Hae Anna.fi-sivustolta

Koska koiran hampaat vaihtuu?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Teeth, 09.07.2008.

1. Teeth Vierailija

Eli minkä ikäisenä. Jep, tyhmä kysymys taitaa olla....Koirani täyttää vuoden ja yksi kulmahammas ei ole vieläkään irronnut. Vieressä kasvaa toinen. Eläinlääkärin mukaan (toukokuussa) voi vielä odotella, mutta jokohan olisi aika mennä poistattamaan?

2. piskilii Vierailija

siinä 4-6 kk:n iässä ne vaihtuu keskikokoisella koiralla ainakin. mutta tää on taas niin koirakohtainen juttu, ettei mitään täysin pätevää vaihtumisikää ole.

3. koiramäellä Vierailija

Mun pentuni on nyt noin 7 kk ikäinen, hällä ainakin jo kaikki hampaat vaihtuneet. Kyseessä keskikokoinen/isohko koira.

4. jo vaihtua... Vierailija

Itselläni on pieni seurakoira ja sen hampaat alkoivat vaihtua n. 4kk iässä. Muutaman hampaan takana oli uudet hampaat, josta kyselinkin eläinlääkäriltä. Hänen ohje oli, että maitohampaat pitäisi poistaa heti jos uusi hammas on kasvanut taakse/viereen ja on lähes samanpituinen uuden hampaan kanssa. Tietääkseni hampaat vaihtuvat ennen kun koira täyttää vuoden. Näin ainakin pikku koirilla.
    Mun koiralla oli 8kk ikäisenä KAIKKI hampaat vaihtuneet.

5. hampu Vierailija

Mistä sen sitten näkee, että onko kyse maitohampaasta vaiko pysyvästä hampaasta, varsinkin jos ne hampaat vaihtuu pitkällä aikavälillä?

6. koiramäellä Vierailija

Varmaan maitohammas jo liikkuu jonkun verran, jos toinen pysyvähammas puskee samalle paikalle. Itse ainakin ihan sormin varovasti nitkutin, että onko jo irtoamaisillaan, että tietäis pitääkö lääkäriin lähtiä irrottaan vai mitä.

7. Koiranomistaja Vierailija

Koiranpentuni on nyt 4kk vanha. Ensimmäinen etuhammas on ttippunut nytten.

8. hampit Vierailija

Eiköhän maitohampaan ja pysyvänhampaan eron huomaa jo ihan rakenteestakin. Maitohampit kun ovat tosi teräviä ja "sirompia".

9. vierailija Vierailija

4kk iässä useimilla koirilla mutta yleensä riippuu rodusta

10. Haanpää Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mun mielest se oli niin, että ennenkuin koira täyttää 6 kk. Sitä ennen pitäis kaikki hamput jo vaihtua. :) Mun koiralla ne vaihtu joskus 4 kk ikäisenä, mutta se on ihan yksilöllistä.

11. puol-vee ikään Vierailija

Siis kasvaako ap:n koiralla maitohampaan vieressä pysyvä hammas? Jos kasvaa kannattais maitohammas jo poistaa ettei vakkari kasva vinoon. Mut jos ei vakkaria ole näkyvissä, alkaisin jo epäillä olisko se sittenkin jo vaihtunu. Kysäse huvikses toisenkin lekurin mielipide. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, mutta voit ainaki pohtia mitä teet.

Norm hampaat vaihtuu 4-6 kk, joskus viimiset hidastelee.

12. Karpalo Vierailija

Koska pitää huolestua jos ei uutta hammasta ala ilmaantua, maitohammas lähtenyt pois kolme viikkoa sitten? Kyseessä on kulmahammas, muut hampaat ovat vaihtuneet.

13. Shetup Vierailija

Mielen kiinnosta kyselen, tuli kulmahammas ja tuliko oikeaan paikkaan ? Ainakin meidän rodussa on muutamille tullut peitsikulmurit juuri tuolla lailla. Eli siis hammas kasvaa kohtisuoraan eteenpäin ikenestä, ei alaspäin niin kuin pitäisi.

14. säähveri Vierailija

Meillä schäferin pennulta itse vedin heiluvan kulmurin pois yksi kerrallaan sitä mukaa kun alkoi kunnolla heilumaan. Apuna käytin tonkeja, sillä kun hellästi nappasi, niin koira ei ollut moksiskaan moisesta. Hiljoilleen kasvaa ainakin meidän pojan hampaat, muut ok, mutta alas yksi hammas ei kunnolla kasva, on pieni tynkä. Mutta ehkä Se siitä kasvaa ajan oloon. Koira on 11kk

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri