Hae Anna.fi-sivustolta

Kootut typerimmät kommentit tuttavilta

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Kesäheinä79, 13.03.2008.

1. Kiitos vaan Vierailija

No se tuntuu olevan aivan sama mitä sanoo, niin loukkaa. Jos hyvän hyvyyttään sanoo "Kyllä uskon että te vielä onnistutte" täysin vilpittömästi, niin johan täällä ollaan itsesäälissä kierimässä "Huoh mikä idiootti kun KEHTAA tuollaista sanoa! Mistäs hän sen voi tietää blafblafbbfsdjjjj"

Kyllä minua todellakin loukkaa se, että KAIKKI kommentit ovat niitä typerimpiä, sillä ei ole mitään väliä mitä sanoja sillä OIKEASTI tarkoittaa.

Eli ts. älä sano mitään lapsettomalle, loukkaat häntä joka tapauksessa.

2. what's with the...? Vierailija

Hei mitäs ihmettä tulet tänne meuhkaamaan?
    Mikä oikein on pointtisi???
    Mieti nyt vähän mistä oikein vaahtoat. Onks sulla jotenkin liikaa aikaa tai jotain? Menepäs nyt hoitmaan niitä lapsiasi.

3. Just just Vierailija

Luepas edelliseltä sivulta taustaa. Löytänet sen pointinkin sieltä.

4. vieras vieras Vierailija

No olin täällä lukemassa, miten voisin tukea lapsettomuudesta kärsivää ystävääni. EN MITENKÄÄN nähtävästi. Ihan kaikki kommentit ovat niitä typerimpiä o_O

Voi Pyhä Lapsettomuus sentään mitä porukkaa...

5. vieras vieras Vierailija

Niin ja tosiaan edellisellä sivulla oli se pointti

6. Ei ne.. Vierailija

kommentit ole välttämättä tyhmiä jos ihminen on jollain tapaa hyväksynyt asian. Mutta jos hoidot ovat käynnissä, pettymyksiä takana niin tilanne on vain yksinkertaisesti raastava. Silloin ne "kyllä se vielä onnistuu" jutut tuntuvat tyhmiltä. Itse uskoisin, että parasta on olla läsnä, jättää kaikki fraasit sanomatta, kuunnella ja antaa toisen puhua. Koko asiaa ei kannata sivuttaa, mutta ei sen parissa kannata ihan hulluna vatvoakaan.
    Itse olen lapseton, yritystä oli takana vuosia kunnes siitä luovuttiin. Ehkä asia ei ollut koskaan minulle niin tärkeä ja kipeä koska en ole kokenut moista tuskaa kuin moni täällä kirjoittanut.

7. neuvojaavuksi Vierailija

Jos haluat auttaa lapsetonta ystävää niin mullapa on neuvoja:
    LOHDUTA = olemalla läsnä ja kuuntelemalla.

Ei tarvii koittaa tuputtaa niitä omia neuvoja ja "lohdutuksia". Voi olla läsnä ja kuunnella kun toinen haluaa puhua. Osoita kiinnostusta ja myötäelä. Ei tarvi olla äänessä ja lohdutella erityisesti ... olennaisinta on olla läsnä ja KUUNNELLA!!

8. sivusta Vierailija

Serkkuni käy miehensä kanssa hoidoissa nyt "toista kierrosta"
    Tuli lukemaan tätä ketjua kun minusta aihe on niin vaikea... en oikein osaa sanoa hänelle mitään muuta kun niitä "toivon ihan tosissaan että hoidot tuottaa tulosta" (Ihan oikeasti toivon!)

ilmeisesti olen ns oikeilla jäljillä, sillä kun tavataan niin en koskaan alota keskustelua heidän hoidoistaan jaa yritän puhella niitä näitä, annan serkun tehdä aloitteen JOS hän haluaa siitä asiasta puhua.

Meillä on 3 lasta ja tämän nuorimmaisen syntymän jälkeen ollaan oltu eniten tekemisissä, välillä musta on tuntunu jotenki niin pahalta heidän puolestaan... tunnelma on ollu mun mielestä kiusallinen ja jotenkin jännitin ja varoin mitä puhun hänelle. En tiedä onko serkkuni huomannut sen (luultavasti) ei kuitenkaan ole sanonut mitään.

Mutta aiheeseen: ihmiset on ihan k***päitä Just näitä "emmä millään pahalla tarkottanu" On se empatia niin vaikee asia toisille. Ei osata yhtään aatella miltä toisesta tuntuu.Ja varsinkin naiset! ihan hävettää teidän joidenkin kommentoijien puolesta!

9. xoxoxo Vierailija

Yllättyisitte jos tietäisitte, miten paljon raskaana olevat saavat kuulla kehityshäiriöistä, keskenmenoista, kohtukuolemista vielä ihan viimeisillä raskausviikoilla, synnytyksessä kuolemista jne.

10. purpleturtle Vierailija

Pahinta on tilannetajun täydellinen puute. Olemme halunneet lasta monta vuotta, tällä hetkellä adoptiojonossa, odottamista monta vuotta takana ja monta edessä eikä tietoa että tuleeko lapsi edes koskaan ja kaveri tietää sen. Osasin odottaa, että kaveri tulee pian raskaaks koska oli juuri häät ja hän halusi "lapset oikeassa järjestyksessä", mutta tila jolla hän raskauden ilmoitti oli koominen: ryhmämeilissä facebookissa: "Laskettu aika on huhtikuussa, en mitenkään jaksais odottaa. Mutta sitähän kai raskaus on, ODOTTAMISTA". Yritystä kaverilla oli hyvä just edes 2 kuukautta.

Kertois noi kommentit että "ei mitenkään jaksais odottaa sitä että se baby pullahtaa ulos" muille raskaana oleville kavereille eikä niille jotka kärsii lapsettomuudesta jotka odottaa satavuotta enemmän, tuleeko sitten ollenkaan. Mukavampaa tollaset tiedot saada henkilökohtaisesti ja vaikka kysyis samalla että mitä sulle kuuluu. Ymmärrän että raskaus on iso asia ja se halutaan kertoa, mutta tilannetajua kiitos!

11. Katkeroitunut juu Vierailija

Ajattelen muutamista naisista juuri tällä tavalla! Anteeksi vaan, mutta kun nainen ei ole kouluttanut itseään lainkaan, tai käyny just jonku ammattikoulun muttei ole tehnyt töitä valmistumisen jälkeen kuin muutaman kuukauden ja sit hommaa lapsia niinku liukuhihnalta? Elämä on vissiin vähän tyhjää ja kun ei ole muuta, millä päteä, niin tehdään niitä lapsia nyt sit, että lapsettomilla, joilla menee taloudellisesti ja muuten paremmin, niin niillä sit vituttaa..

Vaikea pukea sanoiksi näitä tunteita, mut tuntuu vaan et "köyhät" ja huonosti koulutetut ilkkuu meille korkeammin koulutetuille, kun ei tule lapsia ja heille tulee vaan sormia napsauttamalla. Ja sit ollaan jossain sossun luukulla...

12. repikää siitä Vierailija

No mä olen sekä siellä sossun luukulla käyvä köyhä että kipee endon mahouttama.. erokin tuli kun ukko kai kyllästy odottaan jotain mikä menee liian vaikeeks eikä tuu ehkä koskaan.

13. Minni_ Vierailija

Hmmm... itse olen sitä mieltä että lapsettomuus voi olla/on tosi kova paikka, oli sitten mikä koulutus tai tausta tahansa. Itse olen maisteri, laaja ystäväpiiri, onnellinen avioliitto ja ihan mukava ja koulutusta vastaava työpaikka, eli periaatteessa on elämässä "tarpeeks sisältöä", mutta silti tämä lapsettomuus on niin hemmetin kipeä asia. Periaatteessa joku ulkopuolinen voisi luulla että ihan turhasta valitan kun mulla on "kaikki hyvin", mutta tosi rankkaa tää on....

Eli mun mielestä tää sosiaalinen tausta/lapsettomuus-keskustelu ei ole mitenkään relevantti. Yhtä lailla ja yhtä suuresti lapsettomuudesta kärsii sossun luukulla kävijä kuin toimitusjohtajakin. Samassa (paskassa) veneessä ollaan!

14. M29 Vierailija

Neljää kymmentä lähestyvän 2 lapsen isän (humalassa) kommentointia... "Hei hankkikaahan ne lapset ny jo äkkiä huomaatte et ootte liian vanhoja. Hei, onko se ny niin että nykynuoriso ei vaan osaa, sinne pitää mennä perille asti - huulilla taidatte vaan roikkua - vähän yritystä siihen hommaan!" 1. Ajatus: Lyön. 2. Lauon vähän tämän hetkistä tilannettamme päin näköä. 3. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Laskin mielessäni sataan ja valitsin kolmosen.

15. hihhiiii Vierailija

Minua alkoi naurattaa. Hauskasti sanottu. Toivottavasti karrikoit ja jos et, niin kyllä niitä ukkoja kuitenkin tulee ja sossussakin voidaan käydä vain väliaikaisesti... voimia ja huumorintajua!

16. raivostunut Vierailija

En ole kyllä päivääkään kuvitellut, että joku voisi olla näin tyhmä!!! Näköjään voi. Ei se muiden raskaus ja lasten saaminen ole sinulle mitään henkilökohtaista vittuilua.
    Anteeksi nyt mutta jos olet oikeasti noin tyhmä niin älä tule ikinä raskaaksi, ettei se tyhmyys vain periydy!
    Itse en ole korkeasti koulutettu ja silti olen päässyt hyviin hommiin ja kertaakaan ei ole tarvinnut köyhäillä rahan kanssa, eikä edes haistaa sossunluukulle päin, tai en tiedä, kun en tiedä missä se sijaitsee.
    Aikapaljon tiedän ihmisiä, jotka ovat "korkeasti koulutettuja" ja uskovat vapaaseen kasvatukseen ja pilaavat lapsensa. Sitä on todella paha katsoa.

Ei niitä lapsia ikinä ole koulutuksen perusteella saatu!

17. Alussa näitä typeriä kommentteja siteerattiin muilta, mutta kyllä näköjään kirjottajien omasta suusta tulee pahimmat.

18. Ihan jokainen Vierailija

voisi vähän ajatella ennen kuin sanoo yhtään mitään.Niin usein ollaan suuna päänä laukomassa ajattelematta ihmistä tai tilannetta ollenkaan.
    Minä olen sanonut kerran tilanteessa ystävälleni ettei mulla ole sanoja joilla lohduttaa mutta olen tukena ja korvana.En loukannut vaan autoin häntä.Halasimme ja kuuntelin mitä hänellä oli sydämellään.

19. mom45 Vierailija

Aloitimme lapsettomuushoidot kun olin täyttänyt 38v, neljän vuoden yrityksen jälkeen. Diagnoosi: selittämätön lapsettomuus. Inseminaatio - IVF -ICSI, 5 vuotta. 3 keskenmenoa, 1 kohdun ulkopuolinen raskaus- kesken rv 10.
    Lopetimme hoidot, saimme adoption kautta lapsen, ihanaa. Kerroin hoidoistani lähipiirille.
    Törkeimpiä kommentteja, joita kuulin:
    - ai, olette IVF-hoidoissa. Ei ne kuitenkaan onnistu.
    - on noloa, kun kerrot "alapään" asioistasi.
    - olisit tyytyväinen jo siihen, mitä sulla jo on
    -maailma on jo täynnä lapsia
    - ei ole hyvä yrittää väkisin
    Kaikki kommentit lähisukulaisilta. Onneksi oli pari ystävää, jotka kannustivat tin loppuun, ovat lapsemme kummeja nykyisin.

20. Kiiruska* Vierailija

Minäkin olen jo liian iäkäs synnyttämään, ja olen kuitenkin yhden lapsen äiti, mutta kaikesta hulimatta halusin toista lasta ja nykyinen mieheni on lapseton, joten siinä taustoja sille tielle, jonka kävimme... meillä on takana 3 ivf-hoitoyritystä, mistä ei tullut tuloksia, mutta kyllähän noita samankaltaisia kommentteja sateli, kuin edelliselle kirjoittajalle (minäkin kerroin hoidoista aikalailla valituille henkilöille), ja vastaan tuli mm. onhan sinulla jo lapsi, miksi väkisin, jos teille ei ole tarkoitettu lasta, minä en ainakaan moista rumbaa viitsisi käydä läpi, parempi vaan ettei onnistu kun olette jo niin iäkkäitä (40 korvilla), että jos vaikka lapsi olisi sairas syntyessään, et sinä sitä jaksaisi... jne listaaa voisi jatkaa vielä pitkään, että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, ei ihmiset ymmärrä näitä hoito-asioita.
    Pian tulee taas joulu, ja me taas sytytämme kynttilän sille kivelle, mikä on omistettu syntymättömille pienokaisille, ja tätäkään moni ei jaksa käsittää...
    Hyvää joulua kaikille, kaikesta koetusta huolimatta, ja mielen rauhaa !

21. zeizei... Vierailija

Todella kaunista... tai siis sillain, että teette noin vaikka varmasti haluaisitte, että ei tarvitse kynttilää sytyttää... tiedätkö mitä tarkoitan?

Olkoon se teidän oma juttu, ei sitä tarvitse muiden ymmärtääkkään.

22. Kiiruska* Vierailija

Kiitos zeizei, ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, sinne laitoimme enkelinkuvalla varustetun kauniin hautakynttilän kynttilän palamaan tutulle kivelle, tuolla meidän hautuumaalla on muualle haudattujen muistokiven vierellä sellainen pinempi kivi, jossa on omistuslaatta "pienokaiselle jota emme saaneet", vieläkin itken kun asiaa mietin, mutta oikeesti olen jo sinut asian kanssa, ja elämämme on ihan hyvää näinkin. Elämä jatkuu...

23. Polgara78 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ystävät ovat olleet aivan ihania ja perhekin suurimmaksi osaksi. Anoppini on aivan ihana, mutta tämän raskaaaksiyrittämisen myötä on häneltä tullut aika ajattelemattomia läppiä. Kuten "ettekö te sitten voisi siirtää yrittämistä myöhemmäksi?" HALOO! Mä en tästä enää nuorene eikä siirto ainakaan paranna mahdollisuuksia. Toinen tapaus kävi, kun olimme kylässä anopilla. Hänellä ollut huimausta yms. oireita. Koetin varovaisesti sanoa, että oisko hormooneista johtuvia, et jos vaihdevuodet tulis ( hällä alkaa olla ikää jo sen verran, et enemmän kuin mahdollista; yli 50 ). Totes, et vois luulla olevansa raskaana, jos ei tietäis et se ei oo mahdollista...Loukkaannuin mielessäni jo tuosta, mutta lopullisesti pahoitin mieleni, kun tämä jatkoi asiaa koko vierailun ajan ja kertoi kuinka mieheni sisko oli sanonut, et olis se kiva saada pikkusisko tai veli, et ei ois enää kuopus. Leiju siinä mun eessä näitä sen raskausjuttui kuin helppoo se oli; siemenet sisää ja 9kk päästä ponnistus. Oli ihan s**tanan mukavaa kuunnella tota. Luulis, et aikuinen ihminen ei ois noin törkeä/ ajattelematon, ko tietää kuinka paljon me omaa nyyttiä toivotaan ja kuinka kauan siihen on mennyt aikaa... Tuli sellainen olo, et se ei ees halu vielä mummoksi, vaan kuvitella olevansa 25v, jolla uus mies ja elämä edessä. Onneksi oma äitini on ollut hyvin tukena, vaikka aina hänen kanssaan ei olla oltu läheisiä.

24. Ohdis Vierailija

Perheessämme on jo lapsia mutta ei vieläkään biologisesti yhteistä, pari varhaista keskenmenoa on tulos tähän saakka...tätä on monen vaikea käsittää ja kun kerron hoidoistamme, monesti vedotaan siihen että meillä on jo lapsia. Se ei kuitenkaan muuta sitä surua mitä tämä tilanne meillä aiheuttaa..

Se että perheessämme on jo lapsia, aiheuttaa mulle myös itsetunto-ongelmaa siinä määrin että tämä on ensimmäinen kerta kun "uskallan" kirjoittaa lapsettomuuspuolelle vaikka taustalla olen ollut jo jonkun aikaa.

Pahimmat kommentit on olleet
    -Eiks noi lapset jo riitä teille?
    -Eikö se (keskenmeno) varmaan ollut jo ennakoitavissa noissa hoidoissa?
    -Te ootte näköjään päättäneet vääntää sen lapsen vaikka väkisin.
    -Lapsettomuushoidot on luonnottomia.

Ikävimmän kommentin sain ystävältä, joka on myös lapsettomuushoidoissa ja jota pidän parhaimpana, luotettavimpana ystävänä..hänen mielestään keskenmenoa ei kannata surra ja että lasta ei ollut meille tarkoitettu.

Toinen ystävä on ottanut kilpailuasenteen, ehtiikö tulla raskaaksi ennen minua. Kirjaimellisesti "paljonko lyödään vetoa että mulla on ennen kesää vauva mahassa".

Tällaista täällä....kevään jatkoa koko porukalle!

25. Mun täytyy todeta, että mulla on kai normaalia ihanampia ystäviä!!! Toki kaikenlaista kommenttia aikanaan tuli ja niitä sitten itkettiin salaa miehelle. Mutta sen jälkeen kun kerroin heti ensimmäisen kommentin jälkeen lapsettomuudestamme ja silloin jo suunnitteilla olevista hoidoista, niin kaikki ystävät, työkaverit ja tutut on olleet tosi ihania ja yhdessä olemme jännittäneet tuloksia. ICSI-hoidoista saatiin vihdoin + ja sen kerroin jo testipäivänä työkavereille ja pomolle. Jännitimme kaikki yhdessä jatkoa... Mulla siis on auttanut suuresti se, kun olen ollut heti "suurisuinen" ja kertonut missä mennään. Voin kyllä sanoa, että monella on jäänyt suu ammolleen, kun on kertonut kaikenlaista heti siihen haikaran tulo ym.-kyselyyn....

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri