Hae Anna.fi-sivustolta

Korkea FSH ja IVF??

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Nia, 15.05.2006.

1. Nia Vierailija

Hei.
    Kuinka moni teistä ovat onnistuneet IVF hoidoilla jos syy on ollut korkea FSH?? Kuinka korkea teidän FSH on ollut??

Minulla on korkea FSH ja todennäköisesti IVF hoito alkaa pian...

2. Nöpi Vierailija

Hei Nia!

Mulla takana onnistunut IVF hoito. Ainoa lapsettomuuden syy mikä meillä selvisi oli minun koholla oleva FSH arvo. Kolmen mittauksen arvot oli muistaaksen jotain 8.4, 14.8 ja 9.4. Periaatteessa kai vain yksi noista arvoista on yli viitearvojen, mutta muutkin yläkantissa. Olin aivan varma hoitoihin lähdettäessä, että tässä vaan rahat menee hukkaan kun turhaa on kuitenkin ja että minulla ei ole mitään mahdollisuutta ikinä nähdä raskaustestissä kahta viivaa. Muhun hoidot tehosi ilmeisesti ihan kohtalaisesti. Ensimmäisellä hoidolla onnistuttiin saamaan plussa, nyt vaan jännäilen saadaanko vaavi kotiin asti. Tsemppiä hoitoihin sinulle!

3. page Vierailija

FSH oli 10,5 ja varmaan kerkesi siinä vuosien varrella kohotakin, joten en tiedä paljon oli sitten loppujenlopuksi kun plussasin IVF-hoidosta.
    Missään vaiheessa lääkäri ei sanonut etteikö voisi onnistua ja lapsettomuuteen olikin muut syyt kuin tuo FSH. Tai siis lääkäri ei pitänyt FSh- arvoa mitenkään merkityksellisenä.

4. Meillä on lapsettomuuden syynä kohonnut FSH. Ensimmäisessä mittauksessa (ennen hoitoja) oli 13 ja toisessa hoitojen aikana 15. Meille on tehty 4 kpl ivf/icsi -hoitoa ja kaikista nega eikä yhtään pas-hoitoa. Munasolut ovat vain niin huonolaatuisia ja alkiot ""hitaita"".

Mutta olen lukenut henkilöstä joka onnistui vaikka FSH oli 20. Ennen ei voi tietää ennenkuin on kokeillut miten oma keho reakoi hoitoihin.

Tsemppiä!

5. sa Vierailija

Itselläni on myös korkea fsh ja vasta yksi äsken suoritettu ivf hoito takana, joka ei näytä nyt onnistuneen. Tämä tehtiin lyhyellä kaavalla ja kovin montaa munasolua ei saatu, eikä yhtään pakkaseen. Vielä varmaankin aion kerran tai kaksi ivf yrittää kunhan tästä pettymyksestä toipuu.

6. onnistui Vierailija

Mulla oli arvo jotain 11,9 vai 10,9 ?? En muista tarkalleen. Mitattu vain kerran. Silti ensimmäinen lyhyellä kaavalla tehty ivf toi plussan. Muniksia ei täälläkään tullut montaa eikä mitään saatu pakkaseen, mutta siis raskaana ollaan !
    Nyt vaan toivotaan tervettä vaavia ! =)

7. Mirulan Vierailija

Kyllä voi onnistua!!!

Itselläni korkea FSH (tarkkaa lukua en muista enää mutta jotain 12-16 se oli useammassa mittauksessa) ja PCO ja ylipaino ja jo yli 30 v mittarissa...

Mutta sitkeys onneksi palkittiin, neljä vuotta hoitoja, keskenmenoja ja sitä samaa mutta nyt yläkerrassa nukkuu 8kk vanha neiti päiväuniaan ja päivääkään en hoitovuosista kadu!

Joten toivon sinulle myös jaksamista ja onnea yritykseen.

8. Nia Vierailija

Kiitos että jaksoitte vastata tähän kysymykseen ja kiva lukea että joitakin onnistumisia on olemassa! Ei tarvi heti luovuta itse...

Kiitos! Ja onnea matkaan kaikille!
    Nia

9. anni Vierailija

Varman vaikuttaa onnistumiseen kuinka korkea tuo arvo on. Mulla oli eri mittauksissa 16,5-25 ja ikää 30 vuotta. Joten munasarjat eivät enää toimi normaalisti. Lääkärit kuitenkin tarjosivat IVF hoitoa, mutta kun oikein tiukattiin onnistumisen prosentteja sanoivat että hedelmöittyminen/jakautuminen max 5% luokkaa. Sitä sitten pohdittiin monelta kantilta ja loppujenlopuksi päädyttiin ettei lähdetä hoitoihin. Adoptiolasta odotetaan.

10. Lotta Vierailija

Moi Anni! Täällä samat ajatukset kuin sulla, mutta emme vielä ole adoptiojonossa. Mistä maasta odotatte adoptiolasta? Anni auta mua ja kerro mulle mistä aloitan tämän adoptioprosessin? Minne otan ihan ensiksi yhteyttä? T; Lotta

11. Anni Vierailija

Lotta,

ensimmäiseksi sun täytyy selvittää antaako oman kunnan sosiaalitoimi (numero löytyy luettelosta) adoptionuvontaa. Jos ei, niinkuin useat pääkupunkiseudun kunnat ostaa palvelun PELA:lta, niin soitat Pelastakaa Lapsiin. Siellä annetaan tieto milloin seuraava adoption alkuinfo järjestetään. Tämä alkuinfo on pakollinen ennenkuin voi täyttää perhelomakkeen ja rekistöröityä adoptioneuvontajonoon. Meillä kontaktimaa tulee olemaan Thaimaa.

Jaksamista !!

12. Lotta Vierailija

Kiitokset Annille!Tänään sitte otin puhelimen ja rohkeasti soitin oman kunnan sosiaalitoimiin. Info-paketti postitetaan kotiin, seuraava alku-info järjestetään elokuussa jonnekka varmaankin sitte menemme ja aloitamme uuden vaiheen elämässämme.Me ei olla vielä päätetty mistä maasta mut vaihtoehtoja on kolme Suomi,Venäjä,Kiina. Anni kuinka pitkällä teillä on adoptio? Musta tuntuu,että taas jaksaa paremmin, kun on jotain saanut aikaiseksi(Aloittanut tämän adoptioasian)Meillähän on sen verran vielä hoidot kesken,että pakastimessa on yhteen siirtoon vielä alkioita jos vain selviävät sulatuksen. Mutta ennemmin uskon joulupukkiin kuin tärppiin. Sen verran monta siirtoa tehty. Alkiot varmaan ovat niin surkeita korkean fsh-arvon vuoksi mulla toi arvo 11-14.9. Kaikkea kivaa ja jaksetaan yhdessä.

13. Elämä yllättää Vierailija

Haluan kertoa oman tarinani niille, joilla on todella korkea FSH arvo todettu ja toive tulla raskaaksi.

Ollessani 36-vuotias ja jo 6 vuotta ollessani ilman ehkäisyä käännyin lääkärin puoleen raskaaksi tulemisen toivossa ja tieni johti näin ollen hedelmöityshoitoihin. Ensimmäisessä käynnin yhteydessä lääkäri totesi heti katsottuaan, että tulokset viittaavat ennenaikaiseen munasarjojen vajaatoimintaan (TSH 3,1, T4V 15,6 Prolaktiini 466, FSH 30,8, LH 19,3 ja AMH alle 0,2) sekä määrittämättömään naisen hedelmättömyys ja totesi, että en todennäköisesti tule koskaan samaan omia lapsia. Vaikka ultrassa lääkäri näki mahdollisesti kuitenkin yhteensä 3kpl follikkelia.

Omat kuukautiseni oli ollut jo vuosia epäsäännölliset (24-40 pv kiertoa), mutta mitään ns. menopaussioireita en tunistanut omaavani vaikka FSH arvot siihen viittasivatkin. Näin ollen lääkärin (osastonylilääkäri) tuomio ensimmäisellä tapaamisella, että en tule koskaan samaan omia lapsia oli musertava. Lääkärin totesi myös, että vaihtoehtona on vain luovutettumunasolu tai alkio.

Suunnitelmana oli kuitenkin kontrolloida vielä uudestaan LH ja FSS arvo seuraavassa alkukierrosta ja otetaan kromosomi veritestit mikä voisi selittää lapsettomuutta.

Toisella käynnillä lapsettomuusklinikalla kuitenkin FSH arvo oli yhä 30,7 ja LH 24,5 eli samaa luokkaa kuin aikaisemminkin, mutta päätettiin kuitenkin aloittaa Thyrozin ja DHEA, joilloin katsotaan miten lääkitys vaikuttaisi kuukautiskiertoon.

Omat tuntemukset selvästi seuraavan 3kk aikana paranivat ja kuukautiskierto tasaantui normaaliksi ja säännölliseksi, joten lääkityksellä tuntui olevan vaikusta ja saman totesi lääkäri, kun seuraavan kerran ultrattiin, sillä ultrassa näkyi yhteensä kolme antraaifollikkelia. Tämän johdosta lääkäri suostui yhteen IVF-kokeiluun eli katsotaan miten kroppa suhtautuu lyhyeen simulointiin ja syntyykö follikkeleja hormoonihoidolla.

Asia ei kuitenkaan mennyt, kuten oli toivottu ja simulointi ei tuottanut tulosta vaan hoidot keskeytettiin koska minkäänlaista follikkelikasvua ei ollut hormoonihoidolla. Lääkäri totesi vain uudestaan, että en tule koskaan samaan biologisia lapsia ja tarjosi luovutettuja alkioita vaihtoehdoksi. Lisäksi lääkäri totesi, että noin vuoden sisään todennäköisesti FSH arvot on iin korkealla, että alkaa kunnon menopaussi ja pitää aloittaa hormoonikoraushoito.

Jäimme miettimään luovutettuja alkioita vaihtoehtona miehen kanssa, mutta koska miehellä ei ollut todettu mitään syytä, etteikö hän ei saisi omia lapsia, niin päätimme että luovutettu munasolu ei ollut vaihtoehto meille. Näin siis päättyivät hedelmättömyyshoidot julkisella puolella ja seuraava vaihe olisi luovutetun munasolun hoidot yksityisellä puolella.

Päätin jatkaa Thyroxin ja DHEA:n lääkkeiden käyttöä, koska tunsin että DHEA:lla oli selkeä vaikutus seksuaaliseen mielealaan eikä kilpirauhaslääkityksestä ollut mitään haittaakaan.

Tuli ero miehen kanssa, kului vuosi ja tapasin uuden miehen ja parin kuukauden yhdessä olon jälkeen suurena yllätyksenä huomasin olevani raskaana ja vielä ihan luomusti!

Eli kaiken kaikkiaan vaikka hedelmöityshoidot ei tehoa ja FSH arvot hipoo menopaussin arvoja, niin lääkärin sanaan ei tosiaan ole aina uskomista. Itse uskon raskaaksi tulemisen johtuneen lääkityksestä, DHEA:sta, Thyroxista, pienestä painon pudotuksesta sekä uudesta miehestä (+ seksi lisääntyminen ;) ).

Nykyään olen siis 38-vuotias ja onnellisesti raskaana viikolla 20 odottaen esikoista.

Tsemppiä ja voimia kaikille samojen ongelmien kanssa kamppaileville, elämä osaa yllättää! Ei kannata menettää toivoaan vaikka lääkäri antaisi lapsettomuustuomion.

14. orvokki1 Vierailija

Minulla ollut FSH toistuvasti korkea. Nyt viimeeksi 48. Silti menemme yrittämään IVF hoitoa. Pakkohan se on kokeilla, että tietää varmasti ettei välttämättä biologista lasta tarkoitettu koskaan meille...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri