Koska ilmoitus työnantajalle raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sussu

Vieras
Eli millä raskausviikolla pitää viimeistään ilmoittaa työnantajalle raskaudesta? Haluaisin odottaa viikkoon 26 että tietäisi että sikiöllä olisi jonkilaiset mahdollisuudet selviytyä jos syntyy etuajassa. Olen nyt viikolla 22 enkä ole vielä ilmoittanut raskaudestani.

Joo sitä minäkin mietin että pysyyköhän niin kauan salassa, maha ei kyllä vielä juurikaan näy jos on löysä paita päällä mutta eihän sitä tiedä että kuinka iso maha kuukauden päästä on.

Joo varo vaan, tuossa vaiheessa mulla ainakin alkoi maha kasvaa ihan silmissä! Joka päivä maha tuntui isommalta kuin edellisenä, eikä mitään toivoa peitellä, vaikka viikolle 22 se onnistui multakin ihan helposti.

Miksi muuten haluat odottaa viikkoon 26 asti?

Eikö se ole ihan sama, ilmoittaako raskaudesta rv 22 vai 26, todennäköisyys ennenaikaiseen synnytykseen on aivan yhtä pieni/suuri. Ja jos et nyt kerro raskaudesta, niin todennäköisesti kertoisit kuitenkin jos syntyisi etuajassa, myös jos ei selviytyisi? Parempi se on että työnantaja tietää, koska jos jotain sattuu esim. töissä niin osaa toimia oikein kun on selvillä raskaudesta.

Tuli muuten vielä sellainenkin asia mieleen, että tuo sinun toimintasi on kyllä aika kohtuutonta työnantajasi kannalta. Vaikka tuo minimiaika onkin 2 kk, niin sijaisesi rekrytointiin ei paljon jää aikaa! Usein kun uusi henkilö halutaan vielä perehdyttää ennen kuin äitiysloma alkaa, ja saatat hyvinkin joutua sairaslomalle jo paljon ennen varsinaisen äitiysloman alkua. Itse kyllä pomonasi vetäisin herneet nenään jos alaiseni toimisi tuolla tavalla! Ja seuraavaksi palkkaisin luultavasti miehen...

Ei se mitään kohtuutonta ole jos ilmoittaa vähintään 2kk ennen poisjääntiä. Sehän on raja, mikä on asetettu ja hyväksytty.
Itse kyllä ilmoitin 4kk ennen äitiyslomaa, koska olen esimiesasemassa ja paikkani sijaisuus vaati enemmän miettimistä. Ilmoitin noin etukäteen ihan omasta tahdosta, mutta tuota taas on turha etukäteen murehtia, että joutuuko sairauslomalle aikaisin vai ei. Voihan sitä katkaista kätensä ja olla pois 6kk eikä siitä mitään ennakkoon voi ilmoitella ;) Työnantajalla on aina riski, että joku jää pois tai pitkälle sairauslomalle.

Miksi sinun pitäisi ""tietää varmaksi"", että vauvasi on mahdollisuus selvitä hengissä ennen kuin kerrot raskaudestasi pomollesi. Tiedätkö, että vaikka vauvasi syntyisi huomenna, tarvitset sinä kunnon loman (vähintään 2 viikkoa) synnytyksestä toipumiseen, vaikkei vauva selviäisikään hengissä. Jos vauvasi syntyy sen jälkeen kun raskausviikkoja on vähintään 22, saat sinä äitiysloman (105 arkipäivää), vaikkei vauva selviäisikään hengissä.

Jos nim. ! kerran olet esimiesasemassa, niin pitäisihän sinun ymmärtää että tuo kaksi kuukautta on tosi tiukka aika saada uusi työntekijä remmiin! Tietysti riippuu hommasta, jos pitää saada joku painamaan nappia tms. yksinkertaista, voi vaikka työkkäristä repäistä parissa päivässä jonkun hommaa tekemään. Mutta enemmän osaamista vaativissa tehtävissä normaali hakuprosessi (työpaikkailmoitus, hakuaika, satojen hakemusten läpikäynti, 1-2 haastattelua testeineen) ja valitun henkilön irtisanomisaika (yleensä 1 kk) vievät yhteensä niin paljon aikaa, että sijainen ehtii aloittamaan vasta äitiysloman jo alettua.

Tottakai kuka tahansa voi joutua koska tahansa pitkälle sairaslomalle, sille ei tietenkään voi mitään. Mutta ap voi kyllä sille, koska ilmoittaa asiasta! Se on ihan hänen vaikutusmahdollisuuksiensa piirissä...

Laissa on säädetty kaiken näköisiä minimiaikoja, mutta ei se välttämättä vielä tee niistä kohtuullisia!!!

Ymmärrän hyvin, että ei kerrota kuin lakisääteisen koittaessa. En minä ainakaan kaipaa työkavereilta sitä tukea, jos jotakin sattuu, ystäviltä sitä saa. Ja jos käy huonosti, niin sit vaan jäädään sairaslomalle, kyllä se sit siitä sairaslomatodistuksesta työnantajalle selviää.
Ei kaikkien tarvitse hössöttää minun raskaudestani ja vauvastani, säästän mahdollisimman pitkään työkaverini siltä. Ja kyllä niitä sijaisia aika nopeasti saa näinä aikoina.

Yhteistyössä