korvatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n

Vieras
hei.. mietin täs voiko korvatulehdus olla "oireeton" ?
4kk vauvalla nuhaa ja nyt eilen ja tänää raapinut tai hypistellyt korvalehteä.. ei oikeestaan kuitenkaa sen itkuisempi ku yleensä, itkee ku nälkä tai väsy.
oisko tää sit vaas itä et vauva on löytäny korvansa, vai voisko olla kuitenki kipee.?
mies kyl meinasi et kyllä tää varmaa itkis jos korva ois kipee. ite oon 7-vuotiaana sairastanu yhen korvatulehduksen ja muistan et se oli kipeä. kokemuksia ei oo muuta ku tää eka lapsi.

Vauvasi voi tosiaankin rassata korvaansa huvikseen, huomaat korvatulehduksen kyllä jos se tulee. Vauva hieroo korvaansa, itkee kipuitkua ilman näkyvää syytä, nukkuu levottomasti ja laittaessasi hänet makaamaan itku alkaa paineen tullessa korvaan.

Meillä kävi niin, että ei itse huomattu lapsen korvatulehdusta. Tytöllä (silloin noin viisi kuukautta) oli yskä, jonka vuoksi vein hänet lääkäriin. Yskä oli siis vaivannut jo muistaakseni ainakin reilun viikon, mutta muita oireita pientä nuhaa lukuunottamatta ei ollut (ei korvien hapuilua, ei kuumetta, ei suurempia itkuja). Kappas vain, korvatulehdushan tytöltä löytyi. Lievä, mutta tulehdus kuitenkin. Lääkäri lohdutteli, että jos tulehdus olisi ollut paha, olisimme sen kyllä tytön käytöksestä huomanneet, lievät korvatulehdukset saattavat puolestaan oireiden vähäisyyden vuoksi hyvinkin jäädä huomaamatta.

Meillä on ollut korvatulehdus kaksi kertaa. 10-kuisena ja 1,5-vuotiaana. Kummallakaan kerralla tyttö ei mitenkään oireillut korvaa. Vietiin lääkäriin pitkittyneen flunssan ja yskän vuoksi ja siksi tulehdus löytyi.

Meillä ei kans osatte epäillä korvatulehdusta, ainoa oire mikä mun mielestä siihen viittas oli se korvan räpläys ja laittoi toisinaan päänsä kallelleen leikkiessään tai siis painoi korvan yhtäkkiä maahan. Ei ollut kuitenkaan kovin kipeän oloinen, mutta yskä oli ollut jo kauemmin. Lastenlääkäri sanoikin, että toisinaan korvatulehduksen ainut oire voi olla juuri yskä. Korvakipu aiheuttaa jonkun refleksin ja aiheutta ärsytysyskää.

Yhteistyössä