Kondomi ehkäisyvälineenä

  • Viestiketjun aloittaja Miten on
  • Ensimmäinen viesti
Miten on
Olen vakituisessa parisuhteessa elävä nainen ja käytetty ehkäisymenetelmä on kondomi. Olemme toki huolellisia kyseisen ehkäisyn kanssa, eli kortsua käytetään totta kai ohjeiden mukaan ja se tarkistetaan joka yhdynnän jälkeen vedellä täyttämällä, ettei se ole mennyt rikki. Olen ollut tyytyväinen tähän ehkäisymenetelmään, sillä pillereiden syönti ei innosta. Lisäksi kumppanini joutuu olemaan töiden takia silloin tällöin pitkiäkin aikoja ulkomailla, jolloin en tarvitse ehkäisyä.

Olen kuitenkin huomannut olevani jonkinlainen kummajainen, koska elän vakisuhteessa enkä kuitenkaan käytä hormonaalista ehkäisyä. Tuntuu olevan normaali käytäntö, että pillerit hankitaan suhteen alkuvaiheessa ja jos sitä ei tee, leimataan usein vastuuttomaksi. Mitä olen aiheesta lukenut, etenkin terveydenhuollon ammattilaiset tuntuvat olevan sitä mieltä.

Omista kouluajoistani ei ole kovin paljon aikaa ja muistan selvästi, miten kortsu esiteltiin terveystiedon tunneilla ja seksivalistuksessa ylipäänsä luotettavaksi ja hyväksi ehkäisvälineeksi tietysti oikein käytettynä. Tajuan, ettei se ole yhtä varma kuin E-pillerit, mutta käsitykseni mukaan kuitenkin hyvä keino. Kuinka paljon tällä palstalla on suhteessa eläviä, kortsuun ainoana ehkäisynä turvautuvia? Koska yleisenä käytäntönä tuntuu olevan pillereiden syönti, jota lääkäritkin suosittelevat, olen alkanut miettiä, olenko jotenkin vastuuton, kun en ole lähtenyt pillerirumbaan mukaan.
 
Mie
No hitsi. Jos se on teistä sopiva/mukava/ok ehkäisymuoto, nii hittojakos sitä sillä päätänsä vaivaamaan:)
Toiset syö pillereitä, toiset käyttää kondomia, toiset tekee lapsia, toiset ei, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Lumista joulunaikaa...
 
et
Kondomi on hyvä ehkäisy oikein käytettynä. Sen käyttö on vastuullista. Sen ehkäisyteho raskauksiin on samaa luokkaa kuin e-pillereiden. Kondomi ehkäisee myös sukupuolitauteja.

Kun kondomia voivat käyttää ainoana ehkäisynä nuoret ja kaikki muutkin uudessa suhteessa elävät, niin miksi eivät vakiintuneet parit.

Jos kondomi sopii ehkäisyksi teille, niin mitä turhia muuttamaan tapojaan.
 
mää
Minä taas olen jättämässä pillerit pois, vaikka vakituisessa suhteessa olenkin, eikä lapsen saaminen ole ihan vielä ajankohtaista. Mies on sitä mieltä, että mieluummin kortsut kuin haluton, hormoneista sekaisin ja raivopäinen emäntä... =) Katsotaan nyt sitten muuttuuko mieli.

Ennen kuin aloitin pillerit, sattui meillä pari kertaa niin että kortsu hajosi ja jouduin hakemaan katumuspillerit. Jos kortsu tulevaisuudessa hajoaa, niin sitten hajoaa ja lapsi saa tulla jos on tullakseen.
 
Tuula
En sen kummemmin halua kenenkään valintoja moittia, jokaisen oma asia mutta onhan sitä hormonitonkin ehkäisy olemassa, nimittäin kierukka.

Itse kokisin kondomin aika hankalaksi ja kalliiksikin ehkäisymuodoksi.

Itselläni on hormonikierukka ja se oli minulla 4 vuotta ""tarpeettomasti"" kun miesystävää ei ollut mutta halusin sen ehdottomasti pitää, koska sen myötä minulla ei ole kuukautisia ollut nyt kuuteen vuoteen eikä siitä ole mitään haittaakaan. Ja nyt sitä taas tarvitaan ;-)

 
ex-pilleristi
Miten niin kondomi kallis ehkäisymuoto? Niin riippuu tietenkin kuinka usein sitä äheltää ;) Meillä on niin tiukka aikataulu ja kiireinen elämänvaihe, että n. 2 kertaan viikossa jää. Ja pääsee kyllä halvemmalla kuin pillereillä ja etenkin renkaalla! Hankalaakaan se ei ole kun on oikea asenne :) Eikä ole vienyt nautintoa kummaltakaan pois. Tähän asti on pelittänyt varsin hyvin. Plussaa on etenkin ainaisten päänsärkyjen loppuminen (teinistä asti käytin pillereitä ja myös rengasta ja laastaria tuli kokeiltua, mikään ei sopinut täysin).

Tuula, puhut kierukasta hormonittomana ehkäisynä ja samaan syssyyn mainitset hormonikierukasta. Hormonikierukkahan nimensä mukaisesti sisältää hormonia, progestiinia nimittäin, mikä on sama hormoni kuin esim. minipillereissä. Plasmapitoisuudet se toki pitää pienempinä ja tasaisempina kuin pillerit, mutta ei tuo hormonikierukkakaan kaikille sovi, koska haittavaikutukset ovat periaatteessa samat kuin muillakin progestiinivalmisteilla. Ja onhan niitä vakaviakin haittavaikutuksia eli ei ole mikään riskitöntä...

Kuparikierukka ei sisällä hormonia, mutta aika monilla se aiheuttaa runsaat (ja ehkä kivuliaatkin) kuukautiset. Kovin nuorille kierukoita ei sitä paitsi mielellään edes laiteta.

Toivottavasti pian saataisiin markkinoille miesten ehkäisy niin kyllä olisi mukavaa!

 
Tuula
Aivan, ne ovatkin kaksi eri asiaa, minulla on kokemusta molemmista.

Mainitsin vaan itselläni olevan nyt tuon hormonikierukan, siinä on tietysti nimensä mukaisesti hormonia mutta sitä vapautuu kuukaudessa elimistöön (esim. maksaan) saman verran kuin yhdestä ainoasta e-pilleristä. Jos oikein lasken, nyt kuuden vuoden aikana siitä on vapautunut elimistööni hormonia 72 e-pillerin verran. Samana aikana olisin joutunut popsimaan pillereitä 1512 kpl.

Ei se kondomi varmaan mikään hankala ole kun siihen tottuu mutta itse kokisin sen hankalaksi, koska se vie juuri pois sen ex-tempore/spontaanin seksin (joka minusta on parasta), ellei sitten kulje koko ajan kortsut taskussa. Ja meillä niitä menisi joskus kolmekin illassa....ja aamulla parit. Näin päälle nelikymppisenä taitaa olla seksielämä parhaimmillaan ;-)

Mutta onneksi jokaiselle varmaan löytyy jotakin, vaihtoehtoja on ja kaikki ei sovi kaikille.





 
ex-pilleristi
Täytyi nyt ihan tarkistaa tuo hormonikierukka vs. pillerit -juttu, vaikutti aika mielenkiintoiselta (joskin aika uskomattomalta) ja Mirenasta (hormonikierukan kauppanimi) sanotaan seuraava (lähde PF):

""Hormonia vapautuu päivittäin vain noin 13 % siitä määrästä, joka vapautuu 150 mikrogrammaa levonorgestreelia sisältävistä ehkäisytableteista. Mirenan käyttäjillä plasman levonorgestreelipitoisuudet ovat 5 % niistä huippupitoisuuksista, jotka saavutetaan käytettäessä ehkäisytabletteja, jotka sisältävät 150 mikrogrammaa levonorgestreelia.""

Levonorgestreelia vapautuu Mirenasta 20 µg/vrk. Vertailukohteena voidaan pitää esim. Microlutonia, joka on levonorgestreelia sisältävä minipilleri ja siitä sanotaan seuraavaa: ""Suun kautta otettu levonorgestreeli imeytyy nopeasti ja täydellisesti. Noin 0,8 ng/ml huippupitoisuus seerumissa saavutetaan tunnin kuluttua Microluton-tabletin ottamisesta. Microluton-tableteissa olevan levonorgestreelin absoluuttinen hyötyosuus on noin 82 %.""

Yksi Microluton-tabletti sisältää 30 µg levonorgestreelia, joten 82 % hyötyosuudella systeemiseen verenkiertoon pääsee yhdestä pilleristä 24,6 µg, mikä on vain hieman enemmän kuin hormonikierukasta. Eli tuo väitteesi ei suinkaan pidä paikkaansa. Käytännössä näistä kahdesta eri valmisteesta vapautuva hormonimäärä on sama.

Mirenasta vapautuvat hormonit välttävät maksassa tapahtuvan ensikierron metabolian (mikä suurilta osin syö pillereiden hyötyosuutta) ja menevät suoraan verenkiertoon ja sieltä sitten pikku hiljaa poistuvat maksan metaboloidessa ne.

Useimmissa yhdistelmäehkäisypillereissä tosin on enemmän levonorgestreelia, max. ~150 µg, mutta väitteesi ei pidä paikkaansa tällaisillakaan valmisteilla. Plasmapitoisuudet toki ovat pienemmät tasaisesta vapautumisesta johtuen (ks. yllä: 5 % 150 µg sis. pillereiden huippupitoisuuksista). Pillerithän aiheuttaa sellaista sahaavaa pitoisuuskuvaajaa, kierukalla se on tasainen. Pillerin ottamisen jälkeen saavutetaan pitoisuushuippu, jonka jälkeen pistoisuus elimistössä alkaa pikku hiljaa laskemaan. Kierukasta ja pilleristä vapautuvat hormonimäärät eivät siis eroa niin dramaattisesti kuin kerroit, mutta ero kierukan aikaansaamalla tasaisella plasmapitoisuudella ja pillereiden aiheuttamalla hetkellisellä huippupitoisuudella on suuri.

Lisäksi eri pillerithän sisältävät eri keltarauhashormonijohdoksia, joita jokaista tarvitaan sitten vähän eri määrät. Tässä oli nyt esimerkkinä vain levonorgestreeli, joka on Mirena-kierukassa vaikuttavana aineena.

Tarkoitus ei ollut viilata pilkkua, vaan oikaista väärinkäsitys, ennen kuin joku innostuu liikaa kierukasta, koska ei asia nyt ihan noin mustavalkoinen ole :) Horminikierukka on hyvä keksintö ja varmasti itsekin sen aikanaan laitan. Olen nyt vain niin nuori, että minulle sitä ei suostuttu laittamaan ja se on ihan ok, koska voi olla, että lapsia saisi tullakin viiden vuoden sisällä.
 
tötöö
Et ole ainoa, meillä on kans kortsu ehkäisykeinona. Ollaan naimisissa ja yhdessä ollaan oltu kohta 10v. Mä en aio ikipäivänä ruveta vetään mitään hormoneja. Mutta joo, tuntee tässä itsensä kummajaiseksi.
 
meilläkin
Kyllä meilläkin otettiin kondomit uudestaan käyttöön, kun lopetin pillerit (eivät sopineet ja nyt olen periaatteellisestikin niitä vastaan) puoli vuotta sitten enkä ole keksinyt muutakaan ehkäisykeinoa. Kierukkaa mietin mutta enpä tiedä jos siitä tulee runsaammat kuukautiset, ja hormonikierukkaa en halua koska 5 vuotta on pitkä aika 27-vuotiaalle kun on parhaassa lastentekoiässä. Lisäksi ne kuulemma aiheuttavat herkästi aknea.

Meilläkin seksiä on keskimäärin 2 kertaa viikossa joten ei ne kondomit kovin kalliiksi tule. Ja hyvin ovat toimineet, eivät häiritse seksielämää ollenkaan, mikään ei ole muuttunut niiden myötä. Mieskään ei ole valittanut. Toki kumin rikkoutumisen vaara välillä mietityttää mutta toisaalta, eivät pilleritkään ole 100-prosenttisen varmat. Sen olen etukäteen miettinyt ja henkisesti siihen varautunut (sekä varoittanut miestä) että jos vahinko sattuisi, en aborttia tekisi ja sitten kai vaan elettäisiin tilanteen mukaan.
 
renkailija
Hei, olisi kiinnostavaa tietää, käyttääkö kukaan, jolle lapsien saaminen olisi melkoinen katastrofi, ehkäisynä kondomia?

Itse käytän tällä hetkellä rengasta, vaikka alkujaan olinkin vastaan hormonaalista ehkäisyä. Sitten iski epävarmuus kondomien suhteen ja ainakin tällä hetkellä tuntuisi, etten ehkä koskaan haluakaan olla äiti. Ikä ei riitä sterilisaatioon, miehen steriloinnista ollaan puhuttu.
 
Klaara
Meillä on viimeiset 7v. käytetty ehkäisynä kondomia. Minulle ei hormonaalinen ehkäisy käy ja kierukka ei pysy paikallaan, ne on kokeiltu. Toisaalta taas koska ikää on hiukan yli 30 vasta, sterilisaatio kaan ei houkuttele. Olemme molemmat jo sopeutuneet kondomin käyttöön siinä määrin, etten varmaankaan osaisi muita keinoja enää käyttääkään! Yhtään kortsua ei ole rikkoutunut ja tuohon väitteeseen spontaanin seksin loppumisesta sanoisin vain että ei pidä paikkaansa =) Myöntää täytyy että jonkin verran ollaan laskeskeltu ns. varmoja päiviä ja niiden mukaan menty ilman kumiakin, mutta ei vaan ole tärpännyt vaikka kaksi lasta saatiin kymmenkunta vuotta sitten aika helposti. Voihan olla että ikäkin on jo tehnyt tehtävänsä. Meille mahdollinen raskaus ei olisi mikään katastrofi, mies varsinkin olisi kovin mielissään.
 
minä vaan
Mistä muuten ostatte kuminne? Apteekista / elintarvikekaupasta / kioskeilta / netin kautta? Mistä...? Itseani joskus vähän ahdistaa kaupasta mennä ostamaan... Onko samoja fiiliksiä?
 
Klaara
Me ostetaan kumit ihan vaan ruokaostosten yhteydessä, mahdollisimman iso paketti. Mitään suosikkimerkkiä ei ole, vaihdellaan silloin tällöin ja kokeillaan millaisia eroja niissä on. Kalliitahan ne on, mutta mitä tuosta, ennemmin säästetään jostain muusta! Alkuaikoina hieman meinas nolottaa mutta ei enää nykyään. Lasten ollessa kaupassa mukana pitää hieman piilotella mutta ei muuten. Kortsujahan on ollut ainakin Anttilan postimyynnissä tilattavissa isojakin pakkauksia jos ei ilkeä ostaa kaupasta.
 
tötöö
Mä ostan H&M postimyynnistä, koska sieltä saa ison paketin eli 30kpl. Kaupassa on vaan sellasia missä on 5kpl eli niitä sais koko ajan olla ostamassa. En oikein tykkää kaupasta ostaa muutenkaan....
 
Lilli
Minä en ehdottomasti halua lapsia, mutta koko aikuisikäni sterilisaatioon saakka käytin kondomeja, yhteensä n.15 vuotta. Alle parikymppisenä kävin läpi pillerirumban, joka merkistä tuli niin pahat sivuoireet että lopulta päätin että tähän kroppaan ei enää hormoneja työnnetä.

Yhden kerran kortsu on pettänyt, edellisessä pitkässä suhteessani. Oltiin muuten todella säntillisiä kondomien kanssa, mutta tuon yhden kerran oltiin tultu kotiin melko kosteista juhlista, joten en voi vannoa etteikö mies olisi saattanut vähän hutiloida. Sen jälkeen oltiin kyllä niin tarkkoina kuin mahdollista, ja lisäksi otin käyttöön Patentex Ovalin.
 
Kummajainen myös
Meillä kondomi on ollut ainoana ehkäisyvälineenä noin 6 vuotta. Muutamia pillerimerkkejä kokeilin parikymppisenä, mutta ei kiitos ikinä enää! Olemme molemmat tyytyväisiä kondomeihin, ei märkiä lakanoita eikä sperman hajua koko talossa seksin jälkeen! Sitäpaitsi kortsuistahan näkee koska ne on pettänyt, pillereistä ei voi tietää.

Ja mitä hintaan tulee, niin sehän tietysti riippuu siitä (kuten täällä jo mainittiinkin) kuinka usein seksiä harrastaa. Meillä pari kertaa viikossa ja viikon tauko kuukautisten aikaan. Tein tuossa pienen laskelman että saan 3 kk pillereiden (N. 25 €) hinnalla kortsut (N. 12 €/25 kpl) kahdeksaksi kuukaudeksi. Ostamme myös yleensä kondomit kaupasta ruokatavaroiden kanssa.

Muille pieni vinkki, että verkkoapteekki on yksi hyvä paikka mistä voi tilata jos kaupasta ostaminen nolottaa. Kätevä tilata myös muita tuotteita samalla.
Oon miettinytkin että mistä ihmiset ostaa kortsunsa, harvemmin näkee että niitä kaupasta ostetaan.
 
23 v
Aivan ihanaa lukea, että kondomin käyttäjät eivät olekaan kuolleet sukupuuttoon. Meitä on näköjään aika paljon. (ihmiset eivät vaan puhu) Itse olen myös laskenut plussat ja miinukset kortsun ja hormonaalisen ehkäisyn välillä ja kortsut voitti ehdottomasti.

Minua myös ällöttää eritteiden töhrimät lakanat. Minun mies tykkää kun saa vastuuta tärkeässä asiassa eikä nainen päätä kaikesta. Ja juuri tuokin asia että pillereiden pettämistä on vaikeampi huomata, kun taas kortsun rikkoutumisen huomaa heti (tosin niin ei ole koskaan vielä ainakaan meille käynyt, vaikka ollaan käytetty monta vuotta). Ehkä silläkin pelotellaan vähän liikaa. On monia asioita miksi kortsu on vaan parempi vaihtoehto.

Sitä olen vaan miettinyt, että mistä tosiaan ihmiset kortsunsa ostaa kun en ole koskaan nähnyt. Itse myös ostelen ruokaostosten yhteydessä. Välillä postimyynneistä. Aluksi vähän nolotti, mutta ei enää nykyään. Ajattelen, että jos on valmis ""aktiin"", niin on valmis myös ostamaan siihen tarvittavat välineet.

 
Kaisa
Meillä kyllä hinta on yksi syy käyttää pillereitä. Sain ne alunperin myös aknen hoitoon, ja kela korvaa niistä osan. Kolmen kuukauden satsi maksaa 17 euroa, joka miehen kanssa pistetään vanhasta tottumuksesta puokkiin, eli noin kolmisen egeä kuussa tulee nämä pilsut maksamaan kuukautta ja nenää kohti.:) Se on virkistävän vähän näin opiskelijabudjetilla.;)

Pelko aknen palaamiseen ja raskausriskin kasvamiseen on meillä se syy, miksen halua käyttää kortsua. Mies tahtoisi, siksi että hänestä ihmisen ei kannata sekoittaa kehoaan hormoneilla, ja että hänkin voisi ottaa vastuuta ehkäisystä.Itse inhoan kortuilla pelaamista ja luomuna olemista, kiertoni en luonnostaan epäsäännöllinen ja olin aina menkkojeni kanssa pulassa. Nyt on elämä niin paljon helpompaa...puhumattakaan siitä, että kondomien kanssa on aina pieni pelko takaraivossa, että mitäs jos se _sittenkin_ vuosi...pillereistä tiedän, että ainakin olen ne ajallaan aina ottanut.
 
huom
""Itse inhoan kortuilla pelaamista ja luomuna olemista, kiertoni en luonnostaan epäsäännöllinen ja olin aina menkkojeni kanssa pulassa.""

Ei se välttämättä tarkoita, että sama epäsäännöllinen kierto jatkuisi pillereiden jälkeen. Minulla oli ennen pillereitä todella epäsäännölliset menkat mutta kun lopetin pillerit, kierto oli tasaantunut ja on siitä asti sellaisena pysynyt. Myös vuodon määrä (sekä vuotopäivien määrä) väheni pillereiden myötä ja on edelleen samanlainen kuin pillereiden aikaan.
 
Hanna
Sama täällä, ennen pillereitä menkat oli tosi epäsäännölliset ja kesti pitkään sekä vuoto oli runsasta. Nyt pari vuotta pillereiden jälkeen menkat on lähes säännölliset, lyhyet ja vähävuotoiset.

 
Liina
Meillä kanssa vakituisessa suhteessa ollut kortsu jo 4 vuotta käytössä eikä mitään ongelmia ole ollut. Ostetaan ruokaostosten yhteydessä isoja paketteja, eikä tosiaankaan tuu kalliimmaksi kuin pillerit, jotka mulla maksoi lähes 10e/kk.

Luomuna elo on mukavaa ja hienoa, että oppii tuntemaan oman kuukautiskierron, itse asiassa nyt naimisiinmenon jälkeen ollaan oltu muutamina päivinä esim. juuri ennen kuukautisia ilman.
 
vähän vierestä
Oltiin puhuttu että sais puol vuotta vielä mennä ennenkuin lasta yritetään. Joku jossain päätti toisin kun tulin raskaaksi vaikka joka päivä klo 17.00 otin e-pillerin. Lapsi pidettiin. Toinen sai alkunsa ekasta kerrasta kun kondomi jätettiin pois, kun alettiin yrittämään siis toista. Kolmannesta puhuttiin taas silleen että josko tuossa muutaman kuukauden kuluttua heitetään kumit pois, mutta niin vain kävi että taas raskauduttiin heti vaikka kumi oli käytössä! Nyt on sitten kuparikierukka ja lapsista ei edes puhuta ettei vaan taas ehkäsy petä! Sterilisaatiota ei haluttaisi vielä, jos sitä joskus vielä sen iltatähen pukkais! Eikä, nyt sanoin sen! Saa nähä tulenko ens viikolla kertomaan että nyt taas tulee vaikka on kierukka! Niitäkin on suvussa muutamia! Pilereitä aikoinaan siis vuoden söin, sitten oli kumi 1,5 vuotta. Sitten toisen synnytyksen jälkeen kumia käytettiin 2,5 vuotta. Lääkärikin kerran sanoi minulle että taidan olla sitä helposti raskautuvaa sorttia! Suku kyllä on tooodeella suuri! Setiä ja tätejä ja enoja yht, 16. Serkkuja lähes sata, minulla vain yksi sisarus kylläkin, miehellä taas 5. Pikkuserkkujani en edes kaikkia tiedä mutta niitä on paljon ja lasten pikkuserkkujakin on jo pitkä liuta! Minä ja mieheni ollaan nuoria alle 30v.
 

Yhteistyössä