Koska kuuluu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sydänäänet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sydänäänet

Vieras
Olin eilen lääkärineuvolassa, rv 10+6, ja lääkäri yritti kuunnella sydänääniä, mutta mitään ei kuulunut. Lohdutti kyllä, että ihan normaalia, mutta harmittaahan se. En ole käynyt missään varhaisultrassa, ja nyt oli kova hinku kuulla, että siellä tosiaan asustaa joku. Vähän huolestuttaa, että kuinka normaalia tuo sitten kuitenkaan on, ettei mitään kuulu. Missä vaiheessa nuo sydänäänet yleensä alkavat kuulua? (yritin surffata, mutta en löytänyt tietoa) Onko muita, joilla ei vielä näillä viikoilla ole kuulunut?

Onneksi ensi viikolla on ultra, sittenhän sen tiedon saa, mutta olisin kovasti toivonut, että nyt olisi hellittänyt edes osa epätietoisuudesta. Sitten kun vielä kotiintullessa oli verenvuotoakin (lääkäri kyllä varoitti, sanoi sen tähystysvehkeen nippaisseen limakalvoa), niin kyllä ärsytti. Tuntui, että asiat oli huonommin lääkärikäynnin jälkeen kuin ennen sitä. Vaikka lääkäri kyllä oli mukava ja asiallinen. Mutta tämä on aiheen vierestä, kertokaa, mitä tiedätte noista sydänäänistä.

Minä kävin neuvolassa jotain rv 9+4 kai ja silloin kätilö sanoi minulle, että yritetään kuunnella vain, jos itse haluan, koska ennen viikkoa 12 ei välttämättä kuulu. No, sydänäänet kuuluivat oikein mainiosti. Sitten kävin neuvolalääkärillä jotain rv 12+3 eikä meinannut millään saada sydänääniä kuulumaan. Sanoi vaan, että ei ole näillä viikoilla vielä varmaa, kuuluuko. Sanoin kuitenkin, että kätilö oli kuullut sydänäänet jo muutamaa viikkoa aiemmin, niin lääkäri jatkoi etsimistä ja löysi vihdoin ne äänet. Eli vikaa voi olla myös sekä laitteessa että etsijässä, ei välttämättä aina alkiossa :)

Toivotaan, että sinullakin käy hyvin. Soita vaikka neuvolaan ja pyydä päästä noin viikon päästä uudelleen terveydenhoitajan puolelle, niin voitte koettaa uudelleen sydänäänten kuuntelua. Ja jos hedelmöittyminen onkin tapahtunut myöhemmin kuin luulet, voi olla, ettei ääniä kuulu siksikään. Onnea matkaan!

mulla sydänääniä kuunneltiin kyllä jo 9+3 ja kuuluivatkin mutta usein neuvolassa ei edes kuunnella ennen 12 raskausviikkoa juuri siksi, että eivät välttämättä kuulu.

On käsittääkseni aika yleistäkin ettei vielä kuulu noilla viikoilla. Ja vielä jos kohtu on esim. taaksepäin kallellaan niin kuuluu vielä huonommin.

Toivotaan että seuraavalla kerralla jo jyskyttää!:)

Mulla yritettiin kuunnella rv 9+5 mutta eí harmikseni kuulunut vielä, vaikka kohtukin on eteenpäin. Neuvolantäti vähän oli sitä mieltä että mun oman sydämen äänet oli niin voimakkaat että vauvan äänet saatto jäädä niiden alle. No, mutta ens kerralla sitten :)

Sydänäänien kuulumiseen vaikuttaa tosiaan moni seikka; kohdun asento, sikiön ""sijainti"", ammattitaito, laite jne. Mulla kuului ekan kerran muistaakseni 10+jotain, ja ihan helposti. Mutta viikko sen jälkeen sydänääniä saatiin etsiä melko kauan, koska sikiö oli kuulemma livahtanut sellaiseen asentoon, mistä on vaikea kuulla!

Mulla yritettiin kuuntelua ekan kerran rv 11+4 eikä kuulunut. Seuraavilla kerroilla (rv 14, 17, 21, 25 ja 28) niitä on edelleen saanut hakea vähintään viisi minuuttia ja se on saattanut jo useita terkkareita, kätilöitä ja lääkäreitä epätoivon partaalle. Itse vaan naureskelen aina, kun ei se johdu siitä että vauvalla olisi asiat huonosti (tunnen kuitenkin liikkeet), vaan siitä, että se pyörii väkkäränä eikä anna mitata:) Kun äänet löytyvät, ne ovat aina olleet hyvät ja vahvat. Mutta aina on ihmetelty, miten voikin olla mahassa noin paljon tilaa, mihin pääsee piiloon, vaikka ei todellakaan enää olla missään alkuraskaudessa..

Toki ekalla kerralla huolestuin kovasti. Mutta tosiaan niinkuin ketjussa on jo todettu, äänten kuuluminen tai oikeastaan kuulumattomuus voi johtua tosi monesta tekijästä. Kontrolli on tietysti tarpeen, jos ei hakemallakaan löydy.

Olen myös tänään rv 10+6. Olin eilen neuvolalääkärissä ja kuulin sydänäänet, tosin pienen etsiskelyn jälkeen. Minulla on ultra vasta kahden viikon päästä joten oli todella helpottavaa kuulla sydänäänet. Mutta kyllä sullakin varmasti on kaikki hyvin, tämähän vaikuttaa hyvin vaihtelevalta, ja sullhan oli jo ensi viikolla ultra. Tsemppiä!

Yhteistyössä