Hae Anna.fi-sivustolta

Korvatulehdus ilman a-biootteja

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä anti-anti, 12.10.2006.

1. anti-anti Vierailija

Onko lastenne korvatulehduksia hoidettu ilman antibiootteja. Olen kuullut että näinkin homma toimii ja haluaisin kuulla kokemuksia. Itse jotenkin niitä antibiootteja kammoksun, kun ei ne välttämättä edes auta ja sitten voi elimistö tottua liikaa ja sitten ei myöhemmin toimi mikään antibiootti...

2. Vaavipikkuneiti Vierailija

Meillä on hoidettu 2,6kk neidiltä pari korvatulehdusta nyt pois ilman antibiootteja. Ekalla kerralla oli jo päällä ja toisella kerralla melkein päällä. Hoito tapahtui ihan pelkillä kipulääkkeillä (nestemäinen, tehokas) ja tehostetulla tarkkailulla (normaalia aiemmin uusi käynti.) Näin sekä yksityisen, että tk lääkärin kanssa onnistui.

3. äippä+3 Vierailija

kun se on pahana ei ole järkeä kärsittää toista.ja kyllä niistäkin voi tulla ikäviä jälkitauteja

4. kotiäiti2 Vierailija

Meilläkin on hoidettu lapsen (toistuvia)korvatulehduksia vain seurannalla ja kipulääkityksellä, jos siihen oli tarvetta. Esikoinen sairasti pienenä toistuvia korvatulehduksia, joita aluksi lääkittiin aina antibiooteilla, ja usein vielä kuuri toisen jälkeen jatkuvalla syötöllä. Ei lääkkeistä tuntunut olevan kuin hetkellinen apu. Sitten myöhemmin aloitimme toisen lääkärin kanssa tehostetun seurannan. Kävimme näyttämässä tulehtuneita korvia 2-3 pvn välein ja usein ei lääkkeitä tarvittukaan. Tästä päättelin, että suurin osa antibiooteista mitä tyttömme söi, olivat siis aivan turhia!!
    Meillä tytön korvatulehdukset olivat usein melkein oireettomiakin, ja ne huomattiin vain seurantakäynnin tai muun neuvolassa käynnin yhteydessä. Kerran jopa kuulotutkimuksessa, mistä kuulontutkija oli hyvin närkästynyt, kun sairasta lasta ei olisi saanut sinne edes tuoda. Tyttö oli siis aivan oireeton, kivuton ja kuumeeton. Eli mielestäni emme laittaneet häntä kärsimään turhaan. Märkäiset ja pahat bakteeritulehdukset hoidettiin lääkkeillä.
    Minä aloin myös seurata maidon ja mehujen määrää mitä tyttö söi. Kun jätin kaikki ylimääräiset maitotuotteet pois, myös tulehdukset harvenivat! Olen jostain lukenut , että maito altistaa korvatulehduksille. Kannattaisi varmaan kysellä maidon ja korvatulehduksien yhteyksistä esim tuolta erikoisruokavalioiden palstalta.. muistaakseni siellä oli jotain puhettakin siitä joku aika sitten.

5. äippä+3 Vierailija

imetetty 13-18kk asti.maitohappobakteerit aloitettu jo kohdussa. maitoa kukaan ei ole juonut 2v mennessä eikä korvikkeita.kalsium lisällä saatu maitotarve tyydytettyä.silti kaksi lapsistani ovat sairastaneet ikäjakaumalla 7kk-1,8v korvatulehduksia 6-9kpletta.oireet olleet; ei nukuta kun pystyssä,ei syödä,huutoa.ei kuumetta.mutta selvää tuskasuutta. molemmille syötetty antibiootteja riittävä määrä.kummallakaan ei liimakorvaa.toisen tulehdukset loppu 1v 8kk iässä-ihan yksi kaksi.toisen loppu kun korvat putkitettiin 1v 1kk iässä. korvalääkärin mukaan korvatulehdus johtuu siitä että toisilla ahtaat korvakäytävät ja ne tulehdukset loppuu kun käytävät kasvaa ja pääsevät näin ilmastoitumaan. eli rualla/imetyksellä/rela-tipoilla-ym ei vaikutusta!

6. kotiäiti2 Vierailija

Niin, näitä on niin erilaisia kertomuksia. Meillä on suvussa myös korvakäytävien ahtautta, ja tytön tulehduskierre johtui varmasti osaksi/suurimmaksi osaksi siitä. Meillä tulehdukset helpottivat vasta 4-5-vuotiaana, mutta kyllä hän vieläkin niitä joskus saa. Tosin hyvin harvoin.
    Ehkä sattumaa, mutta kuitenkin meillä tulehduskierre vaheni kun lopetimme yogurttien ja viilien syönnin. Mehuja meillä ei kauheasti koskaan juotu. Senkin olen lukenut altístavan tulehduksille.
    Ap:n kysymykseen vain vastasin, että meillä on hoidettu korvatulehduksia tehostetulla seurannalla. Hyvällä menestyksellä. Tietenkään kivuliasta lasta ei saa jättää ilman hoitoa, tai hyvin märkäistä korvatulehdusta hoitamatta. Kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa!

7. Kokemusta omaava Vierailija

Tässä kopio Vogelin terveysuutisista:
    Akuutti kotihoito — milloin lääkäriin?
    — Kun lapsi itkee ja valittaa korvaansa, lapsen sänky tulisi nostaa kohoasentoon, jotta painevaikutus ei kohdistu korvaan yhtä suurena eikä lima painu korvaan yhtä helposti.

Sipulikääreitä on käytetty varsinkin en–nen paljon. Hakattua sipulia laitetaan kan–kaan sisään, joka asetetaan korvan päälle ja kiinnitetään villahuivilla. Kääre voidaan laittaa korvalle illalla ennen nukkumaan–menoa. Mikäli tautiin liittyy kuumetta, on lapselle annettava paljon juotavaa. Tarvittaessa myös homeopaattisia lääkkeitä on hyvä käyttää, mm. Aconitumia, Apista ja Pulsatillaa.
    Näistä olen saanut hyviä tuloksia.

Tilannetta ei saa tarpeettoman pitkään jatkaa kotona, koska se on lapselle kohtuuton rasite. Lääkäri voi varmistaa tilanteen kehityksen joko myönteiseen tai kielteiseen suuntaan. Yleisvoinnista riippuen viimeistään noin kolmannen, neljännen sairausvuorokauden aikana on syytä viedä lapsi lääkäriin.

Silloin tällöin myös antibioottikuuri on tarpeen. Virusten aiheuttamat korvatulehdukset voivat olla hankalia, mutta kokemukseni mukaan bakteeritulehdukset ovat yleensä vielä vaikeampia. Bakteerin taudinaiheuttajana voi varmistaa vain laboratoriotutkimuksin. Vaikka bakteeri paljastuisikin tulehduksen syyksi, ei mielestäni aina välttämättä tarvita antibioottia.

Itse olen käyttänyt sipulikäärettä sovelletusti. Olen pilkkonut aivan pieneksi pienen sipulin ja neljä viisi valkosipulinkynttä. Sitten olen käärinyt ne pussukaksi sideharson sisään. Sitten kastelen pallukan kiehuvassa vedessä. Sitten puristan sen niin kuivaksi ettei siitä tipu pahemmin vettä. Sitten laitan pussukan kuivamaan nukkuvan lapsen pään vierelle ilmavasti. Varoen samalla ettei pussukka jätä jälkiä tapettiin tms. Kokemuksesta voin sanoa, että haju on päätä huimaava jonkin ajan kuluttua. Mutta omien lasten kohdalla luulen toimilla olleen merkitystä. Kävin kuitenkin aina kontrolloimassa tilanteen lääkärissä. Riskejä ei kannata ottaa! Kuulo on tärkeä aisti.

8. Vieras Vierailija

Aina ei antibiootteja tarvita, mutta jos epäilee korvatulehdusta niin aina pitäisi mennä lääkäriin. Hoitamaton tulehdus aiheuttaa kuulonalentumaa.

Nyt on tulossa uusi laite otometri, jolla voi mitata tulehduksen kotona ja marssia sitten lääkäriin hakemaan diagnoosin ja lääkekuurin. Tarkkailua voi jatkaa sit kotona, lähteekö tulehdus paranemaan vai ei.

Kannattaa tutustua Tervetuloa!

9. Tutkija Vierailija

Olen seurannut jonkin verran keskustelua antibiooteista ja korvatulehduksista. Edellä olevassa (selvässä mainospuheessa) on kuitenkin mielestäni perää, ote heidän sivultaan: Tietoiskuja korvien ympäriltä - jossa viitataan NHS:n käytäntöihin. Olen kuullut suomalaisilta lääkäreiltä vastaavia kommentteja.

10. maito pois Vierailija

Mahdollisen korvatulehduskierteen katkaisusta puhuttaessa on syytä nostaa pinnalle lapsen ruokavalio. Monet lapset ovat saaneet apua tähän kierteeseen, kun ovat vähentäneet viljojen, yliprosessoitujen maitotuotteiden ja sokerin käyttöä. Ja usein siis riittää, että esimerkiksi viljojen käyttöä vain vähennetään. Eli kierteen katkaisu ei välttämättä vaadi mitään täysviljattomuutta…
    Korvatulehdus

D-vitamiinin anto – suomalaista viranomaissuositusta suurempana päiväannoksena – vähentää lasten toistuvia korvatulehduksia, osoittaa uusi italialaistutkimus. Tulehduskierteessä olevien lasten D-vitamiinin tarve on sellainen, että seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) nousee vähintään 90 nanomoliin litrassa (nmol/l). Siihen ei riitä Suomessa voimassa oleva eikä edes lokakuussa päivitettävä saantisuositus, jolla pitoisuus jää useimmiten 50 nmol/l.
    D-vitamiinia lasten korvatulehduskierteeseen - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

11. 25µg Vierailija

D-vitamiinista apu lasten toistuviin korvatulehduksiin!

Uusiutuvia välikorvatulehduksia voidaan todennäköisesti ehkäistä korjaamalla puutteellinen D-vitamiinin saanti lapsilla, joilla on matala seerumin D-vitamiinitaso. Satunnaistetussa lumevertailututkimuksessa 116 lapsella oli toistuvia korvatulehduksia ja D-vitamiinitaso noin 65 nmol/l eli alle (Italiassa) suositellun 75nmo/l. Päivittäinen D-vitamiinilisä (25µg) kuuden kuukauden seurannassa vähensi välikorvatulehduksia enemmän kuin lumehoito (26 vs. 38; p = 0,03) ja ero oli selvä myös komplisoituneiden tulehduksien määrässä (p < 0,001). Lapset olivat keskimäärin 3 vuoden ikäisiä ja 72-84 %:a oli imetetty vähintään kolme kuukautta. Tutkijat kehottavat alustavan tuloksensa perusteella mittaamaan lapsen seerumin D-vitamiinitason, jos välikorvatulehdukset toistuvat ja hoitamaan lasta tarvittaessa D-vitamiinilla.

Medical News and Free CME from MedPage Today (13.9.2013)

12. Kokeilkaa Vierailija

luontaistuotekaupasta homeopatiaa tuntevalta myyjältä R1-tulehdustippoja. Taisivat olla sellaisen firman kuin Dr. Reckewegen (en nyt ole satavarma kun ostan aina R1-tippoina niitä...).

Olen hoitanut lapsilta vähän vaikka mitä tulehduksia noilla ilman antibiootteja. Niitä (antibiootteja)ottaisin nykyään lapsille vain tositilanteessa, vievät ne niin paljon suoliston hyvää bakteerikantaa mennessään että huh! Vaikka menisi maitohappobakteerit ohessa niin sittenkin. Vuosien sairastelukokemuksella lapsen kanssa...

Kannattaa siis ostaa kotiin vaikka jemmaan, pullo maksaa n.16-17 €. :)) Olin itse aikanaan niin iloinen, kun löytyi antibiootteille vaihtoehto!

En silti sano, etteikä korvatulehduskin saattaisi päästä joskus niin pahaksi, että antibiootit olisivat pakolliset. Mutta ainakin meillä on nuo tipat riittäneet tulehduslääkkeeksi viimeisen 2v ajan :).

13. lääkäriin Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari