Koska nuori ja perusterve ihminen saa "vain" kuumeeseen hoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "arg"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"arg"

Vieras
Mies sunnuntaista asti ollut 37,5-38,5 asteen kuumeessa, kuume siis sahaa buranan voimalla tuota väliä päivystyksestä lähetettiin samntien kotiin, työterveys kirjoitti yhden päivän saikkua ja käski jättää buranat pois.
Miehellä niska niin jäykkänä että ei pysty alas tai sivuille katsomaan ollenkaan. Toinen korvalehti turvonnut sellaiseksi "löllöksi" kuin mätää olisi täynnä ja kuumottaa sekä on punainen.

Itse olen viimeisilläni raskaana (LA ensi viikolla), ja sitten on hiukan alle 2v tyttö joka taas ambulanssikyydillä sairaalaan jos nostattaa kuumeen. Eletään kotona kuin missäkin eristyksessä jotta ei meihin tartu, ja lääkäristä ei edes burana reseptiä kirjoiteta miehelle, koskahan ne tuollaisen edes suostuu tutkimaan??

Mitä ne sanoivat tuosta korvanlehdestä?

Mun 11-v tyttö oli 37,5 - 38,5 kuumeessa 5 vuorokautta eikä siihenkään reagoitu sen kummemmin. Nyt on liikkeellä jotain virusta joka aiheuttaa pitkäaikaista kuumeilua. Tai sitten voi tulla kaksi eri virusta peräkkäin.

Mitä ne sanoivat tuosta korvanlehdestä?

Mun 11-v tyttö oli 37,5 - 38,5 kuumeessa 5 vuorokautta eikä siihenkään reagoitu sen kummemmin. Nyt on liikkeellä jotain virusta joka aiheuttaa pitkäaikaista kuumeilua. Tai sitten voi tulla kaksi eri virusta peräkkäin.

Oli käsketty varata lääkärille ajan ensi viikkoon jos ei vkonlopun aikana mene itsestään. Joku hoitaja oli sitä siis ohimennen vilkaissut.

[QUOTE="A P";23267665]Juu, pakko taas tänään jonnekkin tuo lähettää kun saikkua vaan täksi päiväksi, eikä kyllä ole huomenna työkykyinen jos ei ihmettä tapahdu.[/QUOTE]

kannattaa ! toivotaan että saatte taudin kuriin ennenkuin vauva syntyy ! :)

[QUOTE="A P";23267657]Oli käsketty varata lääkärille ajan ensi viikkoon jos ei vkonlopun aikana mene itsestään. Joku hoitaja oli sitä siis ohimennen vilkaissut.[/QUOTE]

Toisaalta ihan järkevää seurata tilannetta, hyvinkin voi mennä itsellään ohi.

Kuumeeseen ei lääkärilläkään ole poppaskonstia, toki saikkua pitää käydä, mutta ei siihen todennäköisesti antibiootitkaan auta - niitä varmaan ajattelitte?

Mitä hoitoa sä toivoisit pelkkään kuumeeseen saavan?

Vaikka ottaisi ihan tulehdusarvot, ja antibiootilla lähtisi tulehdus paranemaan (olettaen että esim korva täynnä mätää ja pitää kuumetta yllä). tms.. mistäs minä tiedän, mutta kun joka paikasta vaan kotiin käsketään seurailemaan heti kättelyssä! Ei siis koko aikana ole nuhaa tms ollut, tuo niska, korva ja kuume ainoat oireet joita sunnuntaista asti jatkunut.

No eipä virukseen auta mikään muu kuin aika ja lepo, eli ihan oikein on lääkäri toiminut. Ja tosiaan tuo Burana nimenomaan aiheuttaa kuumeen sahaamisen ja saattaa jopa pitkittää sitä, eli jos ei isommin ole niin ei sitä kannata ottaa. Sitten vasta jos kuume jatkuu yli viikon tai nousee yli 40 asteen tai yleiskunto romahtaa. Tosin sairaslomaa olisi kyllä pitänyt saada useampi päivä.

[QUOTE="vieras";23267692]No eipä virukseen auta mikään muu kuin aika ja lepo, eli ihan oikein on lääkäri toiminut. Ja tosiaan tuo Burana nimenomaan aiheuttaa kuumeen sahaamisen ja saattaa jopa pitkittää sitä, eli jos ei isommin ole niin ei sitä kannata ottaa. Sitten vasta jos kuume jatkuu yli viikon tai nousee yli 40 asteen tai yleiskunto romahtaa. Tosin sairaslomaa olisi kyllä pitänyt saada useampi päivä.[/QUOTE]

38,5 jälkeen on buranaa ottanut kun olo mennyt niin järkyttäväksi. Eipä siinäkään ole järkeä että huvikseen puoli kuolleena kärsii. Ja ei siis ole mitään takeita että on jonkun viruksen aiheuttamaa, itse alan kallistua sille kannalle että jonkun tulehduksen aiheuttamaa kuumetta kun ei ole meihin (ONNEKSI) tarttunut, ja likka muutamaan kertaan saman lasin reunasta ehtinyt hörpätä tms.. Ja itselläni tosi heikko vastustuskyky ja tuppaan kaikki pienetkin taudit kalastamaan ihan vaikka samassa tilassa käydessä.

[QUOTE="A P";23267720]38,5 jälkeen on buranaa ottanut kun olo mennyt niin järkyttäväksi. Eipä siinäkään ole järkeä että huvikseen puoli kuolleena kärsii. Ja ei siis ole mitään takeita että on jonkun viruksen aiheuttamaa, itse alan kallistua sille kannalle että jonkun tulehduksen aiheuttamaa kuumetta kun ei ole meihin (ONNEKSI) tarttunut, ja likka muutamaan kertaan saman lasin reunasta ehtinyt hörpätä tms.. Ja itselläni tosi heikko vastustuskyky ja tuppaan kaikki pienetkin taudit kalastamaan ihan vaikka samassa tilassa käydessä.[/QUOTE]

Siitä huolimatta että sinä epäilet, ei nuorta perustervettä tutkita vielä muutaman päivän sairastamisen jälkeen ja kun kuume on kerran noin matala, koska mitä suurimmalla todennäköisydellä kyse on viruksesta. Voittehan te mennä kokeilemaan toiselle lääkärille, mutta yleinen käytäntö on kuitenkin tämä.

[QUOTE="qAz";23267789]Miksi ihmeessä jotkut leikkivät julkisen terveydenhuollon kanssa?[/QUOTE]

johan he olivat käyneet päivystyksessä julkisella ja lisäksi työterveydessä. Mutta kun pitää ihan ehdottomasti saada diagnoosi ja antibiootteja.

Itselläni oli "vain" kuumetta, olin kotona viisi päivää ja sitten luovutin ja menin lääkäriin.
Jonka seurauksena jouduin viikoksi sairaalaan; tulehdusarvot 300, perna turvonnut, viisi eri infektiota ym. ja melkein jouduin leikattavaksi kun kirurgit ym. eivät keksineet missä suurin "vika" oli.
Opinpahan ainakin lopettamasta pelleilyn terveyteni kanssa, enkä enää automaattisesti ajattele että kuume on vain kuume.

[QUOTE="A P";23267720]38,5 jälkeen on buranaa ottanut kun olo mennyt niin järkyttäväksi. Eipä siinäkään ole järkeä että huvikseen puoli kuolleena kärsii. Ja ei siis ole mitään takeita että on jonkun viruksen aiheuttamaa, itse alan kallistua sille kannalle että jonkun tulehduksen aiheuttamaa kuumetta kun ei ole meihin (ONNEKSI) tarttunut, [/QUOTE]

Vähän nyt järkeä käteen. Ymmärrätkö että jos jokainen muutaman päivän noinkin matalasta kuumeesta ja vähän jäykkyydestä kärsivä potilas menisi terveyskeskuskeen ja vaatisi ties mitä tutkimuksisa, niin ei siellä sitten enää ketään muuta kerettäisi hoitamaan.

Me tultiin just lääkäristä pojan kanssa, ollut neljä päivää kuumetta ja kauhean kuuloinen yskä. Influenssaa on kuulemma, joko A- tai B:tä. Lisäksi yön aikana nousi näppylät joten vesirokkoakin pukkaa samaan syssyyn, voi perhana sentään :mad:. Hoidoksi Pronaxen ja Atarax siirappi kutinaan. Voi kuulemma pitää kuumetta toista viikkoa tuo influenssa joten eipä se auta muu kuin helpottaa pikkuisen oloa ja toivoa että se menee ohi pian.

Yhteistyössä