kondylooman tarttuminen

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Minulla on todettu kondylooma 4 vuotta sitten. Näkyviä muutoksia ei ole ollut ja papassa ei ole ollut mitään enää yli kolmeen vuoteen. Kondylooma todettiin pitkän seurustelusuhteen aikana, joka kuitenkin päättyi vuosi sitten. Nyt olen kiinnostunut eräästä miehestä ja hän on osoitanut haluavansa tutustua lähemmin. Kysymykseni on ehkä hassu ja hävettäkin hiukan olla näin tietämätön. Eli uskallanko suudella tätä miestä ollenkaan ennen kun kerron kondyloomasta? Pidän itsestään selvänä asiana, että taudista on kerrottava, mutten haluaisi muutamien treffien jälkeen vielä nostaa kissaa pöydälle. Minulla ei ole ollut suussa kondylooman viittaavia muutoksia, mutta olen kuullut että myös suuhun sellaisia voi tulla. Olenkin siis pohtinut kuinka herkästi kondylooma todella tarttuu??? Uskaltaako sitä antaa edes pusuja huulille? Edellisen suhteen aikana, jolloin kondyloomakin todettiin, harrastin seksiä ilman kondomia. Ex-miesystäväni myös piti suuseksin antamisesta, joten sitä kauttahan kondylooma tietysti suutelemisen välityksellä olisi voinut siirtyä minun suuhuni...
Toivoisin, että joku voisi minulle kertoa mahd. luotettavaa tietoa. Olen kyllä menossa lääkärille, jolta voin asiaa kysyä, mutta aika on vasta vajaan kuukauden päästä ja tämä ihastukseni kohde on aktiivisesti toivonut treffejä kanssani...
 
pelko pois
Ihan tarkkaa lukua ei ole edes saatavissa, mutta noin 99 prosenttia kondyloomatartunnoista saadaan ihan tavallisessa yhdynnässä.

Suusta kondyloomaa ei edes tutkita, ei ainakaan rutiinisti.

En tiedä, mitä kaikkia tauteja ihastuksesi kohde kantaa, joten kondomia kannattaa käyttää, kunnes suhde vakiintuu ja vaikuttaa pysyvältä.

Jos sinulla ei ole kolmeen vuoteen ollut oireita, niin virus on saattanut häipyä elimistöstäsi kokonaan.
 
vainoharhainen
Haluan nostaa tätä kysymystä koska olen itse miettinyt kuinka suuri mahdollisuus on tartuttaa kondylooma pusujen välityksellä. Itselläni ei ole kondyloomaa, mutta näitä juttuja lueskellessa tulee välillä jopa vainoharhainen olo... Esim kondylooma tuntuu olevan todella yleinen ja olen saanut sellaisen kuvan että aika suurella osalla kyseinen tauti on oireeton. Voinko siis saada kondylooman yllätyslahjana uudelta miesystävältä, jolla ei ole todettu tautia suudellessa? Tai voivatko vanhemmat tartuttaa tietämättään lapsensa suukkoja antamalla? Tarkoitan nyt ihan normaaleja vanhempien antamia suukkoja lapsille enkä mitään insesti-meininkiä!

Osaisikohan joku antaa luotettavaa tietoa? Edellinen vastaus antaisi kyllä ymmärtää ettei tässä taudittomana, mikäli siitäkään nyt voi olla varma, tarvitse pelätä ihmisten suutelua...
 
näppy
Entäs jos suussa on ollut jotain pieniä näppyjä jotka muistuttavat kondylooma"näppyjä"? En ole onnistunut näyttämään niitä koskaan lääkärille. Ovat tulleet ja menneet muutamaan kertaan omia menojaan... Mahtaakohan henkilö jolla on ollut kondylooma"näppyjä/syyliä" suussa olla ikuisesti vaarassa tartuttaa toinen suutelemalla? JA ihan sulle nimim. huh; on se hyvä juttu jos sulla on noin varma olo! Kaikilla muilla ei välttämättä ole. Ei saa hermostua;) Eikös nämä palstat ole keksitty mm. kyselemistä ja keskustelua varten?
 
huh
Aivan. En tosiaan tiennyt onko kyselijä tosissaan. Täällä kun on niin paljon provoilijoita.. Mutta en ole kuullut kyllä ikinä kondylooman tarttuneen suutelemalla. (Työskentelen hoitajana naistentautien klinikalla)
 
Alexandra
Tuotapa olen miettinyt itsekin, kóska koskaan ei kuule kenenkään saaneen suutelemalla kondya. Mutta jos vaikka jonkun naisen uusi miesystävä on antanut suuseksiä entiselle kumppanilleen ja saanut sillälailla kondyn suuhun. Vai eikö se tartu sukupuolielimestä suuhun?
Tekeekö kondy suussa muutoksia, jotka voivat johtaa jopa syöpään? Niinkuin se tekee alapäässä.

Miehelle ei kondy ilmeisesti edes tee muutoksia, tai ainakaan ei ole kovin montaa tapausta tiedossa, missä mies olisi saanut jonkun penissyövän kondysta. Naisilla sen sijaan on tuluut kaikkea ikävää ko.taudista.
Onneksi tautia osataa nykyään hoitaa, eikä se yleensä enää kehity miksikään ja onneksi suinkaan kaikki kondyt, eivät saa aikaan pahanlaatuisia muutoksia.

Kondy on todella ikävän yleisen kuuloinen tauti. Sitähän vaikuttaa olevan joka toisella!! Joten ei ihme, että monia ihmetyttää!

Entä jos nainen ottaa kondy peniksen ja antaa suuseksiä, tuleeko se kondy jonnekin kurkkuun?

Kamalia ajatuksia.

Onneksi on oma kulta, jonka kanssa pitkä suhde takana ja kaikki on kummallakin kunnossa!
 
Myy
Tosi mukava huomata, että muitakin askarruttaa tämä asia eli en ole ainoa! On hävettänyt niin paljon oma tietämättömyys, etten ole ammattilaisilta koskaan kehdannut kysyä. Onneksi ainakin vielä toistaiseksi keskustelu on pysynyt ihan asialinjalla. Onko jollakin lisää varmaa/tutkittua tietoa tähän tarttumiseen ja syöpäriskiin esim kurkussa liittyen, josta myös Alexandra kyseli?
 
susa
Tuo suussa oleva kondy kuulostaa hassulta, MUTTA itse luin joltain lääkäripalstalta netissä, että kondyloomaa on tavattu myös suun limakalvoilla!
Se tarttuakseen kyllä ilmeisesti todella huonoa tuuria sekä haavautumia suun limakalvolla
 
lissu
minulla luultavasti on kondy suussa onko kenelläkään tietoa miten sitä hoidetaan?ois kiva tietää ja asiallisia kommentteja kiitos!! sain sen kun harrastin mies ystäväni kanssa suuseksiä hänellä oli silloin kukkakaalimaisia näppyjä peniksessä mutten silloin edes tiennyt koko taudista.. :(
 
marianne
lissu,miten voit edes ottaa suihin jos näet kukkakaalimaisia näppyjä peniksessä..? Itse ajattelisin kaikkia tauteja,joista kondy taitaa olla "pienimmästä päästä"...

Miksi epäilet suussasi olevan kondylooman? Onko jotain oireita? Yleensä myös suun limakalvoilla täytyy olla haavauma ja mukana paljon huonoa tuuria, koska suuhun tarttuminen on mahdollista vaikkakin tosi harvinaista.
 
Kaisu
siis kondylooma on viirus joka on veressä... Ei kai se nyt suuhun normaalisti tule. Kyse on ihan toisista huulista!

Itse kertoisin siinä vaiheessa kumppanille kun/jos seksi tulee ajankohtaiseksi, ihan yksinkertaisesti ja suoraan sopivassa tilanteessa. Näin tein itse. Jos mies pötkii pakoon niin anti mennä, kyllä se on hyväksyttävä nekin asiat. Kondomi vaan käyttöön, suuseksiäkin voi harrastaa. Ja hei, jos olet ollut oireettomana jo kolme vuotta niin on voinut käydä niinkin että elimistösi on kehittänyt vasta-aiheen kodyloomavirukselle ja se on veressäsi mutta kroppa fiksusti torjuu sen ettei näppyjä tule.

Suru pois ja pussailemaan!
 
tosi harvinaista
kaisu,
Kondy voi oikeasti tarttua suunkin kautta tai suuhun. Tarttuminen vaatii limakalvoja, joita suussakin on. Sama juttu on herpeksen kanssa, (ei huuli) eli sekin voi tarttua suuhun.
Voi vaatii kyllä sen että suun limakalvo on rikki...eli joku haava tms eli kovin helposti se ei kyllä suuhun tartu. Ja olen ymmärtänyt että suuseksissä voi siis tarttua, ei pelkässä suutelussa!!
 
missä pöpö vaaniikaan
Kondyn tartuntatavat ovat edelleen tuntemattomat. On raportoitu tapauksia, jossa kondylooma on löytynyt jopa lapsilta. Siis henkilöiltä, joilla ei ole ollut minkäänlaisia sukupuolikontakteja.

Riittääkö tartuntaan todella huono tuuri? Kosketat ovenkahvaan, jossa virusta on, kosket samalla kädellä vaikka nenäsi limakalvoon tai vessakäynnillä sukupuolielinten limakalvolle...

Syyllistäminen ja syyllisten etsintä on turhaa niin kauan kuin tartuntareitit ovat nykyisenkaltaisesti tuntemattomat.

En halua lietsoa hysteriaa, mutta elämä on vaarallista ja päätyy aina kuolemaan;)
 
Fladimir
Tutkimusteni mukaan kondylooma sukupuolitauti on saanut alkunsa epähygieenisistä alueista miehillä, jotka ovat itse immuuneja kyseiselle viirustyypille eli heillä tauti ei oireile ja luulisin, että alapesu voi poistaa syntyneen viiruksen limakalvoilta ja tästä syystä sitä on löydetty myös lapsilta, jotka eivät ole koskaan harrastaneekkaan seksiä.
Tarkoitan, että virus on alunperin syntynyt ihmisen sukuelimissä sitten levinnyt ei immuuneille ihmisille seksissä. Uskon, että kondylooma voitetaan paremalla hygieenialla. Naisilla ei minusta viirusta voi syntyä.
 
Fladimir
Eri asia on miten parretaan ne, joilla on jo oireileva tauti(näppyjä).
Ajan kanssa luulisin, nykyhoidolla tai rokotteella tulevaisuudessa?
Toinen asia on, että HPV viruksia syntyy kyseisissä näpyissä.
Siis ensin virus työntyy soluun ja lisää sinne dna:sa ja saa viruksien lisäksi solun jakautumaan mistä syntyy kyseiset näpyt. Tämän jälkeen virus voi aiheuttaa etäpesäkkeitä (lisää näppyjä).
Ja tiesittekö, että syövällä ja tällä viruksella on hyvin paljon yhteistä: ne aiheuttaa molemmat kasvaimen (näpyt) naisilla tauti voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa syövän.
Teoriassa siis tavalliset syylät ovat hyvälaatuisia kasvaimia, jotka miehillä ei voi yleensä aiheuttaa syöpää sukuelimissä, koska elinypäristö ei riitä niin hallitsemattomaan leviämiseen, mutta kylläkin itse viiruksen syntyyn se on oiva paikka.
Vaikkakin joskus harvoin tauti on aiheuttanut penis syöpä, mutten usko, että hoidettuna.
Minusta kun näppyjen syntyminen pysäytetty naisilla niin mahdollisuus kohtunkaulan syöpäänkin on lähes ellei jo syntyneet näpyt voi aiheuttaa sitä.
 
zonza
mulla todettiin kondyloma puoli vuotta sitte, oon käyny lääkärissä ja ne sano että ihan tavallinen kondyloma. En pysty kattomaan mitään kuvia näistä koska saan huonon olon itsestäni... pointtini kuitenki oli että olen saanut jotain sinistä lääkettä jota pitää penslata "näppyihin", mutta joka kerta ku oon penslannu sen kuurin loppuun, nii kestää viikon että ei oo mitään, ja sitte alkaa kutisemaan ja niitä alkaa tulla lisäää, onko tämä tavallista? ja muaki askarruttaa tuo suuseksi? eli tarttuuko se nyt vai eikö se tartu?

hävettää kysyä näitä kysymyksiä mutta en tiiä tästä taudista yhtään mitään ja en voi lukea netistä mitään koska melkeen jokaisella kondyloma nettisivuilla on kuvia joita en pysty kattomaan...
 
sdfad
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Aivan. En tosiaan tiennyt onko kyselijä tosissaan. Täällä kun on niin paljon provoilijoita.. Mutta en ole kuullut kyllä ikinä kondylooman tarttuneen suutelemalla. (Työskentelen hoitajana naistentautien klinikalla)
Naistentautien klinikalle ei tarvita työskentelemään tuollaisella epäkypsällä asenteella varustettuja "hoitajia". Vaihda tyttö alaa.
 

Yhteistyössä