Hae Anna.fi-sivustolta

Korvakäytävien sietämätön

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä kutina, 27.02.2006.

1. kutina Vierailija

Apua! Nyt korvakäytävästä tuli sitten jo verta. Korvakäytäväni kutisee aivan sietämättömästi. Olen kokeillut näihin Ceridal-ihonhoitoöljyä, mitä apteekista suositeltiin, vauvaöljyä ja perusvoidetta. Kutina vain jatkuu ja se on niin sietämätöntä, että on pakko rapsuttaa. Mistä tämmöinen voi johtua? Voiko korvakäytävissä olla jokin hiiva/muu sieni, joka kutittaa? Vaiva on jatkunut viime kesästä lähtien ja talvella mennyt vain sietämättömämmäksi. Ei tämmöisestä pääse julkiselle lääkäriin, kun on kiireellisiäkin tapauksia jonossa ja yksityiselle ei ole rahaa.

2. niinpä niin Vierailija

Mulla on ollut sama vaiva jo 20 vuotta. Viimeisin lääkäri tuijotti mua tiukasti silmiin ja sanoi, että mun täytyy saada kutina kuriin!
    Siis minun?!
    Niinpä kai sitten. Syytä ei ole löytynyt.

3. hankalaa Vierailija

Nettisivuilta yritin löytää tuohon ongelmaan apuja. Yksi kansanversio oli allergia. Niinpä, mutta mille sitten allerginen? Sehän voi olla mitä vain. Vaikkapa hiustenhoitoaineet.

4. kaisla Vierailija

Minä ole päässyt ko. vaivan takia tutkimuksiin. Siihen auttaa joillakin voiteet: esim. reseptillä saatava Terra Cortil-p on hyvä, jos korvat märkii ja niissä lotisee neste. Sitten voi koettaa kutinaan ihan Sibicort-rasvaa, jota saa ilman reseptiä. Minullä on ollut vaiva 15v eikä se parane koskaa kokonaan vaan aina se uusii, sen kanssa täytyy vaan oppia elämään. Tärkeintä on muistaa aina suojata korvat, kun pesee hiuksia tai ui. Silikoni korvatulpat ovat hyvät, hätätapauksessa käy myös sinitarra.

5. Sama juttu Vierailija

Sama juttu täälläkin. Itselläni auttoi vasta se, kun jätin sokerit, valkeat viljat, tärkkelyksen ja oluen pois ruokavaliostani. Noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota varmasti lopun ikääni, sillä vasta tämä on auttanut moniin ennen niin selittämättömiin vaivoihin.

Korvien kutina, vetistäminen ja nesteen hölskymisen tunne korvien sisällä oli vain yksi vaiva. Muita mm. laktoosi-intoleranssi, jota ei sitten ollutkaan. Suolisto-ongelmat, jotka kaikkosivat tämän ruokavalion myötä. Hiivatulehdukset siellä ja täällä, jotka myöskin ovat historiaa.

Kutinaan itsessään auttoi akuuttihetkellä parhaiten se, että korvan sisäreunoja raaputti hyvin hellästi tulitikun puuvarrella. Tai auton avaimella, tai hammastikulla, lyijykynällä... mitä nyt sitten käsiin saikin. :)

6. Minulla oli kutina v. 1994, kun oli hellekesä ja saunoin liikaa maalla. Siitä seurasi, että pumpulipuikoilla kaivelin korviani ja sain toisesta korvata todella verta tulemaan.

Menin ensin työpaikkalääkärille, joka passitti saman tien korvalääkärille. Siitä seurasi pitkällinen hoitoprosessi, joka jatkuu tänä päivänäkin sen verran, että käyn kerran vuodessa korvalääkärillä ja hän puhdistaa korvan ja tarkastaa samalla. Käytän tarvittaessa Otiborin-tippoja (reseptilääke) ja vettä ei saa korvaan mennä yhtään. Apteekin kitti aina korvaan hiuksia pestessä. Tipat poistavat kutinan ja kuivattavat korvaa.

Korvakäytävässä on alapuolella kallonpohjanluu muutaman millin päässä ihon alla ja sen ihon olin onnistunut raapimaan rikki niin, että luu oli näkyvissä. Parantuminen kesti lähemmäs kymmenen vuotta eikä meinannut löytyä mitään konstia. Leikkauskin oli jo välillä uhkaamassa.

Minä kyllä sinuna menisin ja vikkelästi ensin vaikka omalääkärille. Ei tietysti tarvitse näin kamala tapaus olla, mutta tämä olikin minun juttuni ja vain esimerkki, millaista voi sattua kutisevan korvan kanssa.

7. puudeli Vierailija

Sama täällä, korvia kutissut jo muutaman vuoden säännöllisen epäsäännöllisesti. Sen olen huomannut että siitepölyallergia tuntuu mulla nykyään koko nielualueen (ml korvat, nielu) sietämättömänä kutinana. Mutta harmiksi tuota korvien kutinaa on kyllä muulloinkin kuin siitepölyaikoina. Todella viheliäinen vaiva. En ole keksinyt mikä sen laukaisee, enkä kyllä sen enempää sitäkään että asian tiimoilta voisi toki lääkärissäkin pistäytyä.

8. K Vierailija

Oletko käyttänyt vanupuikkoja?
    Olet niillä ehkä ""rikkonut"" korvakäytävän pintaa ja siksi korva kutisee. Myös asunnossa oleva home saattaa kuulemma aiheuttaa kutinaa korvissa, silmissä, iholla...

9. Minä jouduin ensimmäisenä vuonna käymään joka toinen viikko korvalääkärissä. Korva huuhdeltiin, voideltiin ja tippoja piti laittaa illoin aamuin. Monta lääkettä kokeiltiin, kunnes tämä Otiborin osoittautui minulle sopivaksi. Korvakäytävän iho paranee hitaasti ja huonosti. Kostea kun on, siellä helposti muhivat sienet ja bakteerit, jos on ihon onnistunut rikkomaan.

Uimiselle ja saunomiselle sain sanoa hyvästit moniksi vuosiksi. Onneksi en ole koskaan ollut ""vesipeto"". Saunaan menen nykyisin pumpuli kevyesti ulkokorvassa ja kertakäyttölakanasta tehty myssy päässä, ettei höyry pääse korviin. Saunassa en hiuksia koskaan pese, koska kitti korvassa löylyssä tekisi kosteutta korvakäytävään. Kittiä on hankala laittaa kesken saunomisen, se kun tarttuu vain kuivaan korvaan.

Taatusti en pumpulipuikoilla korviani kaivele.

10. vierailija Vierailija

Kutina ja märät korvat minulla ja miehelläni. Ei ole sieni-infektio, korvatipat eivät auttaneet. Mulla vuotoa korvasta ja verta. Pumpulipuikolla olen kuivannut, mutta mieheni ei. Voiko olla homeasunto?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri