KOska kierukka astetaan, saattuko sen asettminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sannulii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En osaa sanoa miten laitetaan jos kuukautiset on jo alakneet, mulle laitettiin ennen kun koko hormoonitoiminta oli uudelleen alkanut synytyksen jälkeen.

Ja ei se sattunut. Ikävälle tuntuu kun tuuppaavat sen ankan nokan (vai mikä sen vehkeen nimi on millä avataan paikkoja jotta lääkäri näkee työskentely alueensa) paikoilleen ja nipistää inhottavasti kun ottaa kohdusta kiinni (näin se täti mulle selitti mitä tekee) mutta mitään kipua en kyllä tuntenut koko operaation aikana.

Synnytyksen jälkeen voi laittaa, vaikkei kuukautiset olisi vielä alkaneet. Muuten asennus mieluiten kuukautisten aikaan. Itse unohdin ottaa suositellut särkylääkkeet pohjalle, mutta ei silti sattunut yhtään.

Kuukautisten aikana se on helpompi laittaa, mutta kun mulla on vaihdettu kierukka uuteen, ei oo ollut kuukautisia ollenkaan, ja helposti se on silti mennyt. Mulla siis hormoniversio ollut. Ei satu, mutta ei kovin kivaltakaan tunnu. Ei onneksi kestä kauaa :)

selvä.
nyt on 6kk mennyt viimeisetä synnytyksestä ja tultu siihen tulokseen että olis kierukan paikka
, täytyis vaan saada itsestään kiinni ja tilata aikaa sen laittoon.. perheneuvolaan vai minne se nyt oli :whistle:

Siihen on mahdollista saada puudutus. Sitä ei jostain syystä aina tarjota ja saatetaan jopa sanoa ettei sitä tarvita mutta kohdunkaulan puudutukseen sulla on OIKEUS. Sitä pitää joskus vaatia. Se saattaa olla tosi kivulias kokemus ja toiselle ei satu yhtään. Olen kuullut sanottavan että mielummin synnytyspöydälle kuin kierukkapöydälle.

Jännä miten vaihtelee käytännöt - täällä nimenomaan ei saa kierukkaa synnytyksen jälkeen ennenkuin yhdet menkat on tulleet, koska kuulemma kohdun limakalvo on liian ohut ilman normaalia hormonitoimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Siihen on mahdollista saada puudutus. Sitä ei jostain syystä aina tarjota ja saatetaan jopa sanoa ettei sitä tarvita mutta kohdunkaulan puudutukseen sulla on OIKEUS. Sitä pitää joskus vaatia. Se saattaa olla tosi kivulias kokemus ja toiselle ei satu yhtään. Olen kuullut sanottavan että mielummin synnytyspöydälle kuin kierukkapöydälle.

Nämä "olen kuullut"-jutut voi jättää myös kertomatta.

Ja se kohdunkaulapuudutuksen neula sattuu monella enemmän, kuin kierukan laitto.

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
selvä.
nyt on 6kk mennyt viimeisetä synnytyksestä ja tultu siihen tulokseen että olis kierukan paikka
, täytyis vaan saada itsestään kiinni ja tilata aikaa sen laittoon.. perheneuvolaan vai minne se nyt oli :whistle:

Perheneuvolaan joo.
Meillä (Vantaa) saa varata ajan aikaisintaan viikkoa aiemmin eli pitää soittaa silloin kun menkat alkaa (syyksi sanoivat, että ei ole silloin takuulla raskaana...). Ekan kuparikierukan sain ilmaiseksi, piti vaan sanoa ajanvarauksessa, että sellainen härveli niin tiesivät varata sen sinne valmiiksi.
Ei sattunut normi sisätutkimusta enempää. Hormoonikierukasta ei kokemusta.

Kuparia en ota enään ikinä :kieh:

suositus on et yhdet kuukautiset pitäis kuulema olla ollut. muttei pakollista.

Mullakin katottiin vaan r-testillä ettei oo vahinkoa käyny. :ashamed: ja sitte kierukka paikoilleen, eikä se kyllä sattunu. Hetken pieni nipistys vähän tuli papa koe mieleen.