Hae Anna.fi-sivustolta

Kootut typerimmät kommentit tuttavilta

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Kesäheinä79, 13.03.2008.

1. vieras Vierailija

Minun ystävät ovat kaikonneet aina useiksi kuukausiksi pitämättä yhteyttä, jos olen kertonut huolistani heille.

Voi sitä perheellinenkin ihminen ymmärtää, miltä lapsettomuus tuntuu, se vaatii katsos empatiakykyä (kykyä eläytyä toisen ihmisen tilanteeseen ja tunteisiin).

2. juanjesus Vierailija

No siinäpä kypsän vanhemman kommentti.

3. Viime kesänä paljon kuultua (eri ihmisiltä):
    Kannattaa tehdä lapset sillon kun on vielä nuori, voi olla että sitten jos odottelee pitkään, niitä ei sitten tulekaan..! (TIE-DÄN!!!!)
    Toinen versio: Voi olla että sitten kun odottelee aikaa, kun kaikki olis valmista (tarkoittaen: työ, asunto ym.) sitä lasta ei sitten tulekaan! (joo, tiedän...)

Ihan hyvää tarkoittavia "neuvojahan" nää on (tai sitten oman valintansa perusteluja, jos lapsi kesken opiskeluja ym.), mutta voi kun näiden sanojat tietäisi miten sydäntä on raastanut joka kerta kuulla tämä. En syytä näiden neuvojen antajia, eivät he voi tietää.. Sille ei vaan voi mitään, se sattuu. Vähän vanhoja neuvoja meille, OLISI kannattanut aloittaa se lapsenteko sillon joskus, koska nyt on se tilanne, että olemme hyvät olosuhteet saaneet luotua, sitä lasta ei vaan tule. Sen takia se tuntuu veitsen kääntämiseltä haavassa. Ja näille neuvoille tietenkin vastaan hymyillen, joo-o, näin on. Mutta koitan vaihtaa puheenaihetta ja jos en onnistu, keksin jonkun syyn että voin poistua tilanteesta. Muuten se varmaan näkyisikin naamasta..

Toinen juttu on se, että kerrotaan (raskaana oleva kaveri) viidettä kertaa, miten heti ekasta kerrasta tärppäsi. Aina tavatessa se muistetaan kertoa. Niin joo ja kaverille joskus tullut mainittua, että itse en ole helposti raskautuvaa sorttia.. Joten ilkeä vai tahattoman tahditon kaveri..?

4. Rinsu Vierailija

Voi että mua sitten sieppaa noi kaiken maailman utelijat ja neuvonantajat! Mitä se oikeesti ees kellekkään kuuluu, koska niitä lapsia "tehdään" JOS "tehdään"!!??
    Pahin mitä mulle on sanottu, on se et mun raskaana oleva "ystävä" sano, et mä tiän miltä susta tuntuu..Ei oo kyllä törkeydellä rajaa. Itse hän on myös tätä helposti raskautuvaa sorttia.
    Et vois kyllä immeiset hiukan ajatella mitä suustaan ulos päästää.

5. vierailija Vierailija

Joo siksi se justiinsa ärsyttää kun sukulaiset olettaa että hääyöstä yhdeksän kuukautta alkaa raskaus. Mutta lapsettomuus on yleistä, minunkin tuntemiani lapsettomia 2 pariskuntaa ja sitten on lukuisia yksin eläjiä, joilla ei ole sopivaa miestä löytynyt ja/tai jokin vaikeus ollut perhettä lisätä. Ja suurin osa pariskunnista päätyy eroon juuri lapsettomuuden takia, koska kansansuussa kulkee uskomus, että jos ei tule lasta niin sitten ei sovita yhteen. Entäs kun parisuhteessa kaksi osapuolta, toisella syy voi olla selittämätön ja toisella taas löytynyt selitys. Silloinhan on molemmilla sama ongelma ja silloin pitäisi siis sopia sitten yhteen, vai?

Tämä on muuten hyvä ketju tämä typerimmät kommentit tuttavilta, tämä on sitä oikeata vertaistukea.

6. vierrassh Vierailija

Ei sitä voi olla koskaan kypsä vanhemmuuteen, luultavasti sitä aina on huono vanhempi kuitenki, kun lapsi tulee murrosikään ja haistattaa paskat. Mutta on se silti iso asia minulle ainakin, että lapsella on meidän molempien geenit. Minä haluan lapseni olevan valkoinen enkä mikään "väripaletti". Huom. se oli kaunis ilmaus, vertasin lasta taideteokseen.

7. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No ei minusta kaikilla pidä olla mikään itsestäänselvä oikeus vanhemmuuteen. Jotkut ihmiset eivät vaan lainkaan sovellu vanhemmiksi ja jopa tuhoavat lastensa elämän. Ei ihmisille ole määritelty mitään subjektiivista oikeutta vanhemmuuteen. Ainoastaan lapsilla pitäisi olla aina ja joka tapauksessa oikeus välittäviin vanhempiin!

8. Näinpä näin Vierailija

No TÄSSÄ olen kyllä Beten kanssa samaa mieltä. Joskus todella ihmettelee, millaiset ihmiset päätyy tekemään lapsia...huh. Kun eivät todellakaan tunnu välittävän omista lapsistaan.

9. Bambinoo Vierailija

Odotan toista lastamme. Kummatkin lapset tehty lapsettomuushoidoilla ja kauan on kestänyt. Ikäeroa lapsille tulee yli 4 vuotta. Missään vaiheessa emme ole miehen vanhemmille kertoneet lapsettomuudesta, mutta jouduimme pakosta kertomaan kohdunulkoisesta raskaudestani näiden kahden lapsen välissä. Emme siinäkään yhteydessä kertoneet, että toista yritetään tai että tulemme jatkossakin yrittämään. Nyt kun mies oli sitten kertonut, että meille on toinen tulossa niin anoppi seuraavaksi tavatessamme huokasi, että "vihdoin teitäkin lykästi". Miehen mielestä se oli ihan ystävällinen ja empaattinen kommentti, mutta minusta loukkaava. Ensinnäkään anoppi ei tiedä meidän lapsentekohistoriastamme mitään ja toisekseen kommentti oli minusta alentava. Että vihdoin tekin saatte jotain aikaan. Koin sen ikävä muistutuksena menneestä ja henkilökohtaisuuksiin menevänä piikkinä. Voisi pitää mölyt mahassaan. Tuli oikeasti tosi paha mieli, miksei voinut vaan onnitella??

Mitä mieltä olette, loukkaannuinko turhasta vai onko mieheni vain sokea äitinsä kommenteille? Meillä on tosin sekin, että tämä lapsettomuus on ollut minulle paljon kovempi paikka ja olen tietenkin joutunut käymään kaikki hormonihoido, tutkimukset, kohdunulkoiset ym kun miehen rooli on lähinnä ollut sperman purkittaminen silloin tällöin. Emme ole puhuneet tästä lapsettomuudesta juuri kenellekään, tai no, minä olen puhunut muutamalle hyvälle ystävälle, mutta mies ei kenellekään. Eli siksikin anopin kommentti oli minusta johtopäätösten vetäminen asiasta josta hän ei tiedä mitään. Itse hän on tehtaillut viisi lasta reilun vuoden välein aikoinaan.

10. Tekstistäsi huokuu että olet joutunut käymään vaikeita aikoja ja syviä tunteita läpi kohdatessasi lapsettomuutta. Onneksi olkoon tästä toisesta raskaudesta, olet todellakin sen ansainnut! Kuitenkin kuulostaa siltä että kannat vielä lapsettomuuden raskasta painolastia mukanasi, joka osaltaan värittää tulkintaasi ympäröivästä maailmasta ja toisten ihmisten kommenteista.

Uskon että anoppisi oli vilpittömän onnellinen teidän puolestanne kuullessaan vauvauutisista. Voin uskoa että hän aavisteli ettei toisen lapsen "tekeminen" ole teille helppoa, ehkä hän ei vaan halunnut udella enempää kun tekään ette hoidoissa käymisestä oma-aloitteisesti alkaneet kertoa. Ehkä hän on jännittänyt teidän puolestanne että saattekohan koskaan toista lasta ja oli nyt helpottunut siitä ihan vaan sen takia että tietää sen tuovan teille onnea?

Vaikea sanoa miten itse suhtautuisin vastaavaan kommenttiin, sillä itselläni on mennyt herne nenään monista läheisten kannustaviksi tarkoitetuista kommenteista lapsettomuuteen liittyen. Jälkeenpäin olen kuitenkin huomannut että tunnereaktioni on usein ollut kohtuuton eikä toinen ihminen ole todellakaan tarkoittanut mitään muuta kuin pelkkää hyvää.

Mielestäni kuulostaa siltä ettei anoppisi tarkoittanut kommentillaan mitenkään arvostella, olla alentava tai ylimielinen. Lapsettomuus on monelle niin arka paikka että hyväksikin tarkoitettu viesti usein vääristyy matkalla.

11. välikommentti Vierailija

Onhan sitä tosiaan kaikenlaisia kommentteja tullut varsinkin vanhemmilta ihmisiltä, joille lapsettomuushoidot on ihan vieras käsite. Siksi minusta olisi hyvä että asiasta avoimemmin puhuttaisiin. Kun raskauteni on siinä vaiheessa että voin siitä kertoa, aion myös samalla kertoa koko tarinan hoidoista. Jos kaikki salaa hoitonsa jopa läheisiltä ihmisiltä, niin ihmisille jää ihan väärä käsitys asioista.

Itsekin alunperin luulin että jos jollakin oli vain yksi lapsi, niin ajattelin että he eivät edes halua toista, en osannut ajatella, että he eivät ehkä ole saaneet toista lasta, vaikka olisivat halunneet.

Lapsettomuushoidot kokeneet ihmiset tietävät valitettavasti sen tosiasian että ihmisen lisääntyminen on hyvin monimutkikas ja haavoittuva prosessi. Tosiaan välillä tieto lisää tuskaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri