Hae Anna.fi-sivustolta

Korotettu hoitotuki

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä AS-lapsen äiti, 07.06.2005.

1. AS-lapsen äiti Vierailija

Moi,

Kysyisin teiltä, joiden lapsille on tuo korotettu hoitotuki myönnetty Kelasta, että kuinka monta kertaa jouduitte hakemaan sitä ennenkuin saitte myöntävän päätöksen?
    Omalle lapselleni heti diagnoosin saatuamme haimme Kelalta korotettua hoitotukea lääkärinkin suosittelemana, ,mutta saimme ""vain"" alemman hoitotuen sillä kertaa.
    Nyt alkuvuodesta hain sitten toiseen kertaan korotettua hoitotukea, koska lapselleni ja mulle oli suunniteltu hakeutuminen sopeutumisvalmennuskurssille täksi kevääksi, ja sinnehän vaaditaan se korotettu hoitotukipäätös.
    Taas tuli kuitenkin hylky Kelalta, ei kuulemma ollut vaadittavia perusteita korotettuun.
    Nyt olen sitten hakemassa jo kolmatta kertaa samaa asiaa Kelalta, jotta pääsisimme viimeinkin sinne sopeutumisvalmennuskurssille ensi syksynä, ilman sitähän sinne ei kuulemma pääse.

Miten vaikeaa teillä muilla on ollut tuon korotetun hoitotukipäätöksen saaminen? Ihmetyttää suuresti mikä siinä oikein ""maksaa"" kun sitä ei meinaa saada sitten millään, vaikka erikoislääkärin C-lausunnot on ollu joka kerta hakemuksien liitteinä ja itse hakulomakkeenkin olen erittäin huolella ja ajan kanssa täyttänyt molemmilla kerroilla.
    Turhauttaa tällainen kovasti kyllä... ei sitä turhan takia olla hakemassa!
    Ja lapsellani on tarkoitus aloittaa myös syksyllä ryhmäterapia, lääkärin suosituksesta sekin, joten eiköhän luulisi siinä olevan tarpeeksi Vaadittavia Perusteita Kelallekin.

Vielä kysyisin sitä, että KUINKA yksityiskohtaisen tarkasti olette selostaneet hakemuksessanne lapsenne oireita, ongelmia jne??
    Onko tarpeen jopa liioitella niitä, jotta ottavat vakavammin...joku sanoi mulle, että kannattaa laittaa siihen jopa hieman liioitellusti faktoja..?
    Valehtelemaan en kuitenkaan haluaisi ryhtyä, mutta ehkäpä olen sittenkin ilmaissut näitä asioita hieman laimeammin kuin mitä olisi sitten pitänyt, näin jälkikäteen ajatellen..
    Ja, varmasti myös C-lausunnon tekevällä lääkärilläkin on suuri merkitys siinä, kuinka hyvin sanankääntein osaa suosituksensa em. kurssin tarpeellisuudesta lausuntoa laatiessaan ilmaista, eikö?

No, pian taas jätän hakemukseni Kelalle, vielä odotellaan sitä c-lausuntoa siihen mukaan, ja en voi muuta kuin vain toivoa, että se menisi tällä kertaa läpi - viimeinkin.

Mutta kallisarvoisia vinkkejänne todella tarvisin asiaan liittyen, vielä ehtisin korjailla hakemustani lausuntoa odotellessa paremmaksi.
    Kiitokseni jo etukäteen kaikille kysymyksiini vastanneille!!!
    Lämmintä kesää kaikille!

2. Anni Vierailija

Meillä se meni kerralla läpi ja poika sai vieläpä takautuvasti vuoden ajalta korotettua tukia.
    Poika on näkövamminen ja sairastaa perinnöllistä näkövammaa Retinoskiisiä. Näkövammaltaan on 50%.

Varmaan sillä lääkärinlausunnollakin on vaikutusta. Minä en ole hakemusta itse täyttänyt lainkaan. Eka kerran meillä kävi kuntousohjaaja joka täytti tai sanoi mitä siihen paperiin kirjoitetaan ja seuraavan kerran sitä haettiin kolmen vuoden päästä ja silloin sen täytti yliopistollisen sairaalan sosiaalihoitaja. En ees yrittänyt itse täyttää ja vastaisuudessakin haen apua. Ne on vaikeita papereita täyttää.

Tyttären paperin kyllä sitten itse täytin, mutta hän saa alinta hoitotukea.

Kannattaa pyytää joltain apua sen täyttämiseen ja kelallakin varmaan auttavat.

3. autistin äiti Vierailija

Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä esim. sairaalan sosiaalityöntekijään. Itse täytin hakemuksen käyttäen todella konkreettisia esimerkkejä lapseni ongelmista, laitoin ihan hölmöltäkin kuulostavat asiat siihen, vaikka luulisi c-todistuksestakin ilmenevän kaiken oleellisen! Lapseni on nyt 13v ja ""uuden"" diagnoosin saimme vasta tänä vuonna, joten vuodesta -98 hänellä oli ""väärä"" diagnoosi ja sain alinta hoitotukea. Joka sekin lopetettiin jossain vaiheessa. Nyt kun päästiin vihdoin viimein oikeille jäljille lapsestani, on kaikki rullannut hienosti. (Käytännön asioissa, muuten on hankalaa) Mutta apuna on ollut ensin sairaalan väki ja nyt Kehitysvammaneuvolan väki. Hakemukset on menneet kerrasta läpi ja sain myös takautuvasti korotetun tuen vuoden ajalta!

4. Meillä ADHD... Vierailija

Me saimme korotetun heti ensimmäisellä haulla.Kävi vielä niin onnellisesti että saimme sitä vuoden takautuvasti,kas kun kenelläkään ei ollut juolahtanut mieleen aiemmin ohjata meitä hakemaan sitä...Laitoin kyllä hakemukseen aika rankan realistisen kuvauksen meidän arkipäivästä,et jos sillä oli osuutta myöntämiseen..Tietysti lääkärintodistuksen ohella.

5. Marian äiti Vierailija

Me saimme monta vuotta autistiselle lapsellemme korotettua hoitotukea, ja kun sitten yhdellä sopparikurssilla kysyin Kelan edustajalta, miksemme saa erityishoitotukea, hän kysyi hämmästyneenä, miksen ole valittanut päätöksestä. Eli sain sellaisen kuvan, että ensin kokeillaan ""kepillä jäätä"", että tyytyisivätkö tuohon - jos eivät valita niin eivät sitten muuta kaipaakaan.

Niinpä sitten valitin. Kirjoitin päivän kulun niin kuin se huonommillaan voi mennä. Valehdella ei saa, mutta kaikki negatiiviset asiat kannattaa kertoa - niin ikävää kuin se onkin haukkua omaa lastaan. Mutta se auttoi ja siitä lähtien olemme saaneet erityishoitotuen. TSEMPPIÄ - JOS EI VÄKISIN NIIN VÄSYTTÄMÄLLÄ!!!

6. As-äiti myös Vierailija

Saimme korotetun hoitotuen eka kerralla.
    Käykö lapsesi missään terapiassa? Jos käy niin tuleeko siitä matkakuluja? Olteko joutunut käyttämään ylimääräisiä maksullisia lapsenvahteja? Joutunut olemaan töistä pois ylimääräisesti terapia ym. käyntien vuoksi?
    Kaikki mikä maksaa pitää muistaa mainita hakemuksessa. Myös muut kulut joita lapsesta tulee.
    Meille tuli esim. paljon vaatekuluja kun poika pienempänä venytti paidat muodottomiksi heti uutena ja leikkasi kaikki liput ja laput irti mitkä kutitti tai olivat muuten vaan kestämätömiä.
    (AS-lapsilla on toisinaan ylikorostunut tuntoaisti ja vaatteet, olivat ne kuinka isoja tahansa, ahdistavat).

Jatka yrittämistä sinnikkäästi.
    Toivottavasti päsette sopparille. Ne tulivat tosi tarpeeseen ainakin meidän perheelle!

7. july Vierailija

Kiitos Marian äiti! Kiteytit asian just niin kuin se Suomessa on ja toimii. Meillä down/autismi, vaikea. Neurologi sanoi päälle 2-vuotiaastamme, että on alle kuukauden vanhan tasolla. Kela hylkäsi anomuksen korotuksesta korkeimpaan hoitotukeen. Kerään voimia taas yhteen valitukseen. Valitukset on aina menneet läpi. Mutta uuvuttaa kun kela ja perusturva toimii vasta valituksella. Kehitysvammaisten tukiliiton aluesihteereiltä kannattaa kysyä neuvoa. www.kvtl.fi .

8. Minna Vierailija

Höpö höpö, ihan kuin joku virkailija Kelassa kokeilisi mitään jäätä tai haluaisi jättää jonkun ilman rahoja! Tuo luulottelu jos joku on vanhakantaista ja vinoutunutta asennetta! Ihan teitä käsitellään siellä Kelassa pelkkinä papereina eikä siinä ole mitään hlökohtaista. Tiedän tämän ihan varmasti, entisenä vakuutusalan virkailijan ja Kela-tädin tuttavana.

Meidän hakemus meni myös ensin hylkyyn korotuksen osalta, mutta virkailija soitti ja kehotti valittamaan, koska heille oli ohjeistettu tekemään tietyssä tilanteessa tietynlainen päätös, mutta virkailija oli keskustellut muiden työkavereidensa kanssa ja olivat sitä mieltä, että tilanne voisi muuttua, jos tarpeeksi moni valittaisi asiasta. Näitä päätöksiähän ei tee Kelan virkailija vaan häntä korkeammat tasot. Ei kai pankissakaan voi antaa enempää rahaa kuin tilillä on, vaikka kuinka säälisi tai kokisi sen oikeutetuksi kyseistä asiakasta kohtaan. Oma työpaikkahan siinä menisi.

Olipa aika inhottavasti sanottu, että hauku lastasi. Totta kai kaikki mahdolliset vaivat ja lisäseuranta ns. normaalista tilanteesta poikkeavat asiat PITÄÄ mainita. Sen takia niitä kysytään, että voidaan saada kokonaiskuva tilanteesta.

Kaikki lääkärit kirjoittavat C- ja jopa B-todistuksen ja suosittelevat korotettua hoitotukea, sairauspvrahaa tai eläkettä, koska he haluavat tehdä kuten asiakas toivoo. Heidän ei tällöin tarvitse tehdä ikävää päätöstä ja kertoa, ettei korotettu hoitotuki tmv. tässä tilanteessa sinulle kuulu.

Eikä korotettua hoitotukea voi myöntää kaikille haluaville, vaikka Kelan täti niin haluaisikin välttyäkseen kiukkuisilta ja ikäviltä asiakkailta.

Inhottaa niin tämä ainainen valitus! Valtioneuvosto ne määrärahat myöntää ja määrittelee milloin saa tukea milloin ei ja summat myös. Ottakaa yhteyttä johonkin kansanedustajaan ja alkakaa viemään asiaa eteenpäin. Se on ainoa tapa saada parannuksia aikaan.

Itsekin silti vakuutusyhtiöissä ja Kelassa asioineena tiedän, että sisua ja aikaa vaaditaan, että kaikki sujuu. En siis tarkoita mollata teitä muita kirjoittajia. Kunhan vain ärsyynnyin taas tuosta sävystä virkailijoita kohtaan.

T: Entinen autovahinkojen korvaaja, joka ei voinut mitään, kun kaikki eivät saaneet niin paljon korvauksia kuin halusivat

9. july Vierailija

Mulla ei ainakaan ollu mitään henkilökohtaista ketään virkailijaa tai virkamiestä vastaan. Oli kyse palveluista, JOISTA ON JO LAKI SÄÄDETTYNÄ. Ja silti vasta valittamalla ja valituksissaan asioita hieman kärjistämällä saa nämä palvelut. Sen takia minusta tätä tärkeä hieman toitotella, että olin tosi äimänä kun näin joutuu opettelemaan toimimaan. Ettei kaikki pienen vammaisen vanhemmat joutuis opetteleen sitä kantapään kautta. Siinä onkin sit haastetta miten valtioneuvosto saataisiin säätämään lakeja joita noudatetaan. Meidän kunnassa aloitettiin toisesta päästä. Kehitysvammaisten tukiyhdistys kutsui paikallisia poliitikkoja ja virkamiehiä keskustelemaan lakisääteisten palvelujen ottamisesta edes asteittain budjettiin. Elämme toivossa.

10. Kivahan se olisi, että se valittaminenkin sitten auttaisi. Meillä on CP-vammainen 14-vuotias tytär, jolla vamman lisäksi epilepsia, hahmotushäiriöitä ja laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.

Saimme korotettua hoitotukea vielä kolme vuotta sitten. Tälle korotetulle hoitotuelle haettiin jatkoa vähän etuajassa, kun samalla epileptiset kohtaukset pahenivat :(
    Päätöksenä tälle hakemukselle oli, että meidät tiputettiin tavalliselle hoitotuelle.

Siitä asti on valitettu - siis tehty kaksi valitusta tarkastuslautakunnalle. Kummankin valituksen käsittelyaika on ollut yli vuoden - pitäisikö tässä itkeä vai nauraa. Lapsi kasvaa ja Kela nyt vaan on kertakaikkiaan sitä mieltä, että lapsemma on parantunut. Kiitos siitä - näkyiskin vielä.

Lääkärit ovat ilman muuta korotetun hoitotuen kannalla.

Viimeisimmässä tarkastuslautakunnan päätöksessä todetaan, että kun se epilepsiakin on pysynyt lääkityksellä kurissa. Juu, niin pysyi silloin 1,5 vuotta sitten, kun valitus tehtiin. Tänä keväänäpä ei enää pysynytkään.

Kai tässä pitäisi taas johonkin valittaa, mutta kun ei sitä äitinä jaksa ihan loputtomiin. Meillä menee aikaa ihan sen lapsen hoitamiseen ja kuljettamisiin.

Kohtahan lapsi on tietysti niin iso, ettei enää lapseksi lasketa. Parhaita kasvuvuosia on hukattu Kelan käsittelyrumbaan. Sen korotetun hoitotuen myötähän meni myös oikeus Kelan kuntoutukseen. Ennen oli fysioterapia, toimintaterapia, ratsastusterapia ja allasterapia. Nyt sitten kunta järjestää kyllä ihan hyvin nuo fysioterapiat ja allasterapiat, toimintaterapiajaksojakin - mutta ratsastusta ei. Ratsastus oli vain meidän neidille elämän kohokohtia ja auttoihan se paljon tasapainon hallinnassa.

*huokaus* katkeralta kuulostaa tietenkin ja katkera olenkin lapseni puolesta.

11. Pitää vaan jatkovalittaa. Jouduin opintotuesta valittamaan niin kauan, että kun aloitin opiskelun syyskuussa 2003, niin tuki maksettiin takautuvasti joulukuussa 2004. Siinä väliaikana oli itsensä taas työllistääkseen päätoimisesti opiskelevalla vammaisen yksinhuoltajalla naurussa piteleminen. Tämmöstä se kela meille järjestää... Ja samoihin aikoihin piti erityishuolto-ohjelmasta valittaa 2,5 vuotta. Nyt ei ole käynnissä kuin valitusprosessi erityishoitotuesta. Täytyy sanoa, etten enää jaksa edes toivottaa tsemppiä... huoh

12. AS-lapsen äiti Vierailija

Kiitoksia kaikille Teille, jotka näitte vaivaa vastataksenne tärkeään kysymykseeni! :)

Yritin lapseni hoitavan tahon (Tays) erityissairaanhoitajal-
    tamme kysellä sosiaalityöntekijän konsultoimisesta tässä asiassa, mutta väitti kivenkovaan, ettei muka Tays:ssa olisi mitään sosiaalityöntekijää.... Voiko tämä olla muka totta??
    Itse sitä epäilen kyllä melkoisesti, kai noin suuressa talossa (Tays) sentään sos.työntekijä löytyy!!
    Pakkohan sellanen on olla sielläkin, kun on pienemmissäkin sairaaloissa...

Valittanut en ole, koska tarvisin siihenkin asiaan jonkin-
    laista ammattiapua, siis ihmisen, joka tietää, miten se täy-
    tyisi tehdä oikealla tavalla. Itekseni en halua alkaa sellaista söhertämään, koska aivan varmasti saan taas kuulla jälkeenpäin, että olisi pitänyt osata tehdä niin ja näin jne... Siksipä haluankin kerralla heti saada sen asian kunnolla tehtyä, ettei tarvi kenenkään sanoa jälkiviisaana mitä jätin tekemättä tai minkä tein taas väärin..
    Tosi raivostuttavaa ja Turhauttavaa tällainen kädenvääntö tuon byrokratian ""helvetin pesän"" kanssa! Olen todella suut-
    tunut koko instanssille tällaisesta vedättämisestä ja sairaan lapsen elämällä leikittelemisestä että...:/
    Eniten raivostuttaa se seikka, ettei Kelan lääkäri ole ikinä edes tavannut lastani henk.koht. ja SILTI sillä on valta evätä lapseltani tuo tärkeä etuisuus, joka hänelle ilman muuta kuuluisi..sitä ei jaksa millään ymmärtää eikä hyväksyä :(

Kaksi erinäistä kertaa siis olen jo tuota korotettua hakenut ja yhä se on myöntämättä lapselleni. Kolmatta kertaa en enää jaksais käydä läpi samaa rumbaa yksinäni, seuraavalla kerralla on saatava joku viranomainen/expertti siihen hommaan kaveriksi, mutta Kenet saisin ja mistä... ??
    Viimeksi tein mielestäni parhaimman hakemuksen mitä ikinä olen tehnyt (oheistin mukaan yksityiskohtaisilla esimerkeillä kirjoittamani selostuksen lapseni tyypillisestä päivästä, kuinka se sujuu terveeseen lapseen verrattuna jne), eikä se siltikään tuottanut tulosta, ja se lannistaa jos mikä...
    Tiedän, ettei minua parempaa asiantuntijaa tässä asiassa olekaan, itsehän tiedän kaikista parhaiten kaiken lapseeni liittyen, joten tuskinpa viimeisintä hakemusta parempaa voisi kukaann muukaan puolestani kirjoittaa, mutta kuiten-
    kin tarvitsisin jonkun kokeneemman apua tässä asiassa, ainakin se antaisi minulle vielä Toivoa ja Luottamusta, Henkistä tukea, mitä nyt todella tarvitsen.

Ikävintä tässä koko asiassa on se, että mikäli myöhemmin syksyllä tulisimme valituiksi sopeutumisvalmennuskurssille, jäisimme pois porukasta, koska meille ei tätä korotettua hoitotukea ole myönnetty...ja se olisi todella Ikävää ja niin hemmetin Väärin lastani ja perhettämme kohtaan!

Nimim. ""Stressaantunut ja epätoivoinen""

13. terapeutti Vierailija

Kelan edustaja oli työpaikallani noin vuosi sitten kertomassa lapsiperheiden eduista, tuista ym. Hän kehoitti meitä kuntoutusalan edustajia viestittämään esim. hoitotukea hakeville vanhemmille, että merkittävintä hakemuksessa on juuri se osio, jossa vanhemmat kuvaavat lapsen arjessa sairauden/vamman aiheuttamia vaikeuksia. Ne siis kannattaa hakemukseen pikkutarkasti kuvailla, kertoa kuinka kauan jonkin asian tekeminen vie aikaa ja kuinka paljon lapsi tarvitsee eri päivittäisissä toiminnoissaan vanhemman konkreettista apua tai fyysistä ohjausta tai sanallista kehoitusta jne. Kelassahan päätökset tehdään vain papereiden perusteella, joten he eivät voi ilman tarkkaa kuvausta tietää, miten raskasta tai vaikeaa perheen arki on lapsen sairauden vuoksi. Huom! Hoitotuessahan juuri tuo lapsen raskashoitoisuus on se merkittävä luokitteleva tekijä (kun muualla aina pyritään painottamaan lapsen taitoja ja osaamista). Älä lannistu, hae uudelleen!

14. Äiti Vierailija

Noinhan sen pitäisi mennä, mutta tukia päätettäessä Kela kuitenkaan ei pidä sanoistaan kiinni.
    Minullekin on ilmoitettu (kelan työntekijä), että terapiassa käyminen ei lisää vanhempien työmäärää millään tavalla jo muutenkin vammaisen lapsen kanssa.
    Toisissa tilanteissa katsotaan kuluja ja jos ne eivät ole suuret, niin viis työmäärästä.
    Itselläni on lapsi, joka on todella työllistänyt minua runsaasti sekä oli terapia kerran viikossa ja hän sai alinta hoitotukea. Toisen lapsen kanssa ei ollut niin paljon lisärasitetta kotona eikä kulujakaan sen enempää, mutta hän sai korotettua hoitotukea, joten kyllä olen ihmetelly näitä kriteereitä välillä.

15. Lisäys edelliseen Vierailija

Niin ja sen vielä sanon, että olin luetellut rasitteet hoitotukianomuksessa tarkkaan, mutta ei riittänyt.

16. AS-lapsen äiti Vierailija

Sama juttu, olen todellakin luetellut kaikki rasitteet pikkutarkasti hakemuksessani samalla verraten niitä siihen, miten terve lapsi pärjää samassa asiassa/tekemisessä. Mutta tästäkään ei ollut apua...
    Joten ei tässä enää oikein osaa mitään enempiä tehdä...
    Avuttomalta ja turhauttavalta vaan tuntuu kovasti.
    Tulisivat itse toteamaan meille kotiin miten mikin asia sujuu/menee, niin näkisivät mitä tämä oikein on päivästä toiseen.

17. As-lapsen äiti Vierailija

Moikka taas pitkästä aikaa :)

Nyt on tullut taas se hetki, että olen jättänyt Kelaan hoitotukihakemuksen lääkärinlausuntoineen ja odottelen parhaillaan miten tällä kertaa käy...
    pitäkää mulle peukkuja!

Yksi terapia olisi alkamassa lapsellani hyvin pian ja jollei saada sitä korotettua, niin jää terapiat käymättä!
    Ei kai se niin voi mennä sentään... ??
    Raivostun kyllä todella JOS Kela taas antaa hylkäävän päätöksen!

18. As-lapsen äiti Vierailija

Nonnii...:)
    Nyt se myönteinen päätös viimein sieltä tuli - Yes!!
    Mahtava juttu, nyt lapseni pian alkava terapia on turvattu ja ensi vuoden puolella pääsemme sinne sopparillekin viimein:)

19. hoitotuki Vierailija

Kuka tietää milloin on alettu Suomessa maksamaan tällaista tukea? Laittakaa tänne netiin tiedot. Ystäväni on hakenut hoitotukea, eikä saa vaikka on pätevä lääkärintodistus ja rollaattoria käyttää. Ei pysty kerrostalossa asumaan, kun ei ollut hissiä. Nyt on rivitalossa. Saa asumistukea kylläkin. Laittakaa tänne kaikki vinkit!!! Tiedosta kiitollinen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri