korkea syke ja hengästyminen

  • Viestiketjun aloittaja mama2
  • Ensimmäinen viesti
mama2
Osaisikohan joku kertoa, jos on kokenut samaa tai jos tietää onko tämä ihan normaalia. Minulla on koko ajan nenä tukossa, mikä on kai aika yleistä, mutta tämän lisäksi olen noin viikon sisällä alkanut hengästymään todella helposti. Ja kaikkein ikävin minulle uusi oire on, että syke nousee pilviin ja sydän hakkaa niin että kipeää tekee esim. pyykkiä ripustaessa. Rasituksen ei siis tarvitse olla kummoistakaan, kun jo alkaa sydän hakata, hengästyttää ja silmissä sumenee. Saunaan en voi mennä kuin pariksi minuutiksi. Olen nyt raskausviikolla 19. Tämä on toinen raskauteni, enkä muista ensimmäisestä raskaudesta näitä oireita, muuten kuin nenä oli silloinkin tukossa. Olen hoikka, eikä minulla ole astmaa tai allergioita. Verenpaineet ovat normaalit enkä tunne itseäni stressaantuneeksi. Mietin tässä vain pitäisikö painella tohtoriin vai onko oireet sittenkin normaaleja. Levätä en oikein päivisin ehdi kun on tuo 1,5v esikoinen touhuamassa ja muutto kesken.
Toivottavasti joku jaksoi selostuksen lukea loppuun ja osaisi jotain sanoa... Mukavaa odotusta kaikille! =)
 
Julia
Olen rv22 ja juuri tiistaina kysyin neuvola lääkäriltä tästä hengästymisestä kovasta sykkeestä. Hän kuunteli sydäntäni stetoskoopilla ja sanoi, että normaalilta kuulostaa.
Antoi ohjeeksi, että jos hengästyminen vaivaa myös levossa, enkä pysty tekemään tavallisia arkitoimia (pukeminen yms.) niin sitten on syytä mennä uudestaan tarkistuttamaan tilanne.
Mulla oli leposyke 80, joten melko korkea, mutta lääkäri sanoi, että johtuu verimäärän suurentumisesta ja painon noususta (jota ei ole paljon).
Mulla toisinaan vaivaa tuo hengästyminen iltaisin ihan vaan sohvalla maatessa ja tuntuu, että sydän hyppää ulos rinnasta. Tarkkailen tilannetta ja jos menee pahemmaksi niin käyn valittamassa uudelleen.
 
aada
Minulla myös nenä tukossa koko ajan!ja hengästyn tosi helposti ja tuntuu välillä et ei saa happee tarpeeksi. Kysyin terkkarilta ja vauva vie siellä tilaa et ihan normaalia kaikki on..Se kuuluu raskauteen. Pitää vaan yrittää ottaa rennosti ja hengittää syvään ja rauhallisesti..viikkoja nyt kasassa 27 + 3...hyvää odotusaikaa!!
 
Pipsa
Itselläni oli myös aivan samaa, nenä tukossa, hengästyin tosi nopeasti ja syke oli nopea. On kuulemma normaalia, verimäärä kasvaa ja vauva valtaa tilaa. Loppuraskaus aikana tilanne alkoi jo hellittämään ja synnytyksen jälkeen tilanne oli normaali. Jos oireet pahenevat niin mainitse niistä neuvolassa tai käy lääkärissä. Onnea odotukseen ja koita ottaa rennosti!!
 
hengästynyt myös
Hei!
Olen rv 28, ja mulla ollut viime aikoina aivan samanlaisia oireita. Aiemmissa (2) raskauksissa en muista kokeneeni vastaavaa. Hengästyn tosi pienestä rasituksesta, koiraa ulkoiluttaessa puuskutan kuin viimeistä päivää ja vauhti ei toden tottakaan päätä huimaa. Leposyke huitelee 80 -90 välimaastossa. Verenpaineet ovat normaalit, tällä viikolla jopa vähän alakantissa 118/65 yms. Ja vielä tuo tukkoinen nenäkin, varsinkin aamuisin!
Kuulunevat siis asiaan, joten eiköhän tää olo helpota tästä kevään kuluessa:)
Onnellista odotusta kohtalotovereille!!!
 
neitoperho
Heippa te kaikki hengästyneet!
Täällä ollaan rv 16 ja mulla toi pulssi alkoi temppuilemaan tossa rv 12. Kävin siitä lääkärissä kun lepopulssikin oli jo 115. Tämä lääkäri ei osannut sanoa oikein mitään, mutta myöhemmin kun vaiva ei helpottanut kävin äitipolilla lääkärillä ja kätilöllä. He sanoivat molemmat ettei ole mitään hätää. Kätilöllä itselläkin oli ollut pulssin kanssa samoja ongelmia ja totesi että helpottaa viimeistään kun vauva syntyy. Nyt on lepopulssi tullut takaisin 70 tienoille, mutta hengästyn kyllä erittäin helposti jotain puuhaillessani ja varmasti silloin myös syke nousee. Että ihan relax vaan. Nenästä vielä, että myös täällä tukkoinen jatkuvasti -> sekin kuulemma yksi ihana raskauden oire.
 
pallo
Minä hakeuduin lääkäriin juuri korkean pulssin takia ja loppu tulos on, että minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Että minun mielestäni kannattaa vaivojansa valittaa neuvolassa, koska voikin löytyä jotain todella yllättävää.
 
mama2
Kiitos hurjan paljon kaikille vastanneille! Huolet on taas poissa vaikka syke nouseekin :) Ikävä kuulla että myös moni muu kärsii tästä ""rapakuntoisen olosta"". Minulla ei ainakaa kilpirauhasen toiminnassa ole vikaa, se testattiin sukurasitteen vuoksi heti alkuunsa. Kuuluukohan tää jatkuva aivastelu myös tähän ihan samaan oire ketjuun? Mua kun myös aivastuttaa ihan koko ajan, eikä flunssasta ole tietoakaan. Nenä on ihan ""kuiva"", vaikkakin tukossa ja aivastuttaa.
 
Mikä on hemoglobiini arvosi? Terkkari sanoi minulle, että hengästyminen ja sydämen tykytykset ovat oireita alhaisesta hemoglobiinista. Lisäksi jos olet vielä väsynyt koko ajan, voi tosiaan kyse olla raudanpuutteesta.
 

Yhteistyössä