Hae Anna.fi-sivustolta

koristetupakka

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä Leena, 17.06.2008.

1. Leena Vierailija

Miten paljon koristetupakka kaipaa kastelua? Tarvitseeko vanhoja kukkia nyppiä kun ovat kukkineet?

Laitoin parvekkeellen koristetupakkaa kokeilumielessä orvokkien kanssa. Asumme neljättä vuotta samassa talossa enkä ole vieläkään löytänyt kukkia, jotka olisivat sopeutuvaisia tuolle meidän parvekkeellemme. Parveke on lasitettu ja sinne paistaa aurinko 12-iltaan asti. On kuuma ja pidänkin tuuletuksen vuoksi laseja raollaan jatkuvasti.

Entäpä orvokit, kuinka sunsaasti niitä pitää kastella?

2. pelakuu Vierailija

Kukat eivä taida tykätä oikein lasitetuista parvekkeista. Olen kokeillut monia
    kukkia ja parhaiten tuntuvat pärjäävät tanakka vartiset kukat. Pelakuut olen valinnut meille sopiviksi, ne kestävät kuummuutta ja kylmyyttä aika hyvin, eivätkä heti kuole kuivuudestakaan. Asiaan paneuduttuani huomasin että pelakuistakin saa loistava värikirjon. Olivatpa kukat mitä tahansa niin helteellä ja
    kuumalla ilmalla täytyy kyllä pitää lasiruutuja auki.

3. Leena Vierailija

Joo.. noita pelakuita olen koettanut viimeiseen asti vältellä ns. mummokukkina. Täytynee pistää ensi kesäksi harkintaan kun ei tuossa näytä oikeen muut viihtyvän. Täytynee tiirata tarkasti noita orvokkeja ja tupakkaa tämä kesä..

4. HLf Vierailija

Rupesin tässä muistelemaan muutaman vuoden takaista puutarhatyökokemustani ja sieltä keräämääni hitusta tietoutta. Koristetupakkaa kasteltiin kasvihuoneolosuhteissa abauttiarallaa joka toinen/kolmas päivä. Tietysti, jos kukka on kuumalla ja paahtavalla paikalla, kannattaa kokeilla mullan kosteutta useamminkin sormin ja tarkkailla kukan olemusta.

Löysin linkin, jossa luetellaan kesäkukkia, jotka mihinkin kategoriaan kuuluvat (aurinko, puolivarjo, varjo):

http://www.perhekerho.net/piha/kesakukkia.htm

Tämän listan kukista muistan ainakin hämähäkkikukkien, mustasilmäsusannoiden, pelargonien, revonhännän ja kesäsädekukan kestävän kuumiakin olosuhteita. Ja onhan niitä kukkia, jotka suorastaan palvovat aurinkoa. Kun nyt muistaisi vaan kaikki. No, ehkä se parempi ammattilainen on kuitenkin ammatikseen kukkasia kasvattava kuin tällainen pölyisten muistikerrostumien alta jotain rääpivä kokemuslainen. :)

5. HLf Vierailija

"Entäpä orvokit, kuinka sunsaasti niitä pitää kastella?"

Ei nyt ihan uittamaankaan passaa lähteä, mutta jälleen kerran kasvihuoneolosuhteissa joka toinen/kolmas päivä kasteltiin orvokit. Siellä luonnollisesti orvokit vielä pikkuruukuissaan ja nyrkkisääntönä vettä niin paljon, että ruukku täyttyy, muttei ruilahda yli. Eli sellainen "tavismäärä" vettä.

6. jna Vierailija

eilen juuri kukkaostoksilla olin ja siellä aika selkeästi ilmaistiin, että orvokit on aurinkoisen ja koristetupakat varjoisan paikan kukkia, että passaa ainakin sit sijoittaa ne parvekkeella niin, ettei aurinko paista koristetupakoihin...

7. vierailija Vierailija

Siis mulla ainakin aurinkoisella (koko päivän) lasitetulla parvekkeella viihtyy melkein kaikki mitä olen kokeillut: Pelargoniaa, petuniaa, samettikukkaa, pasuunakukkaa, paprikaa, yrttejä, lobeliaa, herne, krassi jne. Orvokin multaa kannattaa koittaa, eli kun vähän pintakuiva niin silloin vettä. Itse kastelelen välillä myös kahvivesiseoksella, se piristää kasveja. Ja tietysti välillä lannoitus pitää muistaa. Onnea kokeiluihin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri