Koska kannattaa ostaa vauvalle tarvikkeita ja vaatteita? Mitkä ovat tärkeimpiä hankintoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Geggo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voih, noita ehdottomasti tärkeitä asioita on niin vaikea määritellä.
No, vaatteet ja vaipat =)

Mulla on aina ollut varalla pari tetraa korviketta ja pulloja (kaikki ei noita tarvi).
Vaunut on meillä kovassa käytössä, samoin pinnasänky (mutta taas.. kaikki ei tarvi).

Kaikkea voi ja kannattaakin katsella etukäteen ja miettiä, mitkä alkaa tuntuun itsestä tärkeiltä. Kannattaa myös miettiä, haluaako hyödyntää esim kirpputoreja ja ostaa käytettynä. Nimittäin rahaa saa noihin palamaan niin paljon kuin haluaa. Tarjontaa on todella paljon ja harhaostoksia tulee varmasti.

itse aloin ostelemaan tarvikkeita kun raskaus oli jo puolessa välissä.
minulle tarpeellisia oli vaatteiden ja vaippojen lisäksi:
-kylpyamme
-vaunut
-hoitopöytä
-sitteri

turhia ostoksia oli rintareppu ja pinnasänky

En tiedä, koska "kannattaa", mutta itse olen ostellut pikkuhiljaa jo enne raskaustestin tekemistä! Aina alesta olen katsellut pieniä vaatteita ja kirpparilla kierrellessä jotain on tarttunut mukaan vauvallekin. Ei tarvii sitten kerralla ostaa hädissään viime hetkellä kaikkea. Vaatteet, vaipat ja jos otat äitiyspakkauksen, niin siinä on muita tarvikkeita, kuten harja, kynsisakset jne. Hoitoalusta olisi hyvä olla ja itse tykkäsin hoitopöydästä myös. Onhan noita tarvikkeita, jos ostelemaan rupeaa, mutta aika pienellä pärjää alkuun. Sitten kun vauva on syntynyt voi täydentää varastoja.

mahollisimman myöhän ni ei tuu ostettua liikaa turhaa tavaraa. niitä tulee silti. me tehtiin ekoja hankintoja toisen uä:n jälkeen. ihan ekaks ostettiin kylpyankkoja. ja ne on kyllä ollu tarpeelliset.
vaunut, turvakaukalo-8joka ehkä kannattaa vuokrata) jotain 56cm vaatteita, vaatteita tulee lahjoina sitten paljon, amme, kuumemittari, bepanthenia ehkä. loput tuleeki sitte äitiyspakkauksessa. tai no hoitopöytä jos sellaisen haluaa.

No, eiköhän ensimmäiset tärkeimmät ole vaatteet ja vaipat ja maitoa ( + pullo ) varoiks vähäsen, jos ei satu imetys eka päivinä onnistuun vielä kunnolla.

Vaatteet ja vaipat (kertis tai kesto) on varmaan aika monelle tärkeitä. Kannattaa miettiä haluaako käyttää kantoliinaa,hoitopöytää jne. Jos liikutte autolla pitää olla turvakaukalo. Kaikkea ei tarvii ostaa kovin paljon ennen vauvan syntymää,mutta esim me tehtiin niin että kierreltiin yhdessä katselemassa varsinkin noita isompia hankintoja (pinnis,hoitopöytä,vaunut,kaukalo jne) jo ennen raskauden puolväliä,ja suunniteltiin mitä ostetaan. Ajatuksena oli että jos mä vaikka joudun vuodelepoon tai en vaan pysty/jaksa loppupuolella lähteä kauppoihin niin mies osaa yksin hakea yhteisesti päätetyt jutut. Kannattaa toki pitää silmät auki,jos vaikka osuu hyviä tarjouksia kohdalle.. Ja jos ehdottomasti haluatte ostaa käytettynä "kaiken" niin varsinkin sillon kannattaa tutkia tarjontaa usein ja paljon.

Apteekin perusvoide
Disflatyl
tutti
tuttipullo tai pari ja muutama korviketetra
pikkukoon vaipat
sinkkivoide
kietaisubodyt
ohuet unihousut
muutama lämpimämpi vaate
tumput ja vauvalakki sisäkäyttöön ensi viikoiksi
harsoja
hoitoalusta
vaunut
sitteri muutaman viikon iässä
turvakaukalo
makuupussi
pinnasänky tai kehto
peitto, parit lakanat, muovitettu frotee
fleecepeittoja imetyssuojiksi sohvalle, parisänkyyn yms
imetysliivit mallia venyvä, liivinsuojuksia, isoja siteitä, panadolia

Vaatteita tulee lahjaksi paljon eli ei kannata hamstrata. Kunnon ulkovaatteet tarvitaan toki myös.

ostanut ekan vaatteen ekan ultran jälkeen. Kunnolla on alettu ostella vasta joskus rv 30 paikkeilla, mun mielestä parhaat hankinnat (ja tärkeimmät) on ollet 56 cm vaatteita (äitiyspakkauksen vaatteet ovat liian isoja vastasyntyneelle), pinnasänky, vaunut, turvakaukalo, Manduca reppu, paketti vaippoja, pari tuttia, tuttipullo ja pari korvike purkkia varoiksi (ei olla tarvittu, mutta varoina ihan hyvät) Äidille liivinsuojia, bepanthenia, imukykyisiä siteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tässäpä tätä välttämätöntä;23106477:
Apteekin perusvoide
Disflatyl en ole käyttänyt ikinä
tutti esikoinen ei syönyt ollenkaan
pikkukoon vaipat
sinkkivoide ei käytetty
kietaisubodyt en tykkää
ohuet unihousut
muutama lämpimämpi vaate
tumput ja vauvalakki sisäkäyttöön ensi viikoiksi miksi?
harsoja
hoitoalusta
vaunut
turvakaukalo
makuupussi
pinnasänky tai kehto
fleecepeittoja imetyssuojiksi sohvalle, parisänkyyn yms en ole kuullutkaan
imetysliivit mallia venyvä, liivinsuojuksia, isoja siteitä, panadolia pärjäsin pienilläkin siteillä

Vaatteita tulee lahjaksi paljon eli ei kannata hamstrata. Kunnon ulkovaatteet tarvitaan toki myös.

Lisäsin vaan verratakseni, ettei kaikki päde kaikkiin =)

Alkuperäinen kirjoittaja tässäpä tätä välttämätöntä;23106477:
Apteekin perusvoide
Disflatyl
tutti
pikkukoon vaipat
sinkkivoide
kietaisubodyt
ohuet unihousut
muutama lämpimämpi vaate
tumput ja vauvalakki sisäkäyttöön ensi viikoiksi
harsoja
hoitoalusta
vaunut
turvakaukalo
makuupussi
pinnasänky tai kehto
fleecepeittoja imetyssuojiksi sohvalle, parisänkyyn yms
imetysliivit mallia venyvä, liivinsuojuksia, isoja siteitä, panadolia

nuista on aika monta siinä pakkauksessa jos sen ottaa. ja vauvalakista, synnytysosastolla joulun alla hoitajat suorastaan nyhtivät niit lakkeja pois vauvojen pst, kun nykysuositusten mukaan niitä ei tarvi normi huonelämpötilassa. kylvyn jälkeen meillä hetkeks laitettu joku päähine. ja sukkia voi käyttää tumppuina jos niitä tarvii

Lisäsin vaan verratakseni, ettei kaikki päde kaikkiin =)

No näistähän voidaan kiistellä vaikka koko yö, että mitä kukin on tarvinnut. Meillä nämä tosiaa oli niitä tarpeellisia ja suosittelen siis ne hankkimaan! Mitään kovin kallista tuossa ei ollut niissä tavaroissa, mitä sinä sanoit, että et ole tarvinnut. Helpompi ne siteet, tutit sun muut on olla valmiina, kuin lähettää mies niitä sitten kovalla kiireellä hakemaan.

nuista on aika monta siinä pakkauksessa jos sen ottaa. ja vauvalakista, synnytysosastolla joulun alla hoitajat suorastaan nyhtivät niit lakkeja pois vauvojen pst, kun nykysuositusten mukaan niitä ei tarvi normi huonelämpötilassa. kylvyn jälkeen meillä hetkeks laitettu joku päähine. ja sukkia voi käyttää tumppuina jos niitä tarvii

Ainakin viime talvena Jorvissa vauvoilla käytettiin lakkeja. En tiedä vaikuttaako vuodenaika sitten kuinka paljon? Vauvan painokin vaikuttanee. Sellainen kolmikiloinen on todennäköisesti viluisempi kuin neljäkiloinen, ehkä? Tottakai sukkia voi käyttää tumppuina, mutta eipä ne taida kahta euroa enempää maksaa ihan oikeat tumputkaan. Taisi äitiysapakkauksessa tulla kahdet mukanakin kyllä eli ei meille ole ostettu. Tytöllä oli kunnon tyttökynnet jo syntyessään, pitkät ja terävät!

tärkeimmät hankinnat on vaatteet, vaipat, turvakaukalo. Muita hyodyllisiä on meillä ollut vaunut, hoitoalusta, kantoliina. Amme on meilläjäänyt käyttämättä ja ilman sitteriäkin oltaisi pärjätty. äitiyspakkauksessa sitten kaikkea pientä tarpeellista ja maitoa , pulloja sun muuta saa joka kaupasta jos tulee tarve.

Nyt saatte nauraa, mutta itse ostin ensimmäiset vauvanvatteet jo vuosia ennen vauvan tuloa :D Vauvakuumeessa itsekin kiertelin kaverin mukana lasten kirppiksillä ja kaupoissa ja jossain kohtaa iski sitten mania... :whistle: Eli pikkuhiljaa olin kerännyt jo melkoisen läjän kaikkea vauvakamaa ( tai vaatteita oli jo 90cm asti aika paljon ) valmiiksi ja sitten kun loppu viimeksi tärppäs, niin tarvinnut ostaa oikeastaan kun ne isommat, eli vaunut, sängyt sun muut ja tietty vaipat, korvikkeet ja sen sellaset, mitä ei pysty paljon etukäteen hankkimaan.

Ostin jo ennen raskautta ja pitkin raskautta ja joitakin ostan vasta nyt kun vauva on syntynyt ja huomaa mitä sittenkin vielä tarvitsee. Kaikista tärkein on ehdottomasti ollut imetystyyny, hirmu ihana tietysti kun imettää mutta tosi kätevä tyynynä itselle kun nukkuu vauvan kanssa.

Mä olen ostellut viime syksystä saakka aina kun vastaan on tullut jotain edullista. Vaatteita olen ostanut kirppikseltä ja rattaat ostin hobbarista. Kaukalo pitää vielä ostaa.
Sänky on 50v. vanha, en uskalla ottaa meidän väliin vauvaa nukkumaan.
peppupyyhkeitä ostin ikeasta
rintapumppu ... oli alessa. En tosin tiedä tarviinko, mutta ostin sen kumminkin.

5 viikon päästä varmaan jo tiedän mitä kaikkea turhaa olenkaan ostanut :saint:

Mä en ala sanomaan että millon kannattas ostaa mut sen sijaan vinkkaisin että kannattaa miettiä haluaako ehottomasti uutena, jos ei niin käytettynä löytyy lähes uudenverosta tavaraa :)

Niitä pieniä vaatteita ei oikeesti kannata hamstrata kauheesti, meillä jäi paljon vaatteita lähes käyttämättä esikoisen kanssa :D Osa ihan siks et ne oli niin epäkäytännöllisiä... Esim. musta jotkut hupparit on vauvalla ihan peestä :D Se huppu on vaan tiellä, varsinki pukiessa :whistle:

Osa hankinnoista kannattaa jättää sinne ku vauva on syntyny. Esim. joku rintapumppu, kaikki ei sitä tartte, tai rintakumit tai maidonkerääjä... Nämä kerkee ostamaan sittenki ku näkee tartteeko niitä... Ja ne osaa mieski ostaa :)

Meillä nyt rv 28 ja valmiina on jo

-vaatteet
-hoitopöytä ja alusta
-turvakaukalo
-sitteri
-kantopussi ja reppu
-makuupussi
-vaunut
-amme
-pari tuttipulloa
-patja, lakanoita, muovitettua froteeta

osa on ennestään jäänyt isommilta lapsilta

vielä hankkimatta ennen vauvan syntymää:

-pinnasänky
-vaippapaketti
-pari tuttia
-korviketta
-harsoja
-sinkkivoidetta

Loput ehtii hyvin myöhemminkin kipaista kaupasta.

jaa tarpeellista, no kaikkein tarpeellisin oli meille autolliselle perheelle toki turvakaukalo. Mutta olin ostellut vatteita varastoon pikkuhiljaa, tosin osa jäi käyttöä vaille, kun käytäntö osoitti niiden epäkäytännöllisyyden pienelle vauvalle. Mutta siihen olisi ollut kenekään turha tulla silloin mitään sanomaan, et älä just sellaista osta.. pakko oli itse huomata että eipä ollut hyvä malli..

Yhdistelmävaunut oli melkein hysterian aiheuttaa minulle, kun mies oli sitä mieltä et kyllä ne ehtii.. viimein sain toisen tajuamaan et nyt on aika ostaa, kun oli hyvä tarjous maaliskuun loppuun voimassa. Laskettu aika oli kesäkuun lopussa, mutta itse koin nuo todella tärkeäksi hankkia ajoissa ja se et sain haluamani kuosin, oli ainoa unelma hakinta mistä en ollut valmis joustamaan yhtään. Vaunut olivat ainoa ehdoton hankinta, missä ei tullut kyseeseen käytetyt vaikka kälyltä olisikin saatu heidän vanhat (tosin kun olimme niitä parvevaunuiksi hakemassa, ne olikin homeessa) .

Ilman sänkyä olismme pärjänneet n.3 vuotiaaksi saakka, nukkui vain ajoittain omassa sängyssä, vaikka sivuvaununa olikin vieressäni. Perhepeti oli meillä toimiva ratkaisu. Sänky oli lainassa ja patjat hankittiin uutena.

Kantoliina ja kantopussi olivat huippuhakintoja ja isompana myös Ergon kantoreppu, kaikkia olivat aikanaan kovalla käytöllä vaunujen ja rattaiden ohella. Matkarattaat olivat tarpeelliset myöskin, mutta niidenkin hakninnassa piti käytännön opettaa miehelle, kuinka vähän jää tavaratilaa auton takatilaan kun sinne tungetaan yhdistelmät, veneenperämoottori ja vielä muut mökkikamat. Syyskuun alussa meille sitten tilattiin matkikset.

Matkasänkyä emme koskaan hankkineet, ei myöskään tarvittu. Paljon kyllä reissasimme, mutta tuo muru tosiaan nukkui välissämme tai hotellin/laivan matkasängyssä.

Sitteri oli aivan pienenä vauvana käytössä jonkin verran, oli säädettävä malli ja sai makuulle. Siinä kulki mukana huoneesta toiseen silloin, kun nukkui. Olin aika neuro vahtimaan ettei vaan lakkaa hengittämästä.. hengityskatkoksia oli paljon ja ne jatkuivat aina siihen saakka kun kitaristat leikattiin viikko sitten 4½ vuotiaana.

Juuh, eipä kai muuta, noh vaipat ostettiin kotimatkalla synnäriltä :) ja laitokselle saatiin käsittämättömän paljon vaatteita (hyviä ja todellakin käytännöllisiä) ja juurikin kootkin sopivia 50-56cm, lapsemme oli 48.5cm syntyessään niin noita käytimme ensimmäisen kuukauden tai pari. Tai bodyt jäivät aika pian pieniksi, kun lapsen selkä oli pitkähkö, mutta housuja puolestaan käyettiin muistaakseni 3kk. Meillä olikin aina yläosat kokoa isommat kuin alaosat, vasta nyt on mittasuhteet niin, että käy sama koko ylös ja alas.

Kai sitä muutakin ostelin ja omelin/neuloin, mutta musiti ei ihan tarkkaan enään toimi. Kaikkea ei kannata ostaa etukäteen mm. tutteja ja pulloja. Me saimme niitä lahjaksi ja käyttöä ei tullut yhdellekkään tutille tai pullolle..

Hoitopöytää en hankinnut, mutta vanhat hyllyt toimivat minulla hukkapätkällä todella hyvin hoitotasona. Käyttö oli vähäistä ja siksikin olin tyytyväinen ettei ostettu mitään varsinaista tasoa/lipastoa. Hyllyt toimivat korien kera alkuun lapsen vaatteiden ja tarvikkeiden säilytyspaikkana ja nyt osa leluista ja peleistä on niissä. Hyllyt olivat vanhat omasta lapsuuden huoneestani, vain maalattu joskus parikymppisenä uudelleen.

No nyt lopetan, täähän on ihan loputon tarina jo.. anteeksi..

Meillä oli valmiina äitiyspakkaus, vaatteita, turvakaukalo, pinnasänky, tuttipullo ja tutti. Synnäriltä kotioutuessa haettiin vaippoja ja korviketta (sai lisämaitoa jo laitoksella). Vaunut saapui postitse pari viikkoa synnytyksen jälkeen.

[QUOTE="mä";23106479]ostanut ekan vaatteen ekan ultran jälkeen. Kunnolla on alettu ostella vasta joskus rv 30 paikkeilla, mun mielestä parhaat hankinnat (ja tärkeimmät) on ollet 56 cm vaatteita (äitiyspakkauksen vaatteet ovat liian isoja vastasyntyneelle), pinnasänky, vaunut, turvakaukalo, Manduca reppu, paketti vaippoja, pari tuttia, tuttipullo ja pari korvike purkkia varoiksi (ei olla tarvittu, mutta varoina ihan hyvät) Äidille liivinsuojia, bepanthenia, imukykyisiä siteitä.[/QUOTE]

Ei kyllä ole äippäpaketin vaatteet liian isoja monellekaan vastasyntyneelle. Toki paketissa on monen kokoisia vaatteita, mutta ne pienimmät vaatteet ovat liian kittanoita. Meidän pojalle osa äippäpaketin vaatteista oli jo lähdössä liian pieniä! Poika oli vajaa nelikiloinen mutta pitkä vauva. Olen kuullut muiltakin, että äippäpaketin vaattteista osa on jo lähdössä liian pieniä.

Vinkiksi vielä, että rintavoiteeksi kannattaa ostaa Lansinohia, koska sitä ei tarvitse erikseen pestä pois, kun alkaa imettää vauvaa.

Yhteistyössä