Hae Anna.fi-sivustolta

Korkokenkä/jalkavaivat

Viestiketju osiossa 'Muotifriikit' , käynnistäjänä Heels, 11.06.2011.

1. Heels Vierailija

Kuinka paljon teillä korkokenkien käyttäjillä on jalkavaivoja? Kertokaa asiasta, että voimme olla tarkempia korkokenkiä valitessamme, ja niitä käyttäessämme.
    Lääkärit kertovat karutonta totuutta korkokenkien aiheuttamista jalkaterän vaivoista, sairauksista.
    Eivät ole ihan pikkujuttuja.

2. Mixu Vierailija

Mulle ei ole kyllä korkokengistä tullu mitään vaivoja, satunnaisia rakkoja lukuunottamatta. Päinvastoin, ne ovat pitäneet ryhdin hyvänä ja jalkaholvin korkeana. Lisäksi jalkoihin on automaattisesti tullut voimaa. Pääponttihan korkokenkiä valitessa on lesti, jos se on huono niin varmasti rupeaa tulemaan jalkavaivojakin!

3. ei Vierailija

Minulla ei ole mitään vaivoja. Käytän ihan matalia kenkiä ja huippukorkeita kenkiä vaihdellen. Kävelen myös paljasjaloin. Tässä lieneekin se jippo: en käytä samaa mallia ja korkeutta aina. Paljain jaloin kannattaa myös kävellä aina kuin mahdollista, että jalan pienet lihakset joutuvat tekemään vähän töitä ja luutkin saavat liikkua. Minusta korkkareita pahempaa on se, että joidenkin ihmisten jalat ovat koko elämänsä ajan paketoitunta "muumioiksi". Veikkaisin sen olevan paljon epäterveellisempää. Ihmisen jalka on hieno vehje, sitä kuuluu käyttää.

ps. jalkavaivoja ehkäisee myös normaalipainon ylläpito

4. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minäkin vaihtelen kenkiä jatkuvasti ja pyrin siihen että esim tasapohjaisia kenkiä en käytä kuin päivän kerrallaan ja seuraavana taas nk puolikorkeat. Paras korkeus nk korkokengissä on päiväkäytössä 4-5 senttiä ja siitä ylös menevät korkeudet ovat sitten niitä vierailu- ja juhlakenkiä. Tasapohjaiset tuntuvat esim tällaisella hellekelillä hiostavilta ja niissä pitkään kävely vie ikäänkuin jaloista voimat kokonaan. Jos ostaa tasapohjaisia kenkiä, kannattaa todella panostaa niiden lestiin, jotta siinä jalan holvaus on kuitenkin huomioitu. Ne kangaskengät, jotka ovat täysin littanat, ovat minulle täysi kauhistus.
    Kaikkein parhaita ovat minusta erilaiset remmikengät - ne pysyvät hyvin jalassa ja antavat periksi myös pikkaiselle jalan "lämpölaajenemiselle". Sandaalit ovat tietty kivat helteellä, mutta ehdottomasti etukäteen "sisäänajetut", jotta ei sitten tule niitä hellerakkoja !

5. peep toe Vierailija

Jos korkokengässä on hyvä lesti, se on nahkaa/mokkaa ja sopivan kokoinen + istuu muutenkin jalan/jalkapöydän muotoon, niin ei siitä mitään vaivoja tule.

Kengissä kyllä pitää mielestäni paikkansa se totuus, että hyvää harvoin saa halvalla. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kalliissakin kengissä voisi olla huonolestisiä vaihtoehtoja, koska loputulos riippuu oman jalan muodosta. Mutta tekonahka + muut muovit ovat jo materiaaleina huonoja; hiostavia ja eivät jousta leveyssuunnassa kuten nahka. Halvoissa kengissä on usein kivikova pohja ja korko aivan liian kaukana kantapään takaosassa, jolloin ainakin mulla rupeaa kävely koskemaan pohkeisiin ja varpaisiin jo sovitustilanteessa.

Kaikki korkokengät eivät sovi kaikille, enkä tarkoita nyt ulkonäköä. Ei riitä, että löytyy se oma koko, pitäisi myös osata katsoa muuta istuvuutta ja sitä, miten jalkapohja asettuu kengän päälle.

6. pikkujalka Vierailija

Jalkavaivoja aiheuttaa yleensä huonot kengät, myös siis matalat kengät. Lisäksi jalkavaivoihin vaikuttaa perinnöllisyys, käyttöaika ja terveydentila.

Muodissa olevat korkeakorkoiset kengät ovat pahat, tästähän nyt on ihan tutkimusta. Se että joku terve nuori on niitä jokusen vuoden käyttänyt ilman vaivoja, ei todista mitään. Jalkavaivat kun ovat usein sellaisia, jotka kehittyvät pitkän ajan kuluessa. Harva nuori edes tietää mikä on neuroma tai vasaravarvas, ennen kuin se iskee. Korkokengät myös lyhentävät akilleenjännettä jne..

Mun mielestä ongelma on, että on vaikea saada asiallista tietoa siitä minkälaiset hyvät kengät ovat, minkälaiset kengät sopivat kenellekin, ja varsinkin mistä niitä hyviä kenkiä yleensä saa!

Suomessa kun näyttää siltä että kenkäkaupoissa on enimmäkseen halpoja, huonolestisiä ja halvoista materiaaleista tehtyjä kenkiä.

Olen itse epätoivoisesti etsinyt hyviä kesäsandaaleja kipuherkille jaloilleni ja tiedän että usea keski-eurooppalainen valmistaja hyviä kenkiä, mutta eipä niitä tänne Siperian perukoille kukaan tuo, koska myyjien mukaan "asiakkaat haluavat halpaa ja huonoa".

7. Edelliselle Vierailija

tiedät useita hyviä merkkejä, oletko vieraillut niiden sivuilla, josko kenkiä voisi tilata netitse? Kyseisiä merkkejä voi olla myytävän myös muilla ulkom. sivuilla.

8. pikkujalka Vierailija

Olen kahlannut nettiä, mutta niitä merkkejä, joiden lestit tunnen, eivät oikeastaan myydä Euroopassa netissä lainkaan. USA:ssa taas hinnat ovat 50% kalliimmat ja lisäksi siis tulisi se tullimaksukin. Netissä lisäksi valikoima on suppea.

Eli ostaakseni tuollaiset hyvät kengät, pitäisi joka vuosi kaksi kertaa matkustaa Keski-Eurooppaan. Viime vuonna ostin 2 kengät ulkomailta, mutta sandaalit jäi saamatta. Talvisaappaat ovat toinen hakusessa oleva tuote, kun Suomen oloihin sopivia saappaita ei oikeastaan edes valmisteta.

9. hille2 Vierailija

Kyllä. On totta, että 2000-luvulla muovisten, huonolestisten halpatuontikenkien osuus kaupoissa vaan lisääntyy ja hyvintehtyjä nahkakenkiä saa hakemalla hakea. Erityisesti toivoisi vähän modernimpia, nuorekkaita kenkiä hyvissä lesteissä lisää, koska esim. Palmrothin mallistosta kyllä löytyy naispoliitikkoavokasta, muttei hivenen seksikkäämpää mallia.

Minun silmääni myös itse suosimieni kohtuukorkeiden (matala ja puolikorkea korko) kenkien mallisto on kuin kadonnut Saharaan. On joko ihan lättänää ballerinaa ja jeesussandaalia tai sitten jotain huippukorkeakorkoista kuten Minna Parikan sinänsä ihanan näköiset kengät. Jos haluaisi korot 3-6 cm niin valikoima on suppea. Sama talvisaappaissa: olen hakenut tuota koronkorkeutta hametalvisaappaiksi vaan eipä löydy aitonahkaisena.

10. Kerran ihmettelin Turussa kenkäkaupassa ääneen, että miksi teillä ei ole juuri ollenkaan naisten nahkasaappaita, niin vastaus oli, että ei mene kaupaksi, koska ovat liian kalliita. Muovisia saappaita oli sitten metritolkulla.

Itse osta mielummin yhdet hyvät, kuin kolmet huonot. Muovikengissä jalat hikoaa ja ne näyttää tosi halvoilta.

11. Minä Vierailija

No jo on ihme, ettei muka hyviä mahkakenkiä löytyisi Suomesta. Käykää isoissa kaupungeissa kenkäostoksilla. Helsingissä esim. Kenkäfriikki, Zio, Podium, Nectarine ja Lilly myyvät ihania kenkiä, ja klassisia avokkaita (ei mitään Angela Merkel -tyyliä vaan ihan nuorekkaita) löytyy esim. Aleksi 13:sta jos menee muutaman metrin peremmälle, muotikenkäosaston ohi. Näistä löytyy hyvälaatuisia nahkakenkiä, niin talvisaappaita kuin kävelykenkiä, balleriinatossuja ja sandaaleitakin. Hinta on suolainen, mutta maksaa itsensä takaisin kun kenkiä huoltaa ja hoitaa niin, että niitä voi käyttää vuosikausia. Eikä kengissä tule jalat kipeiksi, jos ne ovat oikean kokoiset ja niissä on sopiva lesti. Jos kärsii yliliikkuvista nivelistä ja nilkan ylipronaatiosta, mihin tahansa pikkukenkiin voi liimata holvituen ja löysempiin kenkiin sujauttaa holvia tukevan, muotoillun pohjallisen.

12. järki käteen Vierailija

Ei tule jalat kipeäski, kun käyttää hyvän mallisia ja sopivan kokoisia kenkiä.
    Minä käytän vaihdellen eri korkusia korkoja. En pidä koko viikkoa samoja korkeita korkoja, vaan käytän välillä matalampia ja välillä melkein korottomia kenkiä.

Olen samaa mieltä muide kirjoittajien kanssa, että kunnon nahkasia hyvälaatuisia kenkiä on vaikea löytää. Olen mysä samaa mieltä, että on aika vaikea löytää sellasia matalhkoja korkoja. Helposti löytyy korottomia ja sitten huippukorkeita korkoja.

Korkokenkiä ei kannata ostaa vain ulkonäön perusteella. Pitää kokeilla kuinka malli sopii itselle ja onko korko hyvä kävellä. Minä rakasta yli kaiken oikein korkeita piikkikorkoja, mutta ne on kaikkeista haastavimmat jalalle. Kiilakorot taas on melkein aina hyvät kävellä (on toki niissäkin eroja).

Minä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että usein ihmiset kävelevät väärän mallisilla kengillä, korkokengät on niin ahtaat varpaista, että pikkuvarpaat tursuaa ulos kengästä ja isovarvas on melkein poikittain muihin varpaisiin nähden.
    Katsokaapa vaikka kuvia Victoria Beckhamin kengistä, hänellä näyttää olevan myös aika muhkeat vaivasenluut.

13. Teen lähes kaikki kenkäostokseni Ziossa, mutta täytyykin seuraavalla kerralla tsekata myös nuo muut, kiitos vinkistä. Ziossa on vaan niin helppo piipahtaa, jos on esim. työasioissa Helsingissä käymässä. Turun Kenkäfriikissä aika suppeahko valikoima loppujen lopuksi.

14. pikkujalka Vierailija

Voi, voi Minä, asun Helsingissä ja olen nytkin kiertänyt lähes kaikki mainitsemasi kaupat. Mun on siis vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka voivat vaan marssia kauppaan ja löytää nätit ja sopivat kengät tuosta vaan. Mulla se ei vaan onnistu.

Jalka on pieni, joten kokoani ei aina edes valmisteta, tai sitten se on loppu, koska pieniä kokoja tulee aina vain yksi pari. Lisäksi liian kapeat kengät eivät käy.

En tarkoittanut hyvillä kengillä "ihania" vaan sellaisia, jotka ovat ergonomisesti hyvät. Ja lisäksi ongelmana on tuo korkeus n. 4-5 cm, kuten Hille2 sanoi noita keskikorkeita kenkiä on todella vähän - kaikki on joko balleriinaa tai superkorkeaa.

Erillinen holvituki silikonista on kaikissa kengissäni. Myös mittojen mukaan teetetty tukipohjallinen on olemassa, mutta ei se mihinkään myynnissä olevaan kenkään mahdu.

15. toinen pikkujalka Vierailija

Oletko käynyt Bellissimassa (Helsingissä)? Siellä myydään kenkiä pieneen ja isoon jalkaan (ei lainkaan keskikokoja). Olen kuullut paljon kehuja liikkeestä ja aion itse piipahtaa sinne seuraavan kerran kun käyn pääkaupunkiseudulla.

Itsellä on sama "ongelma", liian pieni jalka.

16. Ja ikä oli? Vierailija

Olen ikäni käyttänyt sekä korkeita korkoja, keskikorkeita ja matalia vaihdellen. Hyvälaatuisia ja hinnakkaita. Töissä sairaalassa tietysti hyviä terveyssandaaleita. Muovikenkiä en ole suostunut jalkaani laittamaan koskaan. Lenkkikengät ovat olleet huippulaatua, vartavasten suunniteltuja ja erkioisliikkeessä kävely/juoksutyyli testattu.

Ja kyllä vaan on tullut jalkavaivoja nyt vanhemmalla iällä. Olen viisikymppinen ja nyt on tullut jalkavaivoja. Vaivaisenluu ihan yhtäkkiä ja toisen jalan jalkaholvi laskeutunut; ja se tietysti aiheuttaa selkä-ja lonkkakipuja. Joten nuori ihminen voi väittää ihan mitä vaan, totuus tulee esiin myöhemmin.

Mutta katsokaapa paljasjalkakuvia julkkisnaisista, jotka käyttävät aina korkeita korkoja: Kaikilla on rumat jalat vaivaisenluineen. Yhtään balettitanssijaa ilman vaivaisenluita en myöskään ole tavannut.

Joten minun neuvoni nuoremille naisille on se, että niitä korkkareita ei kannata käyttää aina ja joka tilanteessa, oli lesti kuinka hyvä tahansa. Sillä voi ainakin myöhentää jalkavaivojen tuloa. Esim. Victoria Beckhamilla on varmasti varaa valita laatukenkiä, samoin prinsessa Marylla. Mutta rumat vaivasenluut ovat molemmilla!

17. .222222 Vierailija

Minulla on ikää 45-vuotta ja olen käyttänyt halpoja ja kalliita kenkiä, nykyisin enemmän halpoja. Ostan myös muovikenkiä ym ihan surutta. Minulla ei ole mitään jalkavaivoja. Kannattaa tosiaan vaihdella kengänkannan korkeutta ja kenkiä jatkuvasti. Paljasjalkajuoksu ja kävely on erittäin suositeltavaa.

Käytin nuorena erittäin teräväkärkisiä piikkareita, eikä niistäkään tullut mitään. Välillä ballerinoja yms. Minulla on "littana jalka", ei rintava, ja hyvin kapea. En todellakaan aio käyttää mitään leveälestisiä ja kärkisiä kenkiä, koska ne ovat mielestäni hemmetin rumia.

Minusta on hassua että jotkut naiset selittävät tosissaan kuinka "kengässä on oltava vähän korkoa". Ahaa, outo juttu tuo evoluutio, kun on kehittänyt naaraspuolisen ihmisapinan jalan sellaiseksi, että pitää sitoa joku palikka kannan alle?

HAH! Samanlainen jalka se on miehelläkin ja jalka on luotu vapaana kävelemistä varten. Kengät pois aina kuin mahdollista!

18. sasae eik. Vierailija

Olen edellisen kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Esim. jatkuvasti korkeissa koroissa kävely lyhentää akillesjännettä, ja kohtapa ei enää tunnukaan "luonnolliselta" kävellä matalalla kengällä tai paljain jaloin.

Esim. joogassa, jossa pyritään mahdollisimman ideaaliin vartalon asentoon seistessä, ei seistä millään kantakorokkeilla, vaan paljain jaloin. Sama koskee tietty esim. jazztanssia ym.

19. Mixu Vierailija

Miksihän tuo ja ikää oli-kirjoittaja kysyi juuri minun ikääni? Täällä käsittääkseni oli muitakin, joilla jalat eivät olleet menneet miksikään korkkareilla kävelemisestä?! Väitän, että kyse ei ole iästä vaan siitä miten niitä jalkojaan käyttää.

En tainnut sanoa, että kävelisin joka ikinen päivä korkokengillä. Joskus jalassa on ballerinat, korkokengät tai lenkkarit. Kotona menen paljasjaloin.

20. Ja ikä oli? Vierailija

Sinun kommenttisi vaan nyt sattui olemaan ensimmäisenä.

Ja kyllä, kyse on nimenomaan iästä. Odottakaa vaan, kun olette viidenkymmenen paremmalla puolella, johan alkaa tulla niitä vaivoja. Se nyt vaan on niin, että jalat, joiden päällä seisotte koko elämänne, rasittuvat siitä tehtävästä eivätkä pysy samanlaisena kuin nuorena. En minäkään kolmekymppisenä, enkä edes nelikymppisenä olisi voinut uneksiakaan siitä, että minulla jotain jalkavaivoja olisi. Ne vaan tulivat ihan hiipimällä. Onneksi eivät ole (vielä?) kovin pahat.

Ja kun ajattelen sitä, kuinka järkevästi olen kenkiä käyttänyt verrattuna siihen, mikä nykymuoti on, niin pahoin pelkään, että ne jalkavaivat ilmaantuvat paljon, paljon aiemmin...

21. taikka Vierailija

^Taikka sitten jalkavaivojen syntyminen ei liity niinkään kenkiin kuin siihen mainitsemaasi yleiseen jalkojen kulumiseen, joka tapahtuu joka tapauksessa. Tähän vaikuttaa myös ihmisen oma paino ja arkiaktiivisuus. Ylipainoisella seisomatyöläisellä on takuulla jalkaterät 5-kymppisenä enemmän hajalla kuin hoikalla istumatyöläisellä.

Totta on, että vääränlaiset kengät ovat omiaan aiheuttamaan ongelmia, mutta jos nyt ei koko elämäänsä huippukoroilla vietä, varmaan ei niillä jalkojaan pilaa sen enempää kuin ne pilalle menevät yleisestä elämänmenosta.

22. Mixu Vierailija

Hehh, mikä saa sinut epäilemään, etten olisi jo reilusti yli 50?

23. Limapussi Vierailija

Kannattaa lukea, kantapään kipu, jalkaterän vaivat, hakekaa tietoa näistä asioista, jolloin tulette huomaamaan, jalkaterän, kantapään vaivat olla tosi hankalia, ja pitkäkestoisia.
    Kengällä on suuri merkitys jalan hyvinvointiin.

24. Ja ikä oli? Vierailija

Nimimerkkisi ja kirjoitustyylisi :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri