Korviketta uuniin?

  • Viestiketjun aloittaja kotikokki
  • Ensimmäinen viesti
kotikokki
Voiko korviketta käyttää ruuan valmistuksessa? Tekisin kinkkukiusausta vauvalle ja tuli mieleeni että kärsiikö korvike/ruoka jotenkin jos käytän siinä korviketta nesteenä?
 
en tiedä
Ei siitä varmaan mitään haittaa ole, mutta eipä siinä taida kyllä säilyä mitkään ravintoaineet. Kannattais ehkä tehdä kasvisliemeen tai vastaavaan ja lisätä vaikka korviketta valmiiseen ruokaan, jos tarvetta. Kannattaa varmistaa asia ko. korvikkeen asiakaspalvelusta. Sieltä saa tarkkaa tietoa. Jos kysyt niin ilmoita mitä sanoivat.
 
mammamia
Ei ainakaan tavallista kasvisliemikuutiota, siinähän on suolaa ja säilöntäaineita.
Korvikkeen vitamiinit sun muut tuhoutuu kyllä uunissa.

Laita vaan vähän vettä ja jotain vauvalle sopivia mausteita.
 
mimi
minkä ikäinen vauvasi on? miksi et voisi käyttää ruuanvalmistukseen tavallista maitoa? käsittääkseni kypsyttäminen pilkkoo maidon proteiinit vauvalle vatsaystävällisempään muotoon. itse olen keittänyt vauvalleni aamupuuron tavalliseen maitoon 8kk iästä lähtien. ja mainittakoon, että asun ulkomailla ja täkäläisen ohjeistuksen mukaan tavallisen maidon käyttäminen ruuanvalmistukseen vauvalle on aivan sallittua puolen vuoden iän jälkeen.
 
mammamia
Niin muuten, jos vauvasi voi syödä jo kinkkukiusausta eli ilmeisesti kaupan suolaa ja säilöntäaineita sisältävää kinkkua, niin hänen täytyy kyllä olla jo tarpeeksi vanha saamaan ihan tavallista maitoakin?
 
kotikokki
Kiitos vinkeistä. Vauva on 9kk ja kohtahan voi jo suositusten mukaan hapanmaitotuotteitakin käyttää. Ajattelinkin ensin laittaa tavallista kermaa, mut ehkä ei hyvä ihan vielä antaa. Kasvisrasvakermoissa ja ruokakermoissa tuntuu olevan niin kovasti lisä- ja säilöntäaineita, että en viitsi niitä käyttää. Kinkun sijasta laitan possunpaistia eli siinä ei ole lisäaineita. Oiskin pitänyt sanoa että possukiusausta :) Lisää vinkkejä vaan jos joku on tehnyt onnistuneesti vauvalle hyvää/terveellistä kiusausta.
 
Korvikkeesta
Musta voit kyllä tehdä ihan korvikkeesta sen kiusauksen. Ettehän te sitä joka päivä syö, eli ei vauvasi kuitenkaan joka päivä ""menetä"" uunissa kiehuneen korvikkeen vitamiineja sun muita. Ja varmasti ""kinkkukiusaus päivänäkin"" menee korviketta mukista, pullosta tms, josta liika kuumennus ei ole tuhonnut arvokkaita aineita.

Mä ainakin toimin noin, koska poika syö osan tarvitsemastaan korvikkeesta ruoan joukossa. Meillä menee korvikkeena maitoallergisten Almiron Peptid jauhe, ja ainakin sen valmistajan ohjekirjassa oli ihan kiusausten, laatikoiden ruokaohjeita, joissa käytettiin just korviketta ihan ruoanlaitossa.

Iloisia kokkailuhetkiä :)
 
Maxi
Voi laittaa uuniin ja keittää, olen varmistanut asian Semperin kuluttajapalvelusta. Vitamiinejä voi keittäessä hävitä mutta mitään varsinaista haittaa siitä ei ole. Itse tein myös lapsen ruoat korvikkeeseen 10 kk ikään asti.
 
Kuulkaas naiset
Suomessa puolet kansasta ovat sellaisia, jotka ovat saaneet syntymästään asti lehmänmaitoa. Nämä ihmiset ovat sodassa puolustaneet teille tämän maan ja hoitaneet teidät aikuisiksi. Älkää olko ihan hulluja. Totta kai lapsen uuniruokaan saa laittaa tavallista maitoa.
 
Kuullaan
Missään muualla maailmassa ei podeta laktoosi-intoleranssia eikä missään muualla sairasteta lapsuusiän diabetesta niin paljon kuin Suomessa! Moni vanhempi kansalainen sanoo voineensa ennen muinoin juoda maitoa ilman mitään vatsaoireita, mutta nykyisin saavat siitä vatsanväänteitä. Joku sanoo jopa pystyvänsä juomaan maitoa ulkomailla ilman vatsaoireita, mutta ei Suomessa, outoa. Oisko maidon käsittelytavoissa sitten syytä kun käsittelemätön, vasta lypsetty maito ei aiheuta monellekaan oireita. Harva sellaista kuitenkaan juo.

Ei ne suositukset tuulesta temmattuja ole, eikä vanhempien kiusaksi tehtyjä. Jos kerran suositellaan maitotuotteiden aloittamista vasta vuoden ikäisenä, niin minä ainakin aion sitä noudattaa ja annan vauvan ensin totutella maidon proteiineihin rauhassa hapanmaitotuotteiden kautta.
 
Ania
Soitin taannoin Nestlelle kun halusin valmistaa lapselle korvikkeeseen tehtyä riisipuuroa. Nan- maitoa voi aivan hyvin keittää tai käyttää uuniruuassa sen maun tai rakenteen kärsimättä. Vitamiinit tosin katoavat, mutta mieluummin käyttäisin korviketta ""possukiusaukseen"", jos lehmänmaitoa ei ole vielä muuten kokeiltu.
 
juup
Säilöntäaineina pilteissä käytetään ns. lapsiystävällisiä lisäaineita. Jogurteissa kannattaa suosia maustamattomia ja maustaa itse marjoilla tai hedelmillä/-soseilla ja pienellä määrällä sokeria.
 
***
Itse maustan jugurtit omatekemillä soseilla tai marjoilla, enkä käytä siinä ollenkaan sokeria. Itse en ole mitenkään makean ystävä niin minusta se on hyvää vaikka moni ihmetteleekin miten hapanta vauva voikaan syödä.
Meillä juodaan jo tavallista maitoa, mut korviketta käytettiin viel vajaa kuukausi sitten. Lapsi vuoden.
 
hei
meidän kaksoset kun syntyivät äitini osti valiolta 4 laatikkoa tuttelia, mutta niitä ei tarvinnut käyttää kun tissimaito riitti niin hyvin. Kokeilin kerran kun tavallinen maito oli lopussa pullan tekoa tutteliin. Oli tosi hyvää!! Letutkin on milteipä parempia kun tavan maitoon tehdyt..
 

Yhteistyössä