Hae Anna.fi-sivustolta

Kootut typerimmät kommentit tuttavilta

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Kesäheinä79, 13.03.2008.

1. Kesäheinä79 Vierailija

- lainaa meidän lapsia niin et halua sitten omia, ehhehe (juu en mä TEIDÄN lapsia halua, vaan oman!)
    - koeta rentoutua ja ajatella muuta
    - stressaaminen ei ainakaan auta
    - mut te ootte vielä nuoria (en ne miehen siittiöt odottamalla rupea uimaan...)
    - maailmassa on paljon köyhiä lapsia (varmasti, mutta haluaisin niin kovasti oman lapsen)
    - ootteko varmoja että haluatte ruveta siihen rumbaan? Se on kuulemma tosi rankkaa!

2. lakerol Vierailija

- vaihtakaa pienempään asuntoon/autoon, eiköhän silloin varmasti tule lapsi
    - vaihdetaanko munasarjoja?
    - pidä jalat aina ylhäällä rakastelun jälkeen, ehkä nouset nyt ylös liian aikaisin

3. - tulee jos on tullakseen (sehän lohduttaa)
    - kun lopetat stressaamisen, niin tärppää
    - tuttu pariskunta raskautu heti otettuaan ottolapsen
    - harrastat liikaa liikuntaa, keho ei kestä
    - olet niin katkera lapsettomuudesta, ettei keho raskaudu (miksei raskautunut ennen katkeraksi tuloa)
    - lihota itseäsi

4. Allee Vierailija

Kerroin asiasta mieheni siskolle ja hän ystävällisesti kertoi jo toistamiseen, kuinka helppoa heillä oli raskautuminen ollut, toisesta kerrasta siis ja seksiäkin oli ollut tasan kerran..

5. Minni_ Vierailija

- lainaa mun miestä, sillä on tuhtia tavaraa!
    - koeta ajatella muuta, vaikka mä tiedän (MISTÄ???) se on vaikeaa
    - Tunnen yhden pariskunnan joka yritti pitkään, ja kun ne lopetti yrittämisen niin ne raskautu (eli meidän kannattaa luovuttaa niin raskaudutaan????? miten sitä voi luopua haaveesta saada lapsi jos ei ole vielä tehnyt "kaikkea"???)
    - asioilla on tapana järjestyä (no se ei ole itsestäänselvyys että tää asia järjestyy jos mun miehen uimarit ei ui)

Ja sitten kaksi huvittavaa omalta äidiltäni:
    - Sä stressaat liikaa. Ota vaikka naukku ennen kun teette SITÄ
    - No älä syö niitä e-pillereitä jos sä haluat tulla raskaaksi

6. Minni_ Vierailija

Ja kaikkein hirveintä on varmaan raskaana oleva kaveri joka VALITTAA
    - kuinka housut ei mahdu kiinni jo raskauden alkuvaiheessa
    - kuinka on lihonu paljon enemmän kuin edellisessä raskaudessa
    - kuinka väsyttää/öklöttää
    - ihmettely mitenköhän sitä pärjää kahden lapsen kanssa rahallisesti kun on itse valinnut tehdä lapsensa kesken opiskelujen...

7. Minni_ Vierailija

Juu tiedän että oon katkera, eikä se oo mustakaan kivaa :( Tulee vaan niin paha mieli tollasista jutuista, vaikka pitäis vissiin asettua raskaana olevan kaverin tilanteeseen.

8. endotar-77 Vierailija

Tämä ei ole tapahtunut itselleni, vaan lapsettomalle ystävälleni:
    - täytyykö tulla näyttämään, miten niitä lapsia tehdään

Sitten itselle tapahtuneita:
    - olen jo ihmetellyt, kun olette niin pitkät siinä naapurissa asuneet eikä vielä ole lapsia
    - niin moni lapsi köyhässä maassa oikein odottaisi pääsyä teidän kotiinne
    - kannattaa vain olla ajattelematta asiaa ja antaa luonnon hoitaa tehtävänsä
    - oletko ihan varma, että haluat tulla raskaaksi, kun on niin huono olo (raskauspahoinvoinnista kärsivän ihmisen suusta)
    - lapsesta ei kannata tehdä itselleen pakkomiellettä

9. helposti raskautuja Vierailija

No, kysympä nyt tällaisena tyhmänä äitinä ja helposti raskaaksi tulleena, että mitä sitten haluaisitte kuulla? Jos ei kommentoi mitään, on tunne, ettei "sitä edes kiinnosta" jne. Minulta on kysytty, että miten pitkään lapsia yrititte. Kannattaako siis valehdella vai kertoa totuus (. raskaus, eka kierto, 2.raskaus, eka kierto, 3.raskaus, toka kierto ja 4.raskaus eka kierto, tosin näistä neljästä vain kaksi on tässä maailmassa)

Eli jatkakaa listaa niillä kommenteilla, jotka teitä on lohduttaneet. Itse olen sanonut vain, että toivon että onnistutte.

10. Minni_ Vierailija

Mun mielestä esim. se mitä itse olet sanonut, että toivot että tuttavanne onnistutte on hyvin sanottu. Ihan vain tukeminen ja kuunteleminen on hyvä. ;usta on kiva kun anoppi on sanonut että voin soittaa milloin vaan jos haluan jutella, mutta ei utele koko ajan että "mitäs uutta". Mutta kysyy vaan ihan yleisesti että miten voin, ja selitän sitten projektista jos haluan, mutta jos en jaksa niin ihan höpöttelen niitä näitä.
    Mutta hyviä kommentteja siis olisi:
    - toivon kauheesti että te onnistuisitte, olisitte sen ansainnu
    - soita vaan ihan milloin vaan jos haluat jutella
    - mitä kuuluu/miten menee (sen sijaan että miten vauvaprojekti edistyy)
    - pidän peukkuja pystyssä, että kaikki menee hyvin
    - sano vaan jos voin tehdä jotain
    jne...

11. Mahtavaa, että helposti raskautuvat tulevat tänne kertomaan helpoista raskautumisista. Just noita kommentteja en kaipaisi!!

12. pätemistäkö? Vierailija

Hieno homma, että toiset pätevät hedelmällisyydellään. Toivottavasti löytyy muitakin avuja, ettei hedelmällisyys jää ainoaksi tavaksi päteä..

13. sohvis Vierailija

voi että, osaa olla mieleltään sairas tuo äiti, joka tulee tänne lapsettomien palstalle kehumaan hedelmällisyydellään. Ehkä hänellä olikin tarkoitus pahoittaa muiden mieli.

Kommenteista; hyviä ovat; miten voit (mun eräs ystävä kysyy usein), ymmärrän, että raskasta on. Typeriä kommentteja ovat edellisten lisäksi; hehkutus, kuinka sille ja sillekin syntyy kohta lapsi ja kuinka monet ristiäiset onkaan tänä vuonna (tullut henkilöltä, joka tietää lapsettomuustaustan).

14. helposti raskautuja Vierailija

anteeksi. Vilpitön oli tarkoitukseni ja miksi kerroin "helpoista raskautumisistani" johtuu siitä, että esitin kysymyksen tähän liittyen. Eli kannattaako valehdella, että meilläkin meni aikaa raskautumiseen joka kerta n. vuosi..(??) Kun en tiedä. Sohvikselle kommentiksi, että tuo "ymmärrän, että raskasta on" kommentti ei ole toiminut tämän henkilön kohdalla ("miten sinä voit ymmärtää, kun et koe tätä itse")

15. Sanoisin Vierailija

Sinulle helposti raskautuja, ei kannata tietenkään valehdella, mutta ei tuoda myöskään esiin sitä, kuinka helposti olet raskautunut. Onko se vaikeaa ihan vaan kuunnella, eikä kertoa omakohtaisia kommentteja? Ei sinullekaan ketään varmaan tullut raskausaikana kertomaan kohtukuolemista, keskenmenoista yms.

16. Osa-aikaduunari Vierailija

Tuttavapariskuntani on yrittänyt saada lasta jo muutaman vuoden ajan, mutta ainakaan vielä ei ole tärpännyt. Tavatessani heidät kysyn ihan normaalit kuulumiset, enkä sen kummemmin ota lapsettomuusasiaa esiin, elleivät he itse ala puhua aiheesta. Biologinen lapsettomuus on tälle pariskunnalle (varsinkin naiselle) erittäin kipeä paikka, joten yritän aina olla mahdollisimman hienovarainen tästä puhuttaessa. Yleensä lähinnä vain kuuntelen ja kommentoin pariskunnan omia juttuja, toisinaan saatan kysyä joistakin tutkimuksista jne.

Minulla ja miehelläni ei ole lapsia, emmekä ainakaan näillä näkymin harkitse perheenlisäystä. Ehkä tästä syystä olemme jollain tavalla "helppoa" seuraa lapsettomuudesta kärsivälle parille. Muutaman raskaana olevan tai juuri lapsen saaneen tuttavanaisen kanssa on tullut sellainen fiilis, että minua pidetään jotenkin ulkopuolisena tai mistään mitään tietämättömänä. Kun esimerkiksi pyydän vauvaa syliin, saattaa äiti tokaista että "uskallatko sä ottaa sen..?". Kuitenkin tämän lapsettoman parin kohdalla on aina tuntunut, että juttuseuraa arvostetaan, vaikka eihän meillä hedelmättömyydestäkään ole henkilökohtaista kokemusta tai ainakaan emme vielä tiedä sitä.

17. herkkähipiä Vierailija

Ollaankohan täällä _pikkasen_ turhan herkkähipiäisiä?

18. sohvis Vierailija

Ehkä sitten ollaan, mutta mielestäni tämä on väärä palsta tulla kehumaan hedelmällisyydellään. Mutta meitä on moneen lähtöön. Eihän tietty kukaan sellainen voi täysin ymmärtää lapsettomuuden raskasta taivalta, ellei ole omaa kokemusta, mutta se, että kuuntelee on tärkeintä eikä kehuskele omilla kokemuksillaan.

19. Liinaliisa Vierailija

Tämä on kyllä aika ikävä palsta... Kun olisikin vain vertaistukipalsta, mutta kun aina täällä näyttää olevan ihmisiä, jotka käyvät kurkkimassa miltä lapsettoman elämä näyttää ja tuntuu ja haluavat sitten vielä kommentoida jotain, joka loukkaa vain loukattua.

Sinä "helposti raskautuja" ymmärrän kyllä, ettet tarkoita pahaa. Mutta me täällä olemme ihan samassa tilanteessa kuin ystäväsi (tai siis näin ymmärsin, että joku tuttavasi on tässä tilanteessa), eli mekään emme kestä noita kommentteja. Kysymyksesi on vallan asiallinen, mutta sen sävy on kammottava. Olisit voinut vain meiltäkin kysyä, että mitä sopii sanoa, miten voit tukea? EI olisi tarvinnut sanoa, että minäpäs raskauduin helposti jne.

Mutta sitten vastaukseen: Ei meille tarvitse keksiä ratkaisuja (tee näin, tee noin...), ei tarvitse sanoa ymmärtävänsä (koska ei todellakaan voi ymmärtää, ellei ole tätä kokenut). Voi tosiaan vain kuunnella ja vaikkapa sanoa, että toivon niin teille onnistumista. Ei tarvitse sanoa mitään ihmeellistä.

20. air mail Vierailija

Edellisen vastaajan kanssa samaa mieltä. Silloin kun ei tiedä mitä sanoa, pitää ymmärtää olla hiljaa.

21. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    minua ei kylla tuo helposti raskautuvan kommentti vaivannut vaikka takana vuosia lapsettomuutta. Ei minusta se viesti ollut ilkea taikka kerskaileva. mutta ehka olen jo oman lapsettomuuteni hyvaksynyt enka enaa ole katkeruuden valtaama. (jota olin hyvin pitkaan)

mutta siis, itse kysymykseen...ma en ole tormannyt tosi typeriin kysymyksiin. Ehka typerin oli viimeviikolla kun miehen veli sanoi, etta kylla teidan pitas niita lapsia jo hankkia. sanoin ettei me saada niita. Siihen se sanoi, etta onko teilla joku ongelma vai? Haloo?!?!? ei kun haikara ei tieda osotetta tanne...

Mulla on paljon ystavia jotka lahestyvat minua erinomaisesti. Mun laheisin ystava on kahden lapsen aiti. Se soittelee minulle ja kyselee kuulumisia. Kysyy vointia hoitojen aikana ja patistaa urheilemaan tai harrastamaan sen kanssa kun aani on maassa. han kysyy suoraan ja jattaa minulle paatantavallan haluanko vastata. Saatan sanoa etten nyt jaksa puhua, jutellaan tasta joskus muullon. tai jos haluan puhua, niin han vain kuuntelee ja tsemppaa jaksamaan. En tieda kauanko hanella meni aikaa raskautumiseen, ei han sita koskaan tuo julki. ollaan toisillemme rehellisia ja avoimia. Olen sanonut, etta olen kiitollinen vain lasnaolosta. Se etta on kiinnostunut miten voin ja miten jaksan. sain postikortin hanelta piristamaan paivaani. Valittelin huonoa oloa hormooneista johtuen, ja totesin, etta tekee kamalasti jaateloa vain mieli. viikko siita sain jaatelokortin, jossa oli varmaan 20 erilaista jaatelon kuvaa ja hanen 4-vuotiaan tyttarensa piirtamia kuvia. Minusta se tuntui ihanalta ja kasittamattoman huomaavaiselta. Tassa taytyy sanoa, ettei kaikille voi laittaa lapsen piirtamia juttuja. Se vois olla liikaa. Mutta minua se ei haitannut. tuli vain tunne, etta han on taysilla mukana elamassani ja tukee minua elamani mutkissa. Aivan kuin mina teen hanelle. Meidan ihmissuhde on 99% muuta kuin lapsettomuutta.

Han on ystava jonka kanssa jaetaan elaman ilot ja surut. Mutta on ihanaa, etta on ystava joka jaksaa kuunnella mun hormoonihoyryisia juttuja naisen elamasta. on hienoa, etta voi jutella niista asioista joita miehet ei valttamatta ymmarra. Ei miehet tajua mita paassa liikkuu kun hormoonit jyllaa.

Lisaks mun ystava on tosi huomaavainen. Se esim soitti minulle etukateen, kun olin menossa eraaseen tilaisuuteen jossa yhteinen tuttavammekin oli. han tiesi taman tuttavamme tulevan sinne myos joten paivaa ennen han halusi kertoa minulle, etta tama ihminen on raskaana ja sen maha nakyy jo. minusta oli upeaa, etta sain sen kasitella yksin ja olin tilanteeseen varautunut. jos olisin vain tormannyt siihen mahaan, niin olis varmaan mennyt koko tilaisuus pilalle. nyt sain paivan etumatkaa kasitella asiaa ja pystyin onnittelemaan tuttavaamme raskaudesta paremmin. todella huomaavaista josta olin hyvin kiitollinen hanelle.

Ehka mun pointti tassa on: Ole luonteva ja rehellinen. Jos et tieda mita sanoa, sano, etta olet pahoillasi etka tieda mita tahan sanoa. toivo jaksamista hoitojen kanssa ja ilmaise halusi olla tukena jos tarvis on. Jos olet laheinen ystava, ojenna kasi, siina kaikki. Ei naihin voi sanoa mitaan 'oikeaa'. Tarkeinta siis vain olla lasna. jos kyse on hyvaapaivaa-tutusta, pahoittelu on aina paikallaan. Ja siihen peraan toivotukset paremmasta huomiseta.

22. Iirisrukka Vierailija

Mulle on kans sanottu, että liikaa stressiä (ei kai kukaan voi olla stressissä viittä vuotta?) , jopa lapsettomuuslääkäri sanoi, että stressihormoni voi olla koholla, siinä oli mennä hermot! Lisäksi se unohtamis-juttu on tuttu, eli "yhdet tutut yritti vuosia ja sitten päättivät etteivät yritä niin heti tuli raskaaksi". Sitten mua ärsyttää, kun pienten lasten vanhemmat valittaa kuinka raskasta on (ja onhan se varmasti ihan oikeasti) ja erityisen monesti mulle on hoettu, että kaksosia ei toivois kenellekään, yhdessäkin on tarpeeksi (tämä siis yhden lapsen vanhemmilta). No onhan yhdessäkin tarpeeksi, mutta minä ottaisin kaksosetkin oikein mielellään. Pienten lasten vanhemmat osaa olla joskus tosi raivostuttavia, kun alkavat oikein mässäilemään porukassa yövalvomisilla ja kaikella mahdollisella marttyyrityyliin. No, eivät toisaalta ole tienneet mun lapsettomuusongelmista. Vaikka enpä tiedä olisko se muuttanut äänensävyä =)

23. sohvis Vierailija

Oli pakko tulla vielä kommentoimaan habitatin kirjoitusta, kirjoitit hienosti ja ja olet tosi onnekas, että sinulla on tuollainen ystävä. Ja hienoa, että olet sinut lapsettomuuden kanssa, itse en ole siihen vielä päässyt. Joudun oikein ravistelemaan itseäni, että pääsisin katkeruuden tunteista pois ja välttelen myös raskaana olevia kavereitani. Tiedän, että ei kovin fiksua, mutta pakko säästää omia tunteitaan.

24. Valitettavasti... Vierailija

Mua ärsyttää taas toi, että niin moni ei kestä tuota jo kliseistä lausahdusta, että "Stressittömänä voisi onnistua, kun tuttavillekin kävi niin". Sanoja ajattelee vain parasta ja toivoo luovansa edes hitusen toivoa, epätoivoiselta tuntuvaan tilanteeseen. Pahaahan hän ei tietenkään tuolla tarkoita. Itse vain vastaan tuohon, että "niin joo, niinhän se on, mutta kun tälle stressille ei vain oikein voi mitään, eikä muustakaan ole takeita". Siihen se sitten jää. Itse en ainakaan ole ottanut tuota kommenttia vihamielisesti vastaan. Te, jotka sen tuolla lailla otatte, niin itseänne asia jää enemmän kaivelemaan... :-/

25. Vangis Vierailija

Mua kanssa ärsytää tuo että jauhetaan aina "stressaa vähemmän niin kyllä se tärppää"- Hohhoijakkaa.. ihmisillä ei ole mitää käsitystä perusbiologiasta.

Stressi estää raskautumista siten että korkea stressihormoni voi estää ovulaation. Mulla taas ovulaatio tapahtuu todistetusti (ultra + labrat ennen ja jälkeen) joka kuukausi. Eli jos stressaankin (mitä en itse kyllä huomaa) niin ei sillä ainakaan ole ollut vaikutusta hedelmällisyyteeni. Juurikin sen vuoksi suoraan sanoen v****aa nuo stressinjauhat.

Sitten komppailen vielä lisäksi sitä kirjoittajaa joka toi esille nuo ihmetarinoiden kertomiset ja yrittämisen lakkaamisen. Aina löytyy joku tutun tutun tuttu joka on tullut raskaaksi heti kun ovat lakanneet yrittämästä tai kun ovat adoptoineet, tai kuuden vuoden yrityksen jälkeen sitten yhtäkkiä blaablaablaaa....ja yöks..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri