksi lasillinen ja toinen lasillinen vettä.

välipala: Maustamaton jogurtti on jogurteista paras. Suosittelen suosimaan sitä ja tekemään smoothiet itse. Valmiiksi maustetuissa jogurteissa ja valmissmoothieissa on valtavasti sokeria. Tekemällä itse saat taatusti tuoreista raaka-aineista ja hieman kevyemmin. Vanhat pilttipurkit vain uusiokäyttöön :) Itseasiassa ne ovat hyvä välipala myös aikuiselle...

päivällinen: Taas toinen maitolasillinen pois ja tilalle vettä. Kanan ja kalan tilalla voit kokeilla välillä myös soijaa/muita papuja. Chili sin carne, kikhernepihvit, marinoitua tofua...

iltapala: Lisäisin tännekin siemeniä, pähkinöitä tai leseitä, koska kuitua on aika vähän.

-Huolehdi, että kasviksia tulee syötyä vähintään puoli kiloa päivässä. Päivän aikana tulisi syödä kaikkia värejä, joten ole monipuolinen ja luova.
-Tarkkaile itseäsi. Onko annoskoot sopivia käytännössä? Kaikille ei sovi 5 kertaa päivässä syöminen ja toiset tarvitsevat enemmän ruokaa illalla. Kukaan muu ei tunne kehoasi paremmin kuin sinä.
-Naposteluhimon yllättäessä juo lasillinen vettä ja jos mahdollista mene tekemään jotain kauas ruuasta. Napostella voi myös porkkanatikuilla, joita pilkot vesiastiaan aamulla.
-Keskity syömiseen. TV:n katselu tai muu oheistoiminta vie aivojen huomion pois ruokailusta. Et edes huomaa miten se lautasellinen meni jo. Syö ruokaa suusi lisäksi myös silmillä, maistele ja nauti. Tällä tavoin tulet nopeammin kylläiseksi.
-Älä syö ähkyyn asti. Jos maha tuntuu täydeltä ruokailun jälkeen, olet syönyt liikaa. Hyvin koostettu ateria pitää kyllä nälän pois, vaikkei ruokapöydästä poistukaan tynnyrinä.
-Käy selvittämässä paljonko kaloreita kulutat niinä päivinä, kun et tee mitään. Tarkista sitten esimerkkipäivän ruoilla päivän aikana saamasi kalorit. Niitä pitäisi tulla saman verran tai hieman vähemmän kuin mitä kulutat. Esim. kalorilaskurin sivuilta saat tietää kuinka paljon kulutat päivän aikana liikunnan kanssa tai ilman.

Miksi ihmeessä? Kalsium ja D-vitamiini tarvitsevat RASVAA imeytyäkseen ja koska rasvattomassa maidossa sitä ei ole, on turha kuvitella että keho pystyy käyttämään ne maidon vitamiinit hyödyksi. Juo ihmeessä kevytmaitoa jos vielä osteoporoosikin vaivaa!

Yhteistyössä