Korvikkeet ja D-vitamiini. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glorinha

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
7 381
0
36
Onko muilla kokemusta tästä. Meillä pian 4viikkoinen poika syö Nan- äidinmaidon korviketta lähes litran päivässä. Aloitettiin sillon pariviikkoisena jekovit tipat 3tippaa päivässä. Ystävälle oli neuvolasta sanottu, että noin paljon jos korviketta syö, ei tulis noita tippoja aloittaa... Meille neuvola ohjeisti nuo 3 tippaa... WTF??! :o

Mietin nyt saako meidän vauva liikaa tuota vitamiinia... Maanantaina soitan sinne neuvolaan. Mietin vaan onko muilla tästä tietoa.

Minulle sanottiin myös, että jos menee yli litra korviketta johon d-vitamiinia lisätty, niin sitten ei tarvitse enää erikseen d-vitamiinia antaa. Sitten kun määrä taas alle litran niin kolme tippaa.

Tottakai pitää tippoja antaa, ei mihinkään korvikkeeseen ole niin paljon lisätty D-vitamiinia ettei tarvitsisi antaa.. 3 tippaa on meillekin suositeltu korvikkeeseen vaihdon jälkeen, tosin annetaan viisi koska tyttö juo melkeinpä tavismaitoa ja sitäkin aika vähän.. Viimeksi 1v neuvolassa terkka sanoi että viisi tippaa on ihan hyvä, koska Suomen suositukset ovat alhaisemmat kuin nykytietojen perusteella pitäisi. Kaippa ne sitten joskus nousee :)

Lainaus sivulta http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10040;10090;10136;10137:

Alle 1-vuotiaat lapset kahden viikon iästä lähtien:

Yksinomaan tai lähes yksinomaan äidinmaitoa saava lapsi:
- 5 tippaa Devitol- tai Jekovit -valmistetta TAI
- 20 tippaa (1 ml) Deetipat -valmistetta

Äidinmaidonkorviketta ja/tai vitaminoitua lastenvelliä maitoateriana yli 2-3 dl/vrk saava lapsi:
- 3 tippaa Devitol- tai Jekovit -valmistetta TAI
- 12 tippaa (0,6 ml) Deetipat -valmistetta

Jos lapsi saa näiden lisäksi äidinmaitoa, annostus on sama. Jos lapsi juo jatkuvasti erittäin runsaasti, yli litran vuorokaudessa äidinmaidonkorviketta ja/tai vitaminoituja lastenvellejä, vitamiinitippoja ei anneta.

Itse en ole antanut, koska vauvat ovat reagoineet vatsakivulla d-tippoihin ja ovat siis olleet täykorvikkeella. En muutenkaan erityisesti pidä sitä d-vitamiinia niin tärkeänä, meille ne tipat ovat ainakin olleet ihan myrkkyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Minulle sanottiin myös, että jos menee yli litra korviketta johon d-vitamiinia lisätty, niin sitten ei tarvitse enää erikseen d-vitamiinia antaa. Sitten kun määrä taas alle litran niin kolme tippaa.

Peesaan.

Pakko tää siis on maanantaina selvittää...

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:

Näin sanottiin myös meille.

Alkuperäinen kirjoittaja en ole antanut:
Itse en ole antanut, koska vauvat ovat reagoineet vatsakivulla d-tippoihin ja ovat siis olleet täykorvikkeella. En muutenkaan erityisesti pidä sitä d-vitamiinia niin tärkeänä, meille ne tipat ovat ainakin olleet ihan myrkkyä.

Kannattais kyllä pitäää. D-vitamiini on todella tärkeä kasvavan lapsen luuston kehitysta ajatellen. Lisäksi sen oletetaan suojaavan mm. 1-tyypin diabetekselta sekä lukuisilta muilta sairauksilta. On todennäköistä, että suomalaiset d-vitamiinin saantisuositukset tullaan tuplaamaan lähiaikoina.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/D-vitamiinin+saantisuosituksia+saatetaan+nostaa+l%C3%A4hivuosina/1135249284535

Yhteistyössä