KOSKA TEIDÄN 9 VUOTIAAT PITÄÄ OLLA LAUANTAINA KOTONA? Lähetin lapsen kaverin kotiin ja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermoheikki äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermoheikki äiti

Vieras
Eli tytöt 9 ja 10. Tossa kaheksan aikaan kysyin, että koska hänen on oltava kotona. Kuulemma ei ole sanottu. Kerroin että voi lopetella hommiaan pikkuhiljaa.
Tossa yheksältä olin nukuttanu pienemmän ja katoin, että vieläkin täällä. Olin siis olettanut että lähtenyt jo, vaan ei.

No sanoin että pitää kotiutua nyt. Ja aloin miettimään, että en varmasti uskalla laittaa lasta lauantai-iltana lähemmäs puolta kymmentä kotiin yksin (puoli kilsaa) ja itse en voinut lähteä kun vauva nukkumassa. Laitoin asialle isoveljen, hänkin vasta 14, mutta ajattelin, että parempi kuin ei mitään. Lisäksi tuuppasin mukaan oman tyttöni, koska tämä kaveri on kovin arka ja varovainen, ajattelin että olisi miellyttävämpi kun hänkin mukana.

Olivat sitten saattaneet tytön käskyjeni mukaan sisälle asti (ajattelin, että vanhemmat näkee koska se lapsi oikein tulee kotiin), mutta kuulemma olivat vain sanoneet, että No voi kun ihan saattamaan tulette. Voi kiitos, ei olisi tarvinnut. Olisit Maija itse kävellyt kotiin!

Hö. Ja minä olen pitänyt heitä hyvin fiksuina ihmisinä. Mutta olenko minä nyt nipo, vai onko outoa? Perheessä on kaikki hyvin mielestäni, ja vanhemmatkin olivat olleet kotona, ja kovin ystävällisiä. Itsekin olen siellä kerran pari käynyt, eikä ole ollut mitään outoa. Ihan normiperheeltä vaikuttaa.

Miten SINÄ olisit toiminut? Teinkö jotain väärin, laitoin kuitenkin ala-ikäiset yksin matkaan puolelta öin, ei sekään kovin järkevää ole, mutta en muuta keksinyt. Yksin en uskaltanut tyttöä laittaa.Lauantai-ilta ja kaikki..

Puolelta öin...?

Minä vaan kippaan tytön kaverit pihalle viimeistään kasilta. Menevät sitten kotiin miten menevät. Yksi asuu 20 m päässä, ja hänet käy isoveli joskus hakemassa jos on jo pimeää. Toinen asuu n. 2 km päässä ja menee bussilla tai isä hakee. Kolmas asuu 2,5 km päässä eikä kukaan koskaan hae tai perään kysele, lapsella ei ole edes kännykkää. 7-vuotiaista kyse, mutta uskon että periaate pysyy samana myös kun lapset ovat 9 v.

He varmasti ajattelivat että tyttö ei uskaltanut itse tulla, että teille oli siitä vaivaa. Älä vaivaa itseäsi silllä. Jos et olisi pyytänyt saattamaan niin miettisit nyt onko tyttö päässyt varmasti perille.. Rauha maassa, hyvää yötä :)

Anteeksi, mutta mitä ihmettä sekoilet? Miten niin puolilta öin? Miksi pitäisi mitään ajatella tuosta tytön perheestä - mikä nyt muuttaisi tilanteen?

Rauhoituhan vähän ja mieti uudelleen. Eikö kaikki kuitenkin ole ihan normaalisti ja hyvin? :)

Puolelta öin...?

Minä vaan kippaan tytön kaverit pihalle viimeistään kasilta. Menevät sitten kotiin miten menevät. Yksi asuu 20 m päässä, ja hänet käy isoveli joskus hakemassa jos on jo pimeää. Toinen asuu n. 2 km päässä ja menee bussilla tai isä hakee. Kolmas asuu 2,5 km päässä eikä kukaan koskaan hae tai perään kysele, lapsella ei ole edes kännykkää. 7-vuotiaista kyse, mutta uskon että periaate pysyy samana myös kun lapset ovat 9 v.

sinä se olet ihana ja empaattinen ihminen.yök. toivottavasti tajuat että sinunkin lapset on sitä samaa paskaa kaikillemuille?

sinä se olet ihana ja empaattinen ihminen.yök. toivottavasti tajuat että sinunkin lapset on sitä samaa paskaa kaikillemuille?

Ööö?
Pitäisikö mun saattaa heidät kädestä pitäen kotiin vai? Minusta ei. Ihan on vanhempien asia huolehtia, ja vanhempien kanssa sovittu nämä jutut. Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että 7 v lapsi pärjää ilman kännykkää, saa olla kaverilla max. klo 20 asti (tai siis tuo on meidän sääntö ja on sopinut heille) ja selviytyy kotiin yksin iltahämärässä, niin mikä minä oon sitä kyseenalaistamaan.

Itse huolehdin omat lapseni kyllä kotiin, tai sovin erikseen kaverin vanhempien kanssa kyydistä (esim. jos meidän tyttö & se 20 m päässä asuva ovat jonkun luona, niin joskus meidän tyttö pääsee kaverinsa vanhempien kyydillä, tai minä haen molemmat tytöt).

Nojoo. Ehkä olisin tehnyt samoin. Ja kyllä minusta tuo oli vähän myöhemmin kuin joidenkin esittämä klo kahdeksan.. Toihan oli jo puoli kymmenen varmaan ennenkuin saivat porukan lopulta matkaan. On se minusta aika myöhä 9 vuotiaalle!! Oikeestikko tämä on näin outo tämä maailma? Ekaluokkalainen ei voi olla yksin kotona tuntiakaan, mutta silti jo 9 vuotias voi käpötellä yksin kotiin puoli kymmenen lauantai-iltana?? Eikö se kuulstoa hassulta?

Tyttö 9 v. Kotiintuloaika on klo 19. Tuohon aikaan pistän myös meiltä kaverit kotiinsa. Nukkumaan tyttö menee klo 20, joten tuo tunti on varattu rauhoittumiseen, iltapalaa, iltapesuihin jne.

Mielestäni teit oikein. Ei tuon ikäisen kuulu yhdeksän jälkeen yksin ulkona olla. Hyvä, että pidit huolta :)

Tokaluokkaliseni , täyttää loppuvuodesta 9 täytyy tulla kotiin seitsemältä. Jos on myöhempään, niin se on erikseen sovittu ja sitten tyttö haetaan tms.

No mun lapseni olisi saanut kipittää ihan itse tuohon aikaan kotiinsa. Varmaan tähän vastaus riippuu tosi paljon vastaajan asuinympäristöstä, onko alue rauhallista vai pahimmillaan kunnon ghetto. :)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23500714:
Tyttö 9 v. Kotiintuloaika on klo 19. Tuohon aikaan pistän myös meiltä kaverit kotiinsa. Nukkumaan tyttö menee klo 20, joten tuo tunti on varattu rauhoittumiseen, iltapalaa, iltapesuihin jne.

Mielestäni teit oikein. Ei tuon ikäisen kuulu yhdeksän jälkeen yksin ulkona olla. Hyvä, että pidit huolta :)

Peesi!Meillä lapset kyllä vähän nuorempia, mutta kyläilevät naapureiden kanssa, joista vanhin on 9v, olemme yhdessä vanhempien kesken sopineet, että seitsemältä lapset lähtevät kotiin jos ei muuta lasten kanssa ole erikseen sovittu. Pidämme iltarutiineista kiinni ja niihin kuuluu rauhallinen iltapala, pesut, pist, pusut, sadut ja juttelu. Tämä siis koskee lasten keskinäistä vierailua, jos vanhemmat mukana kylässä niin silloin mennään tilanteen mukaan. Kahdeksan jälkeen vierailu kuulostaa noin pienillä vähän liian myöhäiseltä minun korviini. Toisaalta meillä esikoisen lisäksi 4v ja 2v6kk lapset joten puuhaa illalla riittää ilman vierailijoitakin.
Minusta saattohommelit kaverille olivat aiheellisia ja sydämellä ajateltu. Tosin tuo olisi ollut vierailijan vanhempien tehtävä ajatella omaa lastaan ja hänen myöhäistä kävelyään yksin kotiin. Et tehnyt mitään ylireagointia ja itse olisin tosi nolona ja kiitollisena jos joku lastemme ystävän äiti tällaisen järjestäisi. En ehkä olisi laittanut nuorempaa lasta mukaan, mutta sinä tunnet lapsesi ja tiedät miten asia oli hyvä järjestää!

Meillä nuo seiskaluokkalaisetkin tulee kotiin 19.30-20.00. EN halua että roikkuvat kartsalla illalla.

Tiukkis mikä tiukkis.. JA kaverit lähtee meiltä viim. 20.00, sillä täällä on pienempiä 0-6vuotiaita, ni ne menee nukkumaan :)

Yhteistyössä