Korvaputken poisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tindra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tindra

Vieras
Heissan siskot! Onko kukaan joutunut poistattamaan putkia lapsen korvista? Meillä juuri 3 täyttäneen toinen putki jumittaa sitkeästi paikallaan, ja se ilmeisesti joudutaan poistamaan.
Operaatio on siis samanlainen kuin putkien laitto? Entäs jälkihoito? Kyllä mua sairaalakammoista hirvittää lapsen nukuttaminen TAAS... Kertokaa kokemuksia pliis!

Meillä neidin kanto sinne sairaalavuoteeseen oli se kamalin osuus, kun pelkää valkotakkisia miehiä. Huusi kuin syötävä, itse toimen pide ei kestänyt varmaan kymmentä minuuttia. Nukkui siellä puoli toista tuntia. Heräsi aika pökkeröisenä, mutta kaikki oli hyvin. Vielä käytetään niitä kittitulppaa kun odotellaan että se reikä menee tukkoon. Ja ekaksi yöksi sanoivat että voi antaa särkylääkettä, jos tuntuu olevan tarvetta. Meillä ei tarvinnut. Siellä oli myös saman ikäinen toinen tyttö joka käveli ihan itse pirteästi sinne toimenpide huoneeseen ja suoriutui siitä koko hommasta huomattavasti hiljaisemmalla voluumilla kuin meidän neiti. Hyvin se menee, vaikka itseä pelottaa.

Moi! Meillä ei ole vielä lapsilta jouduttu poistamaan tarkoituksella putkia, ovat itekseen tulleet pois. Yhden putkituksen yhteydessä piti laittaa mol. korviin tytölle putket, mutta lekuri otti toisen putken pois ja kun piti pistää uusi, olikin tärykalvon reikä isompi kuin putki eikä näin ollen putki siinä pysynyt joten jätti laittamatta. Siihen pantiin paperipaikka, joka juuri lähti irti, kesti kaiketi vajaan puoli vuotta korvassa. Nyt tärykalvo on kiinni. Mulla itelläni joskus muinoin (15 vuotta sit) poistettiin putki korvasta ja sinne jäi reikä joka ei meinannut millään mennä kiinni. Koitettiin paikata sun muuta, mut kesti vaan pirun kauan ennenkun umpeutui.
Se putken poisto ei ole toimenpiteenä sen kummoisempi kun putken laittokaan, tosi nopee ja kevyt nukutus ja nopsa herääminen. Ei pitäis aiheutua jälkikipuja, mä tosin annan aina putkituksen jälkeiseks yöks lapsille kuitenkin panadolia, ihan vaan "varoiks"...

Itse poistoperaatio oli helppo ja nopea, mutta reiätpäs eivät menneet umpeen. Niitä sitten paikattiin ensin paperipaikoilla pariin otteeseen, mutta ei auttanut. Lopulta jouduttiin molempiin korviin tekemään paikat korvan edestä otetulla siirrännäisellä. Se likin vähän isompi operaatio ja jouti olemaan sairaalassa muistaakseni pari päivää.

Loppu kuitenkin hyvi ja kaikki hyvin, muistona pienenpienet arvet korvan edessä, joita ulkopuolinen ei huomaa ja kuulonaleneminenkin jäi tilapäiseksi ja korjaantui myöhemmin kokonaan.

Ulkopuolisena haluaisin kysyä, että siis onko tarkoituskin, että putket poistuu korvista? Onko ne tehneet jo tehtävänsä, mikä se on? Minua on aina kiinnostanut tämä aihe, vaikkei omia lapsia koskekaan, joten haluaisin vaan kuulla.
Onko lapsi lopun elämäänsä "putkitettu", vaikka putket lähtee, eli pitääkö lapselle pukea korvatulpat ja se panta aina veteen mennessä vai miten?

Useinmiten putket poistuvat itsestään ja tärykalvot umpeutuvat nopeasti. Putkien tehtävä on ilmastoida korvat, jotta jatkuvien korvatulehdusten seurauksena ei kehity ns. liimakorva tai jo kehittynyt liimakrva hoidetaan putkituksella.

Korvatulppia käytetään vain sen aikaa, kun tärykalvossa on reikä/putket, jotta vettä ei pääse tärykalvon taakse.

Alkuperäinen kirjoittaja tindra:
Heissan siskot! Onko kukaan joutunut poistattamaan putkia lapsen korvista? Meillä juuri 3 täyttäneen toinen putki jumittaa sitkeästi paikallaan, ja se ilmeisesti joudutaan poistamaan.
Operaatio on siis samanlainen kuin putkien laitto? Entäs jälkihoito? Kyllä mua sairaalakammoista hirvittää lapsen nukuttaminen TAAS... Kertokaa kokemuksia pliis!

Lasta ei varsinaisesti nukuteta, vaan ikäänkuin humautetaan hetkeksi uneen. Nukutus on ihan eri asia. Lapselle ei siis tästä toimenpiteestä ole mitään vaaraa. Jälkihoitoa ei tarvita. Ainoastaan jos lapsi valittaa kipua, niin silloin panadolia,joten no worries!

Meillä otettiin 4-vee neidiltä putket pois, olivat pysyneet melkein 2,5 vuotta paikoillaan. Pumpulilla laitettiin tärykalvoon puudutusainetta ja vaikutusajan jälkeen vaan napattiin pois. Nopeaa oli. Ei meillä ainakaan edes puhuttu mistään nukuttamisesta?