Korkokatto talolainaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kun sitä just mietin. Oon niin tyhmä näissä asioissa. Meillä on talolaina ennestään ja ei sillon otettu mitään kattoa. Nyt otetaan remppalainaa ja se suositteli että otettais tuo korkokatto siihen koko summaan. Se kun lisätään se laina talolainaan. Ite ajattelin että ei kannattais...

Korkokattoa ei missään nimessä kannata ottaa! Meillä oma pankki neiti sanoin suoraan, ettei sitä kukaan tänä päivänä ota, ja hän ei sitä meille edes tarjoa. Meillä on se autolainassa, ja siinä se on ollut hyvä, mutta asuntolaina on niin suuri summa, että ei missään nimessä kannata!!!

Mut silloin viime laman aikaan korot nousi 11%:saan silloin ois korkokatto ollu yes! Olen itse kans tota miettiny. Sehän ei maksa kuin jotan 3000 ja kun korko laskee sun korko laskee kanssa ja mun siskolla esim.koko ajan ollu alempi korko kun meillä. Panee miettimään...

En ottaisi mitään pankin tarjoamia turvia vaan ottaisin tarvittavat vakuutukset mielummin vakuutusyhtiöstä. Pankkien turvat ovat usein suhteettoman kalliita erityisesti jos ne maksetaan vielä lainarahalla nekin. Lisäksi ehdoissa on paljon epämääräisyyttä mm. sen suhteen, mikä kelpaa pankille työkyvyttmyyden syyksi.

Minusta kalliiden turvien pitäisi kattaa ihan kaikki, mutta todellisuudessa monille pankeille eivät johtavat työkyvyttömyyden syyt kelpaakaan.

Maallikko sanoisi, että kusetusta.

No niinpä..ihan varmaan sitten kun ei oteta niin korot nousee kauheesti. Se oli suositellut sitä se pankkineiti, mutta mietin että yrittääkö vaan vedättää meitä. Olisko se 3000e viideksi vuodeksi...tuntuu vaan hurjan isolta summalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No niinpä..ihan varmaan sitten kun ei oteta niin korot nousee kauheesti. Se oli suositellut sitä se pankkineiti, mutta mietin että yrittääkö vaan vedättää meitä. Olisko se 3000e viideksi vuodeksi...tuntuu vaan hurjan isolta summalta.

Vaan viideksi vuodeksi? Ei kannata. Lyhentäkää mielummin lainaa kolmella tonnilla :)

Tärkeämpää on nyt ehkä miettiä minkä koron otat. Käytiin just sitomassa meidän lainat 1 kk euriboriin. On aika huikea ero 12 kk euriboriin tai primeen. Meillä on talolainassa sellanen ehto neuvoteltuna, että voidaan vaihtaa korkoa ilman kustannuksia. Sitten kannattaa kiinnittää huomiota marginaaliin. Nyt kun on vähän huonommat ajat, niin pankki varmaankin tarjoaa marginaaliksi jotain 0,6 % Meillä on 0,3%, mutta lainat onkin otettu silloin kun talous porskutti.

Hyvä vinkki kaikille talolainalaisille. Kyselkää aina välillä tuttavilta, että mikä marginaali niillä on. Kun talous lähtee nousuun, niin marginaalit taas alenee ja voitte käydä neuvottelemassa alemman marginaalin lainaanne. Ei siihen marginaaliin tarvitse tyytyä, jonka lainaa ottaessa sai.

Mua oikeesti ahistaa kun en tajua noista ja pelkään että ne vaan kusettaa ja kiskoo rahat meiltä. Mutta mikä siis kannattais ottaa noista koroista? Mikä olikaan tuo marginaali? Hitto että oon tyhmä. Mutta ei siis korkokattoa ainakaan oteta...niinhän.

Selvitä korkokaton kustannukset ja arvio kuinka korkojen pitää nousta (jollain tietyllä ajanjaksona), että sinulle tulee voittoa katon ostamisesta. Sitten päätät onko riski rahan arvoinen. 3000e on paljon rahaa korkoinakin.

Turvat kuoleman ja työttömyyden varalta kannattaa kilpailuttaa eri pankkien tarjoaman vaihtoehton rinnalla myös ihan vakuutusyhtiöissä. Tässä kohtaa meidän perheessä pidettiin ehdottomana, että kumpikin otti omaan lainaansa kuoleman varalta vakuutuksen. Itse maksan pientä vakuutusta työttömyyden varalta (korvaa korot, ei lyhennyksiä), tämänkin vakuutustason voi itse määrittää (0-100%). Oli oma lyhyt työttömyys aikoinaan niin mielissä ja realistista. Tuo on kuitenkin aika kallista ja jahka lainan määrä pienenee, niin lakkautan sen.

Meillähän on aika pieni laina talolaina ja remonttilaina yhteensä tulis joku 85000e. Täytyy varata uusi aika ja jutella sen eukon kanssa. Mies kävi viimeks yksin ja eihän se ollut osannut yhtään kysellä mitä olis pitänyt...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei kannata ottaa korkokattoa eikä lainaturvaa
marginaali noussut keväästä melkoisesti, ei pysty enää pankkeja siinä asiassa vedättää

niin lainaturva tarpeeton Jos henki- ja tapaturmavakuutukset olemassa

on se korkoprosentti, minkä pankki ottaa sopimasi peruskoron päälle (euribor/pankin Prime) eli korko voi olla esim. 12 kk euribor 4,1+0,6 pankin markinaali=4,7 %.

Järkevintä on ottaa hyvät tapaturma- ja henkivakuutukset vakuutusyhtiöstä ja keskittää samalla kaikki vakuutukset sinne. Ottakaa tarjoukset ja vertailkaa varsinkin ehtoja.

Korkokattoa en kannata. Jos yhtään seurasitte talousuutisia, Euroopan keskuspankki puuttui nousevien korkojen tilanteeseen aika vauhdilla ja laski ohjauskorkoa, mikä laski pankkien korkoja, kuten euriboria. On vaikea uskoa, että Eu-taloutta päästettäisiin totaalilamaan ilman elvytystoimia, jos ei sitten syty maailmansota. Järkevintä on sitoa korot esim. 3-5 kiinteään v. korkoon siinä vaiheessa kun ne ovat ennätysalhaalla, mutta ei nyt tällä hetkellä. (Luultavasti sahataan pari vuotta 4-5 prosentin väliä, kun on taantuma.) Alhaalta korot nimittäin lähtevät tulemaan yleensä ylöspäin. Me sidoimme lainamme v. 2005 viiden vuoden kiinteään emmekä ole katuneet.

Kannattaa olla taloustietoinen.