kondylooma ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Eva
  • Ensimmäinen viesti
Eva
Hei, olemme mieheni kanssa päättäneet hankkia lapsen. Minulla on kuitenkin kondylooma (näppyjä tullut noin vuoden verran, hoideltu välillä mutta kun ei niistä mitään haittaa juuri ole niin en ole jaksanut jatkuvasti penslailla)
Onko kellään tietoa että onko kondyloomasta jotain haittaa sikiölle? Papa oli viimeksi puhdas.
Kiitos vastauksesta etukäteen!
 
netistä poimittua
”Olen mieheni kanssa yrittänyt lasta jo kohta vuoden. Minulla on kondylooma ja haluaa tietää voiko kondylooma-tartunta haitata raskaaksi tulemista?”

- Kondyloomaa sanotaan myös visvasyyläksi ja se kertoo, että syynä on virus. Se tarttuu herkästi, mutta lapsettomuutta se ei tee. Kondylooma pyritään hoitamaan heti kun se löydetään, koska näkyvät kondyloomat voivat tarttua syntyvään lapseen.

""Jos olen saanut kondylooma-viruksen ja se on pysynyt näkymättömänä, näkyykö tällainen papa-testissä?""

- Kondyloomalla on suomalainen nimi eli VISVASYYLÄ ja kyse on virustartunnasta. Kondylooma tarttuu ja leviää herkästi suojaamattomassa seksikontaktissa. Se ei se monesti tee nimensä mukaista visvovaa syylää vaan pientä kukkakaalimaista kasvua tai naisella se ei välttämättä näy ollenkaan. Juuri tällaisessa tapauksessa papa-koe on erityisen tärkeä eli se paljastaa näkymättömät solumuutokset ja koska virus yhdistetään mm kohdun kaulan syöpään, on tärkeätä löytää jo virusmuutokset, että saadaan syövät ehkäistyä.

Lähde:
Akuutti lääkäriarkisto
http://www.yle.fi/akuutti/laakariarkisto/kondylooma.htm
 
kokemusta
Lääkäriltä kysyin tuosta koska itsellänikin se on ,välillä pitkään oireeton ja sit taas kohdunsuulla näkyy...käyn säännöllisesti kontrollista 4-6kk välein. Minulta on laaserilla tuota pois hoidettu jne. Huonosta raskautumisesta ja toistuvista km kärsittyäni kysyin onko tuolla kondyloomalla tekemistä tämän kanssa.

Lääkäri vastasi ,että periaatteessa ei pitäisi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen ,mutta kun tuo kondylooma on kohdunsuulla ja ns. lisääntymiselimissä se tarkoittaa tietysti ,että siellä ei ole paikat normaalitilassa ,eli kun kohdunsuulla tuota virusta on ,elimistö pyrkii itse sitä tuhoamaan ja näin ollen se voi vaikuttaa myös siihen ,että kun siittiöitä tulee kohdunsuulle ,elimistö tuhoaa myös ne.
Normaalistihan terveellä kohdunsuulla näin ei käy.

Noihin km ei lääkärin mukaan pitäisi vaikuttaa...mutta kuka tietää varmasti?

Oireeton kondyloomahan voi puhjeta juuri raskausaikana tai sitten hävitä kokonaan kun hormonitoiminta muuttuu. Koskaanhan sitä ei pois saa ,sehän on veressä tuo virus läpi elämän kun sen kerran saa. Oireettomaksi voi kuitenkin parantua. Itse sain juuri puhtaat paperit papassa ja samaan aikaan otetuissa koepaloissa. Kontrollit kuitenkin jatkuvat ,koska minulla tuo kondylooma aikaisemmin oli noita solumuutoksia tehnyt ja papa oli luokka kolme ,eli hälyttävä.

Jos sinulla noita näppylöitä jne. on suosittelen ,että hoidatat ne pois...tuota penslaus on kait aika ikävää ja hidasta ,parempaan tulokseen pääsee kun varaa ahjan gynelle ja hoitavat siellä esim. tuolla laaserilla. Sieltä saa myös nuo asianmukaiset ja turvalliset seurannat jatkossa.
 

Yhteistyössä