Hae Anna.fi-sivustolta

Kortsut 12-vuotiaalla

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä misu7, 08.02.2009.

1. Lapsellakin on oikeus yksityisyyteensä. Seksuaalisuus kehittyy jokaisella omaan tahtiinsa ja jos ehkäisy kielletään niin ei se seksikokeiluja kuitenkaan vähennä. Lisää vain teiniraskauksia.

Intiimiasiat ovat intiimejä. Ette te lapsianne omista.

2. mie vaanxx Vierailija

Niin tai näin niin kyllä 12-vuotiaalle e-pillerien määrääminen on edesvastuutonta. On niitä muitakin ehkäisykeinoja.

3. --- Vierailija

Pillereitä voi syödä myös muuhun tarkoitukseen kuin ehkäisyyn. Itse aloitin pillerit 15-vuotiaana, koska ihoni oli huonossa kunnossa ja vatsani aivan järkyttävän kipeä kuukautisten aikaan. Pillerit tehosivat hyvin ja nyt harmittaa vain, etten aloittanut niitä aiemmin!

Asia erikseen on e-pillereiden mahdolliset terveyshaitat ja kysymys siitä, miten nuoren keho reagoi hormonaaliseen ehkäisyyn. Itse kuitenkin olen kuullut monilta gynekologeilta, että pillerit voi periaatteessa aloittaa heti, kun kuukautiset alkavat.

4. 4:n äiti, ei kirj Vierailija

Ja siitä median vaikutuksesta vielä (ei enää pelkästään mutu-juttuja);

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2009/02/816536

5. --- Vierailija

^Ei tuosta uutisesta voi päätellä, vaikuttaako musiikkimaku seksuaalikäyttäytymiseen vai toisin päin vai onko näillä "muuttujilla" mahdollisesti jokin yhteinen tekijä. Itse pitäisin jälkimmäistä vaihtoehtoa todennäköisimpänä: nuoret, jotka ovat luonteeltaan esimerkiksi tavallista impulsiivisempia ja aggressiivisempia (tms.) tykkäävät ehkä kuunnella seksististä gangsta rap -musiikkia ja myös aloittavat seksin harrastamisen muita nuorempina. Selitys voi olla myös esimerkiksi se, että alemmissa sosiaaliluokissa (etenkin USA:ssa, jossa köyhät ovat usein mustaihoisia tai latinoita) kasvavat nuoret kuuntelevat keskimääräistä enemmän seksististä musiikkia ja aloittavat keskimääräistä nuorempina seksin harrastamisen. Tuollaisiin tutkimuksiin kannattaa aina suhtautua ainakin vähän kriittisesti.

6. 4:n äiti, ei kirj Vierailija

Mutta tuon kirjoituksen (kummankaan) perusteella ei voi väittää ettei medialla olisi osansa nuorten (ja aikuisten) tapaan määritellä omaa seksualisuuttaan taikka sitä mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.

Jos joku täällä väittää tosissaan ettei medialla olisi vaikutusta mm itsetuntoon ja sen rakentumiseen sekä esim ajatuksiin seksistä, niin ei ole joko katsonut tv:tä, lehtiä ja kuunnellut radiota (ts elää umpiossa) taikka ei ymmärrä mitä sieltä on nähnyt/kuullut (tuohon en edes viitsi kirjoittaa mikä silloin on, saattaapi olla äärimmäisen loukkaavaa...).

Ilmankos meidän lapset ovat niin fiksuja kun en anna heidän katsoa seksististä roskaa, vaan asiallisia ohjelmia & lastenohjelmia /-elokuvia.

7. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta olisi edesvastuutonta olla määräämättä 12-vuotiaalle e-pillereitä, jos tämä niitä nimenomaan tarpeeseen hakee. Tarve voi olla joko ehkäisytarve tai sitten esim. kuukautiskivut kuten tuossa jo mainittiinkin. Jos jo tuon ikäinen on niin fiksu, että menee heti hakemaan ehkäisyä sitä tarvitessaan, ja sanoo lääkärille noin (että olisiko sitten parempi, että olisi hetken päästä raskaana), niin sehän hienoa on. En minä kyllä seksin harrastamista suosittele kenellekään 12-vuotiaalle, mutta eihän sitä voi estää kieltämällä heiltä e-pillerit. Vai luuliko joku sellaista? Sanoisin kyllä, että mieluummin kannattaa odottaa, mutta jos nuori ei aio odottaa, niin ilman muuta hänen pitää saada käyttöönsä ehkäisymenetelmät! Ainoa "oikea" este niille olisi todelliset lääketieteelliset terveyshaitat, jos sellaisia olisi. Mullakin olisi voinut olla helpompi nuoruus, jos joku olisi keksinyt tarjota e-pillereitä aiemmin.

8. eräs peräs Vierailija

Yleensä olen ollut samoilla linjoilla 4:n äidin kanssa, mutta nyt en!

Siis ehkäisyvalistus todellakin kuuluu yläasteelle. Tuo näkymys jonka mukaan jos seksivalistusta annetaan, se johtaa lisääntyviin seksikokeiluihin on vallassa jenkeissä. Ja teiniraskaudet ovat siellä arkipäivää...

Minä en näe mitään pahaa siinä että murrosikäiset nuoret (eivät siis lapset) saavat ajoissa tietoa ja vaikka käytännön harjoitusta ehkäisyvälineiden käytöstä.

9. f-girl*** Vierailija

...ja minä lisäisin, että lastenkin kuuluu saada faktatietoa siitä, kuinka lapset saavat alkunsa tai mitä murrosiässä on odotettavissa. Näin oman kehon muutokset eivät tule lapselle yllätyksenä. Tietoa voi antaa sopivaa tahtia lapsen iän ja kiinnostuksen mukaan. Tosiasia on, että nykyään lapset kehittyvät fyysisesti yhä nopeammin ja murrosiän alkamisikä laskee koko ajan. Siksi "kukista ja mehiläisistä" on ehdottomasti puhuttava jo ala-asteella. Minun koulussani em. asiat käsiteltiin muistaakseni joko 4. tai 5. luokalla. Ainakin kahdella luokkatoverillani alkoivat jo kuukautisetkin 11-vuotiaana (yläasteella he olivatkin jo fyysisesti aikuisen tasolla ja ehkä tästäkin johtuen he myös aloittivat seksielämänsä varsin nuorina, luullakseni n. 14-vuotiaina), joten ala-asteen valistus ei tullut siinä mielessä hetkeäkään liian aikaisin. Koulun tehtävä on tarjota tämä tieto, koska ei voida tietää, tarjotaanko sitä kotona!

Mielestäni on myös luontevaa, että myös raskauden ehkäisy otetaan esille siinä vaiheessa, kun puhutaan murrosiästä, sukukypsäksi tulemisesta ja ihmisen lisääntymisbiologiasta. Vähintäänkin on kerrottava tavallisimpien ehkäisymenetelmien eli kondomien ja e-pillerien olemassaolosta (kierukoista ym. ehtii sitten keskustella myöhemminkin). Jotkut lapsista eivät varmasti tarvitse kyseistä tietoa ennen täysi-ikäiseksi tulemistaan, osa ei ehkä ennen avioon astumistaankaan, mutta osalle asiat voivat olla ajankohtaisia jo piankin, joillekin valitettavasti jo 12-vuotiaana. Yleisen hyvinvoinnin kannalta on siis parempi antaa tieto ennemmin kuin myöhemmin.

Olen ilman muuta samaa mieltä 4:n äidin kanssa siinä, että nuorelle on opetettava itsekunnioitusta, itsevarmuutta ym., jotta ei joutuisi hyväksikäytetyksi, mutta liian seksikielteiseksikään ei pidä heittäytyä, eikä tietoa pidä missään nimessä pantata. Seurauksena voi olla (nuoresta riippuen) joko kapina tai sitten (tyttö varsinkaan) ei osata myöhemmin nauttia omasta seksuaalisuudesta tai suhtautua siihen muuten luontevasti - omia haluja pidetään likaisina, kiellettyinä tms.

Vanhempi ei myöskään voi kontrolloida nuoren kehitystahtia, joten nuori saattaa ihan itse kiinnostua seksistä ja haluta sitä poika- tai tyttöystävänsä kanssa ilman että kuvioon liittyy mitään hyväksikäyttöä. Vanhemman pitäisi osata tunnistaa ja hyväksyä tällainen tilanne. Esimerkkinä mainitsen erään nuoren naisen, johon olen tutustunut aikuisiällä. Hän ryhtyi seurustelemaan ensimmäisen poikaystävänsä kanssa yläasteella, he ryhtyivät harrastamaan seksiä melkein heti (molemmat olivat kokemattomia), ja nyt 15 vuotta myöhemmin he ovat edelleen yhdessä, nykyään avioliitossa ja heillä on kolme lasta. Eivätkä he edes kuulu mihinkään uskonlahkoon vaan olivat aikoinaan varsinaisia nuoria kapinallisia...

Amerikan meininki on todella pelottavaa. Jenkkilän seksivalistusta vailla kasvaneet teinit eivät yhdenkään tilaston mukaan harrasta seksiä tippaakaan vähemmän kuin seksivalistusta saaneet nuoret. Sen sijaan heidän keskuudessaan rehottavat sukupuolitaudit ja teiniraskaudet, koska heillä ei joko ole mitään tietoa ehkäisystä tai tiedot ovat vääriä.

Media saisi olla vähemmän seksintäyteinen, totta. Lasten ja nuorten ei pitäisi katsoa kehitystasolleen sopimattomia ohjelmia, totta. Seksin harrastamista ei pitäisi aloittaa ennen kuin on siihen henkisesti ja fyysisesti täysin kypsä, totta. Mutta ennemmin tai myöhemmin lapset/nuoret joka tapauksessa kiinnostuvat seksiasioista ja itse seksistäkin, koska se kuuluu ihmisen luonnolliseen kehityskulkuun, ja siksi heidät on ehdottomasti varustettava hyvissä ajoin asianmukaisella faktatiedolla, joka ei ole sen enempää seksiin yllyttävää kuin seksin kieltävääkään mutta joka käsittelee "varmuuden vuoksi" myös asioita, jotka nuoren kannattaa tietää, JOS hän kaikesta huolimatta päätyy harrastamaan seksiä nuorella iällä. Se, mitä ehkäisyvälineitä on olemassa ja kuinka niitä käytetään, on eräs sellainen olennainen tieto! Jenkkilän tilanteesta näkee, että muuten ne jäävät helposti käyttämättä.

10. eräs peräs Vierailija

f-girl.

Ilmeisesti me olemme eri mieltä vain sanavalinnoista. Itse pidän niin itsestään selvänä että jo pikkulapsille kerrotaan miten vauvat saavat alkunsa, etten osaa tätä seikkaa edes seksivalistuksena pitää. Samoin on selvää että tietoa lisätään lapsen kiinnostuksen ja kysymysten mukaan. Seksivalistus pitää mielestäni sanana sisällään niin paljon, että tämmöiset mistä vauvat tulee -puheet eivät oikein istu siihen kategoriaan. Varsinkin kun lapsille aiheesta puhuttaessa ei edes välttämättä sinänsä sivuta seksiä ollenkaan.

Ainakaan meillä 6 -vuotias lapsi ei ole olut yhtään kiinnostunut siitä, että MITEN ne siittiöt päätyy sinne pimppiin. Tälläisia teknisiä seikkoja ei vielä välttämättä sitten tarvise kertoa ollenkaan.

Lapsia kuitenkin tulee mielestäni suojella yliseksuaalisuudelta, eikä heille mielestäni kuulu ollenkaan sama tiedon määrä tästä aiheesta kuin jo esimurrosikäisille. Ala-asteella näistä asioista tosiaan puhutaan vasta noin 5. vuosiluokalla.

Tartuin tosiaan nin kauhuissani tuohon 4.n äidin kommenttiin, että lähdin vain siitä eteenpäin.

11. ainos Vierailija

Kauheaa, miksei 14-vuotiaan kuulu tietää "asioita"? Miksei hän saisi tietää lisääntymisestä siinä missä vaikka Euroopan maiden pääkaupunkien nimistä? Miksi teet seksuaalisuudesta tuollaisen tabun? Sehän on asia siinä missä muutkin.

Kyllä meille jaettiin seiskalla kumeja ja niitä opetettiin laittamaan banaanin päälle. Opetettiinhan meille samana vuonna kuinka laskea kotitalouden menoja ja kuinka hoitaa vauvaa. Kukaan meistä ei silti ajatellut, että nyt meidän täytyy muuttaa kotoa ja alka itse ostamaan omat maitomme. Ymmärsimme, että se kaikki on edessä joskus tulevaisuudessa. Kyllä äitini kertoi kuukautisistakin kun olin varmaan jotain 6-vuotias. Ymmärsin, että se on joskus tulevaisuudessa edessä ja kuuluu naiseuteen, en ajatellut, että kuukautisten pitäisi tulla heti nyt kun kerran niistä tiedänkin.

Lapsi tarvitsee aikaa kypsytelläkseen asioita. Olisiko sinusta parempi, että lapset pidettäisiin pimennossa seksiasioista siihen saakka, kunnes heidän olisi tarkoitus harrastaa seksiä? Ei se tiedon ajankohta ole niin tärkeä, kunhan se tulee etukäteen ja kunhan lapsella on vielä vuosia aikaa miettiä niitä asioita ennen kuin ne tulevat ajankohtaisiksi hänen omalla kohdallaan. Kuinka lapsesi voi muodostaa oman käsityksensä esimerkiksi seksuaalisuudesta jos hän ei siitä mitään tiedä? Täytyyhän ihmisen ensin tiedostaa omat rajansa ennen kuin hän on mihinkään valmis.

12. pannaan Vierailija

Minä en näe mitään pahaa siinä että murrosikäiset nuoret (eivät siis lapset) saavat ajoissa tietoa ja vaikka käytännön harjoitusta ehkäisyvälineiden käytöstä.

niin harjoitusta, tarkoitat varmaan myös tottakai kokeilua myös, eihän sitä muuten tiedä. Pitäis varmaan ottaa Suomessakin käyttöön tyttöjen ympärileikkaus joka aukeis vasta hääyönä kipujen kanssa koska tuntuu ja myös kuuluu homman karanneen käsistä, vanhemmat ja koulu+tv ja mediakin oikein tuputtaa sexiä, on muka normaalia hypätä heti sänkyyn kenen ja kuinka monen kanssa vain ja vielä samana yönä. Kyllä ennen pidettiin huorana tyttöä joka antoi rasiaa useammalle vaikkakin eri päivinä.

13. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No onneksi ei enää. Ihmisellä on oikeus toteuttaa seksuaalisuuttaan kuten haluaa, jos ei vahingoita toisia. Seksisuhde vain yhden henkilön kanssa kerrallaan ei ole kaikille paras vaihtoehto.

14. Tuolla ketjun alussa joku sanoi että vanhemmat saavat tarkistaa lapsensa puhelut, tekstiviestit yms... Minä sanon että BLA BLA BLA! Täyttä pas*aa. On lapsillakin omat yksityisyytensä.

15. misu7 Vierailija

Menisivät kylpylän höyrysaunaan ja vaihtaisivat näkymiä keskenään.. niinkuin ennekin..

16. vierailija Vierailija

jokos viestiketjun alottajana tyttö on pamahtanu paksux kun ikääkin jo varmaa se 20v? johan se pitäs olla kaikki koettu??

17. 13 v pojan äiti Vierailija

Poikani tahtoi yö kylään tutulle ihmiselle. Se on 40 tai alle oleva nais ihminen ja sillä on 13-15 likka lapsi. Eli mun poikani oli iskenyt silmänsä siihen likkaan minä
    ajattelin terävänä äitinä. Poikani jutteli kokoajan siintä likasta eli oli poikani mieleen se tyttö. Kun päästiin perille heti poikani sen likan huoneseen ja minä
    kahville sinne. Kohta juoksi alaston likka ja mun poikani muna pystyssä sen perästä suoraan uima altaaseen, joka oli 70 luvulla harvinainen keksintö. Eli ne
    ovat rikkaita minulle tuli heti kateellisena mieleeni. Ja kun nuoret olivat uimassa se muija vei mut likan huoneeseen ja sitä kortsun määrää mikä oli kulhossa likan
    sänkyn vieressä. Me maksamme meidän likalle korvauksen noista kortsuista, eli
    mitä enemmän se niitä käyttää sitä lihavampi on sen tili pussi. Eli kun minä ajelin
    kotiini minä ajattelin vain yhtä asijaa mun poikani muna ylhäällä. entäs kun tekee lakon sen peli. niska perse kiinni ja poika kadulle sekä sen vaatteet perästä.
    Kun ne toivat poikamme kotiinsa se oli poikki ja ne kantoivat pojan sen sänkyyn.

18. vierailija Vierailija

Meidän poika kannettiin myöskin kotiinsa ja sänkyyn suoraan.Minä riisuin poikani alaste ja tarkistin sen joka puolelta. Poikaa oli piiskattu ja sen siitin ei toiminut eli poikani oli tyhjennetty siellä kylä paikassa missä se oli ollut. Mutta
    plussana oli poika oli pesty hyvin joka puolelta ja minä peittelin sen sekä läksin pois sen huoneesta. Minä kävin parin tunnin välein katsomassa sitä poikaa ja pissatin sen myöskin meidän kusiankalla. Poika nousi oma aloitteesti yläs ja tuli
    keittöön missä minä olin aamu palalla. Oli se kokemus mulle en voi muuta sanoa
    äiti, Poika sanoi mulle. Siellä oli pullon pyöritystä ja minulla koko ajan piti olla muna esillä, Ihmeelliset säännöt siellä likan kotona siinä pelissä poika ihmetteli.
    Mutta sainpa minä poika naida siellä oikein kunnolla, Ja kun ei toiminut mulla ne piiskasivat mut 3-5 eri kertaa kertoili poika mulle. Mutta jos vain kelpaan heille leluksi minä kyllä poika menen se lopetti puheensa mulle.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri