Korvausvaatimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millainen, vaadin siis vuokranantajalta vuokranhyvitystä. Asunto ei ollutkaan sovitussa kunnossa, kun tähän muutimme. Joudumme 1½ kuukauden asumisen jälkeen muuttamaan pois näiden puutteiden ja ongelmien vuoksi.

Voin hakea korvausta ainoastaan vuokrista, jos haluan hakea korvauksia muuttokuluista ym. Pitää ensin varmistaa mittaamalla kosteus ja home, mutta en halua niitä mittauksia omasta pussista maksaa ja vuokranantaja ei jostain syytä suostu niitä mittauttamaan vaikka aihetta olisi...onko sitten jotain salattavaa. Ihmiset tällä kylällä puhuu, että tämä talo on ihan homeessa ja vuokraavat silti tätä, vaikka ovat tietoisia.

Pitäisi olla sen verran hyvä vaatimus, että maksavat....koska jos eivät, niin sitten pitäisi viedä asia oikeuteen, enkä taida siihen alkaa kuitenkaan.

Olen kyllä tulostellut lakipykäliä paperille, liittyen asiaan....ajattelin ne liittää kirjeeseen mukaan, jotta voivat siitä lukea että ollaan korvauksiin oikeutettuja ihan lain mukaankin.

Ja kannattaako minun tehdä se vaatimus vasta kun on muutettu tästä pois? Pelkään että menee asiat entistä hankalammaksi, jos nyt alan "haastamaan riitaa".

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ottaisin yhteyttä paikkakunnan terveystarkastajaan joka varmaankin ohjaa kosteusmittaajat sinne..

Otin jo yhteyttä, ensimmäinen käynti on ilmainen mutta vain sellainen aistinvarainen tarkastelu. Jos haluaa mittauksia, ne on maksullisia ja omistaja kun ei lyö tikkua ristiin, niin mun joutuis ne maksamaan...ei kiitos!

Lisäksi kuulemma talon omistajalle pitäisi antaa mahdollisuus olla paikalla tarkastusta tehdessä ja mä kun olin ajatellut että toimin kaikessa hiljaisuudessa ja sitten kun on todisteet, niin pudotan ne omistajan niskaan.

Ainoa mahdollisuus on mun äidin veli, joka saattais saada työpaikaltaan laitteet mittausta varten, mutta en tiedä voiko todistaa sitä kirjallisesti. Tää olis mun ainoa mahdollisuus saada mittaus ilmaiseksi.

Joko maksat viralliset mittaukset, annat omistajalle LAINMUKAISEN mahdollisuuden ym eli toimit kuten kuuluu ja saat jotain jos niin katsotaan. TAI

koitat sumplia jotain, nyhräät asian kanssa salassa ja loppujen lopuksi sun kaikki vaivannäkö kaatuu muodollisuuteen kun et ole varannut omistajalle mahdollisuutta korjaukseen.

Elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joko maksat viralliset mittaukset, annat omistajalle LAINMUKAISEN mahdollisuuden ym eli toimit kuten kuuluu ja saat jotain jos niin katsotaan. TAI

koitat sumplia jotain, nyhräät asian kanssa salassa ja loppujen lopuksi sun kaikki vaivannäkö kaatuu muodollisuuteen kun et ole varannut omistajalle mahdollisuutta korjaukseen.

Elämä on.

Kyllä olen ilmottanut omistajalle, että kosteusvauriokorjaukset on mahdollisesti tehty huonosti ja merkkejä kosteudesta on ja olen pyytänyt omistajalta mittauksia, mutta se ei halua niitä tehdä jostain syystä ja minusta se viittaa siihen, että joko tietää että talossa on kosteutta ja yrittää salailla asian todellista laitaa (kuka nyt turhaan viitsii maksaa mittauksista, jos tietää jo asian todellisen laidan) tai sitten ei vaan välitä talonsa kohtalosta. Veikkaan ekaa vaihtoehtoa kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Elämä on.

Ja lisään vielä, että jos kosteusvauriokorjaukset on huonosti tehty tai jätetty tekemättä, niin se tarkoittaa tosi isoa remonttia. Kaikki lattiat pitää aukaista koko asunnosta, lisäksi kylppäristä, kun lattialämmitys on rikki.

Jos tästä kaikesta tietoisena on tämän meille vuokrannut, niin saa kyllä korvata sen että taas joudutaan muuttamaan.

Ikävä kyllä noista mittauksista kieltäytyminen on ihan isojenkin vuokranantajien tapa. Mulla on ystävä asunut aikoinaan asunnossa, jossa oli kosteusvaurio ja hometta. Koko perhe oli altistunut homeelle ja esim. saanut sitten astman sen seurauksena.

Muuttivat sitten vuokralle asuntoon, jossa piti kaiken olla kunnossa. Koska perhe oli jo altistunut homeelle, reagoivat sitten pieniinkin määriin, ja sairastuivat tuolla sitten uudestaan. Vuokranantaja kieltäytyi mittauksista, mutta suostui vuoden määräaikaisen vuokrasoimuksen purkuun ilman vuokranmaksu velvollisuutta. Ilman tätä olisi pitänyt vuokra maksaa koko vuodelta.

Tuon asunnon kohdalla oli ilmeisesti aiemmin ollut kosteusvaurio, joka oli asianmukaisesti korjattu, mutta perheen aiempi altistuminen reagoi sitten niin johonkin pieniin määriin, joita ei välttämättä edes tutkimuksilla olisi havaittu.

Jospa tässä käytettäisiin asiantuntijaa apuna. Palstalaisilla kun ei ole mitään lakissäteistä oikeutta olla mukana teidän jupakassa. Vahingonkorvauksien vaatiminen edellyttää asian virallista tutkimusta ja sitten vielä ollaan kaukana vahingonkorvauksista. Vain sellaisessa tilanteessa, jossa terveysviranomaiset laittavat talon asumiskieltoon, on vahva peruste hakea korvauksia. Muissa tapauksissa asunnon omistaja voi tehdä asianmukaiset korjaukset, eikä korvauksiin ole mahdollisuutta. Jos remontti aiheuttaa kohtuutonta vaivaa tai haittaa tai joutuu muuttamaan remontin ajaksi pois, voi hakea vuokranalennusta tai korvauksia muualla asumisen lisäkustannuksista.

Yhteistyössä